Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Klasické motocykly Jawa a ČZ se budou dražit v Las Vegas. Tady je jejich výběr

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 14. 1. 2019
132
Zobrazit náhledy (132)
Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 100 Robot (1937) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa 250 typ 11 (1948) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa Eso (1967) Jawa 500 DT (1979) Jawa 500 DT (1979) Jawa 500 DT (1979) Jawa 500 DT (1979) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 360 typ 969 (1964) ČZ 250 typ 980 (1969) ČZ 250 typ 980 (1969) ČZ 250 typ 980 (1969) ČZ 250 typ 980 (1969) ČZ 250 typ 980 (1969) ČZ 250 typ 980 (1969) ČZ 380 typ 981 (1971) ČZ 380 typ 981 (1971) ČZ 400 typ 981 (1971) ČZ 400 typ 981 (1971) ČZ 400 typ 981 (1971) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1973) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 250 typ 980 (1975 – Falta replica) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 125 typ 511 (1979) ČZ 250 typ 513 (1987) ČZ 250 typ 513 (1987) Jawa 250 Californina III (1968) Jawa 250 Californina III (1968) Jawa 250 Californina III (1968) Jawa 250 Californina III (1968) Jawa 250 Californina III (1968) Jawa 250 Californina III (1968) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 175 typ 501 (1960) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973) ČZ 400 typ 981 (1973)
Koncem ledna se uskuteční velké aukce motocyklů pořádané společnostmi Mecum Auction, Inc. a Bonhams, v nichž bude nabízena i řada strojů značek Jawa a ČZ.

Motocykly značek Jawa a ČZ lze potkat téměř na všech kontinentech a výjimkou není ani Severní Amerika. Tam mířily do Spojených států amerických i Kanady vybrané modely obou značek. První motocykly byly do Severní Ameriky vyvezeny již koncem roce 1946 a následoval pravidelný dovoz nových strojů.

Za do jisté míry samostatnou a bohužel poměrně krátkou kapitolu z druhé poloviny čtyřicátých let lze považovat prodej motocyklů ČZ 125 pod značkou Indian ČZ přímo v prodejní síti značky Indian, proslulé svými vidlicovými dvouválci a rovněž i řadovými čtyřválci.

Na počátku padesátých let pak vývoz motocyklů značek Jawa a ČZ zajišťoval Motokov. Na severoamerickém trhu se pak motocyklům z tehdejšího Československa nejlépe dařilo v šedesátých a sedmdesátých letech, z nichž ostatně pochází i většina strojů, které ve svých aukcí pořádaných v Las Vegas koncem ledna letošního roku nabízí společnosti Mecum Auction, Inc. a Bonhams.

Společnost Mecum Auction, Inc. má v katalogu své aukce celkem třináct motocyklů, z nichž drtivou většinu představují motokrosové stroje značky ČZ. Společnost Bonhams pak nabízí jednoho zástupce značky Jawa a dvojici modelů z produkce značky ČZ.

Nejstarším v aukcích nabízeným strojem zastupujícím někdejší Československo je Jawa 100 Robot z roku 1937 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 98,8 cm3 a výkonu 1,9 kW (2,6 k). Společnost Mecum Auction, Inc. bohužel neuvádí žádné informace k historii tohoto exempláře.

Slavný „pérák“ bude v Las Vegas reprezentovat Jawa 250 typ 11 z roku 1948 se svým dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 248,5 cm3 a výkonu 5,9 kW (8 k). Podobně jako starší příbuzný je i tento motocykl ve vynikajícím stavu, ale nejsou k dispozici žádné informace o jeho stavu.

Za jeden z mála ve Spojených státech amerických dochovaných motocyklů Jawa ESO z roku 1967 pro závody na ledové dráze je označován exemplář se čtyřtaktním vzduchem chlazeným jednoválcovým půllitrem ESO číslo 3417/1967 a rámem číslo 143.

Podobně na tom má být i motocykl Jawa 500 DT z roku 1979 pro závody na ploché dráze, u nějž je uvedeno, že byl nedávno renovován a jeho majitelem byl Ken Maley z Kalifornie.

Nejstarším zástupcem ČZ v aukci společnosti Mecum Auction, Inc. je ČZ 360 typ 969 z roku 1964. Dvoutaktní vzduchem chlazený jednoválec o objemu 360 cm3 a výkonu 23,8 kW (32,6 k) je prodejní verzí modelu, s nímž Paul Friedrichs vybojoval v letech 1966 až 1968 tři tituly mistra světa v motokrosu.

Konec šedesátých let reprezentuje motokrosový model ČZ 250 typ 980 z roku 1969 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem 246,2 cm3, který bylo v tomto roce možné ladit až na 23,4 kW (32 k).

Produkční provedení ČZ 400 typ 981 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 381 cm3 a výkonu 27,2 až 31 kW (36 až 42 k) reprezentují v aukci společnost Mecum Auction, Inc. tři exempláře. První z nich je uváděn ČZ 380 z roku 1971, druhý pak jako ČZ 400 z roku 1971 a třetí jako ČZ 400 z roku 1973.

ČZ 400 typ 981 vyráběna v letech 1970 až 1976 představovala úspěšný exportní model, který má na svém kontě téměř 14.000 exemplářů, z nichž absolutní většina zamířila za hranice tehdejšího Československa a na domácím trhu byla ve velmi omezeném množství k dispozici jen pro jezdce Dukly a Svazarmu.

Motocykl ČZ 250 typ 980, který je jedním z nejslavnějších a na závodních tratích nejúspěšnějších zástupců značky ČZ, v aukci společnosti Mecum Auction, Inc. vedle výše zmíněného stroje z roku 1969 zastupuje ještě trojice dalších exemplářů ze sedmdesátých let.

Rok 1973 zastupují dva produkční stroje ČZ 250 typ 980 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem 246,2 cm3 o výkonu 22,6 kW (31 k), které se liší prakticky jen barevným provedením. První má palivovou nádrž v barvě kovu a červený rám, zatímco druhý má palivovou nádrž červenou a černý rám.

ČZ 250 typ 980 Falta replica z roku 1975 sice rovněž zastupuje produkční verzi, ale jak napovídá její název, snaží se v co největší možné míře přiblížit stroji, s nímž vybojoval Jaroslav Falta titul mistra světa v roce 1974. Ten mu byl bohužel po protestu ohledně jeho údajného předčasného startu odebrán a zbylo na něj druhé místo v celkovém pořadí.

Prodejní verze ČZ 125 typ 511 byla odvozena od jednoho z posledních motokrosových speciálů, s nimiž značka ČZ slavila výraznější úspěchy v mistrovství světa. Pohonnou jednotkou tohoto motocyklu je dvoutaktní vzduchem chlazený jednoválec o objemu 123,5 cm3 s nejvyšším výkonem kolem 17,9 kW (24 k).

Mezi poslední motocykly z někdejšího Československa, které byly nabízeny na severoamerickém trhu, patří ČZ 250 typ 513 z roku 1987. V době kdy byl tento model vyráběn, představoval se svým dvoutaktním vzduchem chlazeným motorem o objemu 246,2 cm3 a výkonu 25,8 kW (34,5 k) vhodný stroj pro hobby jezdce, který však již nemohl na závodních tratích konkurovat modernějším strojům především japonských značek.

Výčet motocyklů značek Jawa a ČZ, nabízených v aukci společnosti Mecum Auction, Inc. uzavírá právě motokrosová dvěstěpadesátka typ 513 a nyní se lze podívat na trojici strojů z katalogu aukce společnosti Bonhams.

Prvním z nich může být Jawa 250 typ 590/05 Californian III z roku 1968 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 249 cm3, která byla navržena primárně pro severoamerický trh, ale byla nabízena i na domácím trhu. Tento konkrétní exemplář má být podle materiálů společnosti Bonhams vydražen za částku 56.000 až 78.000 Kč.

Slavný skútr ČZ 175 typ 501/03 reprezentuje exemplář z roku 1960, v němž byla výroba typu 501 ukončena a nahrazena typem 502. Dvoutaktní vzduchem chlazený jednoválec o objemu 171,1 cm3 tomuto skútru poskytuje nejvyšší výkon 6 kW (8 k). V případě skútru se očekává, že změní majitele za 89.000 až 130.000 Kč.

Prodej motokrosových motocyklů na severoamerické půdě pak v aukci společnosti Bonhams dokumentuje model ČZ 400 typ 981 z roku 1973 s modrou palivovou nádrží, bílými blatníky a černým rámem. Společnost Bonhams u tohoto motocyklu očekává, že bude vydražen za v přepočtu 62.000 až 110.000 Kč.

Foto: Mecum Auction, Inc., Bonhams

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku