Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta, která zachránila automobilky od úplného bankrotu

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Seznam hrdinů posledního tažení, které stálo za to. Zachránci značek jsou už dnes technicky překonáni, ale zásluhu za pomoc s přežitím jim nikdo neodpáře. Bez těchto úspěšných modelů by byl automobilový trh ochuzen.

Výrobny automobilů jsou standardní firemní pyramidy doprovázené klasickými manažerskými zákony. Aby globální podniky přežily, musí meziročně profitovat, nebo neustále investovat. Pokud strategické kroky nelze provádět, ekonomika provozu padá do červených čísel a hierarchie efektivního řízení se rozpadá. Při úpadku ubývá loajalita, najednou chybí práce či pracovní místa a konečné zavírání továren se hlásí o slovo nečekaně rychle.

Za posledních několik let zkrachovalo několik automobilek, ale naštěstí je znám větší počet případů, kdy se firmy udržely těsně nad propastí a po přežití klinické smrti nastartovaly setrvalý růst. Záchrana přišla zásluhou uvedení úspěšného modelu, který byl oblíben u spotřebitelů. Známe nejméně deset takových a postupně si je představíme.

1. Porsche Boxster

V 90. letech bylo Porsche na dosah krizi, protože ubývalo zákazníků. V roce 1986 se prodalo 50 tisíc aut, v roce 1993 to bylo už jen 14 tisíc kousků. Předchozí zachránci ve verzích 924, 944 nebo 968 stárnutím odpadali a Němci potřebovali nový lákavý základ nejlépe sportovního charakteru. Vzhledem k masivnímu úspěchu Mazdy MX-5 se Porsche rozhodlo inspirovat a vznikl Boxster.

Provedení 987 bylo představeno v roce 1993. Při výrobě se technici učili u Japonců v Toyotě, aby se dalo ušetřit na nákladech. Nízká cena vydržela a ojetiny Boxsteru jsou dostupnou vstupenkou do prémiové kategorie.

2. BMW 700

Je těžké uvěřit, že jeden z největších výrobců automobilů na světě měl kdysi vážné potíže. Teoreticky nemožné se prakticky událo v roce 1959. Německo mělo po druhé světové válce zákaz vyrábět automobily, společnost BMW začala s pásovým procesem tvorby aut teprve v roce 1952 prostřednictvím neúspěšných modelů 501, 507 a Isetta. Není divu, že fabrika upadla do bankrotu.

Stav útlumu otočil v prosperitu malý lidový typ 700 z roku uvedení 1959. Nástupce verze 600 byl okamžitým hitem, který byl opěvován za snadnou údržbu a dostatečnou jízdní dynamiku vzadu uloženého plochého dvouválce.

3. Land Rover Discovery

Ačkoli koncern Jaguar Land Rover nebyl dlouhodobě v nejlepší finanční situaci, největší obavy doprovázely 80. léta. Land Rover oslovoval hlavně zemědělce, ovšem svébytná cílová skupina neumožňovala velkolepý odbyt aut. Vedení značky muselo konat pomocí volby nového drastického přístupu. Revolučním příkladem otočení kormidla dějin se stal odolný a spolehlivý Discovery. Pracant a zároveň rodinné SUV bylo úspěchem postaveným s V8 na podvozku Range Roveru.

4. Mercedes-Benz 300 SL

Stejně jako BMW bylo po válce tvrdě zasaženo i fungování Mercedesu. Tvrdé boje zcela zničily výrobní infrastrukturu a předválečné plány produkce byly najednou příliš staré. Hvězdná výrobna však vsadila na Rudolfa Ulhenhauta. Inženýr a manažer prosadil závodní vůz W194, který vyhrál LeMans. Prototyp s třílitrovým motorem byl předlohou pro první civilní model 300SL.

Umělecké dílo se soutěžními kořeny je považováno za jeden z nejlepších Mercedesů všech dob. Výklopné dveře a jízdní výkony jsou nepřekonatelným lákadlem schopného zachránce.  

5. Dodge Aries/Plymouth Reliant

Chrysler procházel turbulentním obdobím kvůli problémům s podvozkovou platformou F. Servisní katastrofa dospěla do vládní záchrany investicí ve výši jedné miliardy dolarů. Novým plánem podpořené automobilky bylo nahradit sérii F zcela novou řadou K. Novinka byla použita u Dodge Aries i Plymouthu Reliant. Oba modely se dobře prodávaly nejen proto, že předváděly návrat ke kvalitě Chrysleru. Platforma K byla ve skutečnosti vynikající počin sdílený s více než 50 různými automobily, což ve výsledku šetřilo spoustu nákladů.

6. Aston Martin DB7

Ani Aston Martin neunikl stresovým etapám existence. Jedna zásadní část bytí nastala v 90. letech po koupi značky americkým Fordem. V roce 1994 byl uveden Aston Martin DB7 smíchaný z dílů Jaguar, Ford nebo Mazda. Možná nebylo legitimní naoko ponížit úroveň DB vypůjčenými součástkami, nicméně ekonomicky chytrý postup se několikrát vrátil. Luxusního kupé se prodalo asi sedm tisíc exemplářů a žádané auto sehrálo klíčovou roli v životě prestižního podniku.

7. Buick Regal

Velká recese z roku 2008 krutě zasáhla mnoho výrobců automobilů. Buick byl další položkou na smrtícím seznamu koncernu General Motors. Mezinárodní korporace ovšem spatřila světlo na konci tunelu vedoucího až do Číny. Asijský trh byl vhodným cílem sedanu Regal, který nakonec pomohl zachránit Buick před uzavřením. Mírně odlišná kopie Opelu Insignia pomohla udržet na světe odkaz zakladatele Davida Dunbara Buicka.

8. Dodge Omni/Plymouth Horizon

Ropná krize v 70. letech pročistila americký automobilový průmysl. V těchto temných dobách pro USA potřeboval Chrysler vyrobit auto, které by konkurovalo zahraničním vozům z Evropy a Japonska. Dodge Omni i Plymouth Horizon byly odpovědí na boj proti četnému importu přes oceán. Hatchbacky s pohonem předních kol neodpovídají předsudkům o velkých korábech s mnohalitrovými motory, ale staré pořádky toho času nebyly žádoucí vlivem ropného šoku způsobujícího ekonomické problémy obyvatelstva.

9. Ford Taurus

Rádoby neotřesitelný gigant Ford se zachvěl v základech, když konkurence bodovala na poli pohodlných sedanů. Modrý ovál nabízel model LTD s pohonem zadní nápravy, což bylo žalostně málo vůči ostatním. Ztrátovou verzi nahradil Taurus poháněný přes přední kola a hned první generace se stala velmi populární. Druhá edice dokonce obsadila prvenství mezi nejprodávanějšími vozy z USA a Ford byl rázem zpět na mapě automobilového světa.

10. Lotus Elise

Na konci 90. let byl Lotus týranou společností. Po smrti zakladatele Colina Chapmana v roce 1982 a několika změnách vlastnictví firma balancovala nad vlastním hrobem. Kritický okamžik poslední rány odvrátil příchod Elise. Lehký, zábavný stroj s manuálem a pohonem zadních kol vážil jen něco málo přes 700 kilogramů. Hravé jednoduché auto si našlo neotřesitelnou pozici mezi pravověrnými řidiči a takových je tolik, že podnik ustál krizi a vrátil se do černých čísel ekonomického úspěchu.

Mirek Mazal
Diskuze (14)
6. 11. 2020 17:44
Re: Porsche hlavne zachránil lobbing Piecha
To bolo až po tom stopnutom daňovom pokuse nemeckej vlády ;-)
Avatar - wakantanka
5. 11. 2020 21:47
Re: Porsche hlavne zachránil lobbing Piecha
Porsche pokiaľ viem zachránil Cayenne, lebo SUV a v tej dobe minimum podobných konkurentov, ergo vysoké predaje a marže.
5. 11. 2020 19:58
Re: Porsche hlavne zachránil lobbing Piecha
Vtedy som robil vo firme, čo distribuovala zahraničnú tlač.
Bolo to v nemeckom Autobild, alebo Auto-motor- und-sport.
5. 11. 2020 16:46
Re: Porsche hlavne zachránil lobbing Piecha
Zajimave - nemas nekde nejaky zdroj ?
5. 11. 2020 14:46
Re: Favorit
Nechtel Renault jen vyuzit vyrobni kapacity pro vlastni modely?