Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Segment malých aut čekají důležité změny. Na jaké novinky se můžeme těšit?

David Bureš David Bureš 24. 8. 2020 • 17:08
109
68
Zobrazit náhledy (109)
Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Kia Rio Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3

V kategorii malých aut se v minulých měsících dočkalo nových generacích hned několik klíčových modelů. Mezigenerační proměna segmentu B však pokračuje i nadále.

Malé automobily, nebo segment B, chcete-li, zůstává i v době rostoucích prodejů nejrůznějších SUV nejžádanější kategorií na evropských trzích, na českém trhu pak hraje roli dvojky, po nižší střední třídě. I proto je každá novinka ostře sledovaná. V příštích měsících se přitom dočkáme hned dvou důležitých.

Setrvávající obliba malých automobilů souvisí s tím, že dlouhodobě oslovují různorodé typy zákazníků. Kupují je jak mladí, nevyježdění řidiči, hledající třeba své vůbec první auto, tak starší klientela, které už malé auto jednoduše na důchod stačí. To je ale zároveň těžký úkol pro automobilky, které musejí svým dílem oslovit rozdílné skupiny klientů.

Výrobci navíc na malých automobilech tolik nevydělají. Vysoká konkurence znamená, že marže jsou nízké, důležitým argumentem pro nákup toho kterého auta je totiž v tomto segmentu také jejich cena. Přesto kvůli vysokému tržnímu podílu segmentu je tato kategorie modelů mezi automobilkami oblíbená, a to přestože se v Evropě nabídka prakticky omezila na pětidveřové hatchbacky. Už pár let tak vedle mainstreamových značek láká také ty prémiové – Audi dlouhá léta nabízí model A1, BMW je zastoupeno elektromobilem i3, popřípadě značkou Mini a Mercedes-Benz má zase Smart ForFour.

V posledních měsících navíc segment prochází důležitou mezigenerační proměnou. Již loni dorazila pátá generace Renaultu Clio, aktuálně nejprodávanějšího zástupce segmentu v rámci Evropy. Krátce na to následoval i jeho úhlavní rival v podobě Peugeotu 208, na začátku letošního roku pak na český trh dorazil i jeho koncernový bratr, Opel Corsa.

Ve všech případech se mezigenerační proměna podle všeho povedla, protože tato trojice jsou za první čtvrtletím letošního roku nejprodávanější modely segmentu B v rámci Evropy.

Evropský trh ve čtvrtletí 2020: Nejprodávanější malé automobily
Zdroj: CarSalesBase.com
Poř. Model Prodej 1-3/2020 (ks) Meziroční rozdíl (%)
1. Renault Clio 59.663 -30
2. Peugeot 208 50.593 -19
3. Opel/Vauxhall Corsa 49.097 -24
4. VW Polo 47.142 -40
5. Ford Fiesta 44.480 -31
6. Toyota Yaris 43.958 -28
7. Citroën C3 37.578 -38
8. Dacia Sandero 33.370 -41
9. Škoda Fabia 26.309 -36
10. Mini 26.135 -24
11. Renault Zoe 20.438 +83
12. Seat Ibiza 19.198 -23
13. Audi A1 17.692 -22
14. Hyundai i20 16.556 -23
15. Lancia Ypsilon 12.716 -31
- CELKEM 566.086 -32

To na českém trhu je situace lehce odlišná. Bezkonkurenční pozici u nás drží domácí Škoda Fabia, na jejíchž 8.265 registrací za první pololetí konkurence zkrátka nestačí, a to přestože si vůz meziročně pohoršil o 23,9 %. Druhý následuje Renault Clio a třetí je Hyundai i20.

Právě korejská automobilka je na českém trhu v segmentu malých aut dlouhodobě úspěšná, vlastně už od dob modelu Getz, který se prodával před první generaci i20 uvedené v roce 2008. Korejský hatchback navíc v Česku patří mezi automobily, kterým počet registrací navzdory celkovému propadu prodejů způsobeného pandemií koronaviru v meziročním srovnání rostou. Důvodem je jistě i atraktivní cenovka.

Zdroj: SDA
Český trh v pololetí 2020: Nejprodávanější malé automobily
Poř. Model Prodej 1-6/2020 (ks) Meziroční rozdíl (%)
1. Škoda Fabia 8265 -23,9
2. Renault Clio 1458 -31,2
3. Hyundai i20 1137 +54,5
4. Dacia Sandero 974 -36,8
5. Toyota Yaris 971 +6,6
6. VW Polo 585 -19,7
7. Kia Rio 565 -12,7
8. Citroën C3 520 -13,8
9. Peugeot 208 407 -43,8
10. Seat Ibiza 309 -25,0
11. Opel Corsa 284 +6,0
12. Suzuki Swift 211 -10,6
13. Ford Fiesta 161 -76,2
14. Honda Jazz 86 -4,4
15. Mini 71 -9,0
  CELKEM 16121 -23,4

Do prodeje se přitom už brzy chystá nová generace. Hyundai i20 třetí generace měl debutovat na březnovém autosalonu v Ženevě, po jeho zrušení však premiéra proběhla pouze digitálně. Auto vsadí na sportovní styl, moderní interiér s digitálními obrazovkami pro multimediální systém i přístrojový štít nebo novou generaci motorů, která v některých případech využije mildhybridní ústrojí.

Inovace přitom brzy čekají i jeho sourozence z koncernu Hyundai-Kia. Český ceník totiž již odhalila modernizovaná Kia Rio, která v rámci letošního faceliftu dostane právě motory z nové i20. 

Nové generace pak čekají rovněž další z top 5 nejprodávanějších malých hatchbacků u nás. Již za pár týdnů do Česka dorazí čtvrtá generace Toyoty Yaris. Přijede s novými základy v podobě platformy TNGA ve verzi GA-B, jejíž součástí je i nový tříválcový hybrid. Právě tato úsporná varianta má být hlavní předností tohoto modelu.

Na konci roku pak přijde napjatě očekávaná třetí generace Dacie Sandero. Využije jednodušší verzi platformy CMF-B z aktuálního Renaultu Clio, což bude znamenat sázku na tříválce 1.0 SCe a TCe, které zřejmě doplní i turbodiesel 1.5 Blue dCi. Do budoucna pak kvůli emisním normám není vyloučen ani příchod mildhybridu.

V segmentu B zkrátka zůstává živo i nadále, a tak se zdá, že si svoji silnou pozici v rámci Evropy udrží i nadále. Kombinace kompaktních rozměrů a pořád atraktivní ceny zkrátka pořád zůstávají lákadlem. Nebo máte na malá auta jiný názor?

Související články

Témata
Avatar - Emel
25. 8. 2020 22:43
Re: Punto
Ale jo, špatný auto to určitě nebude. Jenom to nevidím úplně jako auto pro fandy Fiatu... protože co si budeme povídat, kupují si prostě Mazdu... Mazda dělala MX-5 před Fiatem a bude ji dělat po Fiatu a Fiat se prostě v téhle generaci svezl.

Ono je to podobné u Supry, ale ta má aspoň tu výhodu, že je to kupé a bávo je kabrio.
25. 8. 2020 15:45
Re: Re: Punto
Kde vlastne je GTI? Vzhľadom na to, čo vidím v súčasných diskusiách, mi jeho svojský ale elegantný štýl docela chýba.
25. 8. 2020 15:43
Re: Punto
Mne sa tento Fiat páči tak ako je. OK, technicky je to Mazda, ale má to európsky Fiaťácky dizajn odkazujúci na úspešnú minulosť a ako taký pôsobí sympaticky. V testoch toto autíčko vychádzalo tiež dosť dobre. Osobne sa mi páči viac ako Mazda.
25. 8. 2020 15:33
Re: B segment
Áno, v tom máš pravdu. Lebo dnešné autá už nie sú autá, ale malé tanky. A pretože sú z plechu, na dosiahnutie potrebnej tuhosti sú nosníky veľké a objemné. K tomu mohutné plasty, aby bol pocit "bytelnosti" a vošli do toho všetky káble a elektronika - a z veľkého auta je vnútri o kus menšie. Zo starších áut segmentu mám často lepší pocit z priestoru; čiastočne za to môžu aj obvykle väčšie okná starších modelov, ale aj tenšie bočné panely a dvere.
25. 8. 2020 07:26
Re: Re: Punto
Veľmi dobrý pohľad, plne súhlasím :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud