Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IAA 2015: Hitparáda frankfurtských úletů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 22. 9. 2015
20
Brány výstaviště ve Frankfurtu nad Mohanem se sice zavřou až 27. září, ale my se ohlížíme již nyní. Kdo se prezentovanou technikou na svých stáncích nejvíce odvázal?


Úvod


Letošní IAA ve Frankfurtu přinesla jako každý rok spoustu novinek, ať už v podobě studií, či sériových vozů. Pravda, v době internetu je jich většina odhalena už před autosalonem, ale výstava nabízí alespoň první statický kontakt. Některé značky oznámily svůj velký návrat, co z něj nakonec bude, je ve hvězdách. Novinářské dny už jsou dávno minulostí, ty probíhaly 15.-16. září. Coby rozloučení jsme vytvořili seznam největších úletů prestižní přehlídky. Pokud se někdo do Německa chystá jako návštěvník, má čas ještě do neděle.

Artega Karo


Artega Karo

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Německá Artega si za devět let existence prošla peklem, dokonce i zbankrotovala. Nyní ji znovu vlastní její zakladatel Klaus Dieter Frers, který se chce kompletně přeorientovat na elektromobily.

Jedna ze dvou představených studií sice má ten správný počet kol, ale auto to není, protože k jejímu ovládání slouží řídítka. Čtyřkolka Karo vypadá veskrze odvážně a atraktivně a výrobce počítá s výkonovými verzemi 4, 15 a 17 kW. Nejslabší jede 45 km/h, takže na ni bude stačit řidičák AM. Jenže otázkou je cena, a to nejen samotného vozítka, ale i lithium-iontové baterie, která nevydrží věčně.

Elektrické skútry fungují, KTM nabízí bzučivou krosku, omezený dojezd u městských přibližovadel nevadí a u terénního náčiní také ne. Se silničním quadem nebudete jezdit denně do práce, protože není až zas tolik obratný a zabere více místa. A malovýrobci to mají těžké. Filozofie typu „Neuspěli jsme s benzinem, tak zkusíme elektřinu“ vyjít rozhodně nemusí.

Borgward BX7


Borgward BX7

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Vstoupit na současný automobilový trh s novou značkou je problém, karty už jsou léta rozdány. A vzkřísit starou, na kterou se zapomnělo? Borgward se o to pokusil. První vlaštovka ale zrovna není trefou do černého. Orientace na SUV je logická, jenže výsledek rozpačitý. BX7 se nepovedl, maska připomíná americké Buicky, zbytek je až nápadně pdoobný Audi Q5.

Předprodukční prototyp vystavený na IAA budil rozpaky svým otřesným zpracováním, proti kterému jsou rumunské Dacie vrcholem kvality. Slícování karosářských panelů hrozné, interiér jakbysmet. Díly neupadávaly ani z ruských Lad v době, kdy v Togliatti nebylo na výplaty, těm jen vrzala víka zavazadelníků... Marketingový humbuk kolem zmrtvýchvstání je pryč. Borgward zamíří nejprve do Číny, do Evropy až poté. Pomůžou mu motory 2.0 T-GDI, plug-in hybrid i turbodiesely k úspěchu? Obáváme se, že nikoliv.

Bugatti Vision Gran Turismo


Bugatti Vision Gran Turismo

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Bugatti připravila virtuální speciál pro konzolovou hru Gran Turismo 6 a připojila se tak k mnoha dalším výrobcům. Nespokojila se ale pouze s jeho grafickou podobou, hardcore závodníka na čtyřech kolech prezentovala dokonce v životní velikosti, což před ní dokázal málokdo. Model 1:1 je sice nefunkční, ale zároveň samozřejmě brutálně futuristický, což se jaksi očekává. Designéři Achim Anscheidt, Sasha Selipanov a Frank Heyl se dle svých vlastních slov nechali inspirovat slavným „tankem“ 57 G, vítězem 24 hodin Le Mans 1937. Ano? Kde?

Někdo v něm vidí i odkaz EB110 z časů Romana Artioliho. Zajímavé... Koncept pro virtuální závodníky však hlavně poslouží jako vzor pro nástupce Veyronu, který podle všeho ponese jméno Louise Chirona. Doufejme, že se slavný monacký závodník (nejen) Grand Prix nebude obracet v hrobě.

Mansory Mercedes-AMG S 63 Coupé Black Edition


Mansory Mercedes-AMG S 63 Coupé Black Edition

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Němečtí Mansory prosluli zběsilými kreacemi na bází sériových modelů. Občas se dokážou „umravnit“, ale na domácí půdě opět šokovali. Nejen tím, že dostali z motoru AMG 5,5 l se dvěma turby šílených tisíc koní (736 kW). Jejich kupé S 63 Black Edition připomíná výchozí model spíše vzdáleně, přijelo z horroru nebo sci-fi, případně z obojího, a ještě závodní trati. Elegán se proměnil v agresora.

Rozšířili ho, obalili v uhlíkových kompozitech, přidali spoilery, chladicí otvory a křídla. Oranžový Bentley GTC vedle něj vypadal ještě umírněně, byť i na něm se vyřádili a jeho šestilitrový W12 má nachlup stejný výkon. Karbonové výtvory na základě sedanů současné třídy S, Rolls-Royce Wraith či dvoubarevný Range Rover pak představovaly jen slabé odvary...

Šlapací Land Rover Defender


Šlapací Land Rover Defender

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Kariéra klasického Land Roveru se chýlí pomalu ke svému konci. Na IAA přivezla britská automobilka v indických rukách jeho šlapací verzi. Zatím jako prototyp. Dospělí se v něm nesvezou, jejich ratolesti však ano – a to dokonce vzadu. Má funkční odpružení i brzdy, koženou sedačku a kryt zadní části ze stejného materiálu.

Vypadá drsně, je navíc prakticky celý z hliníku včetně rámu. Detaily karoserie i interiéru odpovídají velké předloze, která má ovšem podvozek ocelový! Úplně prvního „landyho“ připomíná poloha malého řidiče. Ten sedí pochopitelně uprostřed, více místa zde není, ale tradice zavazuje. Problémem je předpokládaná cena. Za 10 tisíc liber (374.300 Kč) si takovou exkluzivitu nekoupí majitelé velkých Land Roverů, ale pouze bohatí sběratelé.

Nissan Gripz


Nissan Gripz

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Crossoveru Juke mnozí nemohou přijít na jméno kvůli jeho extravagantnímu vzhledu. Jenže komu přišel ještě málo odvážný, může obdivovat studii Gripz. I když představitelé Nissanu tvrdí, že se opravdu jedná o koncept, který nemá nahradit žádný jiný model, myslíme si svoje. Gripz je poháněn elektromotorem z Leafu, má ale ještě benzinový motor, který působí v roli prodlužovače ujeté vzdálenosti.

Narostly mu svaly a zcela postrádá střední sloupky, přední dveře se vyklápějí, zadní otevírají proti směru jízdy. Gripz je ještě menší než Juke. Tato v poslední době oblíbená vychytávka do série nepřežije, ale základní tvary jistě ano. Máme se rozhodně na co těšit. S největší pravděpodobností se opravdu díváme na Juke druhé generace...

Startech Range Rover Pickup


Startech Range Rover Pickup

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Terénní pick-upy vnímáme jako sice krásně zbytečné, ale pro úzkou skupinu lidí nadměrně praktické vozy. Neleknou se práce ani polní cesty, odvezete s nimi skoro všechno, když si koupíte dvojkabinu, tak navíc ještě celou rodinu. Vyšperkovanější verze nadělají parádu i ve společnosti, akorát parkování chce cit – a to si mastodonta z USA doveze málokdo.

Přetvořit luxusní britský teréňák poslední série L405 do podoby „náklaďáku“ však chce notnou dávku kuráže. Startech už s ním vyrukoval v dubnu v Šanghaji, ale skvěl se také ve Frankfurtu. O terénních pracantech si můžete myslet svoje, tenhle pokus je ale opravdu mimo. Naprosto a úplně. Do terénu se nehodí kvůli nizounkým pryžovým slupičkám a na kratičkou korbu se skoro nic nevejde. Stylovka pro čtyři, která posádku přepraví s patřičnou dávkou luxusu? Možná...

Toyota Prius


Toyota Prius

artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015 artega bugatti landrover nissan toyota frankfurt2015

Toyotě patří jedno neoddiskutovatelné prvenství. Jako první na světě dotáhla hybridní automobil do skutečné velkosériové výroby a už jich postavila ve všech možných podobách 8 milionů, samotného Priusu pak přes 3,5 milionu. Po osmnácti letech je na řadě čtvrtá generace. Ta se představila vlastně ještě před Frankfurtem v Los Angeles a šokovala designem ve stylu vodíkového Mirai.

Ano, auto s konvenčním spalovacím motorem a elektrickou pohonnou jednotkou má být určitě futuristické, jenže příď s roztříštěnými světly se jednoznačně nepovedla. Zadní část s vodorovně rozděleným oknem působí originálně, ale řidič tímto směrem nic neuvidí, o tom už nás přesvědčila kdysi Mazda a nyní také Honda. Pod kapotou se nachází čtyřválec 1,7, případně 1,8 l, technická data dosud zveřejněna nebyla. Kufr má v základním uspořádání údajně 549 l, NiMH baterie se totiž posunuly ještě dále pod zadní sedadla. Skvělé. Ale ten vzhled!

Související články

Zobrazit celý článek
Témata

Diskuse: Přidat názor

Prius - krásné auto
Gunde
| 25. 9. 2015
Dle mého názoru je to pecka. Ovšem dojít k tomuto názoru znamená oprostit se od zavedeného. Pokud k tomu přidáte fakt, že s tímto autem s automatickou převodovkou budete jezdit v městském provozu za 3,5 litru benzínu a v kombinaci za maximálně 5, tak nevím o ničem lepším....
Avatar - Kobler
Kolaz
Kobler
| 23. 9. 2015
to jo >:D
Vítěz
Demmy
| 23. 9. 2015
Mám dotaz. Byl tam ten Superb Greenline nebo ne? Svět Motorů se o něm ve článku o autosalonu zmiňuje a doplil i fotky...Tak jak?
Avatar - Papír1
borgward
Papír1
| 23. 9. 2015
Ve Franfurtu jsem Borgward viděl naživo a vypadá celkem dobře. Vypadá jinak - přední maska je monstrozní, ale auta říše středu si na to potrpí. Inspirace je Audi Q5. Hlavně matná barva vypadá super. Interiér jsem si neošahal neb auto bylo zamčené.
Avatar - Pekelná Micinka
úlet??
Pekelná Micinka
| 23. 9. 2015

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku