Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie, která řidiče děsí: Všechna tato data o vás sbírají moderní auta. O většině ani nevíte

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 22. 1. 2020 • 12:59
47
38
Zobrazit náhledy (47)
Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180 Mercedes-Benz B 180

Pouze výrobci automobilů v současné době podrobně vědí o všech datech, která jednotlivé vozy umějí sbírat. Němci si na tuto problematiku posvítili a žádají změny.

Kolem informací sbíraných moderními automobily začíná být v posledních měsících docela velké pozdvižení. Hovoří se hlavně o sledování skutečné spotřeby Evropskou unií, ale i faktu, že dnes vlastně nikdo přesně neví, jaká data o nás auta vlastně sbírají. Tedy kromě samotných výrobců.

Německý autoklub ADAC se na tuto problematiku zaměřil a v rámci studie od externích odborníků dnešní vozy zkoumal. Chtěl zjistit co možná nejvíce o ukládaných informacích, které posléze putují do databází jednotlivých automobilek. Součástí průzkumu se stal Mercedes třídy B se systémem Me Connect a elektromobil Renault Zoe. Výsledky jsou ale obohaceny ještě o data získaná v roce 2015, kdy ADAC podobné informace sbíral z BMW 320d a i3.

Nejprve přišla na řadu třída B od Mercedesu, která o automobilu zaznamenává mimo jiné následující informace:

  • GPS polohu a aktuální stav vozu je zasílán do databáze Mercedesu zhruba každé dvě minuty (počet ujetých kilometrů, spotřeba paliva, tankování, tlak v pneumatikách, hladina chladicí či brzdové kapaliny)
  • Čidla bezpečnostních pásů počítají, kolikrát se pás napne, například při agresivním brzdění
  • Zaznamenávají se jednotlivé poruchy a potenciální hrozby - informace o nezvykle vysokých otáčkách a teplotě motoru
  • Kilometry ujeté po dálnicích, okreskách a ve městě, čímž lze snadno vyprofilovat odjetou trasu
  • Využití světel – kdy a ve kterých hodinách se používá ten který režim světlometů
  • Posledních 100 cyklů autobaterie včetně přesného času, data a ujetých kilometrů

Posléze přišel na řadu elektrický Renault Zoe, jenž dokáže pracovat s následujícím:

  • Renault může na dálku zabránit nabíjení akumulátoru. Hodí se zejména v destinacích, kde baterie pronajímá a zákazník nedodrží smlouvu
  • Dále má k dispozici jakékoli informace z datové sběrnice CAN. Tato vzdálená diagnostika je ve výchozím nastavení vypnuta, ale výrobce ji může kdykoliv aktivovat
  • Při jízdě (nejpozději každých 30 minut) je Renaultu zaslán datový balíček, jenž obsahuje: VIN, datum, čas, GPS polohu, teplotu komponentů či stav akumulátorů. Tato data si od automobilky můžete kdykoliv vyžádat

Jak už jsme avizovali, před lety se ADAC ve spolupráci s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) pustil do podobné studie, ve které zkoumal BMW 320d a BMW i3. Celkové výsledky ukazují, že dnešní třída B nesbírá o moc více informací než tehdy trojkový bavorák, shromážděná data se liší jen v maličkostech, které se odvíjí od výbavy jednotlivých automobilů.

Už před lety posílalo BMW 320d výrobci následující informace:

  • Maximální otáčky motoru s příslušným počtem ujetých kilometrů
  • Počet tras od 0 do 5, 5 do 20, 20 do 100 a 100 a více kilometrů
  • Volbu režimu automatické převodovky při konkrétní jízdě
  • Informace o využití světel
  • Počet seřízení sedadla řidiče
  • Počet CD vložených do příslušné mechaniky
  • Počet natažení bezpečnostních pásů, například při agresivním brzdění

Elektromobil BMW i3 se ve sbíraných datech ještě trochu liší, respektive mimo jiné sbírá informace, které přímo souvisí s elektrickým pohonem:

  • Obsah paměti poruch
  • Podrobné údaje o trakční baterii (stav nabití, teplota)
  • Zvolený jízdní režim
  • Kolikrát byl vůz připojen k nabíječce
  • Kde bylo nabíjeno včetně informace, zdali bylo využito rychlonabíjení a kolik energie v akumulátorech zbývalo
  • Kvalita samotného nabíjení a případné poruchy
  • Posledních 16 použitých nabíjecích stanic
  • Zhruba 100 posledních míst, kde byl vůz zaparkován

ADAC žádá změny

Němci se současnou situací nejsou spokojeni a říkají, že spotřebitel by měl být o sbíraných datech podstatně lépe informován. ADAC žádná, aby každý výrobce nabídl seznam všech shromažďovaných údajů a veřejně jej zpřístupnil – na webu, nebo třeba u autorizovaného prodejce, kam může zákazník kdykoliv nahlédnout. S každým novým vozidlem by pak měl nezávislý orgán zkontrolovat, jestli uvedené informace korespondují se seznamem.

Majitel vozidla by zároveň měl mít možnost do sbíraných dat nahlížet, stejně tak nezávislí automechanici. Zároveň je třeba tento proces zabezpečit před případným únikem či krádeží dat. ADAC tedy znovu nabádá výrobce, aby data pečlivě zabezpečili a prokazovali se tomu odpovídajícím certifikátem.

A teď možná nejdůležitější bod, ke kterému studie dospěla: vyjma údajů předepsaných zákonem (například systém eCall) má mít vlastník automobilu možnost sbírání a odesílání dat snadno vypnout, pokud nejsou nezbytně nutné pro bezpečný provoz vozu. „Potřebujeme právní úpravu, která zajistí, že vlastník auta bude mít přístup ke všem těmto údajům a zkontroluje, kam jaké informace putují,“ stojí v oficiálním prohlášení.

Tak uvidíme, jestli se věci skutečně dají do pohybu!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
24. 1. 2020 10:28
Re: manual
Tak třeba Octavia A8, manuál strana 103. Můžete nastavit jaká data auto odesílá. Odesílání pouze zákonem požadovaných dat / .Odesílání dat o vozu a uživateli./ Odesílání dat o voze, uživateli a poloze vozu./ Sdílení dat o poloze vozu na internetové strán-ce ŠKODA Connect Portal nebo v aplikaciŠKODA Connect.
U ostatních značek to bude velmi podobné, otázkou je co přiznají uživateli. Ale z logiky věci, pokud se auto dokáže objednat do servisu (BMW), objednat potřebné ND (Tesla), Jestliže přes aplikaci v mobilu když jste doma vidíte stav auta (PHM, uzamčení atd) tak auto musí potřebná data někam odesílat.
Avatar - Ozzman
24. 1. 2020 08:26
Re: Asi se jednou bude hodit...
To by mohl být Topper, ten se taky nikdy neunaví s tím jeho psaním věcí dokola a to je u bubeníka důležité ! :D Ale do Pola asi nenaloží bicí :D
24. 1. 2020 07:42
Re: Paradox
Robíš z toho zbytočnú vedu. Vrdia o tebe všetko už dávno, bez toho, aby si o tom vedel ty. A vidíš, kým sa to neprevalilo, bolo ti to jedno, pretože čo oko nevidí, srdce nebolí.
24. 1. 2020 02:57
Re: Asi se jednou bude hodit...
Ja obcas hraju na baskytaru. Velice malo, ale obcas si chvili najdu.

Jeste bubenika a muzem roztocit bigbit ;-)
23. 1. 2020 23:59
Re: wtf
Aha, díky! ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku