Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v pololetí 2020: Plug-in hybridům i elektromobilům vládne Škoda, LPG vymírá

David Bureš David Bureš 9. 7. 2020 • 22:09
48
76
Zobrazit náhledy (48)
Škoda Citigoe iV Škoda Citigoe iV Škoda Citigoe iV Škoda Citigoe iV Škoda Citigoe iV Škoda Citigoe iV Škoda Citigoe iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Škoda Superb Combi iV Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec Škoda Octavia G-Tec

Registrace nových automobilů na českém trhu v prvním pololetí roku 2020 kvůli koronaviru klesly. Počet registrací elektrifikovaných aut naopak strmě roste.

Na rok 2020 budeme jednou vzpomínat jako na rok nástupu automobilů s elektrickým pohonem. Počet jejich registrací totiž roste nejen v rámci Evropy, ale také v rámci českého trhu. Za prvních šest měsíců roku 2020 bylo u nás registrováno 1.254 elektroaut, zatímco před rokem jich bylo jen 360. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Významný růst je způsoben především tím, že automobilkám se letos vyplácí elektromobily prodávat – kvůli nulovým emisím na papíře jim totiž snižují emise celé flotily, díky čemuž se snižuje riziko hrozby pokuty za nesplnění stanovených limitů. Výrobci ale zároveň argumentují tím, že po elektromobilech roste i skutečná poptávka ze stran zákazníků.

Z podobných důvodů násobně rostl také počet registrovaných plug-in hybridů. Těm podobně jako elektrovozům pomohl vstup domácí Škody do tohoto segmentu, mladoboleslavská značka díky své silné pozici na trhu táhla prodeje těchto aut. Naopak alternativní paliva v podobě CNG nebo LPG jsou na ústupu. Oběma počet registrací klesl, a to hlavně kvůli odklonu výrobců od tohoto druhu paliva.

Český trh – Počet registrací jednotlivých paliv
Palivo Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
Benzin 59.771 87.489 92.409
Nafta 26.500 34.231 45.514
CNG 733 798 1401
LPG 209 290 527
Elektro 1254 360 267
Hybrid (mild, full) 4117 3543 1648
Plug-in hybrid 745 131 165

Nejprodávanější elektroauta: Boduje Citigoe iV i Tesla

Nástup elektromobilty zamíchal pořadím mezi nejlepšími v segmentu elektroaut. Příchod Škody Citigoe iV konkrétně znamená, že jedničkou v kategorii se stala domácí Škoda. Jejích 595 registrovaných elektromobilů hovoří za vše, žádná jiná značka na tento počet nestačila, přičemž všechny tyto registrace spadají právě na Citigoe iV.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Škoda 595 0
2. Tesla 226 36
3. Hyundai 201 40
4. Renault 37 6
5. BMW 30 66

Na druhou příčku se pak vyšvihla Tesla s 226 registracemi, které nepochybně pomohlo otevření oficiálního českého zastoupení. Bohužel však v případě Tesly neznáme přesná prodejní čísla jednotlivých modelů, a tak můžeme jen odhadovat, jaký podíl na jejích registracích měl jinde ve světě populární Model 3. Třetí příčku pak s 201 registracemi hájí Hyundai, který mimo jiné těžil z velké zakázky elektrického Ioniqu EV pro českou policii. Mimochodem prvních 10 registrací pak u nás už hlásí očekávané Porsche Taycan.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Citigo 595 0
2. Hyundai Ioniq 129 19
3. Hyundai Kona 72 21
4. Renault Zoe 37 6
5. BMW i3 30 66

Nejprodávanější plug-in hybridy: Na Superb nikdo nestačí

Škoda do segmentu plug-in hybridů vstoupila s modelem Superb a jak se ukazuje, byla to dobrá volba, Superb iV je totiž se 429 registracemi za první pololetí roku 2020 jasně nejprodávanější hybrid do zásuvky u nás. Jistě tomu pomohla i agresivní cenová politika, kdy Superb iV stojí stejně jako s turbodieselem 2.0 TDI (140 kW).

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Škoda 429 0
2. Volvo  81 26
3. BMW 79 13
4. Ford 38 0
5. Mitsubishi 20 34

Bodoval ale také Ford Kuga, který při letošním vstupu nové generace na trh zdůrazňoval právě obohacení nabídky o plug-in hybrid. Je z toho druhé místo v kategorii, s 36 registracemi. Silnou pozici pak drží Volvo, které díky bohaté nabídce hybridů do zásuvky skončilo mezi značkami druhé.

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Superb 429 0
2. Ford Kuga 36 0
3. BMW X5 30 0
4. Volvo XC90 28 10
5. Volkswagen Passat 24 2

Nejprodávanější hybridy: Toyotu dohání další Japonci

Statistiky SDA dohromady sčítají registrace full-hybridů a mildhybridů, což je důvod postupného růstu této kategorie. Skupina mildhybridů, tedy hybridů, u nichž elektřina jen pomáhá spalovacímu motoru a nezvládá pohánět auto sama, totiž zažívá nebývalou expanzi, která je v číslech registrací jasně vidět.

Nejvýše každopádně zůstává Toyota, dlouholetý specialista na full-hybridy, za ní ale už následují značky, které vsadily na mildhybridy. Konkrétně jde hlavně o ty japonské, Suzuki a Mazdu. Díky příchodu Pumy je ale vysoko mezi hybridy najednou také třeba Ford. Naopak luxusní divize Toyoty, Lexus, už se nevešel do top pětky.

Český trh – Nejprodávanější full a mild hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Toyota 1743 1629
2. Suzuki  628 1
3. Mazda 466 88
4. Ford 344 24
5. Mercedes-Benz 284 254

Podobně je tomu tak i v pořadí nejprodávanějších modelů. Za trojicí Toyot následuje Mazda CX-30 a Suzuki Ignis. Právě Suzuki se kompletně přeorientovalo na mildhybridy, výjimkou je pouze Jimny a zatím i Swift Sport, který u nás na mildhybridizaci zatím čeká.

Český trh – Nejprodávanější hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Toyota Corolla 652 424
2. Toyota RAV4 459 507
3. Toyota C-HR 341 479
4. Mazda CX-30 262 0
5. Suzuki Ignis 257 0

Nejprodávanější auta na CNG a LPG: Vládne koncern a Dacia

S nástupem elektromobility jsou plynová paliva stranou zájmu, což je jasně patrné i na počtu registrací. U nás kdysi nadmíru oblíbené vozy na zkapalněný ropný plyn (LPG) tak meziročně klesly z 290 na 209 registrovaných kusů, mírně klesají také auta na stlačený zemní plyn (CNG), ze 798 na 733 kusů.

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Dacia 190 272
2. Fiat 18 6
3. Renault 1 0
Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Dacia Duster 149 70
2. Dacia Logan 28 4
3. Fiat Panda 18 6
4. Dacia Sandero 13 0

V případě LPG je důvodem omezení nabídky takových verzí u Dacie, třeba loni oblíbený Dokker na LPG tak letos na svém kontě nemá ani jeden registrovaný exemplář. Nechme se překvapit, jak dopadne rozšíření verze na LPG do Renaultů Captur a Clio, ty jediné mohou toto palivo u nás zachránit.

Podobně u CNG jde zase o mezigenerační proměnu koncernových kompaktů – nový Golf, Octavia i Leon opět dorazí i v plynové verzi, ještě to ale bude nějakou dobu trvat. Konkrétně Octavia ale bodovala výprodejem minulé generace, díky čemuž její registrace na CNG za první pololetí roku dokonce meziročně vzrostly z 418 na 465 kusů. Bodovaly i Scala s Kamiqem, které také verzi na stlačený zemní plyn nově nabídly.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Škoda 569 558
2. Volkswagen 85 197
3. Seat 74 38
4. Audi 3 2
5. Fiat 2 1
Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2020 [ks] Registrace 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Octavia 465 418
2. VW Caddy 64 79
3. Škoda Scala 56 0
4. Škoda Kamiq 47 0
5. Seat Leon 46 37

Související články

Témata
Avatar - JirkaVejrazka
15. 7. 2020 14:13
Re: Hybridy
Ano, hodne se zrekuperuje. Ale taky je tam jeden detail, ktery trochu mate. HEV muze klidne jet 80% casu ciste v EV rezimu, kdy se opravdu spalovaku nepohne ani valec. Ale tech zbyvajicich 20% casu casto jede spalovak na vyssi vykon, aby dobil baterky.

Takze ano, HEV muze klidne jet 60%-80% procent casu ciste v elektrickem rezimu, sam nemam problem dosahnout pres 60% pri delsi jizde po okreskach. (pro predstavu - prave jsem se vratil z Chorvatska a podle PP jsem jel temer 40% casu v EV rezimu). Neznamena to ale, ze bude mit petinovou spotrebu. Kdyz ten spalovak jede, tak zere klidne okolo 10 litru okamzite spotreby.

A pak je samozrejme ten marketingovy rozmer - meri se procento casu v EV rezimu, ne vzdalenosti. Coz je ve meste velmi vyhodne, zamysli se nad stanim na semaforech :)
Avatar - Mikesus
10. 7. 2020 15:42
Re: Hybridy
Určitě, výsledná vzdálenost se může pohybovat u těch 30-40%
Avatar - twistedTSD
10. 7. 2020 01:04
Re: Cisla registracii
To bezesporu, asi se prodává dobře. Ale je otázkou, nakolik jsou čekací lhůty dané neschopností nadimenzovat dodávky baterií, s čímž bojuje Citigo. Nebo zda se vůbec vyplatí jich prodat víc, než kolik naplánovali.
10. 7. 2020 00:59
Re: Hybridy
Pokud je řeč o čase, tak je to samozřejmě něco úplně jiného, to jsme si nerozuměli. Pak člověk třeba 50% snadno dosáhne například tím, že prostojí půlku trvání trasy po městě na semaforech s vypnutým motorem, kdy to předpokládám ukazuje EV režim.

Ale u ujeté vzdálenosti o tom pochopitelně nemůže být ani řeč. U elektromobilů, které na rozdíl od HEVů dokáží většinu brzdění obstarat rekuperací, ta rekuperace přidává rámcově 30 % dojezdu. To je tedy zhruba maximální snížení spotřeby, kterého lze docílit jen rekuperací bez externího nabíjení.

U klasického HEVU je to pochopitelně méně, u mHEVu ještě méně, to jsou jen jednotky procent snížení. Ale PHEV dokáže spotřebu paliva snížit několikanásobně. Proto jsou si HEVy a mHEVy alespoň z pohledu dosahované spotřeby bližší než HEV a PHEV.
10. 7. 2020 00:36
Re: Hybridy
Jenže většina cest do těch 100 km skutečně je. Kdo tedy má možnost nabíjení doma i v práci a skutečně poctivě nabíjí, tak té udávané spotřeby dosáhnout může, dokonce se dostat i výrazně pod ní. To už pak záleží na tom, jaké konkrétní trasy člověk jezdí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku