Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Born za rohem. Elektrický hot hatch se představí v květnu

David Bureš
Diskuze (8)

Mladá značka Cupra dokončuje přípravy svého prvního sériového elektroauta. Aktuálně probíhají jeho finální zimní testy u severního polárního kruhu.

Cupra vznikla jako sesterská značka Seatu, která má nabídnout prémiovější, sportovně laděné automobily. Do budoucna počítá s elektrifikací nabídky, a tak vedle plug-in hybridních verzí Leonu a Formentoru plánuje i čistě elektrické modely. Jako první přijde už letos kompaktní hatchback Born sdílející techniku s Volkswagenem ID.3.

Ten se poprvé představil v roce 2019 ve formě konceptu Seat el-Born. O rok později ale vyšlo najevo, že nakonec bude (i kvůli ceně) nabídnut výhradně se znaky prémiové Cupry, což se podepíše i na lehké proměně jeho designu, který avizoval loni koncept Cupra Born. Základ v podobě platformy MEB ale zůstává.

Video se připravuje ...

Cupra Born se světu oficiálně představí na začátku května, a tak vrcholí její přípravy. Aktuálně probíhá závěrečné zimní testování, a tak se značka pochlubila několika snímky testovaných prototypů z jízdních zkoušek u severního polárního kruhu.

Značka přiznává, že inženýři v tomto nevlídném prostředí strávili dva roky, aby vůz naladili podle svých představ a aby fungoval za jakýchkoliv podmínek. Zkoušky elektrických komponentů v extrémním chladu s teplotami -30 °C auto prověří v náročných podmínkách. Inženýři si z toho důvodu připravili pro Born více než 1.000 testů, včetně zkoušky odolnosti, při nichž vůz najede 30.000 kilometrů během dne i noci.

Technika sice bude sdílena s Volkswagen ID.3, Cupra Born ale s ohledem na ladění značky bude sportovněji laděna. Dynamické schopnosti tak byly klíčovým aspektem celého vývoje, na zamrzlém jezeře se tak mimo jiné testoval adaptivní podvozek s různým nastavením tlumičů. Na různých površích s odlišnou přilnavostí se rovněž hodnotily brzdné schopnosti, aby byly co nejstabilnější. Extrémní chlad pak prověřil i topení a klimatizaci, které mají pracovat nejen účinně, ale také potichu.

Bližší informace o Cupře Born se dozvíme nejpozději při květnové premiéře. Půjde každopádně o první z hned několika silničních elektromobilů značky. Pro rok 2024 bylo letos konečně potvrzeno velké SUV na bázi konceptu Tavascan. V roce 2025 by pak mohl dorazit i elektrický městský crossover, byť ten se možná bude prodávat jako Seat, pokud ceny elektrických komponentů dostatečně klesnou, aby nabídl dostupnou cenu. Zapomenout pak nesmíme ani na již představený čistě elektrický závoďák Cupra Leon e-Racer.

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - .StenLi.
9. 4. 2021 17:34
Re: Další nesmysl
Netreba zabudat ze ak dupnes na podlahu v 200kW EV tak tam mas 200kW a tie citis, ak to spravis v ICE HH s maximalnym vykonom 200kW, tak pocitis nejakych 130kW aj to iba ak mas zaradeny spravny stupen a automat sa nerozhodne preradit v nespravnej chvili, to u EV nehrozi. Ak hovorime o akceleracii z 0 tak budes rad ked tam budes mat vobec 100kW, takze ten pocit vykonu u EV a ICE je velmi rozdielny kedze u ICE to je maximalny kratkodoby vykon pri vysokych otackach ale u EV ho tam mas vzdy okamzite. Ale vsak uvidime ako bude jazdit a ci si ho zakaznici oblubia, darmo tu budeme teoretizovat :)

To ze zoberies par zakrut a koncis s baterkou nehrozi, Tesla Model 3 ma rovnaky dojazd pri sportovej jazde ako pomalsie BMW M3, resp. dokaze odkruzit 30 kol na okruhu.. takze par zakrut urcite nebude problem ;-)
9. 4. 2021 16:42
Re: Další nesmysl
V té zůstatkové hodnotě Blesk přestřelil, to je jasný.

Ale jinak, měl jsi někdy hothatch? To co píšeš platí pro běžné povozy, ale HH pro zábavu?

Já nejlepší chvíle s hh zažil na cestách kde jsem měl spotřebu přes 15l/100km a tankoval jsem klidně 2x během cesty. Jestli půjde o ostřejší ID3, tak je to auto těžké a muselo by mít výkon Tesly aby vyvážilo nedostatky. A i tak, vezmeš za to v pár zatáčkách a končíš s baterkou. Tohle mi smysl se současnou technikou vůbec nedává. ID3 není nejlevnější, tohle bude logicky mnohem dražší. Nevím k čemu takové auto bude?
Avatar - .StenLi.
9. 4. 2021 11:25
Re: Další nesmysl
Tak s tou vymyslenou zostatkovou hodnotou si to poriadne prestrelil :) Uz dnes si Tesla Model S drzi 2x mensi pokles zostatkovej hodnoty ako ICE konkurencia a dovod je jednoduchy, sice ma starsie 18650 Tesla baterie ale ich degradacia je iba 8-9% po 250k km, co je u bezneho slovaka 20 rokov a pravidelne OTA akutalizacie tiez spomaluju technologicke starnutie vybavy. Model 3/Y maju tiez vyssiu zostatkovu hodnotu ako ICE auta. Ked opomenieme EV pionierov ako 500e, Leaf, i3 a ine problematicke EV, tak tento trend sa tyka uz aj ID.3, Kony a inych najpredavanejsich EV dneska.
Netreba tiez zabudat na nasobne nizsie prevadzkove naklady EV ktore ospravedlnia vyssiu nakupnu cenu a preto predavajuci moze ist s cenou pri predaji dokonca nizsie ako u ICE a stale sa mu to za tie roky vlastnenia oplati viacej.
Ak ti vadi dojazd "iba" 250-300km tak by si mal vediet ze drviva vacsina europanov (90%) tieto tvoje obavy nezdiela pretoze najazdia denne menej ako 100km. Rozdielne obnovovanie dojazdu u ICE a EV stale sposobuje tento mylny strach z maleho dojazdu hlavne u ludi ktori EV nevlastnia.
9. 4. 2021 06:57
Divadielko
O 3 tyzdne premiera a oni sa tvaria, ze este testuju... :D Co by akoze este chceli odladit na preznackovanom id3?
9. 4. 2021 00:49
Re: Další nesmysl
Teda přiznám se, že sdílím skepsi vůči tomuto modelu a celkově mě to dále utvrzuje v negativním názoru na "značku" Cupra.

Když už půjde o rebrand ID3 tak se aspoň snižuje pravděpobnost, že sportovnost nového modelu podtrhnou zvýhodněnou verzí s 1.0 TSI :D :D Směju se, ale je to vlastně smutné :(