Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo (120 kW) – I ten nejmenší se povedl

David Bureš
Diskuze (73)

I nejmenší SsangYong v nabídce dokazuje, že je povedeným vozem. Na větší sourozence ale v některých ohledech přece jen ztrácí.

Design, interiér


SsangYong po návratu na český trh způsobil docela poprask. Vrátil se totiž s konkurenceschopnou paletou modelů, které zaujaly nejen atraktivní cenovkou, ale také až luxusním interiérem, ať už šlo o velký Rexton nebo novou generaci kompaktního SUV Korando. Přestože jsme vozy SsangYong loni vyzkoušeli hned několikrát, jeden model nám do sbírky otestovaných aut chyběl - Tivoli. Po tradičním týdenním testování to napravujeme, a tak už víme, jak nejmenší SsangYong jezdí.

Tivoli bylo jedním z trojice automobilů, kterými se SsangYong na přelomu let 2018 a 2019 na český trh vrátil (vedle jeho prodloužené verze XLV a velkého Rextonu). Od té doby se však leccos změnilo, XLV v nabídce skončilo, naopak ji doplnil pick-up Musso Grand a především kompaktní Korando, od něhož si značka slibuje nejvyšší podíl na českém odbytu. A mezitím se změnilo rovněž Tivoli, které v září dorazilo v modernizovaném balení. Však se jinde ve světě prodává už od roku 2015.

A právě variantu s přepracovanými designem a motory jsme vyzkoušeli, konkrétně ve vrcholném stupni DLX Plus, benzinovým čtyřválcem 1.5 GDI Turbo pod kapotou a spárovaným s příplatkovým automatem a pohonem všech kol.

Robustní prcek

SsangYong Tivoli se svojí délkou 4.225 mm velikostně odpovídá segmentu malých SUV, čistě podle vzhledu byste to ale možná ani neodhadovali. Tivoli se svou robustní karoserií zkrátka na první pohled vypadá větší, než ve skutečnosti je.

Design se v rámci loni provedeného faceliftu na první pohled tolik nezměnil, když však obě varianty postavíte bok po boku, zjistíte, že těch provedených změn bylo přece jen dost. Jen vpředu se měnil nárazník, tvar světlometů i maska chladiče, díky čemuž se Tivoli ještě více přiblížilo větším sourozencům.

Ve výsledku si ho tak klidně můžete splést s větším Korandem, které používá obdobný tvar C sloupků i prolisy na bocích karoserie. Poznávacím znakem nejmenšího SsangYongu je však originální záď s netradičně pojatými, vertikálně orientovanými koncovými světly a mohutným znakem výrobce na víku kufru.

Tivoli tak nepůsobí už tak výjimečně, jako když jsme poprvé zkoušeli velký Rexton, vedle ostatních malých SUV na trhu ale se svojí hranatou karoserií zůstává nezaměnitelné. Styl si své fanoušky jistě najde, já ale přiznám, že se mi více líbí větší SsangYongy. Tu svébytnou záď ale chválím!

SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo

Změnil se též interiér

Modernizace významně proměnila také interiér, kde se objevil zcela nový středový panel s vrcholnou devítipalcovou obrazovkou multimediálního systému, opět inspirovaný větším Korandem. Díky němu vnitřek Tivoli působí hodnotněji než dosud – stříbrné plasty bývaly jak v autech z konce minulého tisíciletí. Takového prémiového feelingu nicméně Tivoli na rozdíl od větších modelů značky nedosahuje, jinak skvělý dojem sráží výběr některých materiálů nebo plechový zvuk při zavírání „papírově“ působících dveří. Zkrátka takový styl jako v Suzuki Vitara. Také některé detaily působí lacině, ať už madlo ruční brzdy nebo tlačítko otevírání palivové nádrže.

Za volantem s „asijsky“ tenkým věncem se sedí vzpřímeně a výše, jak na SUV oceňují zákazníci, což zdůrazňuje poměrně nízká palubní deska. Ta je přiměřeně hluboká, v kabině nezabírá tolik místa, a tak Tivoli potěší velkorysým vnitřním prostorem. To je znát především na zadních sedadlech, kde prostoru pro cestující pomáhá v rámci segmentu dlouhý rozvor (2.600 mm). S výškou 184 centimetrů mi tudíž stále zbývá dostatečná rezerva před koleny a oceňuji i dostatek místa nad hlavou nebo možnost nastavení sklonu opěradla. Ocenil bych ale výše umístěný sedák zadní lavice.

Naopak se zavazadelníkem už to taková radost není. Už krátký převis naznačuje, že prostoru pro zavazadla tolik nebude, což se potvrzuje i v praxi, udávaný objem 327 litrů zkrátka není moc (ani v rámci segmentu). Objem totiž ukusuje příplatkový pohon všech kol, dvoukolka poskytne 423 litrů. Moc se nám ale nelíbí ani laciné čalounění zavazadelníku nebo měkký kryt. Nepotěší ani nepravidelné tvary kufru s různými záhyby.

SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo

Motor, jízdní vlastnosti


Jednoduchá, ale komplexní nabídka motorů

Nabídka motorů pro Tivoli se zdá na první pohled jednoduchá, čítá výhradně jeden benzinový čtyřválec (1.5 GDI Turbo) a jeden turbodiesel (1.6 D), jenže oba lze libovolně pořídit jak s šestistupňovým manuálem, tak šestistupňovým automatem, vybírat lze i mezi pohonem předních a všech kol. A tak je ve výsledku portfolio značně komplexní. V dnešní době věc stále méně vídaná!

My Tivoli vyzkoušeli se zážehovou patnáctistovkou, která v rámci faceliftu nahradila dosavadní čtyřválec 1.6 e-XDI. Stejně jako ve větším Korandu je naladěna na slušných 120 kW, točivý moment se liší v závislosti na použité převodovce – s manuálem má 280 N.m, v případě testovaného automatu je o 20 N.m nižší. Změna mimochodem proběhla i na straně turbodieselu, když dosavadní šestnáctistovku s 85 kW nahradil čtyřválec 1.6 D s rovnými 100 kW.

Turbodmychadlem přeplňovaná patnáctistovka s přímým vstřikováním na papíře potěší, v praxi ale žádným trhačem asfaltu není. Je to zkrátka příjemné svezení, které plně postačuje i na nějaké to předjíždění a neudělá ostudu ani na dálnici, nikoliv však nějaký sportovec plný elánu.

SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo

Tivoli je zkrátka primárně o pohodlí, což je způsobené už naladěním pohonného ústrojí. Motor se nijak zvlášť nežene do otáček, automatická převodovka s hydrodynamickým měničem od Aisinu je přizpůsobena hlavně pohodlné jízdě. Řadí sice pomalu, ale naprosto hladce. Snad jen v hustém provozu ve městě při častém popojíždění se nechá zmást a občas sebou cukne. Celkové naladění automatu nám ale vyhovuje více než ve verzi před faceliftem, s nímž jsme se krátce svezli.

Spotřeba paliva je spíše vyšší, z dlouhodobého hlediska se pohybovala kolem osmi litrů. Na dálnici si Tivoli řeklo o nějakých 8,5 litru na 100 kilometrů. Zkrátka daň za kombinaci benzinového motoru s automatem a čtyřkolky v hranaté vysoké karoserii.

Důraz na komfort

Právě konstrukce s vysokou přídí se bohužel plně projeví na dálnici z hlediska hlučnosti. Kolem hranaté karoserie zkrátka uslyšíte šumění větru.

Samotné nastavení podvozku s čtyřprvkovou nápravou vzadu v případě čtyřkolky (dvoukolka se spoléhá na torzní tyč) odpovídá komfortnímu naladění auta. Tivoli příjemně pohodlně filtruje nerovnosti, na příčných nerovnostech se ale od zadní nápravy občas ozve hlučná rána – poněkud překvapivě s ohledem na použití multilinku.

Na nějaké divočiny to pak celkově není, Tivoli se do rychlejšího tempa nežene, navíc poměrně lehké řízení neposkytuje příliš zpětné vazby a nějakou jistotu. Při ostřejších manévrech si pak všimnete až přecitlivě nastavené stabilizace.

Aktivní pohon všech kol s automatickou distribucí točivého momentu mezi nápravy pak umožňuje přepnutí nastavení ve třech režimech – 2WD s důrazem na pohon předních kol pro snížení spotřeby paliva doplňuje ještě 4WD lock s rozdělením 50:50 mezi nápravy a 4WD (podle podmínek rozděluje točivý moment mezi nápravy). Přepínat můžete také mezi několika jízdními režimy - Eco otupuje reakce pro úsporu paliva, zatímco Power rekce mírně zostří. Zajímavostí je pak Winter pro jízdu na kluzkém povrchu, který auto rozjíždí na druhý převodový stupeň pro lepší trakci.

SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo

Výtečná cena

Větší SsangYongy nás při testování zaujaly také atraktivní cenovkou, což platí i pro Tivoli. To navíc přidává v segmentu malých SUV stále méně obvyklou možnost pohonu všech kol, kterou část zákazníků také ocení. Navíc příplatek za čtyrkolku činí přijatelných 33.900 korun. Přitom ani automat není nijak zvlášť drahý, stojí 29.900 korun. Zkoušené Tivoli v kombinaci 1.5 GDI Turbo/automat/pohon 4x4 tak v základu přijde na parádních 433.700 Kč. Jinde za to nepořídíte ani obdobně silnou předokolku...

SsangYong Tivoli – srovnání s dalšími malými SUV
Model SsangYong Tivoli Hyundai Kona Fiat 500X Suzuki Vitara Škoda Kamiq
Motor 1.5 GDI Turbo 1.6 T-GDI 1.3 FireFly 1.4 BoosterJet 1.5 TSI
Pohon 4x4 4x4 4x2 4x4 4x2
Zdvihový objem [cm3] 1497 1591 1332 1373 1498
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 120/5000-5500 130/5500 110/5250 103/5500 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]  260/1500-4000 265/1500-4500 270/1850 220/1500-4000 250/1500-3500
Převodovka 6A 7DS 6DS 6A 7DS
Max. rychlost [km/h] 175 205 200 200 212
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 7,9 9,1 10,2 8,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,56 6,8 6,1 6,2 5,1
Základní cena [Kč] 433.700 489.990 469.900 581.900 487.900

Základní výbava je přitom již přijatelná. Zahrnuje šest airbagů, tempomat, palubní počítač, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, manuální klimatizaci nebo rádio se šesti reproduktory a ovládáním na volantu. Snad jen dálkové ovládání  centrálního zamykání bychom postrádali.

Konkrétně testované Tivoli pak sice přesáhlo hranici šesti set tisíc korun, zase ale bylo nabité výbavou až po strop. Nechybělo mu sedm airbagů, vyhřívaný volant, sledování mrtvého úhlu, kožené čalounění nebo vyhřívání i ventilování předních sedadel.

Závěr


Závěr

SsangYong Tivoli je sice nejmenším modelem v evropské nabídce značky, v lecčems ale připomíná větší bratry. Konkrétně bohatou výbavou, která v segmentu rozhodně není běžná, k dispozici jsou i takové prvky jako ventilovaná přední sedadla, digitální přístrojový štít nebo třeba vyhřívaný volant. Potěší také široká nabídka – motory jsou možná k dispozici jen dva (jeden zážehový a jeden vznětový), oba lze ale pořídit i se čtyrkolkou nebo automatem, jak je libo, což v dnešní době svázané snahou o co nejnižší flotilové emise není vůbec běžné.

Tivoli ale přece jen v některém ohledu dá najevo, že je nejmenší a tudíž i nejlevnější člen rodiny SsangYong. Uvnitř přece jen působí laciněji a odhlučnění na dálnici není kdovíjaké, stejně tak od podvozku se na větší nerovnosti ozve hlučná rána. Celkově vzato je to ale povedené auto, vedle výše zmíněných plusů zmiňujeme ještě třeba komfortně řadící převodovku nebo prostorný interiér. A pak také cenu, za 433.700 korun malé SUV se čtyřkolkou a automatem jinde neseženete...

Nejlevnější verze modelu 369.900 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW STD)
Základ s testovaným motorem 433.700 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 4x4 6A/T STD)
Testovaný vůz bez příplatků 568.700 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 4x4 6A/T DLX Plus)
Testovaný vůz s výbavou 618.400 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 4x4 6A/T DLX Plus)

Plusy

  • Bohatá výbava
  • Široká nabídka pohonů
  • Hladká změna převodu
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Lacinější detaily v interiéru
  • Průměrné jízdní vlastnosti
  • Vyšší hluk na dálnici
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (73)

Doporučujeme

SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo (120 kW) 4x4 6AT
Cena základní sestavy 568 700 Kč
Výbava základní sestavy Varování při opuštění jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, rozpoznání dopravních značek, sedm airbagů, tempomat, přední a zadní parkovací senzory, digitální přístrojový štít, kožený multifunkční volant s vyhřívaným věncem, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový a světelný senzor, dvouzónová automatická klimatizace, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, ambientní osvětlení interiéru, multimediální systém s 8“ dotykovým displejem, zadní parkovací kamera, 18palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik, diody denního svícení, mlhovky. Kč
Cena testované sestavy 618 400 Kč
Výbava testované sestavy Safety Pack – detekce mrtvého úhlu, udržování v pruhu, asistent pro bezpečné vystupování z vozu (+9.500,-), bezklíčové odemykání vozu (+6.900,-), ventilovaná přední sedadla + elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+13.300,-), Smart Audio Multimedia s 9“ dotykovým displejem a navigací (+12.000,-), Black Paket – černě lakovaná střecha + 18“ kola v černé barvě (+8.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.56
Emise CO2: 195
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 327 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1445 / 0
Rozměr pneu: 215/50 R18
SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo (120 kW) 4x4 6AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4225
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1621
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - xxc
28. 1. 2020 21:52
Re: SUZUKI SX4 S Cross
mozno trebalo podradit do 4ky :-)
Avatar - rohYpnol
28. 1. 2020 19:30
Re: SUZUKI SX4 S Cross
No jako teď jsem jel se 40 kW a jako pedál na podlaze znamenalo 130 tacho.... :D

Ale asi to byli zdechlí koně HTP... Jestli máš ještě koně fičáky MPI tak možná... ;-)
28. 1. 2020 13:21
Re: Kdo chce psa bít
presne. Ja jezdil minulym Koradem a skvele auto. Jeste pockam , s cim prijdou v oblasti hybridu letos a bude to zhavy kandidat na zmenu.
Avatar - miromen
28. 1. 2020 10:00
Re: Kdo chce psa bít
Ja jen aby jsi zbytečně nekřivdil redaktorovi. Ale je fakt, že podrobnějši popis vlastnosti motorizaci tak jak to vnimaš např. ty nebyva samozřejmosti. Což je samozřejmě škoda.
Avatar - Ozzman
28. 1. 2020 09:43
Re: SUZUKI SX4 S Cross
To bylo pro rohypnola, když to zpochybńuje ! :D