Nový Peugeot 3008 je konečně v Česku. Zatím jen se dvěma pohony
Do Česka přijíždí nový Peugeot 3008, který je zatím dostupný pouze se dvěma elektrifikovanými motorizacemi. Ve dvou výbavových stupních nabízí mild-hybridní, nebo plně elektrický pohon. Další varianty je doplní v budoucnu.
Nový Peugeot 3008 se konečně začíná prodávat v Česku. Francouzská značka jej poprvé oficiálně představila už začátkem loňského září a první český ceník zveřejnila letos v březnu. A teď se první kousky nového modelu objevily i na českých silnicích a během první tuzemské novinářské prezentace jsme si jej mohli krátce vyzkoušet. Novinka je prvním modelem značky na úplně nové platformě STLA Medium a prodává se výhradně s elektrifikací.
Nový i-Cockpit přináší velké změny
Peugeot 3008 se v Česku začíná prodávat ve dvou úrovních výbavy Allure a GT a zásadní novinkou modelu je nová generace kontroverzní architektury i-Cockpit. V Peugeotu ji výrazně modernizovali a vybavili 21“ zakřiveným panoramatickým displejem, který je však dostupný pouze ve vyšší výbavě GT. Standardem nižšího modelu Allure je tradičnější dvojice obrazovek s vylepšeným hardwarem.
A pojďme se rovnou věnovat prvním dojmům, protože od nového řešení jsem měl velká očekávání. Francouzům se opravdu povedlo občas až nepraktickou architekturu vylepšit a z pozice řidiče máte v nové „tři-tisíc-osmičce“ mnohem lepší výhled na digitální přístrojový štít. S kompaktním volantem v nejvyšší pozici však i nadále může docházet k tomu, že vrchol věnce zakrývá spodní část displeje.

Z dlouhodobých zkušeností s nejnovějšími peugeoty už víme, že celková praktičnost architektury i-Cockpit závisí hlavně na vašich tělesných proporcích i aktuální pozici za volantem. Pokud vám vyhovuje pracovat s volantem v nižší pozici, nejnovější evoluce interiéru v 3008 je naprosto bezproblémová.
Peugeot současně přesunul i volič jízdních režimů převodovky, na jehož pozici si po přesednutí z předchůdce musíte chvíli zvyknout – nově jej na palubní desce najdete napravo od volantu. Za volantem vás pak obklopuje i výrazná středová konzole s ovládacími tlačítky a individualizovatelná digitální tlačítka i-Toggles na širokém dotykovém displeji.
Nová modulární podvozková platforma STLA Medium s vysokonapěťovými lithium-ion akumulátory uloženými v podlaze navíc inženýrům automobilky dovolila navrhnout stejně velký zavazadlový prostor pro elektrickou i hybridní variantu. Standardně disponuje základním objemem 520 litrů.
Zatím jen elektromobil i mild-hybrid
Nový Peugeot 3008 se u nás zatím prodává se dvěma specifikacemi pohonu – mild-hybridním tříválcem Hybrid 136 e-DCS6 (100 kW/136 koní) i plně elektrickým pohonem. Ten postupně nabídne hned tři různé konfigurace, z nichž je zatím dostupná pouze jediná. Během prvních jízd jsme si tak mohli osahat základní elektromobil E-3008 s jedním synchronním elektromotorem s permanentními magnety o 157 kW (210 koních), 345 newtonmetrech a s akumulátorem o kapacitě 73 kWh.
Základní technické údaje | Hybrid 136 e-DCS6 | Electrique |
Motor | Mild-hybrid, přeplňovaný zážehový R3 | Elektromobil, PMSM |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | – |
Výkon (spalovací motor) (kW při min-1) | 100/5500 | – |
Točivý moment (spalovací motor) (Nm při min-1) | 230/1750 | – |
Výkon elektromotoru (kW) | 15,6 | 157 |
Točivý moment elektromotoru (Nm) | 51 | 345 |
Systémový výkon (kW) | 100 | 157 |
Převodovka | dvouspojková e-DCS6 | redukční, 9,77:1 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4540 x 1890 x 1640, 2730 | |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 520 | |
Provozní hmotnost (kg) | 1 648 | 2 183 |
Max. rychlost (km/h) | 201 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,2 | 8,8 |
Kombin. spotřeba (WLTP) (l/100 km, kWh/100 km) | 5,5-5,6 | 16,8-17,4 |
Cena Allure (Kč) | 749.000 | 1.119.000 |
Cena GT (Kč) | 859.000 | 1.239.000 |
Peugeot oficiálně uvádí, že s pohonem předních kol dosáhne maximálního dojezdu až 524 kilometrů v režimu WLTP, a když jsem poprvé usedl za volant téměř nabitého vozu, při stavu nabití 90 procent ukazoval aktuální dojezd 496 kilometrů. S 400 voltovou elektrickou architekturou pak elektrický Peugeot E-3008 umí pracovat s rychlými stejnosměrnými nabíječkami typu DC s maximálním nabíjecím výkonem až 160 kW.
V reálném provozu má i nejslabší elektrická „tři-tisíce-osmička“ svižnou dynamiku a v základním jízdním režimu pracuje s jemnou rychlou akcelerací. I v něm se však v dešti nebo na mokrém povrchu projevuje charakteristická vlastnost elektrický předokolek – když v zatáčce začnete razantně akcelerovat, poháněná přední kola jen těžko hledají kompromis mezi zatáčením a zrychlením. Elektromobil je s okamžitým nástupem točivého momentu lehce nedotáčivý.
Při běžném ježdění pak můžete využít další novinku modernější platformy STLA Medium. Nový elektrický Peugeot E-3008 disponuje tříúrovňovým rekuperačním brzděním, nastavitelným pádly pod volantem. Levou páčkou se rekuperace zvyšuje, pravou páčkou se snižuje a můžete si vybrat mezi nízkou, střední a vyšší intenzitou. Poslední dvě úrovně pak automaticky aktivují zadní brzdová světla.
Budoucnost nového Peugeotu 3008
Elektrický Peugeot E-3008 se u nás zatím prodává se základní mild-hybridní jednotkou Hybrid 136 e-DCS6 a nejslabším elektrickým pohonem, ale v budoucnu se nabídka rozšíří o další dvě elektrické verze i plug-in hybrid. Automobilka postupně uvede i elektrickou čtyřkolku se dvěma elektromotory, 73 kWh baterií a dojezdem až 527 kilometrů, a poté i elektrickou předokolku zacílenou na delší dojezd s větším 98 kWh akumulátorem a dojezdem až 680 kilometrů.
Plug-in hybridní Peugeot 3008 pak bude kombinovat zážehovou čtyřválcovou šestníctistovku EP6 třetí generace se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou e-DCS7 a jedním elektromotorem. Spalovací motor sám o sobě vyvine 110 kW (150 koní) a elektromotor mu bude pomáhat silou 92 kW (125 koní), přičemž bude čerpat elektrickou energii z baterie o kapacitě 21 kWh.
Čistě na elektřinu bude plug-in hybrid schopen urazit až 85 kilometrů. Dobíjení vozu se řeší pomocí sériově dodávané palubní nabíječky 3,7 kW, se kterou se baterie plně dobije za 5 hodiny 30 minut, s příplatkovou nabíječkou 7,4 kW pak za 2 hodiny 45 minut. Plug-in hybridní Peugeot 3008 bude na český trh uveden později, v ceníku se objeví ve druhé polovině letošního roku.
Peugeot pak novou elektrickou „tři-tisíce-osmičku“ vybavil i funkcí V2L pro napájení elektrických spotřebičů z vysokonapěťové baterie vozu. Systém může dodávat až 3 kW a 16 ampér, ale v Česku bude dostupný až později.