Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a její aktuální modelové řady. Prohlédněte si je ve velké galerii!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Slavnou značku Tatra dnes reprezentují automobily modelových řad Phoenix, Force a Tactic. Vedle nich jsou dispozici i samostatné podvozky. Podívejte se na pestrou přehlídku současných vozidel z Kopřivnice.

Tatra představuje jednu z nejslavnějších průmyslových značek v České republice. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských hor Vysokých Tater, vyjel z kopřivnické automobilky 29. března 1919.

Kořeny kopřivnické automobilky ovšem sahají až do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků.

Tradici slavné značky od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů, která v Kopřivnici v současnosti vyrábí nákladní automobily ve třech modelových řadách a vedle nich nabízí svým zákazníkům i kompletní podvozky, které jsou vhodné pro stavbu speciálních vozidel.

Tatra Phoenix

Kopřivnická automobilka v roce 2011 představila modelovou řadu Phoenix s interním označením 158. Zcela nový nákladní automobil, který v současnosti představuje vlajkovou loď značky Tatra, vznikl ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Nová modelová řada vozidel Tatra sice využívá kabiny a pohonné jednotky, jejichž dodavatelem je DAF, ale byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také probíhá její výroba. Základem Phoenixu je i nadále konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Při svém představeni byl Phoenix uveden se standardními konfiguracemi náprav 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8. Tatra ovšem zmiňovala i speciální provedení 10x10, 10x8 a 10x6 s řiditelnou zadní (pátou nápravou) a 12x12.

Na trh vstoupila Tatra Phoenix s kapalinou chlazeným řadovým šestiválcem Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l a výkony od 265 do 375 kW, splňujícím emisní normu Euro 5. Zákazníci měli možnost volby mezi manuální a automatizovanou 16stupňovou převodovkou.

Na konci roku 2014 se Tatra Phoenix představila v provedení Euro 6 s modernizovanou kabinou a především přepracovanou nabídkou pohonných jednotek, umožňující výběr jednoho ze dvou typů šestiválcových motorů značky PACCAR. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 300 kW, 340 kW a 375 kW a menší MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW, 291 kW a 320 kW.

Tatra Phoenix nastupuje s motory Euro 6 (+video)

Společnost Tatra Trucks začátkem letošního roku představila prozatím poslední modernizaci modelové řady Phoenix Euro 6 s označením „2018“, odlišující se vizuálně od dosavadních provedení Euro 6 barevným schématem kombinujícím barvu vozidla s matně a leskle černou čelní maskou kabiny.

Nové barevné schéma se u modernizovaných vozidel objevuje i v interiéru, v jehož případě představuje jednu ze zásadních změn i nové odhlučnění. Změnami prošly veškeré ovládací spínače a displej pod volantem. Významně byla změněna elektronická architektura celého vozidla, která využívá kombinaci technologií LIN a CAN.

Díky kompaktnějším rozměrům tzv. laboratoře za výfukem, systému čištění výfukových plynů pomocí DPF filtru, katalyzátoru a systému SCR, disponují vozidla od modelového roku 2018 nejen větším prostorem pro nástavbu, ale též vyšší užitečnou hmotností při zachování stávající celkové hmotnosti.

Tatra Phoenix Euro 6 „2018“ je nabízena s novými verzemi osvědčených motorů MX-11 a MX-13 s emisní specifikací Euro VIc. Motory prošly výraznou úpravou za účelem vylepšení nejen jejich vnějšího hlukového projevu, ale především efektivity spalování pohonné směsi. Došlo ke snížení provozních otáček motoru a ke zvýšení točivého momentu, jehož maximum je nyní k dispozici již od 900 min-1.

Vedle standardně montované šestnáctistupňové manuálně ovládané převodovky je pro modelový rok 2018 k dispozici také automatizovaná převodovka Traxon, nahrazující původní automatizovanou AS-Tronic. Jde výhradně o šestnáctistupňové provedení, opět s vlastním řadicím softwarem, na jehož odladění, vzhledem ke specifickému provozu v nejtěžším terénu, se významně podíleli pracovníci společnosti Tatra Trucks.

Z hlediska vlastní konstrukce a výroby společnosti Tatra Trucks došlo k podstatným změnám v souvislosti s možností vybavit vozidlo 10 t přední nápravou, zvedací zadní nápravou či řízenou zadní nápravou v souvislosti s vícenápravovými vozy s konfigurací 10x10 a návaznými provedeními. Významnou novinkou modelového roku 2018 je též možnost osadit vozidla řady Phoenix systémem kotoučových brzd.


Tatra Force

Mezi hlavní pilíře v současné nabídce kopřivnické automobilky patří Tatra Force, která je zároveň přímým pokračovatelem tradiční modelové řady 815. První prototyp vozidla dnešní řady Force byl dokončen v roce 2004 s konfigurací náprav 4x4 a byl vystavován na řadě významných světových veletrhů v letech 2004 až 2006.

Původní označení bylo T 817, ale v roce 2006 došlo v rámci homologace k jeho přejmenování na T 815-7. V roce 2007 se pak představil přepracovaný prototyp a od roku následujícího již byla tato modelová řada v nabídce.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při jejím vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Vozidla, která charakterizuje nízká kabina řidiče jednoduchých tvarů, si ovšem našla i cestu do civilního sektoru a jsou často využívána jako základ pro montáž hasičských nástaveb a díky své nízké stavbě a vysoké míře kompaktnosti slouží i jako nosiče jeřábů či vrtných souprav.

Motory, jimiž jsou vozidla modelové řady Force poháněna mohou být vlastní konstrukce značky Tatra s chlazením vzduchem nebo kapalinou chlazené zahraniční provenience. Převodovky mohou být manuální Tatra, či automatické Allison nebo Twin Disc. Převodový agregát Tatra je možno na přání doplnit elektronickým systémem řazení převodových stupňů TATRA-Norgren.

Tatra Force zahrnuje standardně konfigurace podvozků 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav, ale pro kopřivnickou automobilku není problém vyvinout, vyrobit a dodat vozidlo například s konfigurací 16x8 nebo dokonce i 16x16.

V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force modernizovanou kabinu v tzv. měkkém provedení a vybrané modely vozidel s podvozky typové řady I, tedy výhradně s pneumatickým odpružením všech náprav, kotoučové brzdy.

Následně byly uvedeno i nové provedení pancéřovaných kabin. Vojenským výzkumným ústavem v Brně jsou tyto nové pancéřované kabiny plně certifikovány dle standardů NATO na úroveň balistické a protiminové ochrany LEVEL 2a/b s možností nastavení ochrany až na stupeň LEVEL 3a/b.

Pancéřované kabiny pro řadu Force jsou k dispozici ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení s kapacitou tří (1+2), resp. pěti míst (1+4). Obě varianty mají shodnou výšku i stejný interiér jako běžné kabiny, včetně materiálu přístrojové desky.


Tatra Tactic

Společnost Tatra Trucks má ve své aktuální nabídce vedle modelových řad Phoenix a Force, jejichž základem je pro nákladní vozidla kopřivnické značky tradiční koncepce s páteřovou nosnou rouro a výkyvnými poloosami, i modelovu řadu Tactic s žebřinovým rámem a pevnými portálovými nápravami.

Historie modelové řady Tactic se začala psát již v devadesátých letech a to v Roudnici nad Labem u společnosti ROSS (Roudnické strojírny a slévárny). Právě z jejího vývoje vzešlo terénní nákladní vozidlo střední třídy ROSS R210 6x6 VV. Tento model zvítězil v roce 1997 ve výběrovém řízení Armády ČR a měl v jejím vozovém parku nahradit legendární nákladní automobily Praga V3S.

Společnost ROSS dodala armádě podle dostupných informací kolem třiceti vozidel a na konci devadesátých let skončila v konkurzu. Dokumentaci a licence pro výrobu vozidel R210 6x6 VV odkoupila v roce 2002 kopřivnická automobilka. Pod značkou Tatra se měla podle původní dokumentace rozběhnout výroba, ale s ohledem na změny v legislativě k tomu nedošlo a celý projekt byl důkladně zmodernizován.

Výsledkem se stal ve spolupráci s ÚVMV vyvinutý model ATS Tatra R 210.12 VV 6x6 M s novou kabinou Renault Trucks Midlum a pohonnou jednotkou rovněž z produkce francouzské značky, zatímco převodovku a nápravy dodala společnost Praga Hostivař. Vozidlo bylo představeno zástupcům armády koncem roku 2004 a veřejnosti na brněnské výstavě IDET 2005.

Tehdy se předpokládalo, že v této podobě bude nákladní automobil od roku 2006 vyráběn a dočká se i dvounápravového provedení. Ve skutečnosti však došlo na další přepracování celého projektu, jehož výsledkem se stala modelová řada 810.

Provedené úpravy přinesly použití modernizované kabiny Renault Trucks Midlum a rovněž došlo i na modernější pohonnou jednotku z nabídky francouzské značky. Ta byla spojena s převodovkou ZF, kterou doplňuje sestupná převodovka Steyr, zatímco portálové nápravy jsou výsledkem spolupráce kopřivnické automobilky s firmou ADS Kopřivnice-Lubina za využití původního návrhu náprav ROSS.

Toto provedení se již dočkalo sériové výroby a první vozidla zamířila do služeb Armády ČR na jaře roku 2008 a v současnosti je jich v jejím vozovém parku téměř šest stovek. Na čistě armádní provedení navázala kopřivnická automobilka v roce 2010 uvedením civilní verze a o rok později se v nabídce objevilo i provedení se sedmimístnou čtyřdveřovou kabinou.

Kopřivnická automobilka v roce 2016 přistoupila k novému značení svých vozidel a modelovou řadu 810 přejmenovala na Tactic. V současnosti ji nabízí primárně v provedení pro armádní nasazení v několika verzích s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6. Pro dvounápravová vozidla je standardem rozvor náprav 3900 mm a pro třínápravová pak 3150+100 mm.

K pohonu těchto nákladních vozidel, jejichž podvozky využívají již zmíněné portálové nápravy ze společného vývoje automobilky Tatra a ADS Kopřivnice-Lubina, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru s nejvyšším výkonem 177 kW a točivým momentem 920 N.m. Standardem je šestistupňovou převodovka ZF Ecolite 6S 1000 T0, kterou doplňuje sestupná převodovka Steyr VG 750/270.

Společnost Tatra Trucks nabízí vozidla řady Tactic vedle standardních dvou a čtyřdveřových kabin původem z produkce společnosti Renault Trucks i v provedení s pancéřovanou kabinou s interiérem v provedení 2+1, splňující požadavky normy STANAG 4569 na ochrany posádky proti balistickým i výbušným hrozbám.


Podvozky Tatra

Společnost Tatra Trucks v současnosti vedle kompletních nákladních automobilů modelových řad Phoenix, Force a Tactic nabízí i dodávky samostatných podvozků vhodných pro stavbu nejrůznějších vozidel.

Podvozky s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami svou konstrukcí odpovídají vozidlům modelové řady Force a jsou žádané pro celou řadu jiných aplikací, než jakými jsou nákladní automobily.

Podvozky se využívají zejména pro speciální obrněné transportéry, vozidla MRAP, velitelská vozidla a další stroje. Kopřivnická automobilka dodává své podvozky zákazníkům podle jejich vlastních specifikací s potřebným počtem náprav, motory a převodovkami dle výběru z vlastní produkce nebo od externích dodavatelů a přípravou pro kabinu.

Na osvědčenou koncepci podvozků z Kopřivnice spoléhají například vozidla Titus od renomovaného francouzského výrobce obranných systémů Nexter Systems, Astros brazilského výrobce Avibras nebo české houfnice Dana-M1CZ, která vyrábí společnost ExcaliburArmy.


Foto: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - Barrichello
27. 3. 2018 22:55
3 řady? A kde je Terra?
[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Barrichello
27. 3. 2018 22:52
Re: Tatrovky u nás...
Phoenixy sou vidět hrozně málo, krom výstav sem v reálném provozu viděl za celá léta pouze 2.
Nové Tatry sou k vidění nejvíce u hasičů (Force a Terra (dříve TerrNo1)
Avatar - cechblog
26. 3. 2018 17:54
TATRA V RUKÁCH MERCEDES-BENZ
O Tatru měl zájem MB, jednala o tom Pithartova vláda, měla být zachována značka Tatra a měla dostat dostatek peněz na know-how na rozvoj. Tomu zamezil Klaus a jeho populismus s rodinným stříbrem, což VŽDY vedlo, že nějaká bývalý bolševik vše rozkradl a napakovala se Klausova nebo Zemanova mafie.
Avatar - jozephko
26. 3. 2018 13:30
Tatrovky u nás...
U nás teraz rekonštruujú železničnú trať (hlavný ťah Bratislava-Košice) a tak cez mesto jazdia desiatky a desiatky ťažkých 4-nápravových vyklápačiek rôznych stavebných firiem. Bohužiaľ Tatrovku som medzi nimi nevidel.
Z nejakého dôvodu sú najobľúbenejšou značkou MAN-y. A potom 5-nápravové Volvá.
Avatar - nalimer
26. 3. 2018 10:40
deja vu?
Pardón, ale nebol tu už raz tento istý článok?