Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

30 nejprodávanějších modelů roku 2010

7. 2. 2011 • 18:37
41
Českému trhu i nadále vládnou malá a kompaktní auta. Žebříček 30 nejúspěšnějších modelů ale zažil velké vzestupy i pády.

Přehled statistik registrací na českém trhu za rok 2010 uzavíráme žebříčkem 30 nejprodávanějších osobních automobilů a lehkých užitkových vozů (M1+N1). Obzvlášť obsazení čelních pozic nepředstavuje žádné velké překvapení, výrazné změny v počtech registrovaných kusů u jednotlivých modelů ale ukazují, jak dynamicky se mění preference českých zákazníků.

Ve třicítce nejúspěšnějších je zastoupeno 10 aut nižší střední třídy, 10 modelů kategorie malé vozy, 3 ze střední třídy, 3 crossovery a SUV, dva vany, jedno MPV a jedno miniauto.

Domácí versus import

Prvních pět příček obsadily modely vyráběné v České republice. Prvenství obhájila Škoda Octavia následovaná menší Fabií, rozdíl mezi oběma modely se za rok 2010 ještě zvýraznil. Na třetí místo se vyšvihla díky 40procentnímu růstu Škoda Superb, k úspěchu ji pomohla především karosářská verze kombi.

Čtvrtý Hyundai i30 je u nás také domácím modelem. Polepšil si o necelý tisíc kusů, v relativním srovnání o 29,5 %. Páté je s velkým náskokem nejžádanější SUV, Škoda Yeti, která se v prvním úplném roce na trhu dostala na 4267 kusů.

Druhá polovina Top 10 se k nám dováží ze zahraničí. Výrazný růst nejprodávanějších modelů znamená, že Kia Cee’d s registracemi na stejné úrovni jako v roce 2009 si v pořadí roku 2010 pohoršila ze čtvrté na šestou pozici. Následuje Volkswagen Golf a desítku nejprodávanějších uzavírá trojice Fordů.

Rok 2010 – poražení

Výběhový Fusion, v roce 2009 trojka na českém trhu, vykázal propad registrací o polovinu a musí se spokojit s devátým místem.

Pád z horních pater tabulky zažil také Renault Mégane. Úbytek nových registrací u něj není tolik dramatický (o 715 ks / 18,5 %), byl ale předstižen mimo jiné Hyundaie i30 a Fordem Focus. Konkurence totiž na agresivní cenovou politiku Méganu zareagovala snížením cen, a tak francouzský model přišel o důležitou konkurenční výhodu. Výsledkem je pokles z 5. na 11. místo.

V roce 2009 šestá Škoda Roomster má na konci roku 2010 dvanáctou příčku (-1005 ks / -26,5 %). Malé mladoboleslavské MPV se totiž muselo v loňském roce vyrovnat s příchodem dvou nových domácích konkurentů – Kia Venga (registrováno 1089 ks) a Hyundai ix20 (registrováno 112 ks).

Výraznější pokles pak vykázali také například zástupci střední třídy VW Passat (-8,1 %) a Ford Mondeo (-24,6 %). Oba modely ale loni podstoupily obměnu, Passat přišel v závěru roku s novou generací a Mondeo se dočkalo faceliftu.

Některé modely pak žebříček 30 nejprodávanějších úplně opustily, například Chevrolet Aveo očekávající novou generaci nebo užitkový Volkswagen Caddy.

Rok 2010 – vítězové

Jasným vítězem prodejních statistik za rok 2010 je na českém trhu Renault Fluence. Kompaktní sedan se začal prodávat hned na počátku roku, a proto může po 12 měsících na trhu vykázat 1384 registrací. Všichni zákazníci ale nejsou pro Renault noví, Fluence díky příznivým cenám jistě odlákal část zájemců o Mégane.

Z boomu kompaktních SUV těží jako Škoda Yeti (+160 %), která se ale začala prodávat až v průběhu roku 2009 a srovnání tedy není zcela směrodatné, tak Volkswagen Tiguan (+27 %).

Z příchodu nové generace těžil Opel Astra (+51 %), SEATu Ibiza (+70 %) zase pomohl příchod verze kombi a rozšíření akčních nabídek. Ford Focus se může pochlubit vynikajícími +41 % díky dlouhodobému výprodeji odcházející generace.

Výrazně si polepšily také Ford Fiesta (+38 %) a Hyundai i30 (+30 %).

Výhled na rok 2011

V letošním roce můžeme počítat se vzestupem Hyundai ix35, který teprve v těchto dnech uzavírá první rok svého působení na českém trhu. Výsledek za rok 2011 tak velmi pravděpodobně výrazněji překoná loňských 1197 ks a zařadí se mezi 30 nejžádanějších modelů.

Podobný vývoj lze očekávat u Kie Sportage. V segmentu SUV by letošní facelift mohl Volkswagenu Tiguan pomoci k dalšímu posílení pozice.

Výrazný růstový potenciál má také Opel Astra – prodej kombi Sports Tourer se teprve rozebíhá. Příchod třídveřové Astry GTC pak bude mít vliv už jen minimální, protože čeští zákazníci nechovají k třídveřovým hatchbackům velkou přízeň.

Pokračování propadu Fordu Fusion hraničí s jistotou. Letitý malý-velký model je v samotném závěru své kariéry a nástupce B-Max se začne prodávat až v roce 2012.

Ford Focus, Toyota Yaris nebo Fiat Panda letos čeká generační obměna.

30 nejprodávanějších modelů na českém trhu za rok 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Škoda OCTAVIA 25857 23403 2454 10,5% 14,3%
2. Škoda FABIA 15601 17763 -2162 -12,2% 8,6%
3. Škoda SUPERB 4478 3196 1282 40,1% 2,5%
4. Hyundai i30 4309 3327 982 29,5% 2,4%
5. Škoda YETI 4267 1643 2624 159,7% 2,4%
6. Kia CEE'D 4228 4234 -6 -0,1% 2,3%
7. Volkswagen GOLF 3847 3279 568 17,3% 2,1%
8. Ford FOCUS 3598 2545 1053 41,4% 2,0%
9. Ford FUSION 3530 7020 -3490 -49,7% 2,0%
10. Ford FIESTA 3385 2460 925 37,6% 1,9%
11. Renault MÉGANE 3141 3856 -715 -18,5% 1,7%
12. Škoda ROOMSTER 2787 3792 -1005 -26,5% 1,5%
13. Volkswagen POLO 2326 2391 -65 -2,7% 1,3%
14. Volkswagen PASSAT 2220 2415 -195 -8,1% 1,2%
15. Ford TRANSIT 2174 2117 57 2,7% 1,2%
16. Renault THALIA 2119 2306 -187 -8,1% 1,2%
17. Peugeot 207 1985 2583 -598 -23,2% 1,1%
18. Dacia LOGAN 1953 1826 127 7,0% 1,1%
19. Renault CLIO 1822 1678 144 8,6% 1,0%
20. Toyota YARIS 1801 1937 -136 -7,0% 1,0%
21. Volkswagen T5 1730 1682 48 2,9% 1,0%
22. Peugeot 308 1719 1560 159 10,2% 1,0%
23. Seat IBIZA 1674 987 687 69,6% 0,9%
24. Hyundai i20 1617 1568 49 3,1% 0,9%
25. Fiat PANDA 1531 1408 123 8,7% 0,8%
26. Volkswagen TIGUAN 1522 1202 320 26,6% 0,8%
27. Ford MONDEO 1418 1880 -462 -24,6% 0,8%
28. Renault FLUENCE 1384 2 1382 - 0,8%
29. Opel ASTRA 1301 861 440 51,1% 0,7%
30. Suzuki SX4 1295 1388 -93 -6,7% 0,7%
= ostatní 70193 74777 -4584 -6,1% 38,8%
CELKEM OA+LUV 180812 181086 -274 -0,2% 100,0%

Typ Volkswagen T5 zahrnuje modelové varianty Transporter, Multivan, Caravelle a California.

Témata
9. 2. 2011 00:54
Re: HYUNDAI i30
OOK..

Tuhle knížku miluju ;-)
Avatar - Ronault.
9. 2. 2011 00:52
Re: HYUNDAI i30
Dneska jsem nabral plnou, takže dobře ;-)
9. 2. 2011 00:47
Re: HYUNDAI i30
Naprostý souhlas, podepisuji.

Já jsem vystudoval dopravní fakultu na ČVUT, nicméně obor, kde je automobil nejmenší, nedělitelná jednotka, specifikovaná určitými vlastnostmi... ;-)

Takže jednooký mezi slepými (prosím brát s nadhledem a úsměvem, ale nějaké ty zkoušky mám)

Taky si chci pokecat o technických "fičurách", slyšet názory od lidí, kteří vědí. Je jedno, zda se jedná o vymakaného amatérského tunera, či o profíka, který konstruuje audiny (mám takové spolužáky)

To by měl být hlavní přínos tohoto chatu.

Ps. Jak Ti to jezdí, Ronaute? :-)
Avatar - Ronault.
9. 2. 2011 00:33
Re: HYUNDAI i30
;-)
Jsme na serveru o autech, i když znamenají sociální status, tak to bychom asi rozebírat neměli, daleko raději se zde dočtu nějaké fakta.

Přiznám se, že poslední dobou jsem začal číst autodiesel, což je pro antiropáka jako já docela prapodivné a kdekdo se diví, ale z druhé strany je ten časopis pro mne jako laika nabitý tolika technickými daty, že mě i když o dieselech, baví více než je zdrávo :-) Tím jsem jen chtěl naznačit, co bych očekával od místních diskuzí a ty často obohatí, ale tohle rozhodně ne.
Avatar - Ronault.
9. 2. 2011 00:30
Re: Megane přesněji
Tak z mého školáckého počtu bych rád jen zvýraznil, že Megane vlastně nesnížil počty prodaných kusů, ale zvýšil. To je vše :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud