Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

Stanislav Kolman
Diskuze (99)
Arteon letos přišel o post vlajkové lodi na úkor nového Touaregu. A největší SUV v nabídce značky nás během prvního testu přesvědčilo, že je takto titulováno zcela právem.


Design, interiér


Už je to šestnáct let, co výrobní linky opustil první Volkswagen Touareg. Z původně zatracovaného zboží se postupem času stal jeden z klíčových produktů německé automobilky, jenž nyní přijíždí ve svém třetím provedení. Rakouské mezinárodní jízdy naznačily, že by mohlo jít o hodně dobré auto, ale co jsou tamní hladké silničky oproti těm českým? Proto jsme se nyní svezli novou generací modelu vznikajícího v Bratislavě znovu, tentokrát už v domácím prostředí s jediným dostupným motorem, za to ale s veškerou moderní technikou…

Made for China

Už na mezinárodních jízdách v Rakousku na mě třetí generace Touaregu působila vskutku majestátně. Tehdy jsme si k jízdám vybrali bílý exemplář, na němž proti černému testovanému kousku vyniknou prolisy karoserie ještě více. Co ale zůstává u všech barevných kombinací stejné, je porce chromu, z níž budou mít radost hlavně čínští zákazníci. Ani sama značka se netají tím, že úspěch modelu právě na tamních trzích je pro automobilku nesmírně důležitý.

Chrom najdete hlavně na přídi, kde tvoří jednolitý celek s LED světlomety a vůz opticky ještě více rozšiřuje. Po decentně se svažující střeše s panoramatickým oknem (za příplatek 37.600 Kč) pokračujeme na o něco decentnější záď, kde prim opět hrají diody, ve standardu doplněné o nápis Touareg pod logem automobilky (tento prvek se postupně stává součástí všech nových modelů). Dynamičtěji auto nepůsobí jen pocitově, pomáhají tomu i pozměněné rozměry - novinka je o 77 mm delší (4878 mm), o 44 mm širší (1984 mm), ale zároveň o 30 mm nižší (1717 mm). Rozvor si polepšil o milimetr na 2894 mm.

Touareg lze mít ve standardu na devatenáctipalcových kolech, avšak postupem výbav či příplatkových položek se můžete dostat až na jednadvacet palců. To je i náš případ, obutí s designem Suzuka přijde s testovanou výbavou R-Line na přijatelných 22.500 Kč, jinak ale za tato kola zaplatíte podstatně vyšších 74.100 Kč.

I když by chromu mohlo být podle mě méně, na vzhled auta se velmi rychle zvyká a pravdou je, že mezi kolemjdoucími opravdu budí respekt. U sportovně-užitkových vozů bývá často jako velké pozitivum vyzdvihováno snadné nastupování. To je však u nového Touaregu značně omezeno vysokou podlahou a výrazně skloněnými předními sloupky, což nástupní prostor citelně omezuje. Když se ale konečně usadíte, můžete se spolehnout na další výhodu SUV – vysoký posez a skvělý rozhled kolem automobilu.

Digitální svět. Nepovinný

Interiéry aut koncernu VW mám rád. Nemají sice žádné extravagantní výstřelky a některým zákazníkům mohou přijít zbytečně strohé, zase se s nimi ale okamžitě sžijete a během několika sekund můžete vyrazit na cestu. To je další věc, která v případě největšího SUV Volkswagenu tak úplně neplatí. Alespoň ne s příplatkovou položkou Innovision Cockpit za nemalých 82.500 Kč. Prvek se skládá z patnáctipalcové obrazovky infotainmentu a digitálního přístrojového štítu o dvanácti palcích. Součástí je pak i možnost bezdrátového nabíjení. Vsadíte-li na toto plně digitální prostředí, bude nějaký čas trvat, než se s těmi všemi funkcemi multimediálního systému seznámíte. Fotky značně zkreslují, až osobní zkušenost ukáže, jak obrovský displej ve skutečnosti je. Výhodou jsou velká tlačítka, do nichž se trefuje snadněji než na menších obrazovkách, taktéž prostředí s home buttonem bude uživatelům jablečných telefonů velmi dobře známé. Chod systému je svižný, stále ale zůstávám toho názoru, že některé úkony bude pro jejich zdlouhavost lepší obsloužit před jízdou, případně po zastavení.

suv vw testy suv vw testy  

Na rozdíl od některých jiných automobilek má Volkswagen pro staromilce eso v rukávu. Kdyby vám bylo digitální pracoviště proti srsti tak moc, že byste kvůli němu chtěli nakupovat jinde, nemusíte. Standardně totiž lze mít třetí generaci modelu s klasickými analogovými budíky a 9,2“ obrazovkou. A největší plus - nastavování teploty zůstává od multimédií odděleno a stále jej lze obsluhovat fyzickými tlačítky! A ještě ušetříte…

Překvapivě při zemi se tvůrci drželi s volantem, který vypadá, jako byste jej právě vyndali z nejnovějšího Golfu. Ne že bych měl něco proti, líbí se mi jeho jednoduchost a dobře se mi spolupracuje i s tenkým věncem, ve vlajkové lodi značky bych si však dokázal představit sofistikovanější řešení. A designově odlišnější.

I když se kabina ve srovnání s předchůdcem hodně změnila, stále nabízí obrovskou porci prostoru pro cestující. Vepředu máte i přes robustní středovou konzolu hodně místa pro nohy, vzdušnost interiéru umocňuje i prostornost do šířky. Když vám pak přítelkyně po cestě nedá pusu na rozloučenou, nedivte se. Dost možná je to proto, že se za vámi nenatáhne. Sezení má dlouhé sedáky a obstojné boční vedení, zároveň je ideálně široké, takže nebrání ani rozvalení se.

Celkově je posez naladěn hlavně na komfortní vlnu, což platí i vzadu. Tady je sice sezení neméně pohodlné, ale kabina užší, takže ve třech urostlých dospělých už vám tu v loktech může být těsněji. Zadní lavice je variabilní a lze ji (celou, nebo částečně) posouvat dozadu na úkor zmenšení zavazadelníku. I když jsem si sezení posunul maximálně dopředu, s výškou 176 cm mi před koleny zůstávala drobná rezerva. Naopak s lavici co nejvíc dozadu si můžete nohy natáhnout, takže se tu i na dlouhých cestách budete cítit jako v bavlnce. Tedy pokud nejste čahoun atakující dva metry, to byste mohli mít nad hlavou těsno kvůli svažující se střeše v kombinaci s panoramatickým oknem, které si v této oblasti ukrojí kus prostornosti pro sebe.

Volkswagen slibuje objem zavazadlového prostoru 810 litrů, což se ve srovnání s předchůdcem (697 l) jeví jako úžasné zlepšení. Myslete však na to, že se bavíme o situaci, kdy je zadní lavice posunuta maximálně dopředu, navíc do celkového objemu tabulky počítají i prostor ve schránce pod podlážkou. I s lavicí posunutou vzadu ale bude kufr pětičlenné rodině vyrážející na dovolenou stačit. Potěší také vysoko se zdvihající víko zavazadelníku a se sklopením druhé řady takřka rovná ložná plochy (celkový objem dosahuje 1800 l). Pneumatické pérování se navíc umí přizpůsobit nakládání zavazadel a „posadí“ zadek co nejníže. O funkcích tohoto prvku se ale více pobavíme v následující kapitole. Ještě zmíním, že na rozdíl od Tiguanu Allspace koupíte nový Touareg pouze coby pětimístné vozidlo.

Motor, jízdní vlastnosti


Zatím skromný výběr

Není žádnou výjimkou, že s náběhem výroby nového modelu nějaký čas trvá, než se v cenících a konfigurátorech objeví všechny dostupné motorizace. Nejinak je tomu v případě Touaregu, jehož paleta aktuálně začíná a končí třílitrovým vznětovým šestiválcem. Slabší provedení se 170 kW seženete jen se základní výbavou Touareg, ve všech ostatních stupních už se nachází výkonnější varianta s 210 kW a 600 N.m točivého momentu.

Bavíme se o jednotce, s níž jsme se nedávno seznámili v útrobách testované Audi A7 Sportback. I tady se kombinuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF s měničem momentu a jde o mild-hybrid s lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 10Ah, který podporuje elektrickými pomocníky prošpikované auto. Náročnější zákazníci si mohou počkat třeba na čtyřlitrový dieselový osmiválec, ten však dorazí až v průběhu roku 2019.

suv vw testy suv vw testy  

Vlajková loď Volkswagenu ovšem není v rámci koncernu úzce příbuzná jen se čtyřmi kruhy. Sportovně-užitkové auto je posazeno na modulární architektuře MLB Evo, kterou vedle Audi Q7 používá kupříkladu Porsche Cayenne, Bentley Bentayga či největší hvězda koncernových SUV, Lamborghini Urus. Právě použití této architektury stojí z velké části za tím, že vůz v rámci mezigenerační obměny zhubl takřka 200 kg, může za to především rozsáhlé použití hliníku.

Zaměříme-li se na pohonnou jednotku, určitě ji lze pochválit za klidný a kultivovaný chod. Na palubě byste snad ani nehádali, že před vámi pracuje dieselový motor, čemuž jistě pomáhá i nasazení lepších izolačních materiálů. Minusovým bodem je však mdlý zátah motoru v nízkých otáčkách, což bude zřejmě způsobeno přiškrcením pro splnění emisní normy Euro 6d-Temp. Tím ale nechci říct, že by auto odmítalo dynamičtější jízdu. Když při ustálené rychlosti byť jen trochu sešlápnete plyn, automat na to okamžitě reaguje sázením nižších rychlostních stupňů.

Při dálniční jízdě točí motor 1800 otáček a stále vás překvapuje, jaká pohoda uvnitř panuje. I přes velkou karoserii a panoramatické střešní okno neslyšíte zvenčí žádné výrazné rušivé ruchy. S konstantně rostoucím tempem zaregistrujete snad jen zvyšující se aerodynamický svist kolem zrcátek a valivý hluk od kol, v našem případě jednadvacítek s rozměrem 285/40. Touaregu hodně pomáhá aerodynamicky vyspělá kabina i fakt, že ve vyšších rychlostech umí snížit světlou výšku.

Tento systém je parádně vychytaný. Dokáže totiž měnit světlost v rozmezí od +70 mm do -40 mm dle aktuální potřeby. O 15 mm se vzdálenost od země sníží ve sportovním režimu, o dalších 20 mm v rychlostech nad 120 km/h. Nejnižší poloha je zase určena pro již zmiňované nakládání a vykládání kufru. Nejvyšší polohu auta (světlost 271 mm) zase oceníte v náročnějších podmínkách. Auto sice po vzoru první generace nenabízí otevřené diferenciály s uzávěrkami a redukční převodovkou, novinka vsadila na středový diferenciál Torsen bez redukce, s nímž lze kromě offroadu uzpůsobit vlastnosti auta třeba pro jízdu ve štěrku či písku. Určitě bych při konfiguraci nevynechal Asistenční akční paket za 56.000 Kč. S ním totiž kromě LED Matrix světlometů dostanete i zvětšené nádrže. Do palivové se vejde 90 l namísto 75 l, nádoba pro AdBlue se pak z 12 l zvětší na dvojnásobek.

Podvozek s geny prémie

Obrovským překvapením je v případě Touaregu naladění podvozku. Není se co divit, když auto pracuje na základech, které byly původně vyhrazeny pro prestižnější modely koncernu. S velkým SUV se nemusíte bát ani svižnějšího tempa. Vzhledem k charakteristice motoru doporučujeme sekvenční řazení ve spolupráci se sportovním režimem. Spíše to ale berte jako takové berličky, než že by se chování vozu diametrálně změnilo. Rozdíly mezi jednotlivými režimy jízdy jsou totiž možná až zbytečně malé.

Jestli je příplatek v řádech desítek tisíc za digitální pracoviště na zvážení, pak se vzduchovým odpružením určitě neváhejte. S paketem Comfort jej získáte za zvýhodněnou cenu 145.400 Kč, přičemž součástí je i natáčení zadní nápravy, rozšířené funkce dvouzónové klimatizace či klimatizovaná přední sedadla. Výhody natáčení zadních kol asi netřeba připomínat, v případě majestátního Touaregu je využijete hlavně ve stísněných prostorech podzemních parkovišť. Kola se do rychlosti 37 km/h otáčí proti směru předních, ve vyšších rychlostech zase společně s nimi pro lepší stabilizaci.

suv vw testy suv vw testy  

Ale zpět k podvozku - ten si hravě poradí i s hodně rozbitými cestami a opět se ukazuje, že cílem Volkswagenu bylo naladění auta na maximální komfort. Kde byste v jiném voze slyšeli nepříjemné rány do kabiny, tam se Touareg jen ladně zhoupne.

Nečekejte přitom ani to, že by podvozek přestal stíhat ve vyšších rychlostech. I na ty se při navrhování vozu myslelo, takže vám v zatáčkách kromě výše popsaných pomocníků asistují i aktivní stabilizátory, což negativní jízdní projevy taktéž značně eliminuje. Pravda, při ostřejším tempu pocítíte, že hmotnost vozu nelze zcela „vymazat“ a občas musíte počítat i s náklonem karoserie, ale minimálně v kategorii SUV si jízdní vlastnosti dovolím označit za jedny z nejlepších. Příplatek za pneumatické pérování je sice mastný, ale rozhodně se vyplatí. Šetřílci se musí spokojit s tradičními vinutými pružinami, tak jako tak se ale s naladěním auta můžete spolehnout na lehké řízení s bezprostředními reakcemi.

Příjemná ve výsledku byla i spotřeba paliva. Při popojíždění hustým městským provozem se sice apetit šplhal nad deset litrů, avšak při konstantní jízdě mimo centrum začala spotřeba okamžitě klesat. Pracovní trasy převážně sestavené z úseků dálnice D11 zvládal Touareg za 7,5 litru, na okreskách si s lehkou nohou klidně můžete potykat s hodnotou pod sedmi litry. Na takový kolos jsou to velmi slušná čísla.

Závěr


Závěr

První rakouské dostaveníčko s Touaregem v nás zanechalo veskrze pozitivní dojmy a úvodní test na tuzemských silnicích na tom nic nezměnil. Podvozek díky elektronickým pomocníkům funguje perfektně i na rozbitých českých silničkách a posádka nebude trpět hlukem či jinými negativními jevy ani při svižnějším tempu. Zpřísňující se emisní normy si tu vybírají svou daň v podobě vlažného nástupu v nízkém spektru otáček, v dalším pásmu už ale motor působí podstatně pružněji.

Co do designu a zpracování kabiny se tvůrci odvázali a Volkswagen tak přiváží produkt, který padne do oka hlavně čínským zákazníkům. To však rozhodně neznamená, že by se měl v Evropě ztratit. Pokud nepatříte mezi odpůrce digitálního světa a chcete být na silnicích vidět, může být právě tento produkt z Wolfsburgu tou správnou volbou.

Tedy pokud se chystáte utratit minimálně půl druhého milionu, což je hodnota aktuálně nejlevnějšího provedení vozu. S testovaným motorem už se dostáváme na takřka milion a tři čtvrtě. A když k tomu připočteme ještě výbavu R-Line a níže popsané příplatkové položky, bavíme se o takřka 2,5 milionech korun.

suv vw testy suv vw testy  

Nejlevnější verze modelu1.476.900 Kč (3.0 TDI/170 kW Touareg)
Základ s testovaným motorem1.742.900 Kč (3.0 TDI/210 kW Elegance)
Testovaný vůz bez příplatků1.823.900 Kč (3.0 TDI/210 kW R-Line)
Testovaný vůz s výbavou2.458.200 Kč (3.0 TDI/210 kW R-Line)

Plusy

  • Prostorná a variabilní kabina
  • Pohodlné sezení
  • Skvěle fungující podvozek
  • Již v základu slušná výbava

Minusy

  • Složitější nastupování
  • Drahé příplatky

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (99)
Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion
Cena základní sestavy 1 823 900 Kč
Výbava základní sestavy 20“ kola z lehkých slitin, R-Line Exteriér & Interiér (pedály z ušlechtilé oceli, tříramenný vyhřívaný a kožený volant s pádly pro ovládání samočinné převodovky atd.), osm reproduktorů, automatická dvouzónová klimatizace, uzávěrka diferenciálu Torsen, automatické přepínání světlometů, centrální zamykání, čelní sklo tepelně izolující reflektující infračervené záření, elektromechanická parkocaí brzda s funkcí Auto Hold, udržování vozu v jízdním pruhu, 9,2“ obrazovka s navigací, palivová nádrž 75 l, nádrž pro AdBlue 12 l, systém stop/start, statické LED přední a zadní světlomety a LED denní svícení, rozpoznávání chodce, sledování únavy řidiče, rozhraní bluetooth, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla atd. Kč
Cena testované sestavy 2 458 200 Kč
Výbava testované sestavy 21“ kola z lehkých slitin (+22.500 Kč), Innovision Cockpit (+82.500 Kč), akční paket Comfort (vzduchové pérování a natáčení zadní nápravy, klimatizovaná přední sedadla, rozšíření dvouzónové klimatizace atd.) (+145.400 Kč), asistenční akční paket (90l palivová nádrž, 24l nádrž AdBlue, LED Matrix světlomety (+56.000 Kč), asistenční paket řidiče Plus (asistent popojíždění v koloně, asistent vjezdu do křižovatky atd.) (+23.500 Kč), čalounění stropu v černé (+7.300 Kč), dva příčné nosníky stříbrně eloxované (+6.000 Kč), asistent nočního vidění (+48.200 Kč), panoramatické střešní okno (+37.600 Kč), parkování Basic (asistent parkování pracující částečně bez zásahu řidiče, zadní parkovací kamera) (+15.400 Kč), R-Line potahy v kůži (+30.000 Kč), servomechanické dovírání dveří (+15.900 Kč), audiosystém Dynaudio Confidence (+44.700 Kč), tažné zařízení (+35.700 Kč), vyhřívané čelní sklo (+13.900 Kč), zásuvka 230 V (+3.700 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2250 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.9 / 6.6
Emise CO2: 173
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 810 / 1800
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2070 / 780
Rozměr pneu: 285/40 R21
Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4878
b) šířka (mm): 1984
c) výška (mm): 1717
d) rozvor (mm): 2904
e) rozchod vpředu (mm): 1669
f) rozchod vzadu (mm): 1685
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1049
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 9. 2018 11:30
Touareg
Koupili jsme si se ženou před relativně nedávnou dobou přesně tento model Volkswagen Touareg od [odkaz] a musím si ho rozhodně jen a jen vychvalovat ;-) Zatím s ním nebyl žádný problém, naopak nás stále příjemně překvapuje svojí výbavou.
Avatar - Beefcake
17. 8. 2018 14:11
Re: AAAAAAA
A rozumies tomu, ked zopakujem este raz, ze nehodnotim dizajn (to je subjektivne, co tu 90% ludi nechce pochopit), ale to, ze je to stale ten isty sterilny dizajn Golf/Passat/Touareg-ovy ? Co pri rozsireni tych aut uz kapanek bije do oci.
Avatar - fOE
17. 8. 2018 08:34
Re: 90L nadrz
Nic, ale jak to bylo mysleno jsem hodil pod WL. :-)
Avatar - fOE
17. 8. 2018 08:32
Re: 90L nadrz
PS se nevazalo k nadrzi, spis k memu nazoru ze tenhle touareg dava Q7 slusne na frak (technika +- stejna, cena lepsi, design vyrazne lepsi).
17. 8. 2018 04:21
Re: 90L nadrz
Q7 má 75l, pouze SQ7 má 85.