Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 127 má narozeniny. Dnes je mu padesát let!

ČTK
Diskuze (30)

Italská automobilka Fiat je známá jako specialista na malé vozy, už před druhou světovou válkou uspělo třeba její Topolino.

A ačkoli měla turínská firma ve výrobním programu i vozy větší, do srdcí motoristů se zapsala zejména modely 500 a 600, v 80. letech minulého století pak získalo velkou oblibu třeba Uno. Úspěchy u zákazníků i odborníků ale slavil také jeho předchůdce Fiat 127, který byl oficiálně představen 1. dubna 1971.

"Stosedmadvacítka" přišla na trh v době, kdy se začínalo prosazovat řešení s motorem umístěným vepředu napříč a pohonem předních kol. Používal ho například o dva roky starší Fiat 128, jedno z prvních velkosériově vyráběných aut svého druhu. Zatímco to ale byl sedan, který nahradil už trochu obstarožní typ 1100 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, Fiat 127 nastoupil místo modelu 850. Tedy auta, jež bylo řešené podobně jako "pětistovka" a "šestistovka" - mělo motor vzadu a pohon zadních kol.

Fiat 127 tedy mířil na trochu jiné zákazníky než rodinná "stoosmadvacítka", mimochodem vyznamenaná titulem Evropské auto roku 1970. Byl menší, jen dvoudveřový (verze hatchback, tedy s výklopnou zadní částí, se začala vyrábět v roce 1972) a pod kapotou pracoval osvědčený motor o obsahu 903 kubických centimetrů - zatímco "stoosmadvacítka" dostala do vínku zbrusu novou jedenáctistovku. S Fiatem 128 ovšem sdílel některé podvozkové skupiny a také příznivé přijetí.

Automobil, jehož zrod provázela tragédie - teprve třicetiletý nadaný designér Pio Manzu zahynul v květnu 1969 při dopravní nehodě cestou na představení jeho definitivní makety -, si rychle získal oblibu u zákazníků a v polovině 70. let byl vůbec nejprodávanějším vozem v Evropě. Pomohlo mu v tom také ocenění od odborníků, Fiat 127 se stal mimo jiné Evropským autem roku 1972. Výhrady ale směřovaly ke slabé antikorozní ochraně, třeba podle německých novinářů "reznul už na výrobní lince".

Po šesti letech od premiéry se v Turíně začala vyrábět modernizovaná verze, která se kromě změny v designu přední a zadní části nebo novějšího interiéru dotkla i místa pod kapotou. Vedle devítistovky si mohl zákazník vybrat také silnější motor o objemu 1049 kubických centimetrů, který technicky vycházel z pohonné jednotky Fiatu 124 (vzoru Lady 2101), měl ale menší objem a do Evropy se dovážel z brazilské továrny Fiatu, podobně jako později některé verze modelu 127.

"Stosedmadvacítka" se totiž vyráběla nejen v domovské Itálii. Už v roce 1972 zahájili produkci v barcelonské továrně Seatu, který tehdy spolupracoval s Fiatem (pod křídla koncernu VW se španělská automobilka dostala až během 80. let). Španělé přitom - kromě změn motoru, kterému zvětšili objem - rozšířili nabídku karosářských verzí, když přidali pár dveří, podobně jako předtím u Fiatu/Seatu 850. Kromě dvou- a třídveřového Seatu 127 se tak vyráběla i verze se čtyřmi a pěti dveřmi.

Další evropskou zemí, kde se Fiat 127 vyráběl, bylo Polsko, také tradiční místo pro licenční produkci vozů z turínské automobilky. Původní plány na masovou výrobu ale vzaly brzy zasvé, "stosedmadvacítka" totiž vycházela o třetinu dráže než Fiat 126p, a tak se celková produkce zastavila v roce 1978 na zhruba 6000 kusech. V Itálii se přitom Fiat 127 vyráběl až do roku 1983 (poslední dva roky ve třetí generaci, na první pohled odlišné většími světly) a v Jižní Americe ještě déle.

Do poloviny 90. let, kdy skončila výroba jihoamerické verze, vyjelo z bran továren na 6,5 milionů těchto automobilů, z toho zhruba pět milionů v Itálii a Španělsku. Zbytek připadá na Jižní Ameriku, zejména Brazílii a Argentinu, odkud se do Evropy dovážely vedle motorů také kombíky Panorama nebo malé dodávky Fiorino. Úplně poslední vůz, který vycházel z Fiatu 127, srbská Zastava Koral (u nás známější jako Jugo), se ovšem v Kragujevaci vyrobil dokonce až v listopadu 2008.

ČTK
Diskuze (30)

Doporučujeme

6. 4. 2021 12:54
Re: ČTK je nějak pozadu...
To je "hezký" pojem "kompaktní rozvor" a "hezký" vtip "příkladným využitím obestavěného prostoru".
Dodnes má Golf posunutá zadní sedadla o cca 10 cm mezi podběhy, ....
Avatar - white label
3. 4. 2021 17:46
Re: měl jsem
Ale 1:1 by byl zajímavější... ;-)
3. 4. 2021 14:37
Re: měl jsem
Luxus :-)
3. 4. 2021 14:37
Re: ČTK je nějak pozadu...
Jj ostre Fiaty ze 70.let mely koule.... nebo aspon kulky.... ;-)
Avatar - white label
3. 4. 2021 00:28
Re: ČTK je nějak pozadu...
To ale vůbec nic nemění na faktu, že je to od začátku nižší střední, tečka.
i později se Golf snažil držet kompaktní třídu na "kompaktním" rozvoru a délce s příkladným využitím obestavěného prostoru.
A třídní konkurence rostla taky postupně, i když rychleji.