Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Green NCAP zveřejňuje první výsledky. Elektromobily září, ale co hybridy?

Ondřej Mára Ondřej Mára 27. 11. 2020 • 22:12
44
Zobrazit náhledy (44)
Dacia Duster Dacia Duster Honda CR-V Hyundai Kona Jeep Renegade Jeep Renegade Kia Sportage Kia Sportage Mazda CX-5 Mercedes-Benz C Mercedes-Benz C Mercedes-Benz V Mercedes-Benz V Nissan Qashqai Nissan Qashqai Opel Zafira Life Peugeot 208 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 3008 Peugeot 3008 Renault Captur Renault Captur Renault Clio Renault Clio Renault Zoe Seat Ibiza Suzuki Vitara Suzuki Vitara Toyota C-HR Toyota C-HR Toyota C-HR Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Transporter Volkswagen Transporter

Výsledky elektromobilů nijak nepřekvapily, u některých hybridů ale odborníci zaznamenali zajímavé pochybení.

Green NCAP, které vzniklo v minulém roce s cílem hodnotit ekologičnost nových modelů, vydalo výsledky svých prvních měření. Ta přitom neprobíhají pouze v laboratorních podmínkách, ale díky kompaktním měřícím zařízením i v běžném provozu, díky čemuž by měly být výsledky maximálně realistické.

Za minulý rok přitom testy Green NCAP prošlo pouze 24 vozidel, jejichž výsledky nyní agentura Euro NCAP (pod kterou Green NCAP spadá) zveřejnila. Každý automobil mohl získat maximálně pět hvězdiček, přičemž výsledné skóre určovaly tři klíčové parametry: energetická efektivita, emise škodlivých látek a produkce skleníkových plynů.

Ze skupiny 24 automobilů se přitom na prvním místě, tedy s plnými pěti hvězdičkami, umístily pouze dva elektromobily: Hyundai Kona Electric a Renault Zoe. Oba vozy dosáhly maximálního hodnocení v energetické efektivitě, čistotě provozu i emisích skleníkových plynů. V případě elektromobilů tedy naprosto očekávatelný výsledek.

Zajímavější situace je ovšem mezi hybridy. Ve výsledcích Green NCAP sice zatím najdeme pouze dva hybridy, každý se ale umístil v jiné části tabulky. Zatímco Toyota C-HR 1,8 Hybrid skončila s hodnocením 3,5 hvězdiček na třetím místě (tedy hned za elektromobily), Honda CR-V 2.0 I-MMD Hybrid skončila se skóre 2,5 hvězdičky až na 14. místě tabulky.

Výrazně lépe si vedly zejména menší automobilky s nízkoobjemovými motory, jako například Peugeot 208 a 2008 s motory 1,2 PureTech 100  a 110, Renault Captur 1,3 TCE 130, Renault Clio TCE 100, VW Polo 1,0 TSI nebo Seat Ibiza 1,0 TGI s pohonem na CNG.

Slušné skóre ale zaznamenalo i několik modelů s naftovými motorizacemi. Mercedes C220D dokonce obsadil čtvrté místo v celkovém pořadí, zatímco modely BMW 320D a Dacia Duster DCI 115 skončily s 2,5 hvězdičkami těsně před hybridní Hondou.

video

Dodávky a MPV Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz V-Class a Opel Zafira skončily s hodnocením 1,5 hvězdy na posledních místech, což ale nejspíš nikoho nepřekvapuje. Během testů byly často vychvalovány jejich výsledky ohledně emisních výsledků a emisí skleníkových plynů, vzhledem k jejich velikosti ale ztrácely v oblasti spotřeby.

Moc dobře si ale nevedla ani řada SUV a crossoverů. Kia Sportage 1,6 CRDI dostala jen 1,5 hvězdy, Mazda CX-5 Skyactiv-G 165  a Jeep Renegade 1,6 Multijet dostaly po 2 hvězdách a Suzuki Vitara 1,0 BoosterJet, Peugeot 3008 1,5 BlueHDI a Nissan Qashqai 1,3 DIGT skončily po 2,5 hvězdách v závěsu za hybridní Hondou.

V testu se bohužel zatím neobjevil žádný plug-in hybrid, což by se mělo změnit s příští várkou nových testů. Zmínit ale můžeme například ještě Audi A4 Avant g-tron s pohonem na CNG, která skončila se dvěma hvězdami na 19. pozici.

Niels Jacobsen, prezident Euro NCAP, k testům dodal, že současné testování pouze výfukových emisí (tedy bez započtení emisí při výrobě) dává navrch hybridním vozům. Jenže jejich výrobci svůj náskok mnohdy nevyužívají. Kvůli snižování výrobních nákladů se totiž například rozhodnou použít méně kvalitní systémy pro následné zpracování výfukových plynů, jako jsou katalyzátory a filtry pevných částic, čímž ztrácí svou výhodu vůči čistě spalovací konkurenci.

Mezi automobily s čistě spalovacími motory si nejlépe vedly menší vozy s malými a vysoce efektivními motory, kde se o úpravu výfukových plynů starají výkonné katalyzátory a filtry pevných částic.  Malé hybridní systémy, známé jako mild-hybridy, už pak mohou být třešničkou na dortu, která udělá z podobných aut ještě čistší vozy.

Do budoucna se ovšem počítá se změnou testovacích procedur Green NCAP. Namísto hodnocení emisí generovaných automobilem pouze během jízdy by se totiž měly započíst i emise vytvořené během výroby automobilu i výroby jeho paliva, což zřejmě pokazí i jinak bezchybné skóre elektromobilů.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku