Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Captur 1.0 TCe – Základ, který překvapí

David Bureš
Diskuze (78)

Nabídka motorů pro Renault Captur je až nečekaně bohatá. Zahrnuje verzi na LPG i plug-in hybrid. Jaký je však základ v podobě tříválce 1.0 TCe?


Design, interiér


Malá SUV, tedy taková kolem délky 4,2 metru, jsou dnes nadmíru úspěšnou kategorií. Zpropagovat ji pomohl i Renault Captur, který se od příchodu první generace v roce 2013 stal v rámci starého kontinentu nejprodávanějším modelem segmentu. Loni představená druhá generace tak má na co navazovat. Jak se povedla? To jsme zjišťovali za volantem základní varianty s benzinovým tříválcem 1.0 TCe.

Renault je přitom podobně jako konkurenční Peugeot se svojí 2008 o krok napřed. Zatímco některé automobilky na trh svého zástupce segmentu přivedly teprve nedávno (Škoda Kamiq z roku 2019) a jiné ho teprve chystají (Toyota Yaris Cross pro rok 2021), Francouzi už přicházejí s druhou generací svých aut s tím, že už se mohli poučit z chyb a naopak vytěžit to dobré.

I v základu líbivý

To dobré v případě Capturu byl nepochybně jeho design. Podobně jako předchozí Clio ani Captur s léty nestárnul a pořád vypadal svěže. I proto u nástupce došlo jen k mírným retuším karoserie po vzoru aktuálního designérského jazyka značky. Hlavní světlomety (už v základu full-LED!) se tak dočkaly po vzoru Clia originálních klů denního svícení, vzadu jsou zase minimalistická koncová světla tvořící písmeno C, která jsou též diodová. Jinak je Captur prakticky shodný jako dosud.

Co však na fotografiích tolik vidět není, je nárůst rozměrů, v tomto směru totiž došlo k výrazným změnám. Rozvor se natáhl o 33 mm na 2.639 mm a celková délka karoserie dokonce o 105 mm na výsledných 4.227 mm. Velikostně tak Captur najednou odpovídá konkurenci, která mezitím dorazila na trh.

Upozornit pak musím na fakt, že se Renaultu podobně jako třeba Peugeotu u 2008 povedlo Captur udělat pohledný i v základní výbavě. Novinářská auta jsou obvykle nabušená po střechu výbavou, což je znát i na optických prvcích, dvojkový Captur jsme ale tentokrát testovali v základní výbavě Zen. A musím říct, že nebýt toho nudného stříbrného laku, je to pohledné auto, a to dokonce i na plechových kolech. Světe, div se, 17“ kola auta na přiložených fotografiích jsou skutečně ocelová, s plastovými ozdobnými kryty. Za dvoubarevnou karoserii s kontrastní střechou si ale musíte připlatit rovných 10.000 korun.

Povedený interiér

To uvnitř už jisté rozdíly proti dříve zkoušenému Capturu ve vyšší specifikaci Intens najdeme, ve výsledku ale musím uznat, že vzhledem k ceně jde pořád o auto, za které se rozhodně nebudete stydět. Základní Zen sice využívá analogové budíky a klasickou schránku před spolujezdcem místo rozměrného šuplíku, mně osobně to ale vlastně ani nevadilo. Klasické budíky jsou přehledné a dobře čitelné, konvenčně otevíraná schránka pak neomezuje při otevírání spolujezdce, jako se to děje u šuplíku. Ten je sice díky svým rozměrům a snadnému přístupu praktický, s dlouhonohým pasažérem na místě spolujezdce ale pořádně není kam otevřít. 

Renault Captur 1.0 TCe Renault Captur 1.0 TCe

Vrchní část palubní desky je pak sice zhotovena z měkčených plastů, na dveřích už ale najdete tvrdé plasty. To by mi ani tak nevadilo, kdyby zvolený materiál nepůsobil poněkud lacině, konkurence totiž ukazuje, že jde zvolit vhodnější strukturu. Naopak vůbec nevadí menší displej multimediálního systému – horizontální sedmipalcová obrazovka aspoň netrčí tolik do prostoru jako vrcholné řešení s 9,3“. Podobně jako u většího displeje bych nicméně očekával hbitější reakce systému na pokyn. 

Doplňme pak, že vozy s manuální převodovkou logicky postrádají „vznášející se“ středovou konzoli s dodatečným odkládacím prostorem, který najdeme u exemplářů s automatem. Páka je nicméně díky vyvýšené pozici pěkně po ruce.

Usazení se na zadní sedačky pak prokáže pozitivní vliv nataženého rozvoru. Na druhou stranu, prostoru pro kolena významně pomáhá standardně dodávaná posuvná lavice v rozsahu 16 centimetrů. Při jejím posunu zcela vzad totiž najednou máte na zadních sedadlech dostatek prostoru, už středová pozice lavice ale místo dělá průměrným, natožpak její posunutí zcela vpřed.  Chválím však sedák dobře podpírající stehna.

K zavazadelníku nemám výtek. Nabízí totiž objem až 536 litrů. Jasně, je to objem po odstranění dvojité podlahy a při posunutí zadní lavice zcela vpřed, i výchozích 404 litrů je však více než u předchůdce. Praktickým prvkem je pak ochrana zavazadelníku Easy Flex z originálního příslušenství za 4.490 korun, což je jakýsi textilní vak, který chrání čalounění kufru před znečištěním.

Motor, jízdní vlastnosti


Do města ideální

Jakožto nejprodávanější vůz svého segmentu v rámci Evropy zaujme Captur širokou klientelu také bohatou nabídkou motorizací. Ty se postupně rozrostly také o verzi na LPG nebo plug-in hybrid, naopak čistě elektrický pohon nabídne až samostatně stojící model, zřejmě nazvaný Zandar. Renault totiž primárně razí strategii elektroaut se svébytným designem, což je znát už na dvojici malých hatchbacků Clio a Zoe.

Na alternativní pohony však dojde řada až jindy, protentokrát tu máme vlastně obyčejnou variantu. Je jím základní motor v nabídce Capturu, v podobě přeplňovaného zážehového tříválce 1.0 TCe 100 o výkonu 74 kW a točivém momentu 160 N.m, spárovaný s pětistupňovým manuálem.

Benzinová jednotka technicky vychází ze čtyřválce o objemu 1,33 litru, v nabídce však nahrazuje dosavadní devítistovku 0.9 TCe 90, proti níž je však o 4 kW a 10 N.m silnější. Tomu vedle navýšení objemu přispívají také nejmodernější technologie včetně turbodmychadla s elektricky řízenou regulací, výfukového potrubí částečně integrovaného do hlavy válců nebo dvojitého proměnného časování sacích ventilů a specifického ocelového povrchu válců. 

Zároveň si však tříválec vystačí bez filtru pevných částic. Využívá totiž nepřímého vstřikování, které je podle automobilky vhodnější pro použití ve městě, pro něž je tento agregát primárně určen.

Renault Captur 1.0 TCe Renault Captur 1.0 TCe

A nutno podotknout, že ve městě jednotka funguje opravdu skvěle. Je kultivovaná, tříválcového ryku se dočkáte jen pod plným plynem, skvěle odhlučněná a hlavně, pocitově velice živá. Nad volnoběhem se toho sice moc neděje, kolem 2000 otáček ale motor postupně slušně zatáhne. Ani na dálnici to není s elánem úplně špatné, byť dynamika je samozřejmě vzhledem k parametrům už spíše průměrná. Vzhledem k městskému zacílení každopádně hodnotím motor pozitivně.

To k převodovce už tak vlídný nebudu. Jen pět stupňů by mi až tolik nevadilo (byť mnohá konkurenční malá SUV už mají šestikvalt), tužší chod páky v kulise však už ano, stejně jako nepříliš přesné řazení. Ztuha šla zařadit hlavně jednička, vyšší stupně by pak zasloužily přesnější dráhy. Ve 130 km/h pak mimochodem vůz kvůli maximálně pátému převodovému stupni točí 3250 otáček.

Co se pak týče spotřeby, z dlouhodobého hlediska se pohybovala okolo sedmi litrů. Klidnější tempo ale snížilo spotřebu k šesti, na dálnici si pak Captur vzal 6,5 l/100 km.

Až nečekaný univerzál

S ohledem na použitý motor by se Captur mohl jevit jako auto do města, jenže při opuštění městských bulvárů rychle zjistíte, že tohle je univerzál, který se nebojí ani delších tras. Konkrétně na dálnici totiž komfortu pomáhá parádně odhlučněný motor, který prakticky neslyšíte, pěkně odfiltrovaný je také aerodynamický šum. V rámci povolených limitů uslyšíte jen velice lehký svist vanoucího větru. 

To podvozek si čas od času přece jen trochu bouchne, a to navzdory použití základních 17palcových kol. Celkově je znát spíše tužší naladění podvozku, což na rozbitých tuzemských cestách není vždy ideální. Sedmnáctky tak ve výsledku považuji za ideální volbu. Řízení je nicméně příjemné a karoserie se v oblouku nijak zvlášť nenaklání. 

Co ta cena?

Celkově tak musím říct, že Renault Captur je ve druhé generaci povedeným autem, které staví na silných stránkách předchůdce. Jedna negativní věc by se tu však přece jen našla, a tou je cena.

Renault Captur 1.0 TCe Renault Captur 1.0 TCe

V minulosti Captur lákal i na nízkou cenovku, což u druhé generace už úplně neplatí. Podle ceníku se sice u testovaného litru můžete dostat na částku 390.000 korun, ta ale platí jen při bonusu za výkup starého vozu. Jinak základní cena 405.000 korun. A to je více než u mnohé konkurence, včetně přímého soupeře v podobě Peugeotu 2008. Jeho druhou generaci s tříválcem 1.2 PureTech o stejném výkonu 74 kW (a navíc se šestistupňovým manuálem) pořídíte za ceny od 385.000 korun. 

Renault Captur – srovnání motoru 1.0 TCe s konkurencí
Model Renault Captur Kia Stonic Opel Crossland X Peugeot 2008 Škoda Kamiq
Motor 1.0 TCe 100 1.4 CVVT 1.2 Turbo 1.2 PureTech 1.0 TSI
Válce/ventily 3/4 4/4 3/4 3/4 3/4
Zdvihový objem [cm3] 999 1368 1199 1199 999
Výkon [kW/min] 74/5000 73/6000 81/5500 74/5500 70/5000-5500
Točivý moment [Nm/min] 160/2750 133/4000 205/1750 205/1750 175/2000-3500
Převodovka 5M 6M 6M 6M 5M
Maximální rychlost [km/h] 173 172 187 185 181
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,3 12,6 10,9 10,9 11,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,1 5,5 4,7 4,6 5,1
Základní cena [Kč] 405.000 369.980 382.990 385.000 407.900

Základní výbava Capturu nicméně není špatná, vedle již zmíněných full-LED světlometů čítá tempomat, šest airbagů, multimediální systém nebo volant potažený umělou kůží. Plusem je navíc dostupná příplatková výbava. Navigaci dokoupíte za 10.000 korun, za 22.000 Kč je pak paket Zen s automatickou klimatizací, dešťový senzorem, elektricky sklopnými zrcátky, zadními parkovacími senzory nebo hands-free kartou Renault.

Závěr


Závěr

Renault Captur se v první generaci stal hitem, a tak automobilka vsadila na jistotu a při práci na druhé generaci vycházela ze silných vlastností předchůdce a zároveň vylepšila jeho slabé stránky. Na výsledku je to znát, protože Captur II je nadmíru povedeným autem, a to i v případě základní motorizace v podobě benzinového tříválce 1.0 TCe (74 kW) s pětistupňovým manuálem.

Pro jízdu po městě je tento motor optimální volbou, v městských rychlostech je dostatečně živý a na dálnici neudělá ostudu. Škoda jen průměrného manuálu s tužším chodem a nepříliš přesnými drahami. 

Hlavně se ale vylepšil dříve poněkud lacině působící interiér, který je dnes mnohem hodnotnější. Výhodou je i nárůst rozměrů, který vytvořil více prostoru pro cestující i zavazadla. Stále je nicméně počítat s tím, že jsme v kategorii malých SUV, a to je vnitřní prostor pořád spíše dostatečný než přebytečný.

Renault Captur 1.0 TCe Renault Captur 1.0 TCe

Renault Captur II se zkrátka povedl, a tak vlastně lze pochopit poněkud ambiciózní cenovku - základních 405.000 korun za testovaný litr je v rámci segmentu dnes už spíše vyšší částka, a to i s přihlédnutím na slušnou základní výbavu čítající full-LED světlomety, tempomat nebo multimediální systém. Výhodou jsou však dostupné příplatky.

Nejlevnější verze modelu 405.000 Kč (TCe 100/74 kW Zen)
Základ s testovaným motorem 405.000 Kč (TCe 100/74 kW Zen)
Testovaný vůz bez příplatků 405.000 Kč (TCe 100/74 kW Zen)
Testovaný vůz s výbavou 479.170 Kč (TCe 100/74 kW Zen)

Plusy

  • Ve městě živý motor
  • Dobré odhlučnění
  • Stylový vzhled
  • Povedený interiér
  • Slušný vnitřní prostor
  • Dostupná příplatková výbava

Minusy

  • Tužší řazení
  • Tvrdší naladění podvozku
  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Vyšší cenovka
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (78)

Doporučujeme

Renault Captur 1.0 TCe
Cena základní sestavy 405 000 Kč
Výbava základní sestavy 17“ ocelová kola s okrasnými kryty, full-LED světlomety, LED zadní světla, světelný senzor, palubní počítač, sada na opravu pneumatik, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant potažený umělou kůží, elektricky ovládaná přední a zadní okna, posuvná zadní lavice, dvojitá podlaha zavazadelníku, multimediální systém se 7“ displejem, šest airbagů, tempomat, varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek. Kč
Cena testované sestavy 479 170 Kč
Výbava testované sestavy Pack Zen – automatická klimatizace, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, světelný a dešťový senzor, hands-free karta, zadní parkovací čidla (+22.000,-), multimediální a navigační systém Easy Link se 7“ displejem (+10.000,-), metalický lak (+13.500,-), ochrana zavazadlového prostoru Easy Flex (+4.490,-), textilní koberce (+1.590,-), shark anténa (+1.590,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.000,-), rezervní kolo (+5.000,-), zatmavená zadní okna (+2.000,-), dvoubarevná karoserie (+10.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.5 / 5.1
Emise CO2: 116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 404 / 536
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 561
Rozměr pneu: 215/60 R17
Renault Captur 1.0 TCe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1797
c) výška (mm): 1576
d) rozvor (mm): 2639
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 575 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1415
l) šířka vzadu (mm): 1415
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 605
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 1. 2021 10:43
Captur
Hombre,nevím ve kterém roku jste Captura kupoval ale já jsem připlácel 2000.kč 2016!? S autem jako takovém jsem spokojen.
Avatar - Hombre_71
25. 9. 2020 15:56
re.
Já za rezervu do nového Captura připlácel 3000, takže tady mi ta částka nějak nesedí
Avatar - iudex
29. 7. 2020 09:29
Re: design
Tiež na jednej strane hovorím, že je to zbytočná záťaž, ale už sa mi stalo, že som pichol pneu (chytil peknú skrutku pekne až po hlavičku, ešteže to bolo hneď po odchode z domu a mohol sa otočiť). A aj cez víkend kamarát prišiel na chatu s klincom v gume. Plne naložené auto, víkend, ale v kufri len lepiaci sprej a kompresor. Tak sme zvažovali, či zalepiť gumu (ktorá bude potom na vyhadzov, lebo ten sajrajt sa po zaschnutí nedá dať preč) a aj tak ísť len max. 80kou, alebo ísť rovno do pneuservisu. Vyhral servis. Ale mať plnohodnotnú rezervu, nemusí nikam chodiť.
Takže sám by som rezervu ako podmienku kúpy auta nebral (aktuálne ju nemám ani v jednom aute), ale popravde by som bol radšej, keby som ju v aute mal. Je to ako airbag, nemusíš ho nikdy potrebovať, ale keď raz v živote tá situácia nastane, budeš zaňho rád.
Avatar - iudex
29. 7. 2020 09:22
Re: aj mna prekvapilo
Ber to tak, že je to jednoduchý chlapec zo skromných pomerov z východu, ktorý vlastní prvé nové auto v živote a jazdil iba na tom, čo mu v rodine požičali, teda rádovo jednotky kusov áut. Tým je daný jeho obzor a názorové pozadie. To nemyslím ako urážku, len konštatujem fakty. Preto je zbytočné brať jeho názory vážne a vlastne aj zbytočné ho čítať. Nemá zmysel reagovať, seriózne diskutovať, treba sa zasmiať a čítať iných, ktorí majú niečo odjazdené a vedia.
Avatar - Mikesus
28. 7. 2020 20:08
Re: aj mna prekvapilo
tak ano, 4,25m je jedno z nejmenších v provozu. Mluvil jsem obecně o 10cm, které docela poznávám. 4,56 vs 4,65 je fakt znát.