Jak by mohla vypadat moderní Škoda 130 RS? Takto si ji představuje designér automobilky
Škoda 130 RS je možná nejobdivovanějším závodním strojem české automobilky. Designér Škody si zkusil představit, jak by tahle legenda mohla vypadat dnes.
Aymeric Chertier je designér španělsko-francouzského původu, který dva roky pracuje ve Škoda Design v oddělení designu interiéru. Právě tenhle chlapík se také zapojil do projektu Ikony v novém kabátě, v němž designéři české automobilky oživují slavné stroje z historie značky.
Chertier tedy přichází s vizí moderní interpretace Škody 130 RS. A jak říká, do své představy se snažil přenést jasný účel a důraz na funkčnost závodního auta. "Mělo být rychlé a podle toho tak bylo zkonstruováno a navrženo," říká designér o vozidle, které si vysloužilo přezdívku Porsche Východu.
Jeho studie proto nemá být pouhou „stylovkou“, která vsadila jen na retro vzhled inspirovaný úspěšným závodním typem. „130 RS byla ve své době auto, které v mnohém bořilo hranice, vymykalo se všemu běžnému,“ tvrdí Chertier.
U vnějšího designu studie pochopitelně vycházel z původního modelu. „Chtěl jsem původní auto osvěžit, ne ho měnit. Zachoval jsem podstatu i charakteristické linky, přidal některé detaily, které známe třeba z moderních vozů WRC,“ vysvětluje designér.
V interiéru ovšem popustil uzdu fantazii, na první pohled pozornost upoutá hlavně palubní deska, kterou v podstatě celou tvoří velký displej se třemi informačními plochami. Navrhl je tak, aby řidič měl před sebou klasické informace o rychlosti, otáčkách motoru a dalších základních parametrech.
Plocha uprostřed pak nabídne detailnější informace, například teploty provozních kapalin, data o výkonu motoru či navigační údaje. Vpravo před spolujezdcem je oblast, kde se mohou zobrazit další informace nebo třeba obraz ze zadní kamery vozu.
Zajímavě však Chertier přistoupil i ke konstrukci a bezpečnosti. Jeho vize moderní Škody 130 RS totiž postrádá klasickou bezpečnostní klec, místo ní je tu bezpečnostní rám jako nedílná součást šasi. "Konstrukce drží celý interiér, na ní spočívají palubní deska, sedadla, dveře, objímá řadicí páku,“ představuje designér svůj záměr vytvořit nový strukturální základ auta
„Nechtěl jsem se v tomto případě jen předvádět a ukázat krásný exotický interiér, od počátku jsem tvořil něco s funkcí a jasným účelem využití,“ dodává chlapík, který svou představu nejprve načrtl perem na papír a teprve v závěrečné fázi studii doladil na počítači.
Tak co na jeho moderní interpretaci Škody 130 RS říkáte? A není škoda, že zůstane jen "na papíře"?