Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda MX-30 oficiálně: První elektromobil vás překvapí, ale ne dojezdem. Známe českou cenu

Stanislav Kolman
Diskuze (57)

Japonská automobilka představuje finální podobu svého prvního sériového elektromobilu. Je to městský crossover, který má nabídnout hlavně hravé jízdní vlastnosti.

Automobilka Mazda si šla vždy svou vlastní cestou, ať už hovoříme o zachování vymírajících atmosférických motorů či revoluční technologii Skyactiv-X. Také Japonci ale nakonec uznali, že ani oni se neobejdou bez elektromobilu v nabídce. A svůj zbrusu nový model čistě na elektřinu teď představují na domácím autosalonu v Tokiu. Přivítejte Mazdu MX-30!

Video se připravuje ...

Nový městský crossover je 4395 mm dlouhý a 1795 mm široký, což jsou do puntíku stejné parametry, jakými se chlubí i nedávno představené SUV CX-30. Shodný je rovněž rozvor s hodnotou 2655 mm. Jen výška se liší, elektromobil je 1570 mm vysoký, což je o 30 mm více než v případě konvenčního crossoveru.

Pokud jde o techniku, pohonné ústrojí e-Skyactiv spoléhá na jediný elektrický motor, jenž disponuje výkonem 106 kW. V útrobách najdeme rovněž lithium-ionotou baterii s kapacitou 35,5 kWh. To ve srovnání s ostatními elektrickými SUV na trhu není moc a kapacita avizuje dojezd 210 kilometrů na jedno nabití. Mazda pro to má dva důvody: jednak říká, že průměrný Evropan nenajede denně více než 50 kilometrů, zadruhé chce lidem nabídnout i s elektrickým pohonem slušné jízdní vlastnosti, čemuž větší (a logicky těžší) akumulátory mohou bránit.

Novinka hodně myslí na životní prostřední, například obložení dveří je tvořeno z vláken vyrobených z recyklovaného plastu. Velkým překvapením jsou tzv. „sebevražedné dveře“, které se na obou stranách otevírají od sebe. Na voze Mazda se neobjevují poprvé, vždyť takové řešení nabízela už sportovní RX-8. I díky tomu má interiér působit vzdušnějším a prostornějším dojmem.

Zatímco volant a umístění obrazovky multimediálního systému už dobře známe z jiných vozů japonské značky, plovoucí středová konzola je zbrusu nová. Přináší druhou dotykovou obrazovku, na které nastavíte například teplotu a další funkce elektromobilu. Součástí je rovněž volič samočinné převodovky a otočný ovladač pro ovládání možností horního displeje. Pod středovou konzolou si můžeme všimnout schránky s dobíjecími konektory, kam se vejde například chytrý telefon.

Jak už jsme říkali, Mazda s novým elektromobilem slibuje především skvělé jízdní vlastnosti – vynikající odezvu na sešlápnutí plynového pedálu s plynulým nástupem dynamiky, která řidiče potěší. Čím vším chtějí Japonci zákazníky přesvědčit, to zatím zůstává tajemstvím. Na podrobnější technické parametry si ještě budeme muset počkat. Sázka na nižší dojezd v době, kdy ho potenciální zákazníci berou jako jeden z klíčových parametrů, je minimálně hodně odvážná. Ale ukazuje, že Mazda zase jednou vykročila vlastním směrem.

Z počátku bude k dispozici verze First Edition s bohatou, zatím blíže nespecifikovanou výbavou. Ta bude startovat na částce 899.990 Kč. Systém předobjednávek na novou Mazdu MX-30 už byl spuštěn, první kusy mají k zákazníkům zamířit ve druhé polovině příštího roku. 

Stanislav Kolman
Diskuze (57)

Doporučujeme

Avatar - palix
26. 10. 2019 19:43
Re: Koho zajímá nějaký elektromobil?
Na trhu je áut pomerne dosť, vybrať sa dá. Len sa mi zdá, že pre niektorých z nás to bude čim ďalej ťažšie. Prečo? Lebo autá sú drahšie, majú plno výbavy, ktorú nevyžadujeme a musíme za ňu platiť...
Jazz má u mňa jednu nevýhodu a tou je cena. Podľa mňa je pridrahý. Už som ho navrhol viacerým ľuďom, ale všetko sa skončilo hneď keď videli cenu :(.
Avatar - palix
26. 10. 2019 19:42
nějaký elektromobil?
... (príspevok na zlom mieste - zmazal som ho )
25. 10. 2019 10:45
Re: tak se nam to zahustuje
ne, nemaji:-) nicmene v te kobinaci s 4x4 to je vetsinou pomalu ta nejdrazsi kombinace...
23. 10. 2019 22:05
Re: Koho zajímá nějaký elektromobil?
Pravdepodobne budeš vyšší ako moja polovička :-)
Už v tom Yarise ma sedačku skôr vyššie a strecha klesne ešte o viac ako 4cm. Proste tam s tým moc nevymyslíš. Yaris bol jeden s posledných v B segmente čo mal výšku cez 1,5m, teraz má byť dynamickejší a má prísť aj crossover od neho odvodený. Očakávam, že výškou na tom bude podobne ako dosluhujúci Yaris. Ešte novy Jazz by mohol byť zaujímavá varianta, tam to vyzerá stále na dosť vysoké auto.
23. 10. 2019 22:01
Re: Koho zajímá nějaký elektromobil?
Asi som v menšine, ale ja to vnímam ako som napísal.