Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dnes jsou zapomenutá, ale kdysi bývala hitem. Připomeňte si malá MPV, která dobývala Evropu

David Bureš
Diskuze (22)

Malá MPV byla na začátku milénia považována za segment s ohromným potenciálem, a tak se jejich nabídka rychle rozšiřovala. Jenže jak rychle expandovala, tak rychle zase postupně zmizela z nabídky.

Automobilový trh je plný měnících se trendů, které když se ukážou jako populární, výrobci na ně reagují, aby jejich obliby využili. Dnešním takovým příkladem je segment malých SUV, který v posledních deseti letech mohutně expandoval, a to takovým způsobem, že jsou v něm dnes zastoupeny takřka všechny klíčové automobilky (tedy ty mainstreamové). Na začátku milénia podobnou expanzi zažívala malá MPV.

Dnes jsou tzv. MPV segmentu B už zapomenutou kategorií, a to spolu s obecně klesajícím zájmem evropských zákazníků o velkoprostorové vozy. Na začátku tisíciletí byl přitom trend přesně opačný, malým MPV se věštila zářná budoucnost, a tak se jejich nabídka rychle rozšiřovala. A tak časem, kdo neměl malé MPV, jako by vlastně nebyl.

Fungovalo to vlastně podobně jako dnes s SUV. Když se velkoprostorové modely díky úspěchu takových modelů jako Renault Espace a Chrysler Town & Country ukázaly jako úspěšné, zamířili výrobci postupně i do menších segmentů. V devadesátých letech tak nastoupila kompaktní MPV (Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso a spol.), po nichž následovala právě malá MPV, postavená na bázi malých hatchbacků, zhruba čtyřmetrové modely s prostornou kabinou, avšak prostorem maximálně pro pět osob.

Rychlá expanze

Svým způsobem průkopníkem se stala v roce 1999 jindy vcelku konzervativní značka Toyota, která na trh tehdy uvedla Yaris Verso, pětidveřové MPV, postavené na shodných základech jako první generace malého hatchbacku Yaris, s nímž sdílelo i část stylistických prvků. Rozdílem byla však vyšší karoserie a prodloužený rozvor, což výrazně napomáhalo vnitřnímu prostoru. Přestože tohle malé MPV na délku měřilo jen 3,88 metru, vešlo se dovnitř po sklopení zadních sedadel třeba i jízdní kolo.

Za malé MPV bychom ale vlastně mohli považovat i původní generaci Mercedesu A z roku 1997, se svojí vysokou karoserií, způsobenou neobvyklou sendvičovou konstrukcí.

V Japonsku populární kategorie následně expandovala v Evropě. Rychle zareagoval Opel, který začal v roce 2000 nabízet Agilu, což bylo přeznačkované Suzuki Wagon R+.O tři roky později navíc přišel s vlastním dílem, coby doplněním nabídky, v podobě Merivy, která s délkou čtyři metry byla větší než Agila.

Další modely pak následovaly v dalších letech. Honda v roce 2002 přišla s modelem Jazz, podobnou koncepci mělo i tehdejší Mitsubishi Colt, které bylo vyšší než obvyklé pětidveřové hatchbacky segmentu B. Nissan o dva roky později dorazil s modelem Note. Fiat začal v roce 2003 prodávat Ideu, po níž následovala sestra, v podobě luxusněji pojaté Lancie Musa. Renault v roce 2004 nabídl Modus

Netradiční koncepce

Expanze malých MPV ostatně trvala celé první desetiletí nového milénia. Lákadlem se ukazoval bohatý vnitřní prostor na malém půdorysu, spolu s parádní variabtilitou. Časem se přidaly i technicky spřízněné modely Kia Venga a Hyundai ix20. A malé MPV dokonce nabídlo i Subaru, byť model Trezia byl ve skutečnosti jen upravená Toyota Verso-S. Zkrátka tedy šlo o „velkoprostorové toyobaru“.

Mnohé automobilky navíc začaly v segmentu zajímavě experimentovat. Škoda Roomster v roce 2006 využila neobvykle tvarovanou siluetu, s jakýmsi hrbem nad zadními sedadly a bohatým prosklením, pro lepší prosvětlení kabiny. Netradičně pojatý byl také originálně krabicovitý Nissan Cube, jehož třetí generace představená v roce 2008 na krátký čas dorazil i na starý kontinentu.

Druhá generace Opelu Meriva z roku 2010 vsadila na proti sobě otevírané dveře. Ford B-Max z roku 2012 pak šel v tomto ohledu ještě dál, když nabídl rovněž proti sobě otevírané dveře, avšak navíc s chybějícími B-sloupky, pro snadnější nastupování nebo manipulaci s dětskou autosedačkou.

S rychle expandující nabídkou se ale najednou ukázalo, že vlastně takový zájem o malá MPV není. Ostatně už v roce 2004 slavný novinář James May v jednom ze svých článků pro The Telegraph napsal, že mini MPV nejsou ničím jiným, než jinak navrženým hatchbackem, který jen nabízí více prostoru nad hlavou, úložný prostor na drobnosti a třeba posuvné zadní sedačky.

Nastupují malá SUV

Trend následujících let mu dal svým způsobem za pravdu. Vždyť takový Nissan Note s každou další nastupující generací zdůrazňoval, o kolik se přiblížil klasickému hatchbacku. A právě Nissan prostřednictvím modelu Juke udal v roce 2010 další směr, právě jeho koncepce malého SUV totiž segment malých MPV postupně zcela nahradil.

Místo Renaultu Modus tak přišel v roce 2013 Captur, Citroën C3 Aircross v roce 2017 nahradil dřívější C3 Picasso a Opel Crossland se stal téhož roku náhradou za Merivu. Ford B-Max pak byl postupně nahrazen EcoSportem. Posledním takovým důkazem je pak crossover Hyundai Bayon, který aktuálně přichází na trh. Ten se totiž prezentuje jako duchovní nástupce u nás kdysi velice populární ix20.

Jisté náznaky takového směřování tu už byly ale dříve. Vždyť crossover Kia Soul dorazil v první generaci v roce 2008, podobně koncipovaný Chrysler PT Cruiser debutoval už v roce 2000. Zatímco však Soul žije dodnes, aktuálně ve třetí generaci, retro stylizovaný Chrysler skončil v roce 2010 bez přímého nástupce. Jako by předběhl dobu a nevyužil potenciálu. Navíc chyboval nekvalitním zpracováním a nejistými jízdními vlastnostmi.

Spolu s tím logicky začaly padat i prodeje malých MPV. Jestliže v roce 2011 se jich v Evropě prodalo přes 530.000 kusů, když tvořily čtyři procenta trhu, v roce 2018 už jich bylo méně než 135.000 exemplářů, s tržním podílem menším než procento.

Tento trend ve výsledku znamená, že na evropských trzích dnes zůstává jediné typické malé MPV, Fiat 500L, které v roce 2012 nahradilo neúspěšnou Ideu. Honda Jazz se postupně přibližuje hatchbackům, byť stále má vyšší karoserii než tradiční zástupci segmentu B, Kia Soul je léta crossoverem. A Nissan Note se v aktuální třetí generaci do Evropy nedováží. Jinde ve světě je situace jiná, v Asii se takovým vozům pořád daří, a tak třeba japonští výrobci jsou v segmentu na těchto trzích pořád aktivní.

David Bureš
Diskuze (22)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
20. 5. 2021 18:55
Re: Meriva opc
To bych mohl vypravet. Dnes jsem zrovna a jednoho takového potkal ve starší audi.
20. 5. 2021 18:48
Re: Meriva opc
No podla mna starsie jednotky a trojky (36, 46) mimo 325, 330 a 330d vsetky. Co nie je maly zozmam.
20. 5. 2021 18:21
Re: hnuj
Konstrukčně to sratschka až tak úplně nebyla, ale meriva je zcela jistě celkově prostornější a celkově hezčí. Přeci jen, až po opěradla je RM jen malá Fabie.
Avatar - xxc
20. 5. 2021 17:15
Re: Meriva opc
presne tak, s premiovkami je malokedy problem, horsie su tie lacnejsie auta, co si chcu nieco dokazovat
20. 5. 2021 15:52
Re: Fiat 500L
Jj,Musu bych taky hned bral. V jizni Italii byly na kazdem rohu,narozdil od Idey,kterou jezdili jen taxikari. Skoda,ze je to uz taky stara plecka jako moje Phedra.