Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic vs. Seat Tarraco 2.0 TDI DSG AWD – Milionové dilema

Leoš Káňa
Diskuze (177)

Ve světě větších rodinných SUV je milion běžná taxa. Tolik dnes stojí třeba dobře vybavený naftový Seat Tarraco s pohonem všech kol. A překvapivě i prémiový konkurent Mercedes-Benz GLB, který má obdobnou techniku a testujeme jej jako první v Česku.

Dojem, cena, prostor


Svět se mění a ten automobilový s ním. Nejde jen o nástup elektrifikace, ale také vyrovnávání rozdílů mezi prémiovými značkami a těmi, co cílí na masy. Moderní technologie a elektronika jsou dostupné pro všechny, takže i „lidová“ automobilka dokáže vytvořit luxusní dílko. Na druhou stranu i prémioví výrobci potřebují zvyšovat obrat a oslovovat širší skupinu zákazníků, takže u menších modelových řad upouštějí od drahé techniky, jako jsou podélně uložené motory a zadní pohon, a splývají s hlavním proudem. Proto se stalo, že ve srovnávacím testu proti sobě můžeme postavit technicky i cenově podobné modely značek Mercedes-Benz a Seat, což by ještě před rokem málokdo tipoval. Německý účastník klání se jmenuje GLB a na českém trhu je žhavou novinkou. Jde o středně velké SUV se základem v „áčkové“ řadě, tedy s motorem napříč a pohonem všech kol pomocí elektronicky ovládané spojky. Navíc může být GLB až sedmimístné. Může tedy poměřit síly s Volkswagenem Tiguan/Tiguan Allspace, Škodou Kodiaq nebo Seatem Tarraco, který máme v redakci na roční dlouhodobý test, srovnání se tedy přímo nabízí. Navíc v útrobách mercedesu pracuje obdobné spojení vznětového dvoulitru s výkonem 110 kW a dvouspojkového automatu, jaké má naše tarraco. A co je nejzajímavější - Mercedes žádá za svou novinku jen o pár tisícovek víc než španělská konkurence, což je u aut s cenou kolem milionu korun zanedbatelný rozdíl.

Hlavně neprovokovat

Pokud dáváte přednost neotřelému a nápaditému designu, zřejmě vás ani jedno z testovaných SUV neohromí. Jsou sice obě líbivá, ale chybí jim šťáva či výstřednost, která přitáhne pohledy okolí. GLB ctí firemní filozofii i u třídy GLB. Vzhledem k oblým konturám, charakteristické masce chladiče nebo tvaru zadní části zapadá do houfu ostatních produktů Mercedesu. Nebýt zvlnění spodní linie bočních oken nebo hranatějších předních světel, lehce byste si ho spletli s modelem GLC. Hlavní předností novinky jsou vyvážené proporce. Díky dlouhému rozvoru toho na převisy příliš nezbývá, a tak působí o něco kompaktněji než seat.

Vzhledem k tomu, že tarraco sdílí karosářský grunt s Vokswagenem Tiguan Allspace, moc prostoru pro kreativitu španělští designéři nedostali. Vyřádit se tak mohli jen na koncích auta. Přídi dominuje šestiúhelníková maska, na niž v horní části navazují podlouhlé, lehce zapuštěné světlomety. Jenže podobný výraz známe i od jiných automobilek. Jediný skutečně nápaditý prvek tak představuje odrazkový pás spojující koncové svítilny na zádi.

Dvojí přístup

Mercedes je uvnitř o něco odvážnější, protože i u GLB použil architekturu z aktuální třídy A. Tedy jednolitý podlouhlý displej MBUX, sdružující přístrojovou a multimediální část, který volně stojí před palubní deskou. Ta je v případě GLB o něco mohutnější, ale například kruhové výdechy nebo tlačítka jsou totožná s hatchbackem. Mercedes uvnitř působí luxusněji a prémiověji, což dotvářejí lesklé dotykové plošky na volantu nebo touchpad na středovém tunelu. Kabinu oživuje válcovitý prvek před spolujezdcem se vzhledem hliníku v „offroadovém“ stylu.

Vnitřku seatu vládnou zdrženlivější linie. Prostorově úspornou palubní desku zkrášluje vodorovná lišta s dřevěným dekorem posazená do výrazného prolisu. Do horní části je zasazena tradiční „kaplička“ se standardně dodávaným displejem a také dotyková obrazovka multimediálního systému, která je navíc posunutá co nejvýše, aby byla v ideálním zorném poli řidiče. Jednoduché tvary a jasné rozdělení se nám zamlouvají, stejně jako kvalita materiálů a zpracování. Uvnitř obou vozů jsme se tedy cítili velmi dobře a adekvátně ceně.

Hvězda s hvězdou na kapotě

Nikdy by nás nenapadlo, že při výběru „normálního“ středního SUV, kterých po českých silnicích jezdí tisíce, se vyplatí nejdříve prostudovat ceník Mercedesu. Ten totiž pro nový model GLB zvolil velmi přívětivou politiku a nadělil mu slušnou základní výbavu se sadou Advantage zdarma. Těšit se tak můžete nejen na běžné vymoženosti, ale i nadstavbu v podobě vestavěné navigace, parkovacího asistentu s čidly vpředu, vzadu a zadní kamerou, adaptivního tempomatu i elektrického ovládání víka kufru. To jsou všechno prvky, za které si musíte u Seatu Tarraco 2.0 TDI 110 kW DSG AWD připlatit, nebo sáhnout po vyšší výbavě Xcellence za 1.037.900 Kč. A nejen u něj. Cenový etalon Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW se čtyřkolkou a automatem sice pořídíte za 938.900 Kč, jenže verze Ambition působí proti mercedesu jako chudý příbuzný a na podobné úrovni stojící provedení Style je dokonce proti němu dražší. Tak nevíme, kde se stala chyba. Požadují značky spadající do koncernu VW za svá SUV nekřesťanské peníze, nebo se mercedes podbízí? Vzhledem k minimálnímu cenovému rozdílu a bohatší výbavě jsme GLB vylepšili známku na jedničku, a pokud by naše rozhodování mělo záviset jen na finanční stránce, určitě bychom sáhli po něm. Jen pro představu: GLB tak, jak ho vidíte na fotkách, stojí i s příplatky – například za barvu či 18“ litá kola v sadě Progressive – 1.115.152 Kč. Testovaný Seat Tarraco v provedení Xcellence s doplňky vyjde na 1.172.400 Kč, a to jsme do celkové částky nezapočítali tažné zařízení za 21.500 Kč.

Pořizovací náklady Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW 4x4 AP (etalon) Mercedes-Benz GLB 200 d 110 kW 4Matic 8G-DCT Seat Tarraco 2.0 TDI 110 kW DSG 4WD
Základní cena 938 900 Kč (Ambition) 1 007 930 Kč 974 900 Kč (Style)
Cena verze Světa motorů 949 300 Kč (Ambition + požadovaná výbava) 1 007 930 Kč 995 800 Kč (Style + požadovaná výbava)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Digitální přístrojový štít Ne Ano Ano
Světlomety LED 25 000 Kč Ano Ano
Vyhřívání předních/zadních sedadel 8000 Kč/15 000 Kč 8948 Kč/Ne 8500 Kč/Ne
Přední a zadní parkovací čidla/kamera Ano/12 000 Kč Ano/Ano 10 000 Kč/6900 Kč
Bezdotykový vstup/start tlačítkem 11 000 Kč/Ano 11 108 Kč/Ano 18 900 Kč*/Ano
Navigace 10 400 Kč Ano 10 900 Kč
Adaptivní tempomat 17 200 Kč Ano 18 000 Kč**
Aktivní hlídání jízdních pruhů 20 000 Kč Ano Ano
3. řada sedadel 23 300 Kč 23 141 Kč 20 500 Kč
Volba jízdních režimů 3000 Kč Ano 6900 Kč
Metalíza 19 000 Kč 23 141 Kč 15 500 Kč
Rezerva dojezdová/plnohodnotná 3000 Kč/6000 Kč Ne/Ne Ano/Ne
Porovnání cen 949 300 Kč (100 %) 1 007 930 Kč (o 6 % horší) 995 800 Kč (o 5 % horší)
Známka*** 1,00 1,00 1,00
Pořadí   1.-2. 1.-2.
* Bezdotykový vstup s el. ovládáním víka kufru, ** součást paketu Safe Driving, *** známka za cenu, výbavu a servisní náklady.

Nohy narovnat!

Mercedes je ve všech směrech menší, takže lze předpokládat, že uvnitř bude mít španělské SUV převahu. A teoretické předpoklady se potvrzují, už když přesedáme z jednoho vozu do druhého. Rozdíl je v některých směrech značný. Mercedes nás vítá vzdušnou kabinou a v přední části máme kolem sebe místa akorát. Jenže tarraco je podstatně štědřejší a proti mercedesu máme pocit, že se v něm naše maličkost úplně ztrácí. Bereme do ruky laserový měřič, který naše prvotní poznatky jasně potvrzuje. Seat dominuje hlavně šířkou interiéru. Rozdíl v přední části se pohybuje kolem deseti centimetrů a my si lámeme hlavu, kde Španěl tento náskok nahnal, nebo spíše kde mercedes prohospodařil. Vždyť zvenku je tarraco širší jen o 5 milimetrů. Prostor nad hlavou je u obou vyrovnaný, tedy pokud se bavíme o přední části vozu.

Vzadu je i v tomto směru výrazně lepší seat, u nějž 174 cm vysokému figurantovi zbývá nad hlavou ještě 12 volných centimetrů. U mercedesu se musíme spokojit s osmi, protože jeho křesla jsou ukotvená ve vyšší pozici. Postavy narostlé nad 190 cm už budou mít problémy, aby se hlavou nedotýkaly stropu. GLB v zadní části o něco snížilo náskok tarraka v šířce kabiny, protože se Španěl v této oblasti lehce zužuje. Oba však bez problémů na zadní lavici přepraví tři dospělé cestující, kteří si v poklidu budou moci natáhnout nohy. V podélném směru jsou totiž testované vozy dimenzovány nadprůměrně. Mercedes využil obří rozvor náprav 2829 mm a v druhé řadě před koleny nám zbývá ještě 20 cm. Seat zašel ještě dál, protože v jeho případě máme před nohama volných dokonce 23 cm. Zkrátka paráda a pochvala pro oba. Testovaná dvojice je ve standardu vybavena podélným nastavováním druhé řady, takže ji posouváme úplně dopředu. A světe div se, i tak se dá v zadní části obou vozů pohodlně sedět a před koleny máme ještě shodnou šesticentimetrovou rezervu.

Častým přesedáním zjišťujeme, že se nám do zadní části seatu nastupuje lépe, protože má o sedm centimetrů širší dveře. Také nám více vyhovuje tvarování měkčeji polstrovaných sedadel. Křesla tarraka jsou pohodlnější a vyhoví širšímu spektru zákazníků. Tužší výplně a bočnice mercedesu jsme ocenili jen při slalomu mezi kužely, kdy poskytly tělu velmi dobrou oporu.

Údaje o testovaných vozidlech Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Seat Tarraco 2.0 TDI DSG 4WD
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 166-180/6-20 166-183/6-23
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 96-105/94 95-104/98
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 10-19/8 9-18/12
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 145/145 154/151
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 133/135 143/140
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 48/48 x 48 51 x 49/48 x 46
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 66 x 50 63 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 84 x 108 84 x 107
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/195 72/188

Dovolená v pohodě

Velká SUV by měla pojmout i zavazadla pro celou rodinu. A ani jedno v tomto směru nezklame. Obě navíc přidávají notnou dávku variability v podobě podélně posuvné druhé řady, nastavitelného sklonu opěradel dělených v poměru 40:20:40, takže si můžete uprostřed vytvořit průvlak na dlouhé předměty. Body navíc dostává tarraco, které standardně dodává i sklopné opěradlo spolujezdce, takže uvnitř vozu můžete vytvořit ložnou plochu s délkou 216 cm. Tuto možnost nabízí i mercedes, musíte si za ni ale připlatit 4628 Kč – v našem případě jí ale vybaven nebyl.

Zajímavé překvapení přineslo porovnání samotného objemu kufru. Jak Seat, tak Mercedes udávají shodných 760 litrů při posunutí zadní lavice dopředu. Jenže už od pohledu je zřejmé, že tarraco je mnohem prostornější. Jak jsme psali nedávno v tématu o měření objemů, počet vyskládaných litrových kvádrů a reálná využitelnost jsou dvě odlišné věci. Zkrátka a dobře tarraco nabízí delší ložnou plochu, spoustu místa kolem podběhů a naložíte do něj víc než do mercedesu s rovnými boky. Proto si navzdory shodnému udávanému objemu odnáší horší známku. Mercedes na rozdíl od seatu prozrazuje i další hodnoty. Proto například víme, že se sedadly posunutými dozadu, tedy tak jak většina lidí běžně jezdí, nabízí objem 570 litrů, což je pořád slušná hodnota.

U obou vozů chválíme velký vstupní otvor, rozumně vysokou nakládací hranu a u mercedesu i standardní elektrické ovládání pátých dveří. Oba jsou vybaveny dvojitou podlahou pro vytvoření rovné ložné plochy při sklopení zadních opěradel.

Motor, jízda


Odlišné světy

Ať si Zelení říkají, co chtějí, pro pohon SUV velikosti střední třídy je ideální vznětový dvoulitr. Obzvlášť když si chceme dopřát pohon všech kol a automat. Vsadili jsme přitom na výkon 110 kW, který nám přijde i pro velká a těžká auta dostačující. U mercedesu jde o prostřední volbu, v jeho případě můžete mít i předokolku disponující 85 kW. U španělské značky se však jedná o základní naftový agregát.

Je zajímavé, jak mohu být na první pohled podobné agregáty tak rozličné. Seatem jezdíme více než půl roku a občas si říkáme, že jsme měli zvolit silnější verzi. Zejména při rychlé jízdě po dálnici s plně naloženým vozem mu dochází rychle dech. Ale ani při pomalejším tempu není reakce na sešlápnutí plynového pedálu příliš bryskní. Vrchol točivého momentu 340 Nm totiž přichází až po překročení 1750 otáček. Do té doby působí ospale a přidušeně. Projevuje se, že starší diesely řady EA 288 jsou vehnané do kouta emisními limity. Kvůli málo účinným systémům následné úpravy spalin totiž musí být velmi opatrné s předstihem vstřiku, aby nevzniklo moc oxidů dusíku. Trochu elánu ukazuje mezi 1800 až 2200 min-1, ale na žádné závodění to není. Připadá nám, že trochu síly motoru ubírá i sedmistupňová dvouspojková převodovka. Zajišťuje sice jemné rozjezdy, ale zdá se nám, že při přeřazení zbytečně prokluzuje, čímž dotváří ospalý projev této kombinace. Navíc převodová skříň občas zazmatkuje při volbě převodu – někdy motor zbytečně podtáčí, jindy zase nechá příliš dlouho vyšší otáčky.

Asi bychom normálně k technice seatu nebyli tak kritičtí, jenže při přímém srovnání s mercedesem jeho nedostatky okamžitě vyplují na povrch. Jediné, co mají soupeři společné, je hrubší zvukový doprovod. Vznětový dvoulitr OM 654q Mercedesu nám připadá jako politý živou vodou. Má sice o 20 Nm nižší točivý moment, ale maximum je využitelné v obrovském rozmezí od 1400 do 3200 min-1. A na projevu je to znát. Je jedno, jakou rychlostí jedete nebo jaké máte otáčky. Stačí polechtat plynový pedál a agregát hbitě zabere. Navíc si turbodiesel výborně rozumí s osmistupňovým dvouspojkovým automatem. Elektronika přesně ví, co dělá. Takže když se ploužíte městem, převaluje se vznětový čtyřválec těsně nad hranicí volnoběhu. Při potřebě a sešlápnutí plynu podřadí automat jen o jednu rychlost, protože ví, že od 1400 min-1 zkrátka motor táhne. Vše přitom proběhne rychle a jemně. Elán obou agregátů se plně projevuje při dynamickém měření, které realizujeme ve sportovním módu. Mercedes je jen o 75 kg lehčí, takže zase takovou výhodu nemá. Jenže kupředu se dere s podstatně větší vervou a můžeme říct, že seat deklasuje rozdílem třídy. V automatickém režimu řazení navíc u GLB rychlosti skáčou jedna za druhou během mrknutí oka, ale v seatu je znát chvilková prodleva.

I při manuálním řazení pádly pod volantem se mercedes chová spíš jako sportovní náčiní – přesně a rychle. Těží přitom z kratších převodů prvních šesti rychlostí, ale statečně se popral i s pružností na sedmičku, kdy při osmdesátce motor točí jen 1330 min-1. Seat na šestku při stejné rychlosti motá 1570 min-1.

Velký rozdíl

Pokud bychom volili jen podle dynamiky, byl by vítěz jasný - mercedes. Důležitá je ale také spotřeba paliva, kvůli níž si většina zákazníků diesely pořizuje. Na papíře není rozdíl nijak dramatický a zdá se, že lehkou výhodu má opět GLB. V nastavení jízdních režimů u obou vozů – u tarraka v základní výbavě Style si za tento prvek musíte připlatit 6900 Kč - volíme ekonomický mód a vyrážíme měřit spotřebu paliva na dvě stě kilometrů dlouhou trasu, většinou po dálnici. Při návratu se nestačíme divit. Mercedes ji zvládl s excelentním průměrem 5,8 l/100 km, seat si naopak řekl o 7,3 l/100 km. Rozdíl jeden a půl litru u velmi podobných aut je zarážející.

Neuvěřitelně úsporné GLB drží otáčky motoru na uzdě. Přes 2000 se dostáváme jen při rozjíždění. Bravurně funguje i vyřazení na neutrál při sundání nohy z plynu. Tuto funkci má i seat. Jenže v místech, kde GLB krásně plachtilo, tarraco evidentně zpomalovalo. A rovnat se mercedesu nemůže ani při plynulé jízdě. Mimo obec při devadesátce nám na rovince GLB ukazovalo aktuální spotřebu 4,7 litru a seat šest.

Údaje o testovaných vozidlech Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Seat Tarraco 2.0 TDI DSG 4WD
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC turbodiesel R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1950 1968
Největší výkon (kW/min-1) 110/3400-4400 110/3500-4000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 320/1400-3200 340/1750-3000
Převodovka 8° dvouspojkový automat 7° dvouspojkový automat
Délka x šířka x výška (mm) 4634 x 1834 x 1659 4735 x 1839 x 1674
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2829, 1605/1606 2790, 1585/1574
Standardní pneumatiky 215/65 R17 215/65 R17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1735/590 1803/682
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/2000 750/2300
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 570-760/1805 760/1920
Objem nádrže paliva (l) 60 60
Nejvyšší rychlost (km/h) 201 198
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,3 9,8
Emise CO2 (g/km) 136 146
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,1/4,6/5,2 5,9/5,0/5,6
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost 60-100 km/h a 80-120 km/h na automat (s) 5,2/7,0 6,0/8,1
Pružnost na 4./5. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 5,1/6,6 6,8/9,1
Pružnost na 5./6./7./8. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 7,5/10,1/14,4/- 10,4/13,8/-/-
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 1900 2000
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 48,2/87,3/126,1 48,2/87,1/125,9
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,8 7,3

Vyhovět každému

Přestože je mercedes postaven na jednodušších základech než jeho větší sourozenci, v jízdním projevu se jim zdárně přibližuje. Geny z vyšší ligy zajišťují GLB komfortní jízdní vlastnosti. Jeho tlumiče zdárně žehlí většinu nerovností a nebrání se ani určité plavnosti. Ale ani seat se nechce nechat zahanbit. Jeho podvozek je sice o něco tužší, posádce však zajistí stále velmi slušné pohodlí. Možná kdyby tarraco obouvalo stejná 18palcová kola s vyšším profi lem pneumatik jako mercedes, přiblížilo by se mu v komfortu ještě více. Na příčných spárách betonového letiště totiž lehce poskakuje. Na uzavřenou plochu jsme vyrazili kvůli slalomu, abychom zjistili, jak se oba chovají v mezních situacích. Při dynamičtější jízdě na běžné vozovce nám připadá mercedes podstatně hbitější. Téměř okamžitě reaguje na natočení volantu a rychle mění směry jízdy. Tarraco je těžkopádnější, moc se do zatáček nehrne a řízení má o něco tupější. Co ale předvede na hranici přilnavosti? Při vyhýbacím manévru se chová překvapivě jistě. Sice není příliš hbité, ale když se rozhodne jet na určitou stranu, zapře se do kol a drží. Stabilizace zřetelně zasáhne a seat se nasměruje tam, kam má natočená kola. Mercedes se snaží také co nejrychleji prokličkovat mezi kužely, ale hodně se zhoupne, nahrbí na přední kola a za drnčení stabilizace se sune ještě nějaký ten metr rovně.

Mimo silnici

S oběma jsme vyrazili i do náročnějšího terénu – jsou to přece čtyřkolky, které by měly zvládnout i drsnější zacházení. Mercedes je standardně vybaven terénním paketem. Jízdní program Off-road obsahuje i regulaci rychlosti při sjíždění kopců, v kooperaci s ABS a ESP upravuje dávkování síly motoru a uzamkne dělení točivého momentu na přední a zadní kola v poměru 50:50. Se světlou výškou 200 mm zvládáme projet prudká klesání, kopce, výmoly i cestu s bočním náklonem 31°. Také u tarraka obstarává připojení zadní nápravy elektronicky řízená mezinápravová spojka. Pokud je vybaveno voličem jízdních režimů (Style za 6900 Kč, Xcellence standardně), můžete si otočným ovladačem vybrat také terénní mód. Potom i seat na nezpevněném povrchu zvládne víc, než si myslíte.

Závěr


Závěr

Všechna SUV střední třídy by měla zpozornět. Mercedes- Benz třídy GLB do tohoto segmentu přinesl jistou dávku prémiovosti a nechce za ni nic navíc. Prodává se totiž ve stejných cenových relacích jako konkurence. Vytknout mu můžeme snad jen užší interiér a průměrnou velikost kufru, byť udávaným objemem ohromuje. To ale hravě vynahrazuje skvělým vznětovým dvoulitrem, který se chlubí nejen dynamikou, ale také úsporným provozem. Boduje rovněž komfortním podvozkem, bohatou výbavou a schopnostmi v terénu. Seat Tarraco je přeborníkem v nabídce prostoru pro cestující. Na GLB nestačí hlavně ospalejším a hladovějším motorem, ale také v cestovním komfortu se musí zařadit až za mercedes.

Hodnocení (Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Seat Tarraco 2.0 TDI DSG 4WD
DOJEM
Design 2,00 2,00
Dílenské zpracování 1,50 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00 1,00
Sedadla 2,00 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,00 1,50
Ovládací prvky 1,50 1,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 2,50
Pružnost 1,50 3,00
Spotřeba 1,00 2,50
JÍZDA
Řazení 1,00 2,00
Řízení 1,50 1,50
Ovladatelnost na silnici 2,00 2,00
Ovladatelnost v terénu 1,50 1,50
Jízdní komfort 1,50 2,00
CELKEM
Výsledná známka 1,61 1,86
Závěrečné pořadí 1. 2.
Pořadí 1. Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic 2. Seat Tarraco 2.0 TDI DSG 4WD

PLUSY Silný a úsporný vznětový dvoulitr Velikost interiéru
  Přesný a rychlý automat Přepravní schopnosti
  Komfortní podvozek Pohodlná sedadla
  Schopnosti v terénu Praktické detaily
MINUSY Úzká kabina Přidušený turbodiesel
  Méně pohodlná sedadla Vyšší spotřeba
    Ne vždy přesný automat
PRŮMĚR CELKEM 1,61 1,86

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším SUV střední třídy se vznětovým motorem o výkonu kolem 110 kW, automatickou převodovkou, pohonem všech kol a výbavou dle Světa motorů je Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW 4x4 AP Ambition za 949.300 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 996.765 Kč. Za cenu od 996.766 Kč do 1.091.695 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Svět motorů 19/2020 Svět motorů 19/2020

Zobrazit celý článek
Leoš Káňa
Diskuze (177)

Doporučujeme

18. 5. 2020 13:14
2.0 tdi
Tie 2.0 tdi 150 k v SUV - jednoducho katastrofa..
18. 5. 2020 07:55
Re: Cena pořizovací vs. provozní náklady
Hmm no ja celkem znam servisy VW, Skoda, Ford.

S beznou prohlidkou problem nebyl ani u jednoho z nich. Dal uz budu mluvit o opravach, kdy neco nefuguje nebo je tukanec atd.

Skodovka rozhodne nejhorsi (pomale, neochota, vymluvy kdyz je treba menit veci v zaruce atd. pripadam si tam ze jsem je prisel otravovat), Ford (pomaly, ale bez kecu) a nejlepsi z tech trech je VW, ale s tou rychlosti to taky nekdy vazne, ale z tech 3 nejlepsi.

Ono u kazdeho z nich dost zalezi ktery dealer/servis to je, je to jako vzdy o lidech.
U Skodovky jsem mel nejak smulu a rozumny servis jsem nikdy nenasel, a ze jsem jich vyzkousel asi 7. S Fordem to taky neni snadny, tech prodejcu je min a opravy se nekdy dost tahly. U VW jsem zkusil 3 a vsichni celkem na urovni, rozdily male, ale hlavne o dost rychlejsi.
S BMW / Mercedes / Audi zkusenost nemam, tak nemuzu mluvit.

Mazda, ta je doslova legendarni, co se servisu tyka, to je pry peklo, ale to mam tedy jen z doslechu, ja jsem si ty hezky rezavejici auta radsi nikdy nekupoval.
Avatar - _Karel_
17. 5. 2020 12:27
Re: Cena pořizovací vs. provozní náklady
Samozřejmě si kupuj co libo.
Díly na Mazdu jsou ale trochu jiná liga, než MB - stran termínů. Zvlášť, když "občas" musí cestovat přes moře. Já měl taky nedávno menší karambol a na opravu Škodovky jsem čekal přes dva týdny. Resp. na začátek opravy jsem čekal dva měsíce, kdy jsem jezdil s bouchlým autem, oprava dva týdny. Ono to není jen o dostupnosti dílů. Pokud na tebe pravidelně v servisech čekají u dveří, hned všeho nechají a vrhnou se na opravu, máš kliku.
17. 5. 2020 11:16
Re: Tarranco
Auto vyrobeno 8/2019. Nikde nic nevrže, teda kromě mejch starejch kloubů :))
https://1drv.ms/v/s!AgJ7AxsfcrNsjJEcFOjqm_hge45hVg?e=EABqAo
17. 5. 2020 10:35
Re: Cena pořizovací vs. provozní náklady
Odpovídal jsem ti na ta tvoji otázku ohledně "ťukance u nákupáku". Já prostě při výběru nového auta přihlížím i k dostupnosti servisu a rychlosti opravy. Potřebuji s autem jezdit a ne čekat, až mi laskavě auto opraví. Ať se to někomu líbí či ne, tak koncern má v ČR i DE a AT největší servisní síť včetně okamžité dostupnosti většiny náhradních dílů. Prostě mám za posledních 18 let takové zkušenosti. Např. výměna blatníku, chladiče a přestříkání u Octy max. týden. Kolega s M6 promáčklé dveře a rozbité okénko - oprava 3 týdny v Mazda servisu :( A teď naposledy Renault co máme v rodině, tak do servisu šel 28.4 a v ponděli snad bude hotový. Opilec na parkovišti nabořil 3 auta včetně Rendlika. Přední nárazník a světlo. A na to čekáš skoro 3 týdny :(

Nerozumím, co znamená mít servis 30 km od baráku. Jak to souvisí rychlostí opravy. Když dostanu ránu do předního skla (vyhřívané), tak chci jezdit co nejdříve. A u SUPa jsem měl vždy do druhého dne hotovo. Nechci na víkendy a dovolné jezdit náhradním vozidlem. btw: Jednou jsem musel sklo měnit v DE. Na dálnici A4 ráno kolem 6.00 při 150 bažant, rána, velkej pavouk před řidičem. No a v 15:00 odpoledne (až zaschlo lepidlo) jsem mohl pokračovat...

Jen jsem ti chtěl odpovědět na tvoji otázku cituji "Fakt nevěřím tomu, že někdo při volbě zda za stejné peníze Terraco nebo GLB zvažuje, co by se stalo kdyby do něj někdo u nákupáku nacouval a pojišťovna by.......", že určitě existují lidi, kteří to řeší. Např. já. A už bych se v tom dál "nepatlal" :) Může se mnou moho lidí souhlasit či nesouhlasit, ale mě je to jedno. Já si stanovuji pravidla jak posoudit za co mám utratit 1,5 mega :)