Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai představuje ostré SUV Kona N, má 280 koní a samosvor

Ondřej Mára
Diskuze (28)

Nový model Kona N by měl kombinovat strhující výkon s vyváženými vlastnostmi pro každodenní využitelnost.

Společnost Hyundai Motor dnes konečně představila sportovně laděné SUV Kona N, které je vůbec prvním SUV v produktové řadě N a teprve druhým modelem řady N na evropském trhu. Jako u předchozí i30 bychom se však měli dočkat kombinace působivých jízdních vlastností a vyváženosti pro každodenní jízdu.

Kona N je opravdovým ostrým SUV s výkonnostní úrovní ostrého hatchbacku. Porušuje pravidlo, že vozy SUV nemůže být radost řídit. Nejnovější model N překračuje limity běžného SUV,“ říká Albert Biermann, prezident a vedoucí divize výzkumu a vývoje ve společnosti Hyundai Motor Group. „Kona N dokáže projíždět zatáčky na závodním okruhu s maximální razancí, a stejně tak vyvolávat nadšení i při každodenních jízdách.

Výraznější design

Jak už je u sportovně laděných modelů zvykem, i Kona N nabídne výraznější design. Díky sportovně tvarovaným nárazníkům přitom délka vozy povyrostla o 10 mm, což znamená celkovou délku 4215 mm (stejně jako Kona N Line). Ostatní parametry však zůstávají shodné se standardními modely Hyundai Kona – tedy šířka 1800 mm, výška 1565 mm a rozvor 2600 mm.

Vnější design sází na decentní stylistické prvky, zvýrazněné exkluzivním červeným odstínem N. Podběhy kol jsou lakované a ukrývají kovaná 19“ kola z lehké slitiny, které byla vyvíjena s ohledem na maximální snížení hmotnosti a vysokou odolnost. Na středových pokličkách kol je zvýrazněno písmeno N, zpoza kol prosvítají červeně lakované třmeny brzd a červená zdobí i boční prahy s vyrytým logem N.

Maska vozu dostala specifickou síťovanou mřížku s integrovaným logem N a logo automobilky se přemístilo z kapoty do nižší polohy. Při pohledu z profilu by měla zaujmout snížená světlá výška vozu, nebo již zmíněná 19“ kola s tmavě šedou saténovou úpravou. Zádi dominuje dvojitý střešní spoiler, generující přítlak, a nechybí ani ikonické trojúhelníkové třetí brzdové světlo, červená linka nad difuzorem nebo dvě výrazné koncovky výfuku.

Novinka bude dostupná se zcela novou speciální barvou Sonic Blue, doplněnou ozdobnými prvky v červeném odstínu Tomato Red, která vznikla speciálně pro SUV Kona N. Kromě toho si však zákazníci budou moci vybrat z odstínů Phantom Black, Atlas White, Cyber Grey, Dark Knight Grey, Ignite Red nebo Performance Blue.

Video se připravuje ...

Sportovní interiér

Interiér by měl nabídnout sportovně orientovaný vzhled, k čemuž si pomáhá novými materiály nebo pedály v kovové úpravě. Pro řidiče však bude důležitější nový sportovní volant v exkluzivním designu N, který je osazen dvěma N tlačítky s individuálními funkcemi. Na zadní straně pak nechybí pádla pro ruční řazení.

Páka ruční brzdy je obšita perforovanou kůží s protiskluzovou úpravou a silnější rukojetí pro lepší ovládání. Nechybí však ani prošívání v odstínu Performance Blue a logem N na různých místech interiéru, včetně páky voliče převodky, páky ruční brzdy, prahový lišt nebo sedadel.

Model Kona N je také dodáván s exkluzivním barevným paketem N, zahrnujícím černý interiér s čalouněním sedadel tkaninou, kůží nebo semišová skořepinová sedadla se zvýrazněným bočním vedením. Všechny tři typy sedadel jsou standardně vyhřívané vpředu, za příplatek je možné získat vyhřívání i pro zadní sedadla. Látková a kožená sedadla mohou být volitelně i elektricky seřiditelná, pro semišovou variantu jde však o standard, stejně jako odvětrávání předních sedadel.

280 koní a převodovka N DCT

Jak už automobilka s předstihem informovala, pod kapotou ostrého SUV Kona N bude přeplňovaný motor 2.0 T-GDI o výkonu 280 koní s nejvyšším točivým momentem 392 N.m, spolupracující výhradně se speciálně upraveným osmistupňovým dvouspojkovým automatem N DCT, který roztáčí pouze přední kola. S využitím funkce Launch Control tak 1510 kg vážící Kona N slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a ručička tachometru by se měla zastavit až u hodnoty 240 km/h.

Jak už jsme v minulosti rozebírali, převodovka nabízí tři speciální režimu pro nevšední zážitky z řízení: N Power Swift (maximalizuje přenos hnací síly na vozovku), N Grin Shift (maximalizuje výkon na 20 sekund) a N Track Shift (optimalizuje adaptivní řazení pro jízdu na okruhu). Na rozdíl od klasické převodovky DCT navíc automat N DCT umožňuje vypnutí plíživého režimu jízdy, takže se po zařazení D a zvednutí nohy z brzdy vůz sám nerozjede.

Speciální funkce N

Model Kona N by měl nabídnout prakticky vše, co známe z předchozích modelů N – včetně funkce Launch Control pro ostré rozjezdy. Jako první však nabídne sportovní Head-Up displej, který po aktivaci režimů Sport nebo N nabídne přímo v zorném poli řidiče například informace o otáčkách, rychlosti nebo zařazeném převodovém stupni.

Samozřejmostí je pak i systém N Grin Control, který umožňuje vysokou míru individualizace prostřednictvím výrazně odlišných jízdních režimů: Eco, Normal, Sport, N a Custom. Ty ovlivní nejen provozní parametry motoru, ale také nastavení systému ECS, zvuk vozu a vlastnosti řízení. Oblíbené jízdní režimy je pak možné přiřadit i individuálním tlačítkům N na volantu.

Zvukový projev nové Kony N pak ovlivňuje několik „systémů“. Ostře laděné SUV má sice ve standardu variabilně ovládané ventily v tlumiči výfuku, kromě toho si však pomáhá i elektronickým generátorem zvuků v karoserii, který by měl umocňovat zvuk sání a výfuku motoru. Generátor zvuku motoru je pak umístěn v interiéru u paty čelního okna.

Vylepšený podvozek

Aby se z běžného SUV Kona mohlo stát sportovní náčiní, museli technici z divize N pořádně zapracovat na podvozku i celé karoserii. Ta je nově vyztužena dodatečnými bodovými svary na karoserii a zpevněnou strukturou přední partie v místech uložení pružicích a tlumicích vzpěr. Další vyztužení skeletu pomáhá také snižovat náklony karoserie a lépe chrání cestující v případě kolize. Tuhost ovšem zvyšuje i speciální konstrukce přední nápravy N Power Sense Axle ve spojení se zadní víceprvkovou nápravou.

Podvozek je standardně vybaven elektronicky řízenými tlumiči ECS, které optimalizují tlumící síly a vylepšují ovladatelnost i stabilitu. Ovladatelnosti však přispívá i vysokovýkonná brzdová soustava s většími kotouči vpředu i vzadu, s jejichž chlazením pomáhá vzduch přiváděný z větších otvorů po stranách předního nárazníku. Lepšímu výkonu brzd však pomáhá i speciální brzdové obložení, spolu s tvarově optimalizovanými spodními rameny a tepelnými štíty.

Vítanou novinkou pod kapotou Kony N bude také elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností N Corner Carving Differential, který zajišťuje přenos různé intenzity točivého momentu na jednotlivá kola. Tím se minimalizuje prokluz kol ve specifických podmínkách a potlačují sklony k nedotáčivosti při průjezdu zatáčkou.

Specifický je však i systém řízení s elektrickým posilovačem uloženým na hřebenové tyči, který automobilka označuje jako R-MDPS. Ten se vyznačuje vyšší kapacitou a tuhostí ve spojení se strmějším převodem, díky čemuž by měl vůz nabízet přesné řízení s bezprostředními reakcemi a vysokou úrovní zpětné vazby. Na výběr jsou přitom tři režimy nastavení: Normal, Sport a Sport+.

Systém elektronické stabilizace ESC je možné nastavit do tří režimů: ECS – ON pro maximální stabilitu, ECS – Sport pro jízdu na okruhu a nechybí ani možnost systém zcela vypnout (ECS – OFF), což se ovšem doporučuje zkušenějším jezdcům.  Součástí výbavy je také protiprokluzový systém TCS, který upravuje přenos síly na jednotlivá kola v závislosti na jízdních podmínkách. Přes tlačítko lze přitom vybrat jeden ze čtyř speciálních režimů: Snow, Deep Snow, Mud a Sand.

Stále praktické auto

Ostré SUV Kona N by si však mělo uchovat i svou praktickou stránku, která umožní snadné každodenní využívání. Vůz tak nabídne zavazadelník o objemu 361 litrů i bohatou technologickou výbavu. Na palubě nechybí digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce (se speciálním sportovním designem) ani stejně velký dotykový displej infotainmentu. Samozřejmostí je podpora služeb Apple Car Play, Android Auto i služby Bluelink pro síťové propojení. Nabídka bezpečnostních asistentů pak zahrnuje prakticky vše, co standardní SUV Hyundai Kona.

Ondřej Mára
Diskuze (28)

Doporučujeme

28. 4. 2021 11:58
Osklivy
jak zadel. Vzali několik konceptů a splácali to dohromady. Horší snad nebyl ani Hyundai Matrix. Kona je bestialni korejské designové peklo. Ten zadek vzali vršek z i30 a pak si řekli,že by to chtělo ještě nějaký světýlka dole,když i vepředu to je každý pes jiná ves. T-Roc, ač nejsem fandou chladného německého spotřebního designu, vypadá o parník líp.
27. 4. 2021 21:54
Re: OT ceny
Jestli tedy udrží cenu, tak fajn :yes: Ne jako Megane RS, který se stal totálně neprodejným autem :(
Avatar - SKAY
27. 4. 2021 21:31
Re: A cenovku
Lupo TDI bylo fajn ..
27. 4. 2021 18:08
Re: Hot cross
Ano, odlišují se pohonem a to je v mých očích zásadní rozdíl, powersliding jaký dá T-Roc žádný předohrab nikdy nedá.
https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - speedfred
27. 4. 2021 17:52
Re: Hot cross
To nerob, pretože mu rozbiješ jeho svet.
Môžeme spraviť nejaký zraz na SK ringu, tam je odvšadial daleko :-[]