Test Auto.cz

Lexus RX 350 F Sport – Nástroj fajnšmekrů

20.6. 2014
Verdikt
 

Lexus RX 350 je tady pro ty, kterým německá nafta nevoní a hybrid považují za přetechnizovaný. Zkrátka pro fajnšmekry.

V současné nabídce automobilky Lexus nenajdete modelovou řadu, která by nenabízela sofistikovaný hybridní systém. S příchodem nové generace sedanu IS dokonce v rámci značky skončila éra vznětových motorů a do budoucna se s nimi vůbec nepočítá, protože Japonci si zkrátka dovedou poradit jinak.

Lexus však není pouze o tichém ploužení na plně elektrický režim, ale také o automobilech, vyznávajících pravý opak. Vedle vlajkové lodi LS 460 a sedanů GS 350 AWDIS 250, pod jejichž kapotou nenajdeme nic menšího než zážehový šestiválec, je to právě model RX 350, který hází obavy o velkou spotřebu za sebe (byť motor splňuje Euro V) a zprostředkuje řidiči takřka dokonalý pocit po sešlápnutí pedálu plynu.

F Sport mu sluší

Paket F Sport se v nabídce modelu RX objevil s příchodem předloňského faceliftu a v současnosti jej pořídíte pro všechny modely. Jeho přítomnost na prozatím jediném produkčním SUV Lexusu (byť je crossover NX již skutečně za dveřmi) poznáte podle masivního předního nárazníku, devatenáctipalcových litých kol v antracitovém laku a plaket s charakteristickým písmenem F na předních blatnících.

Podobně se postupovalo také uvnitř, kde hlavní roli hraje kombinace černého perforovaného čalounění sedadel (lépe řečeno křesel) a šedého obložení přístrojové desky, středového tunelu a madel dveří. Nižší postavy sice budou mít problém s nastupováním (vnitřní prahy jsou totiž docela vysoko), v kabině se už ale sedí příjemně nízko a celá ta masa krásně vonících materiálů vás v mžiku obklopí.

Na nezvyklé členění středové konzole s voličem automatické převodovky si zvyknete rychle, dokonce ani digitální hodiny jako z „mikrovlnky“ po pár dnech nepřijdou tolik obstarožní. Mimo poměry luxusního segmentu však spadají tvrdé plasty navazující na středový tunel - jednak jsou docela náchylné na poškrábání, ale také estetika je spíše průměrná a s větším proběhem se pravděpodobně budete muset smířit s jejich povrzáváním.

obrázek [600 x 402]  

Plasty neplasty, uvnitř je to stejně pravý Lexus, jako ho známe. V souvislosti s předloňskou modernizací navíc přišel přepracovaný multimediální systém s osmipalcovým displejem LCD a především druhá generace ovládacího zařízení Remote Touch. V menu již nenajdeme klasickou myš jako u počítače, ale pevně dané přeskoky po jednotlivých tlačítkách a přívětivější úvodní grafiku. Pokud se však do systému prokoušete hlouběji, narazíte na zobrazení skoro jako z přelomu tisíciletí. Ale co, účel plní dokonale.

Test 2009: Lexus RX450h - Silniční Pendolino


Poctivé srdce tu bude snad věčně

Vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru je v rámci modelové řady RX považován za základ, laťku však nasazuje velmi vysoko. Motor je atmosféricky plněný a především příčně uložený, což je tatáž koncepce jako u běžných rodinných hatchbacků. Nejde přitom ani tak o výkon 204 kW, který je dostupný v 6200 otáčkách za minutu, nebo točivý moment 346 N.m (ve 4700 min -1), ale především o nádherně vyladěný charakter a zpěv ve vysokých otáčkách.

Kdo by si myslel, že jízda s tímto agregátem představuje neustálý nápor na ušní bubínky, je na velkém omylu. Sametový běh si zamilujete zhruba do středního pásma otáček, ve kterém již šestiválec dávno poskytuje spoustu jízdní dynamiky. Projev je nesmírně klidný, takřka dokonalé odhlučnění kabiny dovoluje zaslechnout jenom hlubší tóny a zvenku uslyšíte pouze jemné pobublávání. Ve vyšších otáčkách je to však jiná káva – motor silně ožívá, usadí karoserii na zadní kola a Lexus za doprovodu sytého a velmi návykového barytonu vyráží vpřed. Na rozdíl od hybridní verze, které pomáhá ještě elektromotor, navíc máte k dispozici klasickou šestistupňovou automatickou převodovku s páčkami pod volantem (hybrid má bezestupňové e-CVT).

obrázek [600 x 361]  

Pokud plánujete koupi Lexusu RX 350, musí vám být jasné, že se z pumpaře brzy stane váš dobrý kamarád. Dovozce sice uvádí vcelku akceptovatelných 10,6 l na 100 km v kombinovaném cyklu, v reálném provozu však počítejte spíše s dvanácti litry. Všeobecnou pravdou také je, že město není pro samotný šestiválec správným teritoriem - dostat se pod 15 litrů je totiž celkem obtížné. Ale pokud vyrazíte na dálnici, objeví se při rychlosti 130 km/h na displeji palubního počítače opět „dvanáctka“ a 3000 otáček za minutu. Velký apetit však nelze brát jako zápor, ale spíše vlastnost, se kterou se musí počítat. Kdo by přece jen bazíroval na spotřebě, může sáhnout po hybridní verzi RX 450h, která je ve všech režimech zhruba o čtvrtinu úspornější.

Jízda

Výbava F Sport dostala ve srovnání s ostatními verzemi jeden důležitý prvek – sportovní tlumiče na obou nápravách. To sice na rozdíl od hybridního RX 450h AWD neumožňuje připlatit si za aktivní stabilizátory, dvoutunovou a skoro 1,7 metru vysokou masu však v zatáčkách stejně jen tak něco neumravní. Už z toho pohledu je třeba k jízdě přistupovat s rozvahou a mít na paměti, že fyzikální zákony zkrátka neobelstíte.

I tak je ale RX 350 v zatáčkách docela stabilní a při správném nájezdu nejeví přehnané známky nedotáčivosti. Velkou měrou se na tom podepsal standardně dodávaný pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a systémem Active Torque Control, který rozděluje točivý moment mezi nápravy v rozmezí 100:0 až 50:50. Při rozjezdu na kluzkém povrchu máte k dispozici plnou podporu všech kol a po ustálení je hnaná pouze přední náprava, aby nedocházelo k výraznějšímu navýšení spotřeby. Navíc je zde také možnost pevně uzamknout poměr mezi nápravami (tlačítkem Lock na středovém tunelu), drtivá většina majitelů Lexusu RX tuhle možnost však stejně využije jenom zřídka.

obrázek [600 x 385]  

Daní za jistější chování v zatáčkách je lehce snížený komfort cestování. Ani tak ale nelze říci, že by byl Lexus RX 350 F Sport nepohodlný. Ačkoliv perfektně funguje jako polykač kilometrů, nejednou se necháte sytým barytonem příčně uloženého šestiválce vyzvat k tvrdšímu zacházení. Což o to, parametry na to má (zrychlení z 0-100 km/h za 8 s nelze kritizovat), se zastavením ohromné masy je to už ale horší. Brzdy totiž nemůžete „ždímat“ donekonečna, a pokud budete chtít využít brzdný efekt motoru, zarazí vás pomalejší reakce automatické převodovky při podřazování. Inu, sportovat ano, ale s rozumem.

Test 2006: Lexus RX350 - Kajuta pro zámořské cesty


Závěr

Kritizovat vysokou spotřebu šestiválcového motoru je stejné, jako si v restauraci objednat kachnu se zelím a nepřenést se přes kalorickou hodnotu. Krása vozu je totiž někde jinde: v záplavě šestiválcových turbomotorů, bez kterých se luxusní konkurence dnes už takřka neobejde, to bude právě majitel Lexusu RX 350 (případně hybridního 450h), kdo se bude po dosažení znatelné výkonové špičky smát naposledy. Ani to ale nestačí k tomu, aby vůz ve srovnání s Mercedes-Benzem ML či BMW X5 (hlavně po stránce jízdních vlastností) dostal na stejnou úroveň.

Vlastnictví Lexusu RX s atmosférickým šestiválcem se však dá s klidem považovat za srdeční záležitost. Ať už se pak bavíme o designu karoserie, provedení interiéru nebo třeba základní ceně, všechno souvisí se vším. V posledním případě navíc není důvod k rozporu – za 1.715.000 korun totiž dostanete takřka plně vybavený automobil, který už stačí doplnit pouze o metalízu a případně audio Mark Levinson s patnácti reproduktory. I standardně dodávaný systém však hraje náramně.

Video

Nejlevnější verze modelu1.395.000 Kč (RX 350 Comfort/204 kW)
Základ s testovaným motorem1.395.000 Kč (RX 350 Comfort/204 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.779.000 Kč (RX 350 F Sport/204 kW)

Lexus RX na auto.cz


Plusy

  • Nestárnoucí design karoserie
  • Luxusní interiér, snadné ovládání
  • Výkon a charakter šestiválce
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Pomalejší reakce převodovky při ostřejší jízdě
  • Tvrdé plasty kolem středové konzole
  • Zastaralejší zobrazení multimediálního systému
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus RX 350 F Sport

Cena v základní výbavě: 1 395 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 779 000 Kč

Základní výbava:Deset airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, Wil – ochrana krční páteře cestujících, diodové denní svícení a zadní svítilny, přední mlhovky, tepelně izolační tónovaná skla, dvojitý zámek dveří, přípojky AUX a USB, optitronové přístroje, multifunkční volant, dvouzónová klimatizace, bezklíčový vstup a startování, tempomat, prémiové audio s dvanácti reproduktory, xenonové natáčecí světlomety s ostřikovači, litá 19“ kola F Sport, elektricky ovládaná záď, vnitřní stylistické prvky F Sport, navigace Lexus Premium s 8“ displejem, ovladačem Remote Touch 2 a pevným diskem, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera, sportovní tlumiče, vyhřívaná přední sedadla s elektrickým nastavováním, snadné vystupování a nastupování – podélný posuv sedadla řidiče a volantu atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+32.000 Kč), zábavní systém Mark Levinson s patnácti reproduktory (+32.000 Kč).

Pavel Bělobrádek nabídne k dispozici svou funkci Pavel Bělobrádek nabídne k dispozici svou funkci

Pavel Bělobrádek splní předvolební slib a na páteční…

Ženíšek nebude obhajovat pozici prvního místopředsedy TOP 09, do čela si přeje Pospíšila Ženíšek nebude obhajovat pozici prvního místopředsedy TOP 09, do čela si přeje Pospíšila

Marek Ženíšek nebude za měsíc na celostátním sněmu TOP 09…

Náchodský pivovar zůstane ve vlastnictví společnosti LIF, Holba s žalobou neuspěla Náchodský pivovar zůstane ve vlastnictví společnosti LIF, Holba s žalobou neuspěla

Krajský soud v Hradci Králové dnes opět zamítl žalobu na…

 

Štítky SUV Lexus Testy

Technické údaje
Motor Lexus RX 350 F Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 204 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 246 / 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.4 / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 496 / 1570
Objem nádrže (l):72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 460
Rozměr pneu:235/55 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2740
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 590
výška opěradla vpředu (mm): 500
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Lexus RX 350 F Sport – Nástroj fajnšmekrů







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Lexus RX dorazí v nové generaci s hliníkem Lexus RX dorazí v nové generaci s hliníkem

Lexus i mateřská Toyota se stále více věnují snižování…

Lexus RX nově s paketem Extra v hodnotě 182.000 Kč Lexus RX nově s paketem Extra v hodnotě 182.000 Kč

Prozatím jediné SUV od Lexusu, které si aktuálně můžete…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Otec tří dětí myslel, že má chřipku: V nemocnici mu amputovali nohy a ruku

Otec tří dětí myslel, že má chřipku: V nemocnici mu…

Když se Chrisovi Garlickovi (46) udělalo špatně poprvé, myslel si, že má chřipku. Za týden už připravovali…

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které ho mohou děsit

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které…

Dva měsíce školy jsou skoro za námi. Děti, a to nejen prvňáčci, mohou prožívat spoustu každodenních stresů,…

 

iSport.cz

TOP góly 11.kola HET ligy: hlavičky Šurala a Potočného i Tlustého rána

TOP góly 11.kola HET ligy: hlavičky Šurala a…

Uplynulé 11. kolo fotbalové HET ligy bylo plodné na góly, nabídlo tři hattricky a několik branek, které rozhodně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl a Balík komentovali výsledky, jejich příčiny a budoucnost

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl…

Na jednom místě tady najdete všechno, co jsme během víkendu vydali k parlamentním volbám. Kromě komentovaného…

Katalánci vrací úder: Den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánci vrací úder: Den před omezením autonomie…

Katalánští poslanci budou ve čtvrtek jednat o jednostranném vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom…