Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-AMG odhaluje novou plug-in hybridní techniku. Má čtyřkolku a klidně osmiválec

David Bureš
Diskuze (67)

Sportovní divize Mercedesu vstupuje do nové elektrifikované éry. Představuje plug-in hybridní techniku, kterou už brzy použijí nové deriváty třídy C nebo čtyřdveřového kupé AMG GT.

Mercedes-AMG odhaluje novou generaci techniky, kterou bude užívat v následujících letech napříč svoji nabídkou sportovně laděných derivátů aut s trojcípou hvězdou na přídi. Podle očekávání využívá plug-in hybridní pohon. Vedení Mercedes-AMG však zároveň přiznalo, že počítá také s ostrými verzemi elektromobilů.

Video se připravuje ...

Sportovní divize Mercedesu už dříve dala najevo, že její budoucnost bude ve znamení elektrifikovaného pohonu, což nyní potvrzuje. Nové technické řešení nazvané E Performance (interně P3 hybrid) je totiž plug-in hybridem, který chce kombinovat jízdní charakter AMG s nízkou spotřebou.

Jedná se o modulární koncepci, která v závislosti na modelu kombinuje osmiválcový nebo čtyřválcový spalovací motor se synchronním elektromotorem, bateriemi vyvinutými AMG a pohonem všech kol. Elektromotor v závislosti na modelu nabídne výkon až 150 kW a točivý moment až 320 N.m, vždy však bude uložen u zadní nápravy, kde bude integrován do jednoho celku s dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízenou uzávěrkou samosvorného diferenciálu. Sada baterií pak bude uložena nad zadní nápravou. Součástí ústrojí je pak též řemenem poháněný startér-generátor s výkonem 10 kW pro nastartování spalovacího agregátu a zajištění energie pro klimatizaci či další elektrická zařízení v případě potřeby.

Celkový výkon této hybridní soustavy může přesáhnout hranici 600 kW a 1.000 N.m. Právě takových parametrů by mělo dosahovat připravované čtyřdveřové kupé Mercedes-AMG GT 73 e. Později se toto ústrojí má objevit i v AMG-verzích tříd S a SL. Naopak u čtyřválcového derivátu, který použije třeba chystaný Mercedes-AMG na bází třídy C se počítá s kombinovaným výkonem přes 330 kW.

„Uspořádání se spalovacím motorem vpředu a elektromotorem vzadu přináší řadu výhod. Výsledkem je optimalizované rozložení hmotnosti, nejlepší využití točivého momentu a okamžitě dostupný výkon, což slibuje jízdní dynamiku na nejvyšší úrovni. K tomu jsme přidali vysoce výkonnou baterii, kterou jsme vyvinuli a která se pyšní dvojnásobnou hustotou výkonu proti běžným pohonným bateriím,“ vysvětluje nasazení tohoto řešení technický ředitel Mercedes-AMG Jochen Hermann.

Elektromotor tímto způsobem přímo pohání zadní nápravu bez ztrát, jako kdyby byl součástí devítistupňového automatu jako u dosavadních plug-in hybridů značky. To se třeba projevuje i na účinnější rekuperaci brzdné energie. Dvoustupňová převodovka pro elektrickou jednotku pak znamená, že může účinně pracovat nejen při rozjezdu, ale i ve vysokých rychlostech. Druhý stupeň je řazen nejpozději při 140 km/h.

Kombinace spalovacího motoru vpředu a elektromotoru s bateriemi vzadu má pak pozitivní vliv na rozložení hmotnosti. Zachování klasického pohonu všech kol s mechanickým spojením přes kardanovou hřídel má pak výhodu v tom, že v případě prokluzu zadních kol se síla elektrické jednotky pošle také na přední nápravu pro zajištění lepší trakce.

AMG přitom zdůrazňuje, že plug-in hybridní systém využívá poznatků z formule 1. Konkrétně 400V lithium-iontové baterie s individuálně chlazenými články vyvíjené od roku 2016 kombinují vysoký výkon s nízkou hmotností. Konkrétně akmulátor s kapacitou 6,1 kWh váží 89 kilogramů. Poskytne přitom výkon 70 kW, krátkodobě po dobu deseti sekund pak až maximálních 150 kW.

K tomu se přidává i rychlá absorpce energie a vysoká hustota výkonu. V praxi to znamená, že při jízdě do kopce má auto okamžitě k dispozici vysoký výkon, zatímco při jízdě z kopce rychle rekuperuje.

Jak už je dnes zvykem, spolupráci spalovacího a elektrického motoru bude možné různě upravit. K dispozici přitom bude hned šest jízdních režimů. Jestliže Comfort využívá spolupráce obou jednotek pro co nejúčinnější práci a Electric se spoléhá jen na elektřinu, Sport, Sport+ a Race v různých úrovních nastavují spolupráci agregátů pro co nejvyšší výkon. Rekuperaci brzdné energie pak pomocí tlačítka na volantu bude možné nastavit ve čtyřech úrovních - od nulové, kdy se auto chová jak při jízdě na volnoběh, po nejvyšší 90kW, která de facto umožňuje jízdu bez nutnosti využít brzdový pedál.

Novou techniku AMG v sériovém modelu uvidíme co nevidět. Debutovat by měla v modelu Mercedes-AMG GT 73 e čtyřdveřové kupé, který by se měl představit ještě letos.

David Bureš
Diskuze (67)

Doporučujeme

Avatar - SelskyRozum
18. 6. 2021 18:26
Re: Naprostá hovadina
Nekomentujte to, když vůbec nevíte, jak ty hybridní pohony fungují. Řidič se opravdu nemusí o nic starat a muže s tím jezdit ještě víc bezstarostně, než se spalovákem. Nemusí totiž tak často tancovat a na benzín shánět peníze.
Avatar - SelskyRozum
18. 6. 2021 18:23
Technologicky se blíží tomu, co už dávno prodává Toyota
Od loňského roku má všechny Mercedesem uváděné výhody v prodeji Toyota ve svém modelu RAV4 plug-in. Nabízí se na americkém kontinentě a už začátkem letošního roku se měl prodávat investují Evropě. Toyota je ale pořád o krok dál. Její řešení nevyžaduje žádný startér, protože se auto vždy rozjíždí nejprve na elektřinu, kterou lze získat jak z rekuperace kinetické energie, tak ze spalovacího motoru nebo ze zásuvky.
Avatar - .StenLi.
3. 4. 2021 20:41
Re: Nie uplne idealny hybrid.
To ty pises o mestskom pouziti EV, ale drviva vacsina tovaru sa poceste vozi v kamionoch a tam problem s dobou nabijania nie je prave kvoli spominanim povinnym pauzam. Mestske EV daju denny najazd bez nabijania a kamiony maju dost casu na nabite. Neviem comu tu nerozumies.
2. 4. 2021 15:31
Re: baterie proklate nizko..
Ano, přesně tak. Jenomže to ubohý eurohujerek Blue Sun nikdy nepřipustí, zhroutil by se mu jeho hybridní pošahaný svět! :-[] :no:
Avatar - twistedTSD
1. 4. 2021 21:05
Re: Nová AMG....
Není divu, že se vykašlali na 308 PSE. PHEV je složitý a nákladný pohon, není tam prostor pro zdražování.