Segment malých aut čekají důležité změny. Na jaké novinky se můžeme těšit?
V kategorii malých aut se v minulých měsících dočkalo nových generacích hned několik klíčových modelů. Mezigenerační proměna segmentu B však pokračuje i nadále.
Malé automobily, nebo segment B, chcete-li, zůstává i v době rostoucích prodejů nejrůznějších SUV nejžádanější kategorií na evropských trzích, na českém trhu pak hraje roli dvojky, po nižší střední třídě. I proto je každá novinka ostře sledovaná. V příštích měsících se přitom dočkáme hned dvou důležitých.
Setrvávající obliba malých automobilů souvisí s tím, že dlouhodobě oslovují různorodé typy zákazníků. Kupují je jak mladí, nevyježdění řidiči, hledající třeba své vůbec první auto, tak starší klientela, které už malé auto jednoduše na důchod stačí. To je ale zároveň těžký úkol pro automobilky, které musejí svým dílem oslovit rozdílné skupiny klientů.
Výrobci navíc na malých automobilech tolik nevydělají. Vysoká konkurence znamená, že marže jsou nízké, důležitým argumentem pro nákup toho kterého auta je totiž v tomto segmentu také jejich cena. Přesto kvůli vysokému tržnímu podílu segmentu je tato kategorie modelů mezi automobilkami oblíbená, a to přestože se v Evropě nabídka prakticky omezila na pětidveřové hatchbacky. Už pár let tak vedle mainstreamových značek láká také ty prémiové – Audi dlouhá léta nabízí model A1, BMW je zastoupeno elektromobilem i3, popřípadě značkou Mini a Mercedes-Benz má zase Smart ForFour.
V posledních měsících navíc segment prochází důležitou mezigenerační proměnou. Již loni dorazila pátá generace Renaultu Clio, aktuálně nejprodávanějšího zástupce segmentu v rámci Evropy. Krátce na to následoval i jeho úhlavní rival v podobě Peugeotu 208, na začátku letošního roku pak na český trh dorazil i jeho koncernový bratr, Opel Corsa.
Ve všech případech se mezigenerační proměna podle všeho povedla, protože tato trojice jsou za první čtvrtletím letošního roku nejprodávanější modely segmentu B v rámci Evropy.
Evropský trh ve čtvrtletí 2020: Nejprodávanější malé automobily | |||
Zdroj: CarSalesBase.com | |||
Poř. | Model | Prodej 1-3/2020 (ks) | Meziroční rozdíl (%) |
1. | Renault Clio | 59.663 | -30 |
2. | Peugeot 208 | 50.593 | -19 |
3. | Opel/Vauxhall Corsa | 49.097 | -24 |
4. | VW Polo | 47.142 | -40 |
5. | Ford Fiesta | 44.480 | -31 |
6. | Toyota Yaris | 43.958 | -28 |
7. | Citroën C3 | 37.578 | -38 |
8. | Dacia Sandero | 33.370 | -41 |
9. | Škoda Fabia | 26.309 | -36 |
10. | Mini | 26.135 | -24 |
11. | Renault Zoe | 20.438 | +83 |
12. | Seat Ibiza | 19.198 | -23 |
13. | Audi A1 | 17.692 | -22 |
14. | Hyundai i20 | 16.556 | -23 |
15. | Lancia Ypsilon | 12.716 | -31 |
- | CELKEM | 566.086 | -32 |
To na českém trhu je situace lehce odlišná. Bezkonkurenční pozici u nás drží domácí Škoda Fabia, na jejíchž 8.265 registrací za první pololetí konkurence zkrátka nestačí, a to přestože si vůz meziročně pohoršil o 23,9 %. Druhý následuje Renault Clio a třetí je Hyundai i20.
Právě korejská automobilka je na českém trhu v segmentu malých aut dlouhodobě úspěšná, vlastně už od dob modelu Getz, který se prodával před první generaci i20 uvedené v roce 2008. Korejský hatchback navíc v Česku patří mezi automobily, kterým počet registrací navzdory celkovému propadu prodejů způsobeného pandemií koronaviru v meziročním srovnání rostou. Důvodem je jistě i atraktivní cenovka.
Zdroj: SDA | |||
Český trh v pololetí 2020: Nejprodávanější malé automobily | |||
Poř. | Model | Prodej 1-6/2020 (ks) | Meziroční rozdíl (%) |
1. | Škoda Fabia | 8265 | -23,9 |
2. | Renault Clio | 1458 | -31,2 |
3. | Hyundai i20 | 1137 | +54,5 |
4. | Dacia Sandero | 974 | -36,8 |
5. | Toyota Yaris | 971 | +6,6 |
6. | VW Polo | 585 | -19,7 |
7. | Kia Rio | 565 | -12,7 |
8. | Citroën C3 | 520 | -13,8 |
9. | Peugeot 208 | 407 | -43,8 |
10. | Seat Ibiza | 309 | -25,0 |
11. | Opel Corsa | 284 | +6,0 |
12. | Suzuki Swift | 211 | -10,6 |
13. | Ford Fiesta | 161 | -76,2 |
14. | Honda Jazz | 86 | -4,4 |
15. | Mini | 71 | -9,0 |
CELKEM | 16121 | -23,4 |
Do prodeje se přitom už brzy chystá nová generace. Hyundai i20 třetí generace měl debutovat na březnovém autosalonu v Ženevě, po jeho zrušení však premiéra proběhla pouze digitálně. Auto vsadí na sportovní styl, moderní interiér s digitálními obrazovkami pro multimediální systém i přístrojový štít nebo novou generaci motorů, která v některých případech využije mildhybridní ústrojí.
Inovace přitom brzy čekají i jeho sourozence z koncernu Hyundai-Kia. Český ceník totiž již odhalila modernizovaná Kia Rio, která v rámci letošního faceliftu dostane právě motory z nové i20.
Nové generace pak čekají rovněž další z top 5 nejprodávanějších malých hatchbacků u nás. Již za pár týdnů do Česka dorazí čtvrtá generace Toyoty Yaris. Přijede s novými základy v podobě platformy TNGA ve verzi GA-B, jejíž součástí je i nový tříválcový hybrid. Právě tato úsporná varianta má být hlavní předností tohoto modelu.
Na konci roku pak přijde napjatě očekávaná třetí generace Dacie Sandero. Využije jednodušší verzi platformy CMF-B z aktuálního Renaultu Clio, což bude znamenat sázku na tříválce 1.0 SCe a TCe, které zřejmě doplní i turbodiesel 1.5 Blue dCi. Do budoucna pak kvůli emisním normám není vyloučen ani příchod mildhybridu.
V segmentu B zkrátka zůstává živo i nadále, a tak se zdá, že si svoji silnou pozici v rámci Evropy udrží i nadále. Kombinace kompaktních rozměrů a pořád atraktivní ceny zkrátka pořád zůstávají lákadlem. Nebo máte na malá auta jiný názor?