Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Který infotainment nejvíc rozptyluje řidiče? Testovala se Škoda, Hyundai i BMW

Ondřej Mára Ondřej Mára 16. 4. 2020 • 06:44
85
18
Zobrazit náhledy (85)
BMW 320xd BMW 320xd Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz CLA Porsche Panamera GTS Sport Turismo Porsche Panamera GTS Sport Turismo Porsche Panamera GTS Sport Turismo Porsche Panamera GTS Sport Turismo Porsche Panamera GTS Porsche Panamera GTS Porsche Panamera GTS Porsche Panamera GTS Porsche Panamera GTS Porsche Panamera GTS Audi RS Q3 Sportback Audi RS Q3 Sportback Audi RS Q3 Sportback Audi Q3 Sportback Audi Q3 Sportback Audi Q3 Sportback Audi Q3 Sportback Audi Q3 Sportback Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 1.8 Skyactiv-D Mazda 3 1.8 Skyactiv-D Mazda 3 1.8 Skyactiv-D Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion ford testy video malevozy redakcnivideo ford testy video malevozy redakcnivideo ford testy video malevozy redakcnivideo ford testy video malevozy redakcnivideo ford testy video malevozy redakcnivideo Hyundai Ioniq PHEV Hyundai Ioniq PHEV Hyundai Ioniq PHEV Hyundai Ioniq PHEV Hyundai Ioniq PHEV Hyundai Ioniq PHEV Hyundai Ioniq PHEV Opel Corsa-e Opel Corsa-e Opel Corsa-e Opel Corsa-e Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa 1.5 CDTI Opel Corsa 1.5 CDTI Opel Corsa 1.5 CDTI Opel Corsa 1.5 CDTI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI Škoda Kamiq 1.0 TSI

V posledních letech dochází k výraznému nárůstu nehod, ve kterých má hlavní roli nepozornost. Ta přitom může být způsobena i komplikovaným ovládáním infotainmentu.

Automobilky totiž stále častěji sázejí na infotainmenty s dotykovými obrazovky bez jakýchkoliv tlačítek, u kterých často zmiňují pohodlné ovládání „ve stylu mobilního telefonu“. Jenže zatímco za používání mobilního telefonu za jízdy vás čeká v řadě států tučná pokuta, používáním infotainmentů se nikdo moc nezabývá.

V posledních měsících se přitom objevilo hned několik experimentů a studií, podle kterých mohou čistě dotykové ovládací prvky výrazně snižovat pozornost řidiče a tím tak přispívat k vyššímu riziku vzniku dopravní nehody.

S postupným přesouváním stále většího počtu funkcí do dotykových obrazovek, včetně ovládání ventilace, pak riziko jen roste. Velkým pomocníkem mělo být hlasové ovládání, nicméně z vlastní zkušenosti víme, že ani s ním to není příliš jednoduché. Moderní interiéry jsou tak často jedna past na pozornost vedle druhé.

Zjistit, jaký systém řidiče rozptyluje nejvíce, samozřejmě není nic snadného. V různých modelech se totiž můžeme setkat s různou nabídkou systémů, která se může odvíjet od výbavy či možností příplatkové výbavy. Naši britští kolegové z What Car? se přesto pokusili alespoň o malý pokus, který by měl zahrnovat většinu typů moderních infotainment systémů a ovládání klimatizace.

Aby zjistili, jak moc jednotlivé systémy rozptylují pozornost řidiče, posadili dva figuranty do 20 různých modelů a nechali je za jízdy provést šest různých úkolů. Během jízdy byli oba řidiči natáčení několika kamerami, jejichž záznamy pak byly důkladně analyzovány.

Jednotlivé úkoly měly následující zadání: 1. Zvýšit teplotu o 2 stupně, 2. Zvýšit rychlost ventilátoru o 2 rychlosti, 3. Při navigaci na domovské obrazovce, nastavené na trasu dlouhou 20 mil, oddálit mapu a zobrazit celou trasu, 4. Zrušit naplánovanou trasu, 5. Při nastavení stanice Virgin Radio DAB se dostat z domovské obrazovky do nabídky stanic DAB a zvolit BBC Radio 4 a 6. Pomocí tlačítka pro hlasové ovládání na volantu (pokud bylo dostupné) požádat vůz o nalezení nejbližší čerpací stanice.

A jaké byly výsledky? Například nastavení ventilace trvalo prostřednictvím dotykové obrazovky dvakrát déle, než pomocí tradičních fyzických voličů. Oddálit mapu na navigaci trvalo přes dotykovou obrazovku více než čtyřikrát déle a prolistování rádiových stanic zabralo dokonce až osminásobek času.

A příliš oslnivé nebyly ani výsledky používání hlasového ovládání. Nalezení nejbližší čerpací stanice, což by mělo být prostřednictvím hlasového ovládání výrazně snazší než prostřednictvím dotykového displeje, donutilo řidiče vozů s pomalejším/komplikovanějším infotainmentem odvrátit zrak od vozovky na více než 10 sekund.

Hodnocení infotainment systémů podle jednoduchosti ovládání
Model Velikost obrazovky, označení systému Bodové hodnocení
BMW řady 3 Live Cockpit Professional 28/30
Mercedes-Benz CLA 10,25" infotainment 27/30
Porsche Panamera Connect Plus a PCM 27/30
Audi Q3 Sportback Virtual Cockpit Plus 26/30
Mazda 3 8,8" Mazda Connect 25/30
VW Passat 8,0 " Composition Media Systém 24/30
Ford Fiesta Syn 3 & FordPass Connect 23/30
Hyundai Ioniq 10,25" obrazovka &Bluelink 22/30
Opel Corsa 10" Multimedia Navi Pro 22/30
Škoda Kamiq 9,2" obrazovka 21/30
Jaguar XE 10" Touch ProDuo 21/30
Volvo S60 Sensus 20/30
Toyota Corolla Touch 2 20/30
Nissan Juke Nissan Connect 19/30
Honda CR-V 7" Honda Connect 18/30
Lexus RX 12,3" obrazovka 18/30
Peugeot 508 SW 10,0" Connected 3D Navigation 17/30
Škoda Citigoe iV barevný displej & držák telefonu 16/30
Fiat 500X 7,0" Uconnect Live 14/30
MG ZS 8,0" dotyková obrazovka 12/30

A jak si vedly jednotlivé modely? Kolegové z WhatCar? rozdávali hodnocení s maximem 30 bodů, nejlepším výsledkem ovšem bylo 28 bodů, kterých dosáhlo BMW řady 3 se systémem Live Cockpit Professional. V těsném závěsu zůstal Mercedes-Benz CLA (s 10,25“ infotainmentem) a Porsche Panamera s Connect Plus a PCM. Oba vozy si připsaly shodných 27 bodů, Mercedes ovšem zabodoval svým skvělým hlasovým ovládáním.

V testu se rovněž objevily i dva vozy Škoda, modely Kamiq a elektrické Citigo-e iV. Lépe si přitom vedl větší Kamiq s 9,2 palcovým infotainmentem, který získal hodnocení 21 bodů. Elektrický prcek Citigoe iV s jednoduchou barevnou obrazovkou a držákem telefonu si pak připsal pouze 16 bodů.

Související články

Témata
17. 4. 2020 13:23
Re: ono to záleží
Souhlasím. Když už navíc navigaci zadávám za jízdy, buď spolujezdec, nebo hlasem. Když to vezmu za sebe (mám Karoq), tak to vidím následovně. Spoustu věcí myslím, jde vyřešit jedním nastavením nebo předdefinováním.
- bod 1 a 2 klimatizace => neměním nastavím 22° a profil klimatizace (jak hodně má foukat). Pokud vezu někoho "citlivého" přepnu na profil, který mám připravený na citlivé lidi (aby nefoukala tolik), teplota zůstává stejná.
- Bod 3 => řeším hlasovým ovládáním. Většinu adres mám v oblíbených, ale stejně to zadávám hlasem. Funguje to dobře. Na obrazovku se ani nemusí klikat, pokud to potvrdím kolečkem na volantu. I oblíbené položky mám uložené v profilu.
-bod 4 => myslím že jde hlasem, ale nezkoušel jsem, jde každopádně kolečkem na volantu
- bod 5 => řeším hlasovým ovládáním (funguje jen na DAB stanice).

takže za mě shrnuto v testu dělají věci, které si nemyslím, že je potřeba dělat za jízdy nebo ovládat na display u nového auta. Možnosti se v tomto směru hodně rychle posouvají a s hlasovým ovládáním nemám problémy a to mám ještě to "hloupé nelaurovské" které mě zdvořile nezdraví :).
17. 4. 2020 11:56
Jen potvrzení...
...toho, že neustále cizelovaný iDrive je nejlepší cestou. MBUX je tak trochu jednooký mezi slepými králem a to hlavně díky obstojně fungujícímu hlasovému ovládání. Zároveň je dobře vidět, že i mainstream, který u obdoby bavorského systému rezignoval na snahu ušetřit funguje neskonale lépe, než dotyková konkurence. BMW a Mazda :yes:
17. 4. 2020 09:04
...
Bohuzial, automobilk sa na to v tejto chvilu pozeraju cez peniaze. 2 displeje su lacnejsie ako 10 cudlikov. A za tie displeje si ludia este priplacaju. A toto je vysledok. O 5 rokov si budeme priplacat za cudliky...
Avatar - wakantanka
17. 4. 2020 08:48
Re: Sync3
mno podľa toho čo čítam o najnovšej generácii multimédií od Škodovky, tak ja tomu celkom aj verím. Nedávno tu popisoval ktosi svoj život s novým Seperbom iV a ten systém bol na zaplakanie.
Avatar - wakantanka
17. 4. 2020 08:45
Re: ta ble ty
Akože je mi jasné, že každý máme na svoje polovičky iné nároky, ale keby moja žena nevie čítať mapu, tak nie je moja manželka. :) Mňa sa bežne cestou k moru opýta štýlom kde sme? A po odpovedi mrkne do papierovej mapy. A nasleduje otázka, ako ďaleko a ako dlho ešte? Rovnako tak zvláda navigovanie podľa mapy aj v meste. Lenže ona aj aktívne šoféruje, takže si okolie všíma a nenecháva sa len voziť a nespolieha sa len na mňa a moje orientačné schopnosti. :)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku