TEST SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo (120 kW) – I ten nejmenší se povedl
I nejmenší SsangYong v nabídce dokazuje, že je povedeným vozem. Na větší sourozence ale v některých ohledech přece jen ztrácí.
Design, interiér
SsangYong po návratu na český trh způsobil docela poprask. Vrátil se totiž s konkurenceschopnou paletou modelů, které zaujaly nejen atraktivní cenovkou, ale také až luxusním interiérem, ať už šlo o velký Rexton nebo novou generaci kompaktního SUV Korando. Přestože jsme vozy SsangYong loni vyzkoušeli hned několikrát, jeden model nám do sbírky otestovaných aut chyběl - Tivoli. Po tradičním týdenním testování to napravujeme, a tak už víme, jak nejmenší SsangYong jezdí.
Tivoli bylo jedním z trojice automobilů, kterými se SsangYong na přelomu let 2018 a 2019 na český trh vrátil (vedle jeho prodloužené verze XLV a velkého Rextonu). Od té doby se však leccos změnilo, XLV v nabídce skončilo, naopak ji doplnil pick-up Musso Grand a především kompaktní Korando, od něhož si značka slibuje nejvyšší podíl na českém odbytu. A mezitím se změnilo rovněž Tivoli, které v září dorazilo v modernizovaném balení. Však se jinde ve světě prodává už od roku 2015.
A právě variantu s přepracovanými designem a motory jsme vyzkoušeli, konkrétně ve vrcholném stupni DLX Plus, benzinovým čtyřválcem 1.5 GDI Turbo pod kapotou a spárovaným s příplatkovým automatem a pohonem všech kol.
Robustní prcek
SsangYong Tivoli se svojí délkou 4.225 mm velikostně odpovídá segmentu malých SUV, čistě podle vzhledu byste to ale možná ani neodhadovali. Tivoli se svou robustní karoserií zkrátka na první pohled vypadá větší, než ve skutečnosti je.
Design se v rámci loni provedeného faceliftu na první pohled tolik nezměnil, když však obě varianty postavíte bok po boku, zjistíte, že těch provedených změn bylo přece jen dost. Jen vpředu se měnil nárazník, tvar světlometů i maska chladiče, díky čemuž se Tivoli ještě více přiblížilo větším sourozencům.
Ve výsledku si ho tak klidně můžete splést s větším Korandem, které používá obdobný tvar C sloupků i prolisy na bocích karoserie. Poznávacím znakem nejmenšího SsangYongu je však originální záď s netradičně pojatými, vertikálně orientovanými koncovými světly a mohutným znakem výrobce na víku kufru.
Tivoli tak nepůsobí už tak výjimečně, jako když jsme poprvé zkoušeli velký Rexton, vedle ostatních malých SUV na trhu ale se svojí hranatou karoserií zůstává nezaměnitelné. Styl si své fanoušky jistě najde, já ale přiznám, že se mi více líbí větší SsangYongy. Tu svébytnou záď ale chválím!
SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo
Změnil se též interiér
Modernizace významně proměnila také interiér, kde se objevil zcela nový středový panel s vrcholnou devítipalcovou obrazovkou multimediálního systému, opět inspirovaný větším Korandem. Díky němu vnitřek Tivoli působí hodnotněji než dosud – stříbrné plasty bývaly jak v autech z konce minulého tisíciletí. Takového prémiového feelingu nicméně Tivoli na rozdíl od větších modelů značky nedosahuje, jinak skvělý dojem sráží výběr některých materiálů nebo plechový zvuk při zavírání „papírově“ působících dveří. Zkrátka takový styl jako v Suzuki Vitara. Také některé detaily působí lacině, ať už madlo ruční brzdy nebo tlačítko otevírání palivové nádrže.
Za volantem s „asijsky“ tenkým věncem se sedí vzpřímeně a výše, jak na SUV oceňují zákazníci, což zdůrazňuje poměrně nízká palubní deska. Ta je přiměřeně hluboká, v kabině nezabírá tolik místa, a tak Tivoli potěší velkorysým vnitřním prostorem. To je znát především na zadních sedadlech, kde prostoru pro cestující pomáhá v rámci segmentu dlouhý rozvor (2.600 mm). S výškou 184 centimetrů mi tudíž stále zbývá dostatečná rezerva před koleny a oceňuji i dostatek místa nad hlavou nebo možnost nastavení sklonu opěradla. Ocenil bych ale výše umístěný sedák zadní lavice.
Naopak se zavazadelníkem už to taková radost není. Už krátký převis naznačuje, že prostoru pro zavazadla tolik nebude, což se potvrzuje i v praxi, udávaný objem 327 litrů zkrátka není moc (ani v rámci segmentu). Objem totiž ukusuje příplatkový pohon všech kol, dvoukolka poskytne 423 litrů. Moc se nám ale nelíbí ani laciné čalounění zavazadelníku nebo měkký kryt. Nepotěší ani nepravidelné tvary kufru s různými záhyby.
Motor, jízdní vlastnosti
Jednoduchá, ale komplexní nabídka motorů
Nabídka motorů pro Tivoli se zdá na první pohled jednoduchá, čítá výhradně jeden benzinový čtyřválec (1.5 GDI Turbo) a jeden turbodiesel (1.6 D), jenže oba lze libovolně pořídit jak s šestistupňovým manuálem, tak šestistupňovým automatem, vybírat lze i mezi pohonem předních a všech kol. A tak je ve výsledku portfolio značně komplexní. V dnešní době věc stále méně vídaná!
My Tivoli vyzkoušeli se zážehovou patnáctistovkou, která v rámci faceliftu nahradila dosavadní čtyřválec 1.6 e-XDI. Stejně jako ve větším Korandu je naladěna na slušných 120 kW, točivý moment se liší v závislosti na použité převodovce – s manuálem má 280 N.m, v případě testovaného automatu je o 20 N.m nižší. Změna mimochodem proběhla i na straně turbodieselu, když dosavadní šestnáctistovku s 85 kW nahradil čtyřválec 1.6 D s rovnými 100 kW.
Turbodmychadlem přeplňovaná patnáctistovka s přímým vstřikováním na papíře potěší, v praxi ale žádným trhačem asfaltu není. Je to zkrátka příjemné svezení, které plně postačuje i na nějaké to předjíždění a neudělá ostudu ani na dálnici, nikoliv však nějaký sportovec plný elánu.
SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo
Tivoli je zkrátka primárně o pohodlí, což je způsobené už naladěním pohonného ústrojí. Motor se nijak zvlášť nežene do otáček, automatická převodovka s hydrodynamickým měničem od Aisinu je přizpůsobena hlavně pohodlné jízdě. Řadí sice pomalu, ale naprosto hladce. Snad jen v hustém provozu ve městě při častém popojíždění se nechá zmást a občas sebou cukne. Celkové naladění automatu nám ale vyhovuje více než ve verzi před faceliftem, s nímž jsme se krátce svezli.
Spotřeba paliva je spíše vyšší, z dlouhodobého hlediska se pohybovala kolem osmi litrů. Na dálnici si Tivoli řeklo o nějakých 8,5 litru na 100 kilometrů. Zkrátka daň za kombinaci benzinového motoru s automatem a čtyřkolky v hranaté vysoké karoserii.
Důraz na komfort
Právě konstrukce s vysokou přídí se bohužel plně projeví na dálnici z hlediska hlučnosti. Kolem hranaté karoserie zkrátka uslyšíte šumění větru.
Samotné nastavení podvozku s čtyřprvkovou nápravou vzadu v případě čtyřkolky (dvoukolka se spoléhá na torzní tyč) odpovídá komfortnímu naladění auta. Tivoli příjemně pohodlně filtruje nerovnosti, na příčných nerovnostech se ale od zadní nápravy občas ozve hlučná rána – poněkud překvapivě s ohledem na použití multilinku.
Na nějaké divočiny to pak celkově není, Tivoli se do rychlejšího tempa nežene, navíc poměrně lehké řízení neposkytuje příliš zpětné vazby a nějakou jistotu. Při ostřejších manévrech si pak všimnete až přecitlivě nastavené stabilizace.
Aktivní pohon všech kol s automatickou distribucí točivého momentu mezi nápravy pak umožňuje přepnutí nastavení ve třech režimech – 2WD s důrazem na pohon předních kol pro snížení spotřeby paliva doplňuje ještě 4WD lock s rozdělením 50:50 mezi nápravy a 4WD (podle podmínek rozděluje točivý moment mezi nápravy). Přepínat můžete také mezi několika jízdními režimy - Eco otupuje reakce pro úsporu paliva, zatímco Power rekce mírně zostří. Zajímavostí je pak Winter pro jízdu na kluzkém povrchu, který auto rozjíždí na druhý převodový stupeň pro lepší trakci.
SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo
Výtečná cena
Větší SsangYongy nás při testování zaujaly také atraktivní cenovkou, což platí i pro Tivoli. To navíc přidává v segmentu malých SUV stále méně obvyklou možnost pohonu všech kol, kterou část zákazníků také ocení. Navíc příplatek za čtyrkolku činí přijatelných 33.900 korun. Přitom ani automat není nijak zvlášť drahý, stojí 29.900 korun. Zkoušené Tivoli v kombinaci 1.5 GDI Turbo/automat/pohon 4x4 tak v základu přijde na parádních 433.700 Kč. Jinde za to nepořídíte ani obdobně silnou předokolku...
SsangYong Tivoli – srovnání s dalšími malými SUV | |||||
Model | SsangYong Tivoli | Hyundai Kona | Fiat 500X | Suzuki Vitara | Škoda Kamiq |
Motor | 1.5 GDI Turbo | 1.6 T-GDI | 1.3 FireFly | 1.4 BoosterJet | 1.5 TSI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x2 | 4x4 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1497 | 1591 | 1332 | 1373 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 120/5000-5500 | 130/5500 | 110/5250 | 103/5500 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 260/1500-4000 | 265/1500-4500 | 270/1850 | 220/1500-4000 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 6A | 7DS | 6DS | 6A | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 205 | 200 | 200 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 7,9 | 9,1 | 10,2 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,56 | 6,8 | 6,1 | 6,2 | 5,1 |
Základní cena [Kč] | 433.700 | 489.990 | 469.900 | 581.900 | 487.900 |
Základní výbava je přitom již přijatelná. Zahrnuje šest airbagů, tempomat, palubní počítač, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, manuální klimatizaci nebo rádio se šesti reproduktory a ovládáním na volantu. Snad jen dálkové ovládání centrálního zamykání bychom postrádali.
Konkrétně testované Tivoli pak sice přesáhlo hranici šesti set tisíc korun, zase ale bylo nabité výbavou až po strop. Nechybělo mu sedm airbagů, vyhřívaný volant, sledování mrtvého úhlu, kožené čalounění nebo vyhřívání i ventilování předních sedadel.
Závěr
Závěr
SsangYong Tivoli je sice nejmenším modelem v evropské nabídce značky, v lecčems ale připomíná větší bratry. Konkrétně bohatou výbavou, která v segmentu rozhodně není běžná, k dispozici jsou i takové prvky jako ventilovaná přední sedadla, digitální přístrojový štít nebo třeba vyhřívaný volant. Potěší také široká nabídka – motory jsou možná k dispozici jen dva (jeden zážehový a jeden vznětový), oba lze ale pořídit i se čtyrkolkou nebo automatem, jak je libo, což v dnešní době svázané snahou o co nejnižší flotilové emise není vůbec běžné.
Tivoli ale přece jen v některém ohledu dá najevo, že je nejmenší a tudíž i nejlevnější člen rodiny SsangYong. Uvnitř přece jen působí laciněji a odhlučnění na dálnici není kdovíjaké, stejně tak od podvozku se na větší nerovnosti ozve hlučná rána. Celkově vzato je to ale povedené auto, vedle výše zmíněných plusů zmiňujeme ještě třeba komfortně řadící převodovku nebo prostorný interiér. A pak také cenu, za 433.700 korun malé SUV se čtyřkolkou a automatem jinde neseženete...
Nejlevnější verze modelu | 369.900 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW STD) |
Základ s testovaným motorem | 433.700 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 4x4 6A/T STD) |
Testovaný vůz bez příplatků | 568.700 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 4x4 6A/T DLX Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 618.400 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 4x4 6A/T DLX Plus) |
Plusy
- Bohatá výbava
- Široká nabídka pohonů
- Hladká změna převodu
- Prostorný interiér
Minusy
- Lacinější detaily v interiéru
- Průměrné jízdní vlastnosti
- Vyšší hluk na dálnici