Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

30 nejprodávanějších modelů roku 2010

30 nejprodávanějších modelů roku 2010

30 nejprodávanějších modelů roku 2010 Zdroj: acz

Diskuze (41)
Českému trhu i nadále vládnou malá a kompaktní auta. Žebříček 30 nejúspěšnějších modelů ale zažil velké vzestupy i pády.

Přehled statistik registrací na českém trhu za rok 2010 uzavíráme žebříčkem 30 nejprodávanějších osobních automobilů a lehkých užitkových vozů (M1+N1). Obzvlášť obsazení čelních pozic nepředstavuje žádné velké překvapení, výrazné změny v počtech registrovaných kusů u jednotlivých modelů ale ukazují, jak dynamicky se mění preference českých zákazníků.

Ve třicítce nejúspěšnějších je zastoupeno 10 aut nižší střední třídy, 10 modelů kategorie malé vozy, 3 ze střední třídy, 3 crossovery a SUV, dva vany, jedno MPV a jedno miniauto.

Domácí versus import

Prvních pět příček obsadily modely vyráběné v České republice. Prvenství obhájila Škoda Octavia následovaná menší Fabií, rozdíl mezi oběma modely se za rok 2010 ještě zvýraznil. Na třetí místo se vyšvihla díky 40procentnímu růstu Škoda Superb, k úspěchu ji pomohla především karosářská verze kombi.

Čtvrtý Hyundai i30 je u nás také domácím modelem. Polepšil si o necelý tisíc kusů, v relativním srovnání o 29,5 %. Páté je s velkým náskokem nejžádanější SUV, Škoda Yeti, která se v prvním úplném roce na trhu dostala na 4267 kusů.

Druhá polovina Top 10 se k nám dováží ze zahraničí. Výrazný růst nejprodávanějších modelů znamená, že Kia Cee’d s registracemi na stejné úrovni jako v roce 2009 si v pořadí roku 2010 pohoršila ze čtvrté na šestou pozici. Následuje Volkswagen Golf a desítku nejprodávanějších uzavírá trojice Fordů.

Rok 2010 – poražení

Výběhový Fusion, v roce 2009 trojka na českém trhu, vykázal propad registrací o polovinu a musí se spokojit s devátým místem.

Pád z horních pater tabulky zažil také Renault Mégane. Úbytek nových registrací u něj není tolik dramatický (o 715 ks / 18,5 %), byl ale předstižen mimo jiné Hyundaie i30 a Fordem Focus. Konkurence totiž na agresivní cenovou politiku Méganu zareagovala snížením cen, a tak francouzský model přišel o důležitou konkurenční výhodu. Výsledkem je pokles z 5. na 11. místo.

V roce 2009 šestá Škoda Roomster má na konci roku 2010 dvanáctou příčku (-1005 ks / -26,5 %). Malé mladoboleslavské MPV se totiž muselo v loňském roce vyrovnat s příchodem dvou nových domácích konkurentů – Kia Venga (registrováno 1089 ks) a Hyundai ix20 (registrováno 112 ks).

Výraznější pokles pak vykázali také například zástupci střední třídy VW Passat (-8,1 %) a Ford Mondeo (-24,6 %). Oba modely ale loni podstoupily obměnu, Passat přišel v závěru roku s novou generací a Mondeo se dočkalo faceliftu.

Některé modely pak žebříček 30 nejprodávanějších úplně opustily, například Chevrolet Aveo očekávající novou generaci nebo užitkový Volkswagen Caddy.

Rok 2010 – vítězové

Jasným vítězem prodejních statistik za rok 2010 je na českém trhu Renault Fluence. Kompaktní sedan se začal prodávat hned na počátku roku, a proto může po 12 měsících na trhu vykázat 1384 registrací. Všichni zákazníci ale nejsou pro Renault noví, Fluence díky příznivým cenám jistě odlákal část zájemců o Mégane.

Z boomu kompaktních SUV těží jako Škoda Yeti (+160 %), která se ale začala prodávat až v průběhu roku 2009 a srovnání tedy není zcela směrodatné, tak Volkswagen Tiguan (+27 %).

Z příchodu nové generace těžil Opel Astra (+51 %), SEATu Ibiza (+70 %) zase pomohl příchod verze kombi a rozšíření akčních nabídek. Ford Focus se může pochlubit vynikajícími +41 % díky dlouhodobému výprodeji odcházející generace.

Výrazně si polepšily také Ford Fiesta (+38 %) a Hyundai i30 (+30 %).

Výhled na rok 2011

V letošním roce můžeme počítat se vzestupem Hyundai ix35, který teprve v těchto dnech uzavírá první rok svého působení na českém trhu. Výsledek za rok 2011 tak velmi pravděpodobně výrazněji překoná loňských 1197 ks a zařadí se mezi 30 nejžádanějších modelů.

Podobný vývoj lze očekávat u Kie Sportage. V segmentu SUV by letošní facelift mohl Volkswagenu Tiguan pomoci k dalšímu posílení pozice.

Výrazný růstový potenciál má také Opel Astra – prodej kombi Sports Tourer se teprve rozebíhá. Příchod třídveřové Astry GTC pak bude mít vliv už jen minimální, protože čeští zákazníci nechovají k třídveřovým hatchbackům velkou přízeň.

Pokračování propadu Fordu Fusion hraničí s jistotou. Letitý malý-velký model je v samotném závěru své kariéry a nástupce B-Max se začne prodávat až v roce 2012.

Ford Focus, Toyota Yaris nebo Fiat Panda letos čeká generační obměna.

30 nejprodávanějších modelů na českém trhu za rok 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda OCTAVIA2585723403245410,5%14,3%
2.Škoda FABIA1560117763-2162-12,2%8,6%
3.Škoda SUPERB44783196128240,1%2,5%
4.Hyundai i304309332798229,5%2,4%
5.Škoda YETI426716432624159,7%2,4%
6.Kia CEE'D42284234-6-0,1%2,3%
7.Volkswagen GOLF3847327956817,3%2,1%
8.Ford FOCUS35982545105341,4%2,0%
9.Ford FUSION35307020-3490-49,7%2,0%
10.Ford FIESTA3385246092537,6%1,9%
11.Renault MÉGANE31413856-715-18,5%1,7%
12.Škoda ROOMSTER27873792-1005-26,5%1,5%
13.Volkswagen POLO23262391-65-2,7%1,3%
14.Volkswagen PASSAT22202415-195-8,1%1,2%
15.Ford TRANSIT21742117572,7%1,2%
16.Renault THALIA21192306-187-8,1%1,2%
17.Peugeot 20719852583-598-23,2%1,1%
18.Dacia LOGAN195318261277,0%1,1%
19.Renault CLIO182216781448,6%1,0%
20.Toyota YARIS18011937-136-7,0%1,0%
21.Volkswagen T517301682482,9%1,0%
22.Peugeot 3081719156015910,2%1,0%
23.Seat IBIZA167498768769,6%0,9%
24.Hyundai i2016171568493,1%0,9%
25.Fiat PANDA153114081238,7%0,8%
26.Volkswagen TIGUAN1522120232026,6%0,8%
27.Ford MONDEO14181880-462-24,6%0,8%
28.Renault FLUENCE138421382-0,8%
29.Opel ASTRA130186144051,1%0,7%
30.Suzuki SX412951388-93-6,7%0,7%
=ostatní7019374777-4584-6,1%38,8%
CELKEM OA+LUV180812181086-274-0,2%100,0%

Typ Volkswagen T5 zahrnuje modelové varianty Transporter, Multivan, Caravelle a California.

Vstoupit do diskuze (41)