11.2. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Řidičské skupiny a oprávnění: Jaký průkaz na motorku? A jak je to se čtyřkolkami?

Řidičské skupiny a oprávnění: Jaký průkaz na motorku? A jak je to se čtyřkolkami?

Na menší motocykly nebo skútry vám stačí běžný řidičák skupiny B na osobní auto. U velkých dodávek s více než osmi místy je však už potřeba řidičák skupiny D na autobus.

Problematika řidičských oprávnění a skupin je častým tématem diskuze nejen automobilových či motocyklových fanoušků. U tohoto tématu totiž vládne množství nejasností, na něž někteří řidiči neznají správnou odpověď. Mnozí tak váhají s jakým řidičákem mohou vlastně co řídit. Rozhodli jsme se této problematice podívat na zoubek a nejasnosti jasně vysvětlit.

Vycházeli jsme přitom ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), v němž je tato problematika upravena. Jednotlivé skupiny a podskupiny jsou pak od roku 2013 vymezeny směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech.

Jaký řidičský průkaz na motocykl a skútr?

Motocyklům je vyhrazeno hned několik řidičských oprávnění, rozdělených podle výkonových a objemových kategorií. Na nejmenší motorky se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW, které jsou konstruovány do rychlosti 45 km/h, postačí základní skupina AM. Na tu je možné si udělat řidičák už od 15 let, žadatel však do 18 let potřebuje písemný souhlas zákonného zástupce. Jestliže však máte řidičské oprávnění skupiny B, C nebo D, platí vám i pro skupinu AM, nemusíte si ji tak dělat zvlášť.

Skupina A1 je určena pro lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3. Udělit toto oprávnění je možné od 16 let, přičemž je nadřazené i základní skupině AM.

Pak je tu ještě skupina A2 pro motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Toto oprávnění je minimálně pro osmnáctileté.

Pro motorky určená oprávnění jsou završena „plnohodnotnou“ skupinou A, která se vztahuje na všechny druhy jednostopých vozidel. Uděluje se nejdříve ve 24 letech, pokud je však daný řidič alespoň dva roky držitel řidičského oprávnění A2, může si tento řidičák udělat již ve 20 letech.

Jaký řidičský průkaz na tříkolku?

U tříkolek je to složitější. U tříkolových vozidel se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW stačí základní řidičské oprávnění AM, které je možné získat už v 15 letech.

V případě silnějších strojů o výkonu nejvýše 15 kW je už potřeba řidičské oprávnění skupiny A1, které je možné udělit od 16 let. Stejně jako u oprávnění AM i A1 je nadřazena skupina B, primárně určená pro běžná osobní auta, stejně jako B1 pro vozy do 15 kW. Jestli tedy máte některé „béčko,“ zároveň se vaše oprávnění vztahuje na tyto nižší podskupiny.

Pokud však tříkolové motorové vozidlo převyšuje výkon 15 kW, už je potřeba „motorkářská“ skupina A. V případě tříkolek je možné toto oprávnění získat už v 21 letech.

Jaký řidičský průkaz na čtyřkolku?

Ohledně čtyřkolek vládne spoustu mýtů, ve skutečnosti je to ale vcelku jednoduchá záležitost, vyplývající ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Pokud konkrétní čtyřkolka se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW váží v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg, postačuje řidičské oprávnění AM, udělované od 15 let, případně v rámci skupiny B. Pro čtyřkolová motorová vozidla, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg (nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží) je tu pak skupina B1, udělovaná od 17 let, případně v rámci skupiny B. Potřeba si je tak dávat pouze u pracovních strojů homologovaných jako traktor, u nichž je potřeba řidičské oprávnění skupiny T.

Jaký řidičský průkaz na automobil?

S osobními automobily je to vcelku jednoduché, určena je pro ně řidičská skupina B. Ta držitele opravňuje k řízení automobilů s nejvyšší povolenou hmotností 3.500 kg, která jsou schopná převézt nejvýše osm osob kromě řidiče. Komu stačí umět řídit auta se samočinnou převodovkou, může si udělat řidičák s tímto omezením. To se může hodit lidem se zdravotním postižením nebo zkrátka lidem, kteří mají obavu z ovládání spojky a ručního řazení. Při zájmu o pozdější rozšíření oprávnění i na vozy s manuální převodovkou už následně stačí jen absolvovat doplňkovou jízdu s komisařem.

Vše o řidičských průkazech. Kde se vydávají? Co je potřeba k výměně? A kolik to stojí?

Existuje ale speciální kategorie určená tzv. autům pro patnáctileté. Jedná se o čtyřkolová vozidla s konstrukční rychlostí nejvýše 45 km/h, hmotností maximálně 350 kilogramů v nenaloženém stavu a zdvihovým objemem zážehového motoru nejvýše 50 cm3 nebo výkonem maximálně 4 kW u jiných typů agregátu. Na ně stačí základní řidičské oprávnění AM, udělované již od 15 let. Mladší řidiči mohou využít i nabídky tzv. aut pro sedmnáctileté. Skupina B1 je určena pro čtyřkolová vozidla s výkonem do 15 kW a hmotností do 400 kilogramů v nenaloženém stavu, respektive do 500 kg u vozidel určených k přepravě zboží.

Naopak pro jízdu s přívěsem se hodí rozšíření B+E. Se „základním béčkem“ můžete za sebou táhnout jedině přípojné vozidlo do hmotnosti 750 kg, těžší vozík lze táhnout jen v případě, že nejvyšší povolená hmotnost celé jízdní soupravy nepřesáhne 3,5 tuny. B+E umožní táhnout i přívěs těžší než 750 kilogramů při zachování celkové hmotnosti jízdní soupravy do sedmi tun. B+E se tudíž hodí třeba pro jízdu s karavanem, za nímž se chystáte táhnout ještě vozík.

Jaký řidičský průkaz na traktor?

Traktorům je vyhrazena speciální skupina T, která je konkrétně určena pro traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo. Minimální věk na udělení tohoto řidičského oprávnění je 17 let.

Zemědělským nebo lesnickým traktorem se přitom rozumí jakékoliv kolové nebo pásové vozidlo s vlastním pohonem s nejméně dvěma nápravami, jehož hlavní funkce spočívá v tažné síle, a které je zvláště navrženo, aby tahalo, tlačilo, vozilo nebo pracovalo s určitým nářadím, stroji nebo přívěsy používanými při zemědělských nebo lesních pracích, a jehož použití pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici je pouze jeho vedlejší funkcí. I kvůli této definici do této kategorie spadají i pracovní čtyřkolky.

Jaký řidičský průkaz na autobus?

Zájemcům o řízení autobusu jsou určeny dvě skupiny. Podskupina D1 je platná pro motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje osm metrů a mají nejvýše 16 míst k sezení (kromě místa řidiče). Právě na počet míst v daném autě by si řidiči měli dávat pozor, u velkých dodávek může přesáhnout osm míst (plus řidič), na taková vozidla je tudíž potřeba již řidičák na autobus. Není přitom rozhodující, kolik lidí ve voze skutečně sedí, ale právě počet sedadel. Se skupinou D1 lze každopádně táhnout přípojné vozidlo až o hmotnosti 750 kilogramů. Na tažení větších, těžších vozíků je potřeba skupina D1+E. Oprávnění na tyto skupiny lze udělat od 21 let.

Pro větší autobusy, s více místy je určena skupina D. Opět platí, že řidič může za sebou táhnout maximálně 750 kg těžký přívěs, pro ty těžší je tu skupina D+E. Pro obě skupiny je minimem dosažení věku 24 let. Výjimkou jsou řidiči vozidel autobusů policie, vězeňské služby, hasičů nebo celníků, kteří si mohou tento řidičák udělat již v 21 letech. Od jednadvaceti let lze řidičák udělit také v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu nebo adeptovi, který je držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobil se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu. Od jednadvaceti let lze takové vozidlo řídit i při zkušební jízdě v souvislosti s opravou nebo údržbou vozidel.

Jaký řidičský průkaz na nákladní vůz?

Nákladním vozidlům jsou určeny „céčkové“ skupiny, podobně jako u autobusů jsou dvě kategorie. Skupina C1 je omezena na motorová vozidla do nejvyšší povolené hmotnosti 7.500 kilogramů a nejvýše osmi místy k sezení kromě místa řidiče. Pro automobily těžší je tu skupina C. V obou případech platí, že za takovým vozidlem lze táhnout přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti 750 kilogramů, pro možnost tažení delšího návěsu je potřeba si udělat oprávnění skupiny C1+E, respektive C+E. Právě C+E je určeno pro tahače s návěsem. Zatímco řidičák skupiny C1 si lze udělat již v 18 letech bez omezení, pro skupinu C lze v osmnácti udělat jen ve výjimečných případech (platí podobně jako autobusů jen pro řízení vozidel armády, policie apod.), jinak je hranicí věk 21 let.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 8,1 miliardy korun, píše místní týdeník ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 8,1 miliardy korun, píše místní týdeník

Česká energetická společnost ČEZ za prodej svých…

Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty

Provozovatelům volně dostupných wi-fi sítí, které…

DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy

Společnost DHL Express uvedla do provozu překladiště u…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz

Dnešní den přinese zveřejnění zápisu z posledního jednání…

 
 

Přidat názorDiskuse: Řidičské skupiny a oprávnění: Jaký průkaz…






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 





 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor, Kukura k pláči, láteří diváci

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor,…

Česká televize nasadila ve středu do vysílání nový detektivní seriál Inspektor Max s Jurajem Kukurou (70) v…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl hostovat v Trnavě

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl…

Nejen Plzeň a Slavia, ale také Sparta je na sklonku zimního přestupového trhu aktivní. Největší český klub dál…

 

Reflex.cz

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy, hoaxy a dezinformace nejvíce šíří senioři

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy,…

Nejaktivnějšími šiřiteli e-mailového spamu, ať již pravdivého či nepravdivého, jsou senioři ve věku nad 65 let.…