Co dále čekat od Lotusu? Čtyřdveřové kupé i SUV! A vyrábět se budou v Číně...
Transformace Lotusu bude pokračovat vstříc elektrické budoucnosti. Slavná značka v příštích pěti letech představí hned čtyři novinky, sporťák ale mezi nimi bude jen jediný.
Lotus pod křídly čínského Geely otevírá novou kapitolu své existence. Díky tučné finanční injekci pracuje na nové generaci automobilů, u nichž už se počítá výhradně s čistě elektrickým pohonem. A co víc, Lotus bude opět expandovat. Pravověrným fanouškům se to však moc líbit nebude.
Automobilka z Hethelu v příštích pěti letech představí hned čtyři novinky, jen jedna z nich však bude typický sportovní model, na který jsme od Lotusu zvyklí.
Jako první je pro rok 2022 naplánováno léta očekávané velké SUV segmentu E, vyvíjené s interním označením Typ 132. O rok později bude následované „čtyřdveřovým kupé“ vyšší střední třídy (Typ 133) a v roce 2025 přijde SUV segmentu D (Typ 134). Expanze pak bude završena v roce 2026 příchodem sporťáku (Typ 135).
Všechny tyto novinky přitom budou elektřinou poháněné, přesně v duchu plánů značky. Elektrickou éru Lotusu otevřel hypersport Evija, následovaný sporťákem Emira, prezentovaným jako poslední čistě benzinové sportovní auto značky. Na jejich návrh pak bude dohlížet u pozice senior viceprezidenta pro design Peter Horbury, dosud působící u mateřského Geely.
Tzv. „lifestylové“ modely jako SUV a čtyřdveřové kupé přitom využijí zcela nový základ v podobě vyvíjené architektury Premium. Ta je určena pro vozy s rozvorem 2.889 až 3.100 mm, přičemž je natolik univerzální, že může nést různé typy karoserií, a to od velikosti kompaktní třídy po segment vyšší střední třídy.
Lotus u této platformy počítá s užitím baterií s kapacitou 92 až 120 kWh podle verze, jejichž dobíjení zrychlí 800V elektrická palubní síť. Technika je přitom přizpůsobena i sportovnímu užití. Použijí ji totiž rovněž vozy zvládající zrychlit z 0-100 km/h za tři sekundy.
Naopak chystaný elektrický sporťák vzniká ve spolupráci s Alpine. Na shodném základu totiž bude postavena rovněž elektrická náhrada za dnešní A110.
A co víc, nové „lifestylové“ modely nebudou vyráběny v domovské Velké Británii, ale v Číně. V nejlidnatější zemi světa Lotus už v příštím roce otevře svoji továrnu, která bude vybudována v nechvalně proslavené Wu-chanu, a to v rámci spolupráce s dnešním majitelem, automobilkou Geely. Tam dokonce v roce 2024 otevře také ústředí nově založené divize Lotus Technology zaměřené na vývoj nové techniky, hlavně z oblasti elektrického pohonu.
Samotná továrna v Číně bude mít kapacitu na produkci až 150.000 automobilů ročně, což je asi desetkrát více než v případě domovského závodu. Ten se nadále zaměří jen na produkci sportovních vozů značky. Specialitou bude integrovaná testovací trať, první svého druhu na světě. Auta na ní budou pomocí elektroniky jezdit autonomně, na trati čítající 16 zatáček se přitom rozpohybují až na rychlost 140 km/h.
Lotus měl přitom už jednou takové velkolepé plány expanze, a to relativně v nedávné době. Někdejší šéf značky Dany Bahar v roce 2010 na tehdejším pařížském autosalonu představil koncepty hned pěti novinek, vedle reinterpretace superauta Esprit také třeba městského vozítka a čtyřdveřového Eterne jako vyzyvatele Astonu Martin Rapide nebo Porsche Panamera. Rychle se ale tehdy ukázalo, že Lotus na takovou expanzi nemá finance a Bahar byl následně odejit. To díky Geely by dnes Lotus peníze na realizaci takové strategie měl mít. Nechme se však překvapit, zda to slavné značce tentokrát opravdu vyjde.