Kolem Alfy opět krouží zájemci. Opravdu ji koupí Číňané?
Slavnou italskou značku by mohlo koupit čínské Geely, dnešní majitel Volva. A zájem prý opět potichu projevil i Volkswagen.
Alfa Romeo nadále zůstává problémovou součástí koncernu FCA. Italsko-americká automobilka ji sice upřednostnila před Lancií a vsadila na její budoucnost rozsáhlou investicí, jenže výraznější výsledky nepřinesla. Je tu sice Giulia a Stelvio, prodejně se jim ale nedaří tolik, jak vedení očekávalo. A tak se opět spekuluje o tom, zda ji FCA neprodá.
V minulosti o tom italská automobilka nechtěla slyšet. Ještě v dobách Sergia Marchionneho byla Alfa Romeo požadována za italský klenot, který není na prodej. Dodnes je slavné Marchionneho odmítnutí německého gigantu Volkswagen Group, který měl o Alfu eminentní zájem.
Jenže Marchionne je (bohužel) již po smrti a FCA vládne jeho nástupce Mike Manley. A ten jakožto Neital (je Brit) může mít na věc jiný názor, navíc Alfa, společně s Maserati stahuje celý koncern v době velké automobilové revoluce dolů.
Evropské emisní normy se stále zpřísňují a silné modely Alfy Romeo a Maserati zvyšují flotilový průměr italského koncernu, který donedávna efektivně snižovaly úsporné minivozy značky Fiat. Jenže do budoucna nebudou stačit nízké emise miniaut, potřeba budou ještě nižší emise plug-in hybridů, případně ideálně nulové emise elektromobilů. A právě v této oblasti FCA ujíždí vlak.
Konkurence je zkrátka napřed. FCA teprve chystá své elektrovozy a plug-in hybridy. Hodně se očekává od nového Fiatu 500, chystaného pro rok 2020, který bude i v Evropě prodáván jako elektromobil. Plug-in hybridy pak třeba Maserati mělo nabízet už dávno, zatím jsme se jich však nedočkali.
Právě zaspání doby se FCA rozhodlo vyřešit tím, že před úřady zařadí do své flotily vozy značky Tesla, čímž se chce vyhnout vysokým pokutám za nedodržení flotilových emisních pravidel. Podle analytiků společnosti Jefferies by FCA v roce 2021 hrozil trest až dvě miliardy eur (51,2 miliardy Kč). Spojení s Teslou ale nebude samozřejmě zadarmo, FCA bude americkému výrobci elektromobilů za tento krok platit.
Prodejem Alfy Romeo a Maserati by však FCA mohlo dále snížit své flotilové emise, což by v náročné době mohlo hodit. Okolo navíc krouží zájemci. Už dříve o Alfu Romeo projevilo zájem čínské Geely, vlastnící dnes Volvo nebo Lotus, přičemž letos se prý ozvalo znovu.
Geely by nákupem slavných italských značek mělo doplnit svoje portfolio a obsadit jejich vozy zatím nepokryté segmenty. Koupit celý koncern FCA asi nemůže, hlavně kvůli obchodní válce mezi Čínou a USA by nákup amerických značek Chrysler, Dodge či Ram čínskou společností byl asi politicky nerealizovatelný.
FCA mohlo v čínských rukou skončit již v minulosti, nabídky z roku 2017 však italsko-americký koncern odmítl. Prý byly nabízené částky za nákup příliš nízké. Doba se ale mění, FCA ztrácí na lesku, Číňané mají stále hodně volných finančních prostředků, a tak se názor vedení Fiat Chrysleru může změnit. Zvlášť když je vedení automobilky nové.
Budoucnost Alfy Romeo tak bude asi ještě zajímavá. Zvlášť když prý možnosti nákupu znovu oťukával i koncern Volkswagen, který o značku měl zájem už kdysi. V jakých rukou byste Alfu viděli raději, v čínských, nebo německých? A nezapomeňme ani na Renault, který se chtěl spojit s celým FCA...