Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Superb II se šestiválcem 3.6 FSI: VR6 funguje, má jediného strašáka!

Martin Vaculík
Diskuze (4)

Škoda Superb druhé generace byla celkově zajímavý projekt. Technickou kuriozitou pak je verze s benzinovým šestiválcem 3,6 litru, kterou poznáte podle standardního pohonu všech kol a čtyř výfuků na zádi.

Zatímco první novodobý superb z let 2001 až 2008 vycházel z Volkswagenu Passat B5 nataženého původně pro potřeby čínského trhu, druhý z období 2008 až 2015 představuje v rámci celého koncernu technický unikát. O sedm centimetrů delší než passat, přitom však na užším podvozku z golfu či octavie. Přesto ani po letech nejde říci, že by to auto bylo ošizené.

Největší poválečný

Naopak. Jak Mladoboleslavští věděli, že technicky svého druhu o improvizaci jde, věnovali maximum pozornosti naladění podvozku i tomu, aby dlouhá karoserie byla důsledně odtlumena a vyztužena. Byť auto nikdy nedostalo elektronické tlumiče, zvládá i ostré výmoly českých cest jen s takovým tichým „ts-ts“ od kol. Nástupce, který už využil všechny hlavní mechanické celky passatu, dokáže zejména na největších kolech udělat daleko víc různého bouchání, lomozu i úskoků stranou. Nejlepším důkazem až úporné snahy postavit i na chudém základě fakt dobré auto byla vrcholná verze 3.6 FSI s výkonem 191 kW. Pod přední kapotu se tehdy dostal největší motor v poválečné historii domácí automobilky, a to i když počítáme těch pár předválečných superbů vyrobených ještě v letech 1946 až 1949 (jejichž řadový šestiválec měl objem 3,1 litru).

Video se připravuje ...

Šestiválec pro Golf III

Mohlo se tak stát díky dávné ambici Volkswagenu nabídnout šestiválec i pro kompaktní vozy, konkrétně třetí generaci Volkswagenu Golf v roce 1991 a kupé Corrado. Ano, motor 3.6 FSI ve Škodě Superb je poslední vývojovou fází slavného agregátu VR6 s dvojicí řad válců v jednom bloku. Od pohledu vypadá jen jako trochu masivnější čtyřválec. Obě řady válců pod společnou hlavou totiž svírají úhel jen mezi deseti až čtrnácti stupni a překrývají se podobně, jako když z plátu těsta vykrajujete linecké tak, aby vám co nejméně zbylo. Rozměrově úsporná konstrukce samozřejmě měla stinné stránky. Sací kanály vedoucí k zadním válcům a uhýbající předním nemohly mít výhodný tvar a generovaly značné čerpací ztráty, podobné to bylo s kanály výfukovými.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (4)

Doporučujeme

30. 11. 2022 12:34
Re: To se povedlo
Zrovna 3.6 FSI bych na plyn urcite nedaval.
Avatar - Barrichello
30. 11. 2022 12:23
Re: To se povedlo
Ten motor měl schválně snížený výkon, aby to nekonkurovalo Passatu. není nijak zásadní problém z toho těch 300 HP dostat.

Srovnávat atmosféru a turba je jako srovnávat jablíčka a hruštičky.

240 HP měly i leckteré V8 a co jako. Radši budu jezdi s V8 co má 240 HP, než utrbeným čtyhrnkem, navíc ty staré V6 a V8 jdou dát - narozdíl od moderních R4 turbo s přímovtřikem - bez problémů na LPG, takže to jezíd pak za stejné náklady jak ta R4 :-) :-) :-)
29. 11. 2022 20:09
Re: To se povedlo
supa s vr6 jsem nejezdil, ale 300hp verze v passatu r36 se hejbala podobne jako 206kw tsi v superbu, Zralo to s ohledem na n95 pro vr6 a n98 pro 2,0 stejne. Rad na to vzpominam
Avatar - Dzakobo
29. 11. 2022 17:23
To se povedlo
Výkon po čistění ventilů se nezvýšil, naopak se snížil točivý moment, "paráda"...
Auto se čtyřmi laufy a přitom má reálný výkon 220 - 235 koní, docela směšné...
Navíc v atmosférickém podání a k tomu těžké auto - dynamika není žádný zázrak,
dnešní 2.0 s turbem jsou výrazně dál...
Z dvojkových supů čiší kvalita a důraz na vnímanou hodnotu, ale úzký základ platformy to kazí,
soudobý pašík je lepší auto.
Jinak pan majitel je typický boomer, o problematice CO2 ví prd a bude poučovat...
Záleží, jak je elektromobil používán. Při nájezdu min. 25-30tkm ročně se v našem energickém mixu začne elektromobil vyplácet i z ekologického hlediska. Velice zjednodušeně, nechce se mi přepisovat celá studie...