Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

CAR OF THE YEAR 1999

Tomáš Zajíček
29 typů automobilů se tentokrát sešlo v nominaci na evropský automobil roku - Car of the Year (COTY). Tyto automobily měli možnost porotci COTY porovnat a vybrat z nich závěrečných pět...

CAR OF THE YEAR 1999

- POSLEDNÍ V TOMTO STOLETÍ

(listopad 1998)

29 typů automobilů se tentokrát sešlo v nominaci na evropský automobil roku - Car of the Year (COTY). Tyto automobily měli možnost porotci COTY porovnat a vybrat z nich závěrečných pět kandidátů. Je to ovšem velmi těžký a nevděčný úkol, protože dnes prakticky každý automobil přináší nějaké nové řešení. Ať už v otázce designu, pohonu, ekologie či bezpečnosti.

Otázkou je, zda preferovat evoluční řešení, která mají sice největší naději na komerční úspěch, ale veskrze nepřinášejí nic nového (Honda Accord, Toyota Avensis, Hyundai Sonata, Peugeot 206, Renault Clio, Mazda 323, Opel Astra, Lexus GS300, Alfa 166 či BMW 3) nebo se naopak nechat unést revolučními myšlenkami např.: Audi TT, Smart nebo Ford Focus.

Podle mého názoru je opravdovou revolucí, kterou asi dlouho nic nepřekoná miniautomobil Smart. Vymyslet miniautomobil není problém, ale uvést do sériové výroby neznámou značku a koncepci naráz - to je výkon hodný uznání. Držím palce.

Osobně si však myslím, že otázka bezpečnosti při čelním nárazu s tímto vozítkem bude na pováženou. Velký airbag přece nemůže všechno zachránit a příď Smartu - ta díky tuhému skeletu karoserie nepovolí ani o centimetr . Prakticky veškerou nárazovou energii tedy utlumí těla cestujících za pomocí pásů a airbagů...

Po dlouhém přemýšlení tedy dávám svůj hlas automobilu, který je zčásti revoluční (designu) a zčásti evoluční (vše ostatní) - Fordu Focus. Myslím, že po komerčním neúspěchu poslední verze Scorpia museli designéři u Fordu vzít do hrsti mnoho odvahy. Naštěstí se tentokrát vydali jiným směrem a Focus se správným způsobem liší od ostatních. Na další místo řadím Volvo S80 za další neůnavné hledání švédských konstrukérů, jak ochránit posádku automobilu při nehodě.

Vaše hlasování rádi uvítáme v na naší Titulní straně, kde je připravena anketa s pěti vybranými kandidáty a své názory si vyměňte v . Založil jsem vám zde téma Car of the year 1999.

Tomáš Zajíček

Seznam letošních kandidátů (finalisté červeně):

- Alfa Romeo 166 ( Představujeme)

- Audi TT ( Představujeme)

- BMW 3 ( Představujeme), ( Test)

- Chrysler 300M

- Daewoo Matiz

- Daihatsu Sirion

- Fiat Seicento

- Ford Cougar ( Představujeme)

- Ford Focus ( Představujeme)

- Honda Accord

- Hyundai Atos

- Hyundai Sonata

- Land Rover Freelander ( Představujeme)

- Lexus GS300

- Mazda Demio

- Mazda MX-5 ( Test)

- Mazda 323

- Mercedes M ( Představujeme), ( Test)

- Mitsubishi Space Star

- Nissan Patrol GR

- Opel Astra ( Představujeme)

- Peugeot 206 ( Představujeme)

- Renault Clio 2 ( Představujeme)

- Smart ( Představujeme)

- Suzuki Grand Vitara

- Suzuki Jimny

- Toyota Avensis ( Představujeme)

- VW Lupo ( Představujeme)

- Volvo S80 ( Představujeme)



Tomáš Zajíček