Jak se Toyota rozrostla z lokálního výrobce do největší automobilové společnosti na světě
Toyota válcuje konkurenci. Od malého lokálního výrobce automobilů firma narostla do stabilní pozice největšího producenta aut na Zemi. Prvenství předznamenala řada milníků.
Podle statistik prodaných automobilů je Toyota největším výrobcem aut na světě. Průmyslový kolos loni dodal 9,528 milionu vozidel, čímž se na druhou příčku těsně propadl Volkswagen (9,305 milionu kusů). Obě značky zaznamenaly pokles tržeb vlivem koronaviru, globální prodej Toyoty upadl o 11,3 % a VW tratil 15,2 % proti předloňskému stavu.
Toyota může dále vsázet na celosvětově nejprodávanější Corollu, ale situace nebyla vždy podobně příznivá. Úspěch nepřišel bez problémů a zásadních okamžiků, které se v průběhu času ukázaly jako zásadní.
1. Předválečný původ
Důležitým stavebním prvkem dominance Toyoty je původ ještě před válkou. Pevně zakořeněnou značku založil japonský podnikatel Kiichiro Toyoda v roce 1937. Zcela nepolíbený byznysmen z města Kosai neměl žádné zkušenosti s výrobou automobilů, a tak nakoupil konkurenční Fordy, Chryslery a Chevrolety, aby se na příkladech naučil základům automobilového inženýrství. Z povědomí o konstrukčních procesech vznikl první model Toyota AA, avšak rozjezd z konce 30. let zastavila druhá světová válka.
2. Poválečné obrození
Nálety bombardérů zanechaly škody na majetku automobilky, kterou paradoxně zachránila další válka. Poválečný zlom nastal v 50. letech, kdy americká armáda zadala velkou objednávku na nákladní vozidla. Spojené státy tyto stroje potřebovaly do akce nedaleko – v korejské válce. Produkce japonských továren vzrostla na tisíc aut měsíčně.
3. Expanze na americký trh
Amerika plná velkých aut nabídla Toyotě šanci prosadit se v segmentu menších modelů. Do USA je dodávaly evropské společnosti, Toyota se přidala prostřednictvím kompaktu Toyopet Crown. Pod označením Toyota Crown se vůz prodává dodnes, letos tomu bude 66 let nepřetržitých dodávek.
4. Růst prodejů
Do roku 1967 se Toyota rozrostla do pozice třetí nejprodávanější značky z dovozu na území USA. Růstu prodejů pomohla masivní ropná krize, protože prudce vyskočily ceny benzínu a najednou se řidičům zamlouvaly úspornější kompaktní vozy z Asie.
5. Interní zásady
Strategie Toyoty vždy vycházela z výrobní efektivity a tvrdé práce bez plýtvání či jiných rozmařilostí. Přístup zakořeněný v japonských zaměstnancích přinesl pozitivní výsledky i do hospodaření firmy, disciplína pomohla například ušetřit peníze za různé náhradní díly a doplňující subdodávky během montáží. Spolehlivý postup se stal inspirací konkurenci.
6. Svolávací akce
Miliony Toyot po celém světě zamířily zpět do servisů z důvodu samovolného zrychlování, ještě větší skandál způsobily vadné airbagy. Průšvih na všech frontách překvapivě nezastavil suverénní působení asijské značky. Navzdory svolávacím akcím, vyplaceným pokutám i mezinárodní ostudě je Toyota největší producent aut.
7. Konzervativní přístup
Vládnout všem jde bez samozvaných inovací designu či funkčních záležitostí. Toyota si drží konzervativní vzhled i uživatelskou přívětivost, proto se zákazníci vracejí. Důkazem jsou nejprodávanější verze pro staromilce, kteří nedají dopustit na nestárnoucí Corollu nebo Camry.
8. Dostupné a spolehlivé vozy
Jen málo sportovně založených lidí uvažovalo o koupi Toyoty, ale časem vznikly i jízdně zajímavé modely, a hlavně absence sporťáků ničemu nevadila. Jednoznačné úspěchy firmy jsou nemalým podílem výsledkem výroby cenově dostupných a spolehlivých aut. Pověst bezpečných pracantů se předávala z generace na generaci.
9. Inovace
Bez inovací by to nešlo ani u konzervativní Toyoty. Pod známý a okoukaným kabátem fungují moderní technologie, firma se jim nebrání, ale dokáže je servírovat bez násilného vnucování. Vyvážení mezi tradicí a modernou zatím funguje, i když ředitel automobily prohlásil, že už nechce žádné „nudné vozy“.
10. Budoucnost
Automobilový průmysl se mění kvůli lobby samoobslužných automobilů a elektromobilů. Poslední roky nečekaně zdramatizoval covid-19 a s ním spojená ekonomická turbulence. Spolehlivou předpověď vývoje neumí podat nikdo, ovšem Toyota má předpoklady zůstat na vrcholu automobilových společností. Receptem je vrozená pokora, důraz na kvalitu a střízlivý pohled na inovace. Základní stavební prvky fungovaly posledních 84 náročných let.