Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) – Vlastně si toho ani nevšimnete

David Bureš
Diskuze (82)

Kompaktní crossover z dílny Kie jsme vyzkoušeli s mildhybridním turbodieselem. A kdybychom nevěděli, o jakou novou techniku jde, prakticky bychom si jí ani nevšimli.

Kia je už delší dobu velký propagátor elektrifikovaného pohonu, a tak svoji nabídku těchto aut začala rozšiřovat ještě v době, kdy o tom vedení jiných automobilek jen hovořila. Zároveň však tvrdí, že různí klienti žádají různá řešení, a tak nadále nabízí i čistě spalovací motory, bez podpory elektřiny. Vedle nich však aktuálně nabízí také dva bateriové elektromobily (e-Soul, e-Niro), tři plug-in hybridy (Niro, Ceed SW a Xceed, k nimž brzy přibude i Sorento), dva full-hybridy (Niro a Sorento) a postupně se rozšiřující nabídku mildhybridů. A právě jednoho z nich jsme vyzkoušeli, v podobě kompaktního crossoveru Kia Xceed s turbodieselem 1.6 CRDi MHEV (100 kW).

Tento čtvrtý člen rodiny Ceed (po hatchbacku, kombi a shooting braku) na trh vstoupil v roce 2019, přičemž následně se rozšiřovala jeho nabídka právě o elektrifikované verze. Vedle plug-in hybridu s možností dobíjení baterií z externího zdroje tak dorazil i mildhybrid, který elektromotor využívá jen jako pomoc spalovacímu motoru, v tomto případě turbodieselu 1.6 CRDi. Původně byly k dispozici dvě výkonové varianty této elektrifikované šestnáctistovky, s 85 kW a 100 kW, od modelového roku 2021 však v nabídce zůstává už jen výkonnější z nich. A právě tu jsme měli možnost vyzkoušet.

Atypická spojka

Technickou zajímavostí řešení korejské automobilky je fakt, že Kia (stejně jako Hyundai) umí spárovat mildhybridní pohon také s manuální převodovkou. Šestistupňovému manuálu pro mildhybrid Kia říká iMT a jeho zvláštností je spojka bez mechanické vazby (clutch-by-wire). Spojka ústrojí iMT tak namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi, přičemž doplňuje další součásti mildhybridního pohonu, jako je elektromotor fungující jako startér/generátor, 48V palubní síť nebo li-pol baterie ústrojí, umístěná pod podlahou zavazadelníku. 

Důvody tohoto řešení jsou pak dva, Kia chce nadále nabídnout možnost ručního řazení, dík čemuž se tato spojka nadále ovládá pedálem vlevo pod volantem jako u konvenčních aut. Hlavně to ale snižuje spotřebu paliva.

Pořád tu však zůstávají schopnosti mildhybridního pohonu, tedy možnost krátkodobé jízdy s vypnutým spalovacím motorem, a to konkrétně při jízdě setrvačností, až do rychlosti 125 km/h. Funguje to přitom tak, že zařazený stupeň zůstává v záběru i při vypnutém spalovacím motoru. Jakmile pak řidič sešlápne brzdový nebo plynový pedál, motor se znovu spustí se stejným zařazeným převodem jako před deaktivací, zde s využitím elektrické síly dodané mildhybridním ústrojím, která zajistí správné otáčky spalovacího motoru i převodovky. Pokud naopak řidič sešlápne pedál spojky kvůli přeřazení, případně pokud vozidlo jede s ohledem na zařazený převodový stupeň příliš pomalu, převodovka znovu spouští motor na volnoběh, s rozpojenou spojkou. 

 

Na papíře složitého technického řešení si však v praxi ani nevšimnete. Sladění ústrojí je příkladné, a tak spojku bez mechanické vazby poznáte leda tak podle poněkud nepřirozeného měkkého chodu. Zkrátka jako u konvenční spojky nepoznáte, kde přesně spojka zabírá, ten typický bod záběru tady chybí, kterak se o něj stará sama elektronika. Samotné řazení je nicméně hlučnější, přechod řadicí páky v kulise doprovází mechanické kliknutí. Při startování pak musíte převodovku vyřadit na neutrál, jinak nenastartujete. Na druhou stranu úplného vypnutí spalovacího motoru během jízdy jsme ani za celý týden testování nedosáhli (že by vliv zimního počasí?), jen jízdy na neutrál.

Typický turbodiesel

Samotná šestnáctistovka pak odpovídá typickému turbodieselu dnešní doby. Nad volnoběhem lehce duní, nad 1500 otáček se však síla motoru začíná zvedat a dunění se utlumí. Syrovější vznětové tóny však Xceed za chladných rán ani tak nezapře, po zahřátí je však odhlučnění už příkladné, jen na dálnici se zpod kapoty ozývá jemné vrnění. Dynamika nicméně navzdory pomoci elektromotoru zůstává spíše průměrná, o čemž ostatně vypovídají už udávané technické parametry. Xceed s tímto motorem zrychlí z 0-100 km/h za 10,6 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 196 km/h, což zkrátka není nic dech beroucího. To však souvisí i s tím, že po nastartování se automaticky sepne eco režim. Ani při změně nastavení se však motor do otáček příliš nežene.

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)

V otázce spotřeby se však už mildhybridní ústrojí plně projeví. Za volného provozu se ve městě klidně dá jezdit za čtyři litry, mimo obec se pak za klidnějšího tempa pohybujete kolem 5 l/100 km. Jen na dálnici spotřeba roste přes stále slušných 7 l/100km a při ranním popojíždění v pražských kolonách si šestnáctistovka řekne o bezmála 8 l/100 km. Celkový průměr tak po týdnu jezdění činil 6,3 l/100 km, což beru za velice hezké číslo. 

Pohodlný i prostorný

Jinak je to Xceed, jak ho známe. Tedy stylové auto s povedeným vnějším vzhledem a prostorným interiérem. Jinak černou kabinu přitom mohou stylově oživit příplatkové žluté detaily. Na poměry crossoverů se dá usadit velice nízko, což v kombinaci s vysokou palubní deskou může působit až poněkud nepřirozeně. Sedačky jsou ale pohodlné a místa je uvnitř více než dostatek. Se svými 185 cm výšky mám na zadních sedadlech dostatečnou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou.

Zavazadelník nabízí pořád slušnou velikost, s udávaným objemem 426 litrů. Zajímavým detailem je oboustranný koberec s omyvatelnou vnitřní stranou, po sklopení zadních sedaček pak nevznikne žádný schod, byť samotná ložná plocha je přece jen lehce nakloněná. Nevýhodou jsou však rezervy ve využitelnosti zavazadelníku. Je poměrně mělký (i kvůli baterii mildhybridního systému pod podlahou) a s úzkým vstupním otvorem, daní za koncepci crossoveru je pak vyšší nakládací hrana.

Vnitřek pak potěší svým zpracováním. Chválím též multimediální systém s rozměrnou 10,25“ obrazovkou, dodávanou od testovaného stupně Top. Uchovává si totiž oddělená tlačítka (byť dotyková) pro vybrané součásti menu, což usnadňuje práci s infotainmentem během jízdy. Kia navíc příkladně odděluje tlačítka pro mapu a navigaci. První spustí mapu, zatímco druhé vyvolá vyhledávání cílové destinace. Jasný obraz má rovněž příplatkový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, u něhož bych však čekal širší možnosti nastavení grafiky. Použité řešení je však naprosto přehledné.

Při jízdě pak Kia Xceed nadchne poskytovaným komfortem. Podvozek tvořený vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu poskytuje dostatek jistoty, zároveň však zůstává naprosto komfortní. I při přejetí větších rolet v oblouku se tak dočkáte jen utlumeného ducnutí od zadních kol. Na to, že testovaný kousek obouval osmnáctipalcová kola, je to výtečná práce.

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)

A za kolik?

Celkově tak musím zkoušený Xceed pochválit. Platí to však i pro cenu? Vlastně také, chce to ale trochu rozvést. 

Za zkoušený 1.6 CRDi MHEV (100 kW) v kombinaci s šestistupňovým manuálem totiž dáte minimálně 584.980 korun, což vzhledem ke slušné výbavě stupně Smart (full-LED světlomety, dvouzónová automatická klimatizace, zadní parkovací čidla včetně kamery, čalounění kombinující látku s kůží) není tolik. Navíc příplatek 60.000 korun ve srovnání s konvenčním benzinovým čtyřválcem 1.4 T-GDI (103 kW) s manuálem mně přijde s ohledem na vznětový motor pod kapotou, navíc spárovaný s elektromotorem, jako akceptovatelný. 

Jenže uvedené cenovky platí pro vozy stávajícího modelového roku. V tom novém, MY 2021, Xceed v tomto případě o 10.000 korun zdraží. 

Závěr

Emisní normy jsou neúprosné, a tak se v následujících letech dočkáme postupného rozšiřování různých hybridů různé úrovně. Příklad Kie Xceed s mildhybridním turbodieselem 1.6 CRDi MHEV (100 kW) ale dokazuje, že to v některých případech není na škodu. A že si takového ústrojí vlastně ani nemusíte všimnout.

Mildhybridní ústrojí v kombinaci s manuální převodovkou se Kie zkrátka povedlo. Turbodiesel sice v nízkých otáčkách poněkud duní a jeho dynamika navzdory pomoci elektřiny nijak zvlášť nenadchne, je ale celkově příjemným a hlavně úsporným společníkem. Dobře funguje také převodovka iMT se spojkou bez mechanické vazby. Při změně převodu se sice ozývá mechanické kliknutí a chod spojkového pedálu je poněkud nepřirozený, jako celek ale ústrojí zaslouží pochvalu. Kdybych totiž nevěděl, jaký systém v útrobách Xceedu pracuje, vlastně bych ani přítomnost mildhybridního pohonu nezaznamenal. A tak pokud bude mildhybridní budoucnost aut vypadat právě takhle, není ji za co zatracovat. 

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW) Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)

Nejlevnější verze modelu 444.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW)
Základ s testovaným motorem 534.980 Kč (1.6 CRDi MHEV/100 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 619.980 Kč (1.6 CRDi MHEV/100 kW Top)
Testovaný vůz s výbavou 729.980 Kč (1.6 CRDi MHEV/100 kW Top)

Plusy

  • Stylový vzhled
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba paliva
  • Výborně odhlučněný podvozek
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Nepřirozeně působící chod spojkového pedálu
  • Neoslňující dynamika
  • Průměrná využitelnost zavazadelníku
David Bureš
Diskuze (82)

Doporučujeme

Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)
Cena základní sestavy 619 980 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, full-LED světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel, přední mlhovky, podélné střešní ližiny, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, navigace s 10,25“ obrazovkou, zadní parkovací kamera, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, multifunkční kožený volant, palubní počítač, tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, čalounění kombinující látku a kůži, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, šest airbagů, sledování únavy řidiče, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, automatický brzdový asistent, zadní parkovací čidla. Kč
Cena testované sestavy 729 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Cosmo Blue (+15.000,-), paket Premium Top – bezklíčový vstup, zadní sedačky sklopné v poměru 40:20:40, elektricky ovládané víko zavazadelníku, hliníkové pedály, digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou, hudební systém JBL (+45.000,-), paket Roof – panoramatické střešní okno, diodové osvětlení interiéru, černě lakované kryty vnějších zpětných zrcátek (+35.000,-), žlutý interiérový paket – žlutě zbarvené detaily interiéru, čalounění kombinující látku s perforovanou umělou kůží (+15.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.9 / 4
Emise CO2: 104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 426 / 1378
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1547 / 373
Rozměr pneu: 235/45 R18
Kia Xceed 1.6 CRDi MHEV (100 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
Avatar - Katikakus
6. 1. 2021 17:25
Re: Náreky
Na hlavu jsou ty tvoje sr4cky co tu porad blijes, d3mente...
Avatar - Mikesus
5. 1. 2021 18:34
Re: V testu to vypadá,....
Nikdo ti je nenutí. Maximalne výrobce, ze nenabízí verze s manuálem nebo ruční brzdou. Ale úředník urcite ne.
5. 1. 2021 01:30
Re: Zbytečnost
Naprostý souhlas, takhle musí uvažovat každý inteligentní zákazník (pokud tedy není úplný automobilový analfabet, který se nechá zblbnout prodejcem).
5. 1. 2021 01:20
Re: V testu to vypadá,....
Pokud mě nazveš "automobilovým starcem", beru to jako vyznamenání! Vzhledem k tomu, do jakých automobilových s.r.a.č.e.k nás zelení dementi z EU tlačí... :-O :-( :no:
P. S. Pokud budou čistě benzínová nová auta s manuálem za rozumnou cenu a v dostatečném výberu i nadále na trhu, taky nebudu mít s verzemi s automatem nebo i s EV problém. Ale tyto alternativy mi žádný zasr. politik či EU regulátor nesmí nutit! Pak nebudu štěkat jak vzteklý pes! :-)
4. 1. 2021 22:04
Re: V testu to vypadá,....
Či je niekto starec alebo nie, nemusí nutne závisieť na veku.
Ja tiež proti benzínu s manuálom a obyčajnou ručnou brzdou nič nemám. Ale zároveň vôbec nič nemám ani proti automatike, elektrickej ručnej brzde, hybridom ani elektromobilom, zatiaľ čo Arese voči týmto veciam v jednom kuse šteká jak besný hafan.