Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Japonská automobilová síň slávy je doplněna o tři legendy: Užitkáč, formule 1 a slavný teréňák!

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Výběr do síně slávy je podmíněn zasloužilou minulostí a přínosem pro automobilový trh země vycházejícího slunce. Obojí splňují tři vozidla, která připomínají šikovnost japonských inženýrů.

Japonská automobiloví síň slávy Japan Automotive Hall of Fame (JAHFA) je každoročně obohacena třemi klasickými modely aut historického významu. Trojitý přírůstek na piedestalu přibyl i za rok 2020. Letošních 365 dní svět poznal příjemné i katastrofální události, dějiny se obrazně projely po horské dráze a stejně jako netradičně neklidných 12 měsíců je i nevšedně nezvyklý výběr vozidel nominovaných do slavné společnosti.

Více než kdy jindy nové trio finalistů zastupuje extrémně opačné konce spektra automobilových segmentů. Na jednom konci trůní dva robustní praktické vozy, zatímco opačnou pozici zastupuje detailně vyladěný závodní stroj. Vyznamenanými jsou za rok 2020 Toyopet SKB, Suzuki Jimny první generace a Honda RA272.

Toyopet SKB

Evropanům neznámý lehký nákladní automobil Toyopet SKB debutoval v Japonsku před 66 léty coby kompaktní užitkový typ. Jednoduše střižené provedení vystupovalo z řady velice oblíbených tříkolek s korbou. 

Design SKB zajistil populární designér Tatsuo Hasegawa, který vedl vývoj první Toyoty Corolly. Zkušený šéf prosadil nekomplikované a hlavně praktické tvary, aby se výrobou náklaďáku firmě zbytečně nezvyšovaly náklady a mohlo dokonce dojít k usnadnění pásové výroby. Toyopet nebyl zdoben například chromem a každý kus osazeného skla byl záměrně plochý bez dalších složitostí.

Hned od začátku se nákladní novinka neprodávala dobře, ale po firemní úpravě cenové strategie začali zákazníci houfně přicházet. Lidé poznali přednosti dobře ovladatelného vozu s pohodlným podvozkem a ložnou plochou za zády. Sláva SKB rostla do výšin, dokonce se objevovaly náznaky zastínění produkce osobních aut na úkor fenoménu od Hasegawy. Mezi zájemci se začaly objevovat tendence upřednostnění Toyoty jako výrobce nákladních vozidel, přičemž osobní segment měl být doménou Nissanu. Užitkový trumf ze síně slávy stanovil nový standard pro kategorii tunových nákladních vozidel a téměř nekontrolovaně způsobil konec tříkolové přepravy nákladu v Japonsku.

Honda RA272

Druhou automobilovou celebritou JAHFA je závodní Honda RA272. Formule debutovala v roce 1965, tedy pouhé dva roky poté, co zakladatel Soichiro Honda uvedl na trh první osobní automobil věhlasné společnosti vlastního jména. Automobilka Honda měla ambice vyhrávat závody lemované stovkami tisíců diváků a na nejvyšší metu měl jezdce dovézt aerodynamický monopost o údajném výkonu zhruba 230 koní při 13.000 ot./min.  

Speciál RA272 se stal prvním japonským závodním vozem kategorie formule 1. Technické i designerské dílo poháněné atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem RA272E stačilo na ostatní rivaly, hned v úvodním roce 1965 Honda slavila vítězství na Velké ceně Mexika. Na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez byl nejrychlejší Richie Ginther. Svět rázem pochopil, že Japonsko má technologické možnosti, aby konkurovalo světovému motorismu, proto letos přišlo ocenění Japan Automotive Hall of Fame.

Suzuki Jimny

Malé hravé Suzuki Jimny baví už půl století. Schopný off-road bez nároků na složitou údržbu začal existenční etapu první generací LJ10 v roce 1970. Přestože je střízlivý teréňák mnohem menší než podobně známí sourozenci (Toyota Land Cruiser/Nissan Patrol), stále si udržuje fanouškovskou základnu vyhledávající konstrukci žebřinového rámu a poctivého pohonu 4x4.

Zásluhou pevné stavby a skutečně vynikajících terénních schopností se Jimny prosadil v japonských nástrahách hor, pláží i vnitrozemských oblastí. Univerzální pomocník sloužil jako perfektní hlídkové vozidlo lesní stráže, záchranářů, bezpečnostních složek a v mnoha dalších operacích.

Ačkoliv by se to nemuselo zdát, Suzuki Jimny se také ukázalo jako velmi populární rekreační vozidlo, které si oblíbili táborníci, lovci nebo lyžaři. Verze LJ10 nepotřebovala drahý či náročný servis, přitom se odvděčila neúnavnou službou kdekoliv a kdykoliv. Pozitivní pověst učinila z ryze racionálně konstruovaného off-roadu nečekaný bestseller nabízený dodnes, tudíž není pochyb o výběru do síně slávy.

Mirek Mazal
Diskuze (1)