Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Astura (1931–1939): Takto vypadal předválečný luxus s motory V8

Karel Haas
Diskuze (1)

Na podvozcích modelu Lancia Astura s pohonem zadních kol motorem V8 stavěla řada karosáren, převážně italských, karoserie kabrioletů, kupé a sedanů podle přání zákazníků.

Vincenzo Lancia (1881–1937), průkopník italského automobilismu, začínal jako účetní u Fiata, ale jeho zájem o techniku a závodění jej nasměroval k roli testovacího jezdce a závodníka na vozech Fiat. Koncem listopadu 1906 založil v Turíně vlastní firmu nazvanou jeho jménem. Jeho konstrukce se od začátku vyznačovaly pokročilou technikou. Typickým příkladem byl model Lancia Lambda, vyráběný v devíti sériích v letech 1922 až 1931. Byl to první automobil se samonosnou karoserií a měl nezávislé zavěšení předních kol a pohon vidlicovým čtyřválcem. Nástupcem Lambdy se staly od roku 1931 modely Artena s pohonem zadních kol vidlicovým čtyřválcem a větší Astura s motorem V8. Oba tyto modely měly premiéru na pařížském autosalonu v roce 1931.

Lancia rád používal pro svoje auta italské zeměpisné názvy začínající na písmeno A. Model Astura dostal jméno podle hradu Torre Astura, tyčícím se na ostrůvku jižně od Říma, později spojeným s pevninou mostem. Stejné jméno má i řeka ústící do moře nedaleko od hradu.

Čtyři série

Lancia Astura se v období mezi lety 1931 až 1939 vyráběla ve čtyřech sériích:

  • Vozů první série s rozvorem náprav 3180 mm bylo v letech 1931 a 1932 vyrobeno 496 kusů.
  • Druhá série měla rozvor stejný s první sérií a vyráběla se v roce 1932 a 1933, kdy opustilo bránu továrny 750 kusů. Úpravou uložení motoru se dosáhlo snížení hluku a vibrací.
  • V letech 1933 až 1937 se vyráběla třetí série se dvěma rozvory náprav 3099 mm (Corto) a 3330 mm (Lungo). Celkem bylo vyrobeno 1243 kusů, takže Astura třetí série byla nejpočetnější. Motor V8 měl větší objem a byl silnější.
  • Poslední, čtvrtá série se vyráběla od roku 1937 až do začátku druhé světové války a vzniklo 423 kusů s rozvorem 3480 mm.

Celkem tedy v letech 1931 až 1939 vzniklo něco málo přes 2900 vozů Lancia Astura.

Motory

Vozy Lancia Astura první a druhé generace poháněly vidlicové osmiválce s rozvodem OHC, objemem 2606 cm3 a nejvyšším výkonem 73 k (54 kW). Motor V8 měl mimořádně malý úhel rozevření válců 19°, takže byl kompaktní a vešel se do skoro stejného prostoru jako V4 u typu Ardena.

Třetí a čtvrtou sérii poháněly motory V8 s objemem 2973 cm3 a maximem výkonu 82 k (61 kW). Úhel rozevření válců 17° byl dokonce ještě menší než u prvních dvou sérií. Do obou motorů dodával palivo jeden karburátor.

Karosářská kouzla

Před druhou světovou válkou bylo běžné, že karoserie luxusních a sportovních vozů navrhovaly a vyráběly specializované firmy a Astura nebyla výjimkou. Podívejme se na některé karosárny a jejich výtvory na podvozku Astury podrobněji.

Pinin Farina a Stabilimenti Farina

Karosárnu Pinin Farina založil v roce 1930 Battista Farina (1893–1966), přezdívaný od dětství „Pinin“. Malá karosárna z Turína se brzy proslavila stavbou speciálních karoserií na podvozcích Alfa Romeo, Fiat a mnoha dalších, ale především Lancia, neboť Vincenzo Lancia zahrnoval Farinu přízní, včetně finanční pomoci. V roce 1936 postavil Farina na podvozcích Lancia Astura 233L 6 kusů elegantních čtyřmístných kabrioletů Tipo Bocca (foto), původně určených pro dealera vozů Lancia z italské Bielly v Piedmontu. Vůz ladných tvarů měl sklopné šípové přední okno, kapkovité blatníky, zakrytá zadní kola a stahovací textilní střechu. Uvnitř měl kožená sedadla a dřevem vykládanou přístrojovou desku.

Vůz ladných tvarů měl sklopné šípové přední okno, kapkovité blatníky, zakrytá zadní kola a stahovací textilní střechu. Vůz ladných tvarů měl sklopné šípové přední okno, kapkovité blatníky, zakrytá zadní kola a stahovací textilní střechu.

 

V roce 2016 získal kabriolet Astura Bocca Pinin Farina na soutěži elegance v kalifornském Pebble Beach ceny za nejlepší a nejelegantnější vůz této přehlídky. Vůz měl rychloměr v mílích, takže pravděpodobně byl prvním majitelem Angličan. Jedním z jeho pozdějších vlastníků byl také zpěvák Eric Clapton. Farinových kabrioletů vzniklo do roku 1939 několik desítek. Lišily se v detailech designu, takže každý z nich byl unikátem.

Karosárna Stabilimenti Farina, kterou založil starší bratr Pinin Fariny Giovanni Carlo Farina v roce 1906, postavila v roce 1937 na podvozku Astura čtyřdveřový sedan klasického tvaru se stupačkami pod dveřmi a nezapuštěnými světlomety.

Boneschi

Milánská karosárna Boneschi vyrobila v roce 1938 několik kusů karoserií dvoumístných kabrioletů na podvozku Astury čtvrté série se stahovací střechou, dosti podobných Pinin Farinovým kabrioletům. Jejich střídmost a eleganci nahradila výraznějšími chromovanými lištami a vodorovným mřížováním masky chladiče. Přední okno se dalo rovněž sklopit. Jediný zachovaný kus se dnes cení na více než půl milionu dolarů.

Milánská karosárna Boneschi vyrobila v roce 1938 několik dvoumístných kabrioletů na podvozku Astury čtvrté série podobných Farinovým kabrioletům. Milánská karosárna Boneschi vyrobila v roce 1938 několik dvoumístných kabrioletů na podvozku Astury čtvrté série podobných Farinovým kabrioletům.

 

Castagna

Milánskou firmu Carrozzeria Castagna založil v roce 1901 Carlo Castagna. Po jeho smrti v roce 1914 převzal firmu jeho syn Ercole Castagna a o pět let později se přidal i mladší bratr Emilio. Na začátku třicátých let vyráběla Castagna kolem stovky luxusních, ručně vyráběných karoserií ročně a patřila k největším v Itálii. Emilio Castagna se začal zabývat aerodynamikou automobilů a v roce 1933 navrhl na podvozku Lancia Astura Tipo 230 kupé s kapkovitými blatníky a splývavou zádí (foto). Velká ploutev na zádi rozdělovala malé zadní okno.

Aerodynamická Lancia Astura Berlinetta druhé série (230) z roku 1933 s karoserií Castagna. Aerodynamická Lancia Astura Berlinetta druhé série (230) z roku 1933 s karoserií Castagna.

 

O dva roky později zhotovila Castagna dva kusy kupé Aerodinamica na podvozku Astura 233C pro syny italského diktátora Benitta Mussoliniho Vittoria a Bruna. Brzy po vyrobení se jeden kus objevil na startu 24hodinového závodu Pescara–Targa Abruzzo. Dvojice Minetti a Gerardi se dlouho držela na třetím místě, ale musela vzdát kvůli špatnému palivu. Vittorio Mussolini pak tento vůz používal k osobní potřebě. Po pětileté renovaci mohli loni tento unikát obdivovat návštěvníci výstavy Retro Classics v Ludwigsburgu.

Pourtout

Vévoda z Montaigu si v roce 1938 objednal u francouzské karosárny Pourtout dvoumístné kupé (foto) na podvozku poslední, čtvrté série typu Lancia Astura. Karosárnu se sídlem v Bougivalu kousek od Paříže založil Marcel Pourtout v roce 1925. Pracoval pro něj i Georges Paulin, dentista a designer se smyslem pro techniku a aerodynamiku. Pourtout s oblibou stavěl svoje kreace na podvozcích italské Lancie, několik stovek jich postavil na podvozku typu Augusta, pár desítek na podvozku Aprilia a jediný vůz na podvozku Astura (podvozek číslo 3162).

Dvoumístné kupé Lancia Astura Sports Coupé ročník 1938 měl karoserii Pourtout s dlouhou kapotou zakončenou typickou svislou maskou. Dvoumístné kupé Lancia Astura Sports Coupé ročník 1938 měl karoserii Pourtout s dlouhou kapotou zakončenou typickou svislou maskou.

 

Dvoumístné kupé pro vévodu z Montaigu mělo dlouhou kapotu zakončenou typickou svislou maskou. Světlomety mělo nízko zapuštěné do prostoru mezi maskou chladiče a předními blatníky a pod nimi dvojici menších mlhových světlometů. Okna dveří otevíraných proti směru jízdy měla nezvykle ostré hrany a nízké přední okno bylo jednodílné. V aukční síni Bonham bylo toto modročerné kupé prodáno v roce 2005 za 290 tisíc euro.

Kromě uvedených karosáren využívaly podvozky Lancia Astura i další, například Touring a také česká karosárna Sodomka z Vysokého Mýta. Josef Sodomka mladší navrhl a postavil na podvozku Astury 4. série dvoudveřové kupé, které s třílitrovým motorem V8 dosahovalo rychlost 130 km/h.

Karel Haas
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
16. 4. 2021 12:36
kupé
Ta Superleggera na poslední fotce je extrémně krásná.