Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae: Dvanáctiválcová vlajková loď značky se loučí

David Bureš
Diskuze (1)

Rozlučková edice Lamborghini Aventador bude podle automobilky poslední svého druhu. Dostupná bude jako kupé i roadster.

Lamborghini už vyhlíží nástupce své aktuální vlajkové lodi, dvanáctiválcového modelu Aventador. Na trh totiž uvádí rozlučkovou edici Aventador LP780-4 Ultimae, prostřednictvím které se loučí s tímto modelem, vyráběným od roku 2011. Kombinovat chce styl verze Aventador S se schopnostmi varianty Aventador SVJ.

Automobilka přitom vůz nazývá jako poslední svého druhu. Nedávno oznámená budoucí strategie Lamborghini počítá s elektrifikací nabídky, očekávaný nástupce Aventadoru pro rok 2023 dostane hybridní pohon, byť elektromotor má nadále doplňovat vidlicový dvanáctiválec. Aventador LP780-4 Ultimae je tak prezentovaný jako grandfinále tradičního spalovacího dvanáctiválce.

Aventador LP780-4 Ultimae si totiž uchovává konvenční pohonné ústrojí, v podobě atmosférického vidlicového dvanáctiválce o objemu 6,5 litru, který je v tomto případě naladěn na 780 koní (574 kW), o 40 koní více než v případě výchozího Aventadoru S a o 10 koní více než v případě speciálního Aventadoru SVJ.

Jak je u Aventadoru zvykem, poháněná jsou všechna kola, prostřednictvím sedmistupňové sekvenční převodovky. Posílený motor pak přispívá ke zrychlení z 0-100 km/h za 2,8 sekundy a maximální rychlosti 355 km/h.

Výrobce přitom tvrdí, že při návrhu Aventadoru Ultimae využil všech svých znalostí nabytých během produkce tohoto modelu. Kupé je tak bez bližších podrobností o 25 kilogramů lehčí než výchozí Aventador S, nechybí ani variabilní řízení nebo natáčení zadních kol.

Vylepšenou techniku doplňuje také upravený vzhled, přizpůsobený hlavně zlepšení aerodynamiky i přítlaku. Specifický je přední nárazník, zadní přítlačný spoiler je pak aktivní, jeho poloha se mění ve třech pozicích podle potřeby. Nastavení vedle tří stanovených režimů (u Lamborghini tradičně pojmenovaných Strada, Sport a Corsa) doplňuje i mód s individuálně přizpůsobeným chování jednotlivých systémů auta (Ego).

Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae bude dostupné jak jako kupé, tak jako roadster, přičemž výroba bude omezena na 350 kusů kupé a 250 roadsterů. Automobilka přitom slibuje bohatou paletu barev a dalších individualizačních úprav vzhledu, díky čemuž si zákazníci budou moci svůj vůz naspecifikovat podle svých představ.

„Model Aventador LP 780-4 označuje finální, nejčistší výrobu atmosférické V12 Lamborghini. Přináší zásadní dvanáctiválcový zážitek, pokud jde o nenapodobitelný design, technická řešení a nejemotivnější zážitek z jízdy, a je to závěrečný Aventador, který završuje mimořádnou éru,“ komentuje příchod vozu generální ředitel automobilky Stephan Winkelmann.

Příchodem edice Ultimae (alfanumerický kód odkazuje na uložení motoru, jeho výkon a pohon všech kol) se tak uzavírá životní cyklus modelu Aventador. Ten se začal vyrábět v roce 2011 jako nástupce Murciélaga, dnes jde o prodejně nejúspěšnější dvanáctiválcové Lamborghini v historii značky. Po kupé následoval roadster, v roce 2016 byly obě varianty modernizovány, do podoby Aventadoru S. Od něj byl odvozen také ostrý Aventador SVJ, ve své době nejrychlejší sériové auto na Nürburgring Nordschleife, jako náhrada za dřívější Aventador SV. Technický základ Aventadoru pak využila i řada speciálních modelů jako Centenario nebo Veneno.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Dzakobo
7. 7. 2021 17:33
A nástupcem bude
Nějaký elekrokrám??