Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dlouhé čekací lhůty: Proč se na nové auto čeká rok i víc?

David Šprincl
Diskuze (39)

Prodeje v Česku trhají rekordy, ekonomika roste – ale výroba aut s těmito trendy nedokáže držet krok. Hlavně na modely SUV se čeká dlouhé měsíce, a to i když se montují za rohem.

U Seatu Ateca, vyráběného ve východočeských Kvasinách, třeba čtenářům Světa motorů slibují dealeři dodání auta za rok a půl!

Při nákupu různých předmětů a potřeb se – aniž by si to kupující možná zásadně uvědomovali – výrazně liší doba rozhodování a doba trvání nákupu.

Během házení potravin do košíku v supermarketu stráví člověk nejvýš hodinu, ač přes pět minut vytuhl jen nad výběrem sýrů.

To u nemovitostí se většinou samotnou myšlenkou zaobírá několik měsíců předem, pak následuje konkrétní obchodní případ, smlouvy, úvěry, katastry – půlrok žádná míra.

Automobily „jezdí“ někde uprostřed mezi těmito extrémy. Někdy je to s nimi na pouhé hodiny, jindy na rok.

Už starý Henry říkal…

Obecně platí, že čím dražší a prémiovější značka, tím je zákazník větší individualista. Proces nákupu nového auta se tak natahuje, konečný produkt je mu skoro vždy připravován – přesněji spíš přímo montován, vyráběn – na míru.

Naopak čím blíže ke konfekčnímu zboží, tím větší výběr a dostupnost. I toto tvrzení má však své mezery.

„Pro výrobce aut by z hlediska celého procesu bylo nejvýhodnější, nejefektivnější a nejjednodušší produkovat jeden motor s jednou převodovkou v jedné karoserii v jediné výbavě a jedné barvě. Sám velikán a otec pásové výroby Henry Ford říkal, že zákazník může mít model T v jakékoliv barvě, když bude černá,“ tvrdí s nadsázkou odborník, který se prodejem aut zabývá desetiletí. V následujících řádcích odhalí mnohé podivnosti i obchodní taktiky automobilek, vcelku pochopitelně ale nechce troubit do českého rybníčku své jméno.

Znáte lodní řád?

Z logiky věci platí, že čím má výrobce ke konečnému zákazníkovi blíž, tím víc mu může vyjít vstříc. Čili vyrobit konkrétně to, co si přeje. Tady by tedy

měly excelovat všechny škodovky, hyundaie z Nošovic, kolínská miniauta…

Protože proti nim značky, jež vyrábějí geograficky dále, ztrácejí čas transportem na místo určení. „Přivezou- li do závodu svitky plechu na výrobu karoserií, zhruba za týden najdeme tyto plechy na odstavném parkovišti jako součást vyrobeného vozu. Jenže je čeká další distribuce. Je-li takový závod v Asii, putování ukončí vylodění v Evropě až za nějakých šest až devět týdnů. Přesnější termín závisí na konkrétní lokalitě, lodním jízdním řádu,“ odhaluje náš průvodce.

Mořem to samozřejmě nekončí. Následný kontinentální přesun se dá počítat na jeden až dva týdny, opět v závislosti na lokalitě, délce i vytíženosti trasy. Poslední cesta auta vede z regionálního centrálního skladu a obyčejně zabere maximálně tři dny.

„Z tohoto řetězce by se dalo logicky určit, za jaký čas se nový vůz dostane k prodejci. Ještě je ale nezbytné zohlednit další faktor. A ten bohužel není zanedbatelný: lhůta, za kterou se objednávkou vzniklé vozidlo dostane do výroby. Tím se dostáváme do pozice, kdy se z týdnů mohou stát měsíce či rok a víc.“

Příběh čtenáře

Píšeme-li rok a víc, nepřeháníme. Ostatně zkušenosti čtenářů Světa motorů mluví jasně. Dejme slovo jednomu z nich: Honzovi z Prahy.

„Rozhoduji se právě nad pořízením nového auta a vybírám ze dvou možností: buď klasický kombík, nebo SUV. Protože do užšího výběru mi vyšly seat a škoda, objednal jsem si u vybraných modelů zkušební jízdy. To mě přivedlo do showroomu Auto Jarov, kde jsem měl domluvenou jízdu atekou. Přišel jsem o něco dřív, a tak mě oslovil muž s cedulkou manažer prodeje s tím, jestli něco potřebuji. Řekl jsem, že mám domluvenou testovací jízdu atekou. On na to, že ji zařizuje kolega a musím na něj chvilku počkat. Načež jedním dechem dodal: A řekl vám, že na ateku jsou čekací lhůty rok a půl? Zalapal jsem po dechu. Rovnou mi navrhl, ať jízdu tímto modelem zruším. Dodávám, že jsem chtěl striktně auto na míru, kompletní konfiguraci podle své představy. Se seatem je navíc potíž v tom, že dealerů v Praze zas tak moc není. Takže se poohlížím i mimo metropoli,“ líčí svůj příběh Honza.

Neumíte plánovat!

Přitom ateky se netýkají předchozí odstavce: lodní přeprava a podobně. Vždyť se montuje ve východočeských Kvasinách.

Co je tedy příčinou takového zdržení? Prvoplánově si každý vybaví převis poptávky zákazníků nad kapacitami výrobce. Ostatně tuhle berličku použila

většina oslovených importérů, jejichž vysvětlení čekacích lhůt uvádíme samostatně v anketě. Nezastupitelnou roli ale hrají další faktory. „Velmi často za takovým zdržením stojí špatný odhad při plánování a jednání se subdodavateli, kteří nejsou výrobci vozů schopni dodat včas určité prvky výbavy vztahující se ke konkrétní, často populární variantě,“ vysvětluje zkušený prodejce.

Jedná se třeba o sedačky, potahové látky, designy a rozměry litých kol. Nezřídka jde i o typy motorů a převodovek, kde poptávka trhu neodpovídá nasmlouvaným kvótám.

Na obhajobu subdodavatelů je férové podotknout, že jimi vyráběné a dodávané objemy komponentů vycházejí z čísel nasmlouvaných výrobcem. „Čili v konečném důsledku je to chybný odhad poptávky trhu na straně automobilky,“ pojmenovává hlavní potíž odborník.

ceskytrh ceskytrh

Stoupnout si na větší hromadu

Teď jiný pohled. Jeden ze známých špičkových manažerů české autobranže říkával, že lidé vždycky chodí stát na větší hromadu.

Jakou to má souvislost s termínem čekání na nové vozidlo? „Někteří výrobci zcela záměrně šíří zprávy o nedostatku aut a výrobních kapacit,“ líčí náš průvodce tématem čekací lhůty.

Používají to zkrátka jako určitý marketingový nástroj. „Ten totiž umí docela hezky vyvolat paniku mezi prodejci nebo zákazníky a motivovat je k objednávání. Všichni to chtějí, a tak to musí být nejlepší,“ usmívá se.

Jak vznikají skladovky?

Čekání na nové auto se dá zkrátit tím, že si jako zákazník vyberete verzi, kterou má prodejce na skladě.

Jak se takový vůz vůbec k dealerovi dostane? „Linky běží nepřetržitě ve vícesměnných provozech. Každé zastavení procesu výroby přináší finanční ztráty. Rozhození logistiky a zásobování s sebou vždy nese ztráty. Cíle výrobců se zvyšují. Grafy růstu objemu produkce, obratu i zisků směřují na severovýchod. Proto se vyrábějí varianty, které si vytvoří buď sám prodejce, nebo dovozce, a jež jsou svým způsobem univerzální,“ vysvětluje odborník.

Univerzální znamená nejčastěji prodávaná barva – bílá, šedá, černá – v nejoblíbenějším karosářském provedení s obvyklou kombinací motoru a převodovky. Tak vznikají takzvaná skladová vozidla. Na lince se rodí v okamžiku, kdy se nevyrábějí konkrétní vozy pro konkrétní zákazníky. Poměr mezi skladovými a zákaznickými auty se liší výrobce od výrobce a rovněž podle kategorie vozu.

U prémiovek může být zanedbatelný, u konfekce významný. Tam sice podíl zákaznických objednávek může přesáhnout i 60 %, ale třeba u běžné asijské produkce je do 10 %. Což samotní importéři vesměs potvrzují. „Stejně jako u ostatních japonských či korejských výrobců i my objednáváme a následně prodáváme hlavně fixně definované specifikace. Takto na sklad se pochopitelně vyrábějí vozy v nejprodávanějších výbavových a barevných kombinacích,“ říká Marek Vodička z Mitsubishi.

Naopak zástupci Škody Auto se dušují, že skladová auta hrají u českých zákazníků podřadnou roli. „Na rozdíl od konkurence prodáváme z devadesáti procent vozy vyrobené a vybavené přesně podle požadavků jednotlivých zákazníků, tedy na základě individuálních konfigurací. Jsme jedinou velkoobjemovou značkou, která dodává naprostou většinu vozů na míru,“ tvrdí Vítězslav Pelc ze Škody. „I skladové automobily k okamžitému odběru však v naší autorizované obchodní síti najdete,“ dodává.

Sedni, ale neodjedeš!

Při výběru aut ze skladu se zákazník musí smířit s tím, že ve výbavě vozu buď něco přebývá, nebo naopak chybí. Také barva je někdy jiná, než by preferoval.

Na druhou stranu nespornou a velkou výhodou je téměř okamžitá dostupnost vozu a většinou i jeho přijatelnější cena.

Okamžitou dostupností ale není myšlen nákup typu „sedni a jeď“, nýbrž realizace obchodu třeba v horizontu dvou týdnů. To je doba, která odpovídá trvání kontinentálního přesunu, uskutečnění předprodejního servisu, mytí, čištění, leštění a montáži doplňků. Jenže jak ukazuje naše reportáž z dealerství, ani s hotovým autem, které si fyzicky osaháme, většinou neodjedeme do hodiny jako ze supermarketu zmíněného na začátku.

Spacáčků netřeba

Vše, co bylo výše popsáno, může na první pohled vypadat komplikovaně, antizákaznicky a neprofesionálně. „Ano, jistě existují industriální odvětví,

kde jsou plánování, výroba i logistika jednodušší a zvládnutelnější,“ komentuje prodejce.

Vzpomeňme si ale na dobu osmdesátých let, kdy v systému socialistického plánování a údernické výroby automobilů se reálná čekací doba na nový kousek pohybovala běžně v řádu let. O výběru barev, motorů nebo výbavy přitom nemohla být ani řeč. „Co vyšlo, to bylo. Dnes pohled na frontu lidí se spacáky čekající několik dní před mototechnou se šatnovými lístky v ruce na pořadí do pořadníku působí jako ze světa sci-fi . Ale bylo to tak, určitě si mnozí ještě vzpomenete. Dnes je volba modelu, výbavy, barvy a v důsledku samotného termínu většinou jen na vás. Takže můžete-li, užívejte si to,“ loučí se náš průvodce.

Koupíte rychle

Škoda Superb: Praktické auto dostupnější díky lepší ekonomické situaci mnohem většímu počtu lidí než dřív. První vlna zájmu, kdy byl superb novinkou, zákonitě opadla. Čekací doba se tak dostala do limitů pro škodovky běžné – tedy osmi týdnů. Známe ale naše čtenáře, kteří usedli do nakonfigurovaného auta za čtyři neděle, zatímco na karoq či kodiaq by čekali přes půl roku.

Renault Captur: Malý crossover v atraktivním balení, populární úplně všude, kde se nabízí. Po počátečních dlouhatánských měsících čekání se díky stárnutí modelu a přibývající nové konkurenci od Seatu Arona přes Citroën C3 Aircross či Kiu Stonic po Opel Crossland X doba čekání stala mnohem přijatelnější. Však se capturu letos dočkalo přes 2000 Čechů.

Kia Cee'd: Typická konfekce. Pokud ustoupíte z požadavku například na určitý design litých kol, uspějete s nákupem velmi rychle. Není jiné cesty: mezi kompakty, tedy auty nižší střední třídy, zuří obrovský boj. Cee'd v něm patří k nejúspěšnějším: letos dávno překročil 3000 prodaných aut.

Ford Mondeo: Další auto původem pro český střední a vyšší management. Ublížilo mu, že se na poslední generaci čekalo moc dlouho, a tak většina zájemců přesedla do konkurence. Což má výhodu pro ty současné: vyberete si, co chcete, jak chcete a kdy chcete.

Čekáte měsíce

Bentley Bentayga: Ultimativní SUV, na které si určitě budete muset počkat. Zejména kvůli malému objemu výroby a vysoké míře možné individualizace. To vše ale v případě, že ještě nečekáte na to, než našetříte peníze…

Suzuki Ignis: Relativně nové a atraktivní malé auto, bestseller na všech trzích. S ohledem na (ne)velikost a (ne)důležitost českého trhu v rámci světa musejí tuzemští zákazníci čekat.

Seat Ateca: Asi nejvýraznější případ letošního roku. Kapacita výroby vůbec nestačí vysoké poptávce. Atraktivní SUV v prvním roce distribuce – to ale asi nemohlo dopadnout jinak…

Volkswagen Tiguan: Vysoká celosvětová poptávka po nové generaci a postupný proces náběhu výroby mohou za to, že dodací lhůta výrazně narostla. „Očekáváme, že po dodání zpožděných vozů se ustálí na standardní úrovni,“ říká David Valenta z Volkswagenu.

Anketa: Jak se u vás letos změnily dodací lhůty?

Jiří Rozkošný, Audi: Dodací lhůty jsou ovlivněny různými faktory, jako je životní cyklus modelu, poptávka zákazníků či místo výroby. Třeba Q5 vyrábíme na americkém kontinentu. Lhůty se zvedly hlavně u SUV, které dnes tvoří více než polovinu našich prodaných vozů v Česku. To dřív nebylo.

Jan Kuhn, Mercedes-Benz: Může se stát, že při konkrétní specifikaci vozidla se objeví položka, která dodání prodlouží, ale obecně je dodání standardní. Vůz z výroby bývá k mání do čtyř měsíců. Jen u závodů mimo Evropu je třeba počítat se čtyřmi týdny navíc pro dopravu. To se týká například modelů GLE a GLS, vyráběných ve Spojených státech.

Marek Vodička, Mitsubishi: Objednáváme a následně prodáváme hlavně fixně definované specifikace. Ty jsou k dodání ihned, což je typický příklad lanceru, nebo v řádu týdnů, pokud jsou právě na cestě. Se zadáním konkrétní konfigurace do výroby se setkáváme výjimečně, cesta auta k zákazníkovi pak trvá zhruba čtyři měsíce.

Radka Matthey, Peugeot: V případě SUV 3008 a 5008 nemáme skladové zásoby, musejí se objednat do výroby. U 5008 zákazník

dostane vůz za tři čtyři měsíce, u 3008 je čekací doba o měsíc delší. Proč? V první polovině roku jsme nabrali v dodávkách zpoždění, které se projevuje až do současné doby tím, že musíme přednostně uspokojit starší objednávky.

Zdeněk Zikmund, Subaru: Pokud si u nás lidé nevyberou ze zásob dealera, čímž myslím jeho auta skladem či na cestě z továrny, pak na objednávku do výroby se čeká pět a půl měsíce od zadání. Platí to na všechny modely. Centrální sklad je letos permanentně rozebrán přímými objednávkami od obchodníků.

Tomáš Teufl, Suzuki: Nejprodávanější verze našich SUV jsou obvykle dodány do tří měsíců, ostatní nejdéle do šesti. Tato situace

trvá zhruba poslední dva roky a je daná převážně vysokou poptávkou na evropském trhu, která zcela naplňuje kapacity výrobního závodu.

Vítězslav Pelc, Škoda: Aktuálně se pohybují v rozmezí sedmi až patnácti týdnů. Pouze v případě novinek Kodiaq a Karoq je s ohledem na náběhovou křivku nutno počítat s delšími lhůtami. Ty se mohou prodloužit na dvacet týdnů. Po plném náběhu výroby v Kvasinách se stav bude vylepšovat.

David Valenta, Volkswagen: U většiny modelů jsou dodací lhůty dva až tři měsíce od objednání. Delší evidujeme hlavně u tiguanu či e-golfu, kde výrazně vzrostla kvůli skokovému nárůstu poptávky a zároveň náběhu výroby v nové továrně v Drážďanech. Déle se čeká také na modely Up!, Beetle a Allspace.

Na vlastní kůži: Tuhle fabii můžete mít hned! Vlastně v lednu…

„Bohužel nemáme žádné auto skladem. Fabie ani rapidy. Čeká se jedenáct týdnů,“ uzemňuje nás mladá obchodnice z pražské pobočky NH Car na Černém Mostě. Vydali jsme se tam prověřit téma dlouhých čekacích lhůt v praxi a poptat se na úplně obyčejné auto: fabii. Ideálně skladový kousek bez čekání a se zajímavou slevou. Sháníme kombík, nejlépe v akční verzi Trumf, který teď za rozumnou cenu nabízí výbavu navíc. K tomu prodejci přidávají k výkupní částce za starý vůz na protiúčet ještě deset tisíc. Prodejcům nelžeme, náš zájem je reálný.

Pane, jsou tu Vánoce…

Jenže brzy zjišťujeme, že to s nabídkou aut bez čekání nebude žádná sláva. „Teď před Vánoci je největší zájem. Navíc jsme už vyprodali roční kvóty,“ vysvětluje obchodnice situaci. Pokud prý opravdu spěcháme, může nám nabídnout předváděcí vůz za skvělou cenu. Ale není to kombi a její představa o rychlejším vyřízení počítá stejně až… s lednem!

Jak je to mimo Prahu

Zkoušíme to mimo hlavní město, kde očekáváme menší kupní sílu zákazníků, a tedy větší nabídku skladovek. V kolínském salonu Louda Auto ale v sobotu nepochodíme. Mají zavřeno, přestože vidíme za výlohou pár prodejců. Takže zbytečná cesta a ukrojený kus z víkendového dopoledne.

Spěcháme proto odsud do nedalekých Poděbrad, abychom to stihli do zavíračky. Bohužel musíme docela dlouho čekat, jediná přítomná obchodnice zrovna projednává předání vozu zákazníkovi. A když se nás ujme, nepotěší. „Myslím, že už na tohle auto složil zálohu jiný zákazník,“ odpovídá sympatická žena na náš dotaz po inzerovaném černém kombi. Za 309.900 Kč je s motorem 1.2 TSI, který už se nedá objednat. Obchodník měl pětadvacet vozů a tento je poslední. Naštěstí nás černá metalíza stejně moc netáhla.

Čekačka je deset týdnů

Pak je ještě skladem reklamou polepené modré kombi. Poškození laku samolepkami se vůbec nemusíte bát a má najeto do padesáti kilometrů,“ uklidňuje nás žena. Nabídka není zlá, zařazujeme ji do užšího výběru, ale nejsme o vystavovaném reklamním poutáku zcela přesvědčeni. „Čekací lhůta na fabie zadané do výroby je jinak aktuálně deset týdnů,“ snaží se nás obchodnice přesvědčit na nové auto a láká nabídkou další dealerské slevy. Kolik to bude, nám ale stejně neřekne. Liší se prý podle modelu i výbavy. Na akční verzi Trumf nám nakonec odečte z ceníku ještě 6300 Kč.

ceskytrh ceskytrh

Šest set aut je jen číslo

Naše hledání nekončí. Další zajímavý skladový kousek objevujeme v Pardubicích. Je na něj zajímavá sleva a do pár dnů bychom ho prý mohli mít doma. Znamená to ale investovat do cesty a možná i obětovat dovolenou. V sobotu sice má většina prodejců obvykle otevřeno, ale naše zkušenost z Kolína napovídá, že je lepší předem si to ověřit. Stejně jako skutečnou dostupnost skladového auta. Na stránkách Škody Auto je aktuálně kolem šesti set kombíkových fabií ihned k odběru napříč republikou. Slevy jsou od deseti do šestnácti procent. Ale najezdíte se, než objevíte tu pravou – a hlavně skutečnou okamžitě k mání.

Je to jen taktika prodejců

Zajímavou taktikou výrobců, jak vyvolat zvýšený zájem o nový model, je vysílání signálů o tisících objednaných aut ještě před zahájením distribuce

novinky. „Upřímně je to u konfekčních značek jen hra. Nevím, zdali jste někdy potkali někoho, kdo si takové auto objednal, aniž by ho viděl, osahal

si, vyzkoušel a vybral výbavu či motorizaci podle svého gusta. A jestli ano, jistě takových fanatiků do konkrétní značky nebo modelu není nijak výrazně mnoho,“ říká prodejce aut, který se v branži pohybuje několik desetiletí a zná obchodní praktiky víc než dobře.

Odkud se tedy podle něj tvrzení o předobjednávkách bere? „V Evropě v závislosti na konkrétní značce působí tisíce dealerů. Každý by při uvedení

nového modelu měl mít auta na předvádění a vystavování. Pak už to je jen jednoduchá matematika. Nicméně v médiích to zní velmi dobře a stejně tak to působí na potenciální zájemce,“ podotýká.

David Šprincl
Diskuze (39)
5. 12. 2017 15:52
čekačka na 5008
Tak já čekám na dodání 5008 již skoro 3 měsíce, podle informaci uvedených v článku bych měl do jednoho měsíce auto již dostat.... No jsem zvědavý :-)
4. 12. 2017 11:53
Re: Osobní zkušenost
To i jde i teď na ten nový kombík. :-)
3. 12. 2017 20:35
Re: Zbytečný
Auris by se měl pořád vyrábět ve Velké Británii. Corolla je montovaná mimo jiné taky v Turecku.
3. 12. 2017 17:00
Re: Osobní zkušenost
na Hyundai i30 kombi sleva prez 100 toisic, a to slo auto do vyroby, listopad-prosinec 2016
3. 12. 2017 16:56
na auto
na auto z vyroby jsem cekal zhruba 1 mesic, po rocve pouzivani, proyatim necelejch 12kkm a 1 garancce se rozepisu na mojeauto, at tam porad neni jen Clio ktere nemam jiz prez 12 let a mezitim jsem mel dalsi 3 auta >:D