TEST Šest nejtěžších soupeřů pro Škodu Rapid
Škoda s novým Rapidem opakuje úspěšný recept první moderní generace liftbacku Octavia. To znamená i poměrně svérázné zaměření – kdybyste hledali druhé přesně takové auto, zjistíte, že ho nikdo nevyrábí.
To ale neznamená, že by měl mít Rapid na růžích ustláno. Našli jsme šest modelů, které budou pro novou škodovku největšími soupeři. Z našich předchozích článků už novinku dobře znáte, pojďme se teď tedy podívat, jak si stojí v nepřímém porovnání s „naší“ šesticí.
Nepřehlédněte také:
- Škoda Rapid: První test a velká fotogalerie (171 fotek)
- Škoda Rapid 1,2 TSI: Jak jezdí?
- Exkluzivní videotest: Škoda Rapid očima redaktorů
- Škoda Rapid: Motory a technické údaje
- Víme první: Škoda Rapid bude stát méně než 299 tisíc korun
1. Renault Fluence
Viděno optikou českého trhu, největším soupeřem pro Rapid bude nejspíš Renault Fluence. Ani s příchodem nové Škody nemizí hlavní trumf čtyřdveřového Renaultu: velikost. Fluence je o celých 10 cm širší, o 13,5 cm delší a má o 10 cm delší rozvor.
To se zákonitě musí někde projevit a opravdu – interiér je ve Fluence prostornější, ale pouze v příčném směru. Zde má Renault náskok osmi centimetrů, v podélném prostoru ale dosáhne akorát na remízu.
Rapid vítězí větším zavazadlovým prostorem, lepším přístupem k zavazadlům přes páté dveře (tyto dva argumenty platí téměř univerzálně) a modernějšími motory. Navíc přinejmenším v případě benzinových o dost úspornějšími.
2. Chevrolet Cruze
Korejský sourozenec Opelu Astra, Chevrolet Cruze, sází na podobné karty jako Rapid. Kombinace osvědčené a moderní techniky je zabalená do poměrně výrazného designu. Na rozdíl od Fluence se zde nehraje na efekt, Chevrolet podobně jako Škoda otevřeně přiznává jednoduchost auta.
Silnou zbraní Chevroletu je výběr tří karoserií. Místo jediného liftbacku si může zákazník vybrat mezi sedanem a hatchbackem. Až bude Rapid v prodeji, tak bude Chevrolet nabízet i Cruze kombi. Ceník ovšem pracuje jen s pevně danými konfiguracemi výbavy, které mnohé lepší prvky výbavy dopřávají jen těm nejdražším verzím.
Nabídka motoru se během léta rozšíří na pětici agregátů. Proti nejsilnějšímu z nich, turbodieselu 2,0 VCDi o výkonu 120 kW, nemá Rapid (ani žádný další z konkurentů) adekvátní odpověď.
3. Hyundai Elantra
Ambiciózní Hyundai loni uvedl na český trh kompaktní sedan Elantra. Tento vůz ale plní spíše okrajovou roli. Proto nabízí jediný motor, atmosférickou benzinovou šestnáctistovku s 97 kW. Rozevláté linie jsou přesným opakem Rapidu. Komu se líbí Elantra, ten asi pro nový škodovácký design nenajde pochopení – a naopak.
A co tedy o 5 cm delší a o 7 cm širší Elantra nabízí? Více místa pro kolena v zadní řadě sedadel a širší interiér. Na Rapid ale ztrácí prostorem pro hlavu, především na zadních místech. Navíc je kvůli fluidnímu designu u Elantry nejmenší vstup do zavazadlového prostoru. Zákazník navíc musí oželet funkci RDS u rádia nebo možnost připlatit si za vestavěnou navigaci.
4. Fiat Linea
Ve skutečnosti má k Rapidu nejblíž Fiat Linea, 4,5metrový sedan na jednoduchém technickém základu. Tyto modely ale dělí téměř jedna generace, a tak je za přímé protivníky bude považovat málokdo. Nakonec i 500litrový zavazadlový prostor má k Rapidu svým objemem nejblíž.
Fiat trpí nedostatkem místa pro hlavy zadních cestujících. Naproti tomu může okouzlit elegantním a nadčasovým designem. Problém Liney je jinde – po pěti letech na trhu se už poněkud okoukala. A kdo by v ní našel zalíbení, může dnes vybírat už jen za dvou motorů: dýchavičnému 1,4 8v s 57 kW sekunduje dieselová šestnáctistovka.
5. Chevrolet Aveo sedan
Celkově menší, ale nejspíš i o něco levnější, sedan Chevrolet Aveo může být zajímavou alternativou. Sází na jednoduchý, svalnatý design a efektní, avšak účelně navržený interiér. Jako jediný z vybraných vozů spadá do segmentu malých aut, takže nepřekvapí nejužší interiér
Zavazadlový prostor překonává 500 litrů, za což vděčí masivnímu zadnímu převisu. Karoserie totiž dosahuje téměř délky Rapidu. Segmentu malých aut odpovídá vedle ceny a úzkého interiéru také málo prostoru pro zadní cestující.
6. Mazda 3 sedan
Sedan od Mazdy je spíše teoretickou konkurencí, pro úplnost ale nemůže chybět. Na své straně má hned několik trumfů: staromilce potěší dvojicí atmosférických motorů v nabídce, nadšené řidiče zase přesné řízení, důkladně naladěný podvozek a precizní řazení.
Další předností, alespoň v symbolické rovině, je původ auta. Zatímco Renault a Fiat se vyrábí v Turecku, Hyundai a Chevrolet v Koreji, Mazda se chlubí nálepkou Made in Japan. Zároveň to ale znamená zátěž v podobě cla a silného kurzu jenu, tedy i v dnešní době relativně vyšší pořizovací cenu. Mazda ji obhajuje sportovní image značky, vyladěnými jízdními vlastnostmi a spolehlivostí.
+ Škoda Octavia II
Těžko lze zakončit toto srovnání bez zmínky o Škodě Octavia. Pro Rapid sice konkurencí není – nový model nahrazuje Octavii Tour II, běžné verze oktávky se pak budou souběžně s Rapidem prodávat jen několik týdnů, nanejvýš měsíců.
Dražší verze nechme stranou, podstatné je, že tři z pěti motorů nabízených v Rapidu si můžete pořídit i v Octavii. Porovnání plusů a minusů hovoří docela jasně pro větší model – velkorysejší technický základ, větší prostor pro zavazadla a hodnotnější provedení interiéru jsou silné argumenty.
Na druhou stranu Rapid nabídne v menší karoserii srovnatelný prostor pro posádku. A také bude zhruba o 50 tisíc levnější. Jak se ale přiblíží konec druhé generace Octavie, mohou výprodejové ceny klesnout ještě níž, než jsou dnes. A pak Octavia existuje i jako kombi, zatímco Rapid s takovou karoserií si (alespoň pro zatím) nekoupíte.
Příští rok přijde nová Octavia, která bude větší než ta stávající a zacílí na náročnější zákazníky. Soužití Rapidu s Octavii se tím dostane do rovnováhy, kdy si budou oba modely konkurovat jen ve výjimečných případech.