Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI – Příjemně normální auto

Stanislav Švarc
Diskuze (186)

Prodejům nových aut v České republice drtivě vládnou vozy od Škody, to je známá věc. Víte ale, jaký automobil je v tuzemsku nejžádanější "neškodovkou"?

Design, interiér


Ano, jak určitě tušíte, je to právě Hyundai i30. V Nošovicích vyráběný kompakt si tuhle pozici drží už několik let. Loni bylo v Česku registrováno 7.450 exemplářů, v roce 2018 to bylo 7.455 kusů, rok předtím 7.441 vozů a v roce 2016 7.900 aut. Jak vidno, Hyundai i30 si dokáže zajistit stabilní prodeje - přesto, že v roce 2017 u tohoto modelu došlo k mezigenerační výměně. I aktuální třetí generace tedy u českých zákazníků, soukromých i firemních, dokáže vyvolat zájem.

Cena jako trumf?

V čem úspěch i30 spočívá, jsem se snažil zjistit během dvou týdnů strávených s kombíkem vybaveným nejvýkonnějším dostupným motorem, jímž je zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru, který dává 103 kW. V aktuálním ceníku ho najdete za 419.990 Kč, pokud využijete nabídku s takzvanou Prémií, která je podmíněna registrací vozidla na jméno zákazníka a využitím Hyundai pojištění. Bez této podmínky cena začíná na 459.990 Kč.

A už to je docela zajímavá záležitost, pokud totiž pokukujete po kombíku nižší střední třídy a požadujete výkon alespoň 100 kW, i30 by měla být nejdostupnější možností.

O 30 tisíc korun dražší (s Prémií tedy za 449.900 Kč, bez ní za 489.900 Kč) pak je provedení v nejvyšší - a také testované - výbavě Style, která zahrnuje spoustu zajímavých prvků, například bi-LED přední světlomety, vyhřívání předních sedadel, vyhřívaný volant, duální automatickou klimatizaci s funkcí automatického odmlžování, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru nebo rádio s 8" dotykovým displejem, RDS a MP3 přehrávačem, USB a iPod vstupy s funkcemi Android Auto a Apple CarPlay.

Pro srovnání, Škoda Octavia Combi, v Česku nejprodávanější kombík nižší střední třídy, v končící generaci s čtyřválcovým motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW startuje na 528.900 Kč. Na nové provedení se stejnou pohonnou jednotkou potřebujete nejméně 636.900 Kč, ale to je dáno i faktem, že nedávno představená čtvrtá generace je zatím k dispozici až s výbavou Ambition.

Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI

Rychlý pohled do ceníků největší konkurence, pokud se budeme bavit o benzinových motorizacích s výkonem nad 100 kW, pak ukazuje, že Kia Ceed SW stojí nejméně 444.980 Kč, Renault Megane Grandtour 494 900 Kč, Seat Leon Sportstourer 539 900 Kč, Opel Astra Sports Tourer 582.990 Kč, Ford Focus Kombi 564.900 Kč a Volkswagen Golf Variant 585.900 Kč.

Čili Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI v tomto srovnání nevypadá vůbec zle...

Trochu postaru

A špatně nevypadá ani vzhledově. I když Hyundai v současnosti nabízí několik modelů s poměrně odvážným a osobitým designem, i30 mezi ně nepatří. Kombík z Nošovic je spíše decentní a nenápadný. Z jeho vzhledu vyzařuje snaha o líbivost a čistotu - je prostě navržený umírněně tak, aby se zamlouval co nejvíce lidem. Podobně jako to léta dělá třeba Volkswagen s Golfem.

Podobně střízlivě působí i interiér. Na pohled může vypadat nudně a plastově, ale co se ergonomie a funkční stránky týče, je docela chytře vymyšlený.

Má například skvělé a výrazně tvarované sedačky, potěší také množstvím a objemem odkládacích prostor a slušná je i jeho prostornost. Místem pro cestující na zadních sedadlech se sice i30 nemůže rovnat s octavií, ale škodovka si vždy zakládala na tom, že nabízí kus auta navíc.

Celkově na tom však Hyundai, který je klasickým zástupcem nižší střední třídy, není špatně. S výškou 182 centimetrů jsem měl za sedadlem řidiče, nastaveným pro sebe, ještě rezervu před koleny i nad hlavou.

Z pohledu řidiče se mi docela líbí, že je vnitřek poměrně jednoduchý, nekomplikovaný a takový staromilský. Během jízdy sledujete přehledný přístrojový štít s tradičními analogovými budíky a blízko zornému poli máte také displej infotainmentu, který výrobce umístil na vrch palubní desky.

Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI

Obrazovka možná neohromí úhlopříčkou, má "jen" osm palců, ale mnohem důležitější je jemnost grafiky a především dobrá čitelnost. K té přispívá i provedení samotného multimediálního systému, který má přehledné a svižné prostředí.

Okolo displeje pak najdeme fyzická tlačítka, což možná v době, kdy frčí různé dotykové plochy, nepůsobí úplně moderně, ale zato jde o skvěle funkční řešení, které výrazně zrychluje a usnadňuje ovládání. To samé se dá říct o dalších ovladačích na palubce a středovém panelu. Tlačítka jsou navíc docela velká, takže po nich brzy budete sahat pohotově poslepu. A to je přece fajn.

Zbývá nám ještě návštěva zavazadlového prostoru. V základu i30 kombi nabízí 602 litrů, což je na vůz takových rozměrů hodně slušná hodnota. Zajímavé je, že v případě nejvyšší výbavy Style máte na výběr ze dvou uspořádání. Standardem je zavazadelník s využitelnou výškou po krycí roletu 54 cm, můžete ale zvolit také provedení s využitelnou výškou po roletu 43 cm. V prvním případě dostanete hluboký kufr, ve druhém pak řešení s úložnými přihrádkami pod podlahou a rovnou plochou po sklopení zadních opěradel. Bez mezipodlahy jinak vznikne vcelku výrazný schod. Po sklopení opěradel je k dispozici 1650 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Čipera

Hyundai pro i30 kombi nabízí celkem pět motorizací, tři spalují benzin, dvě jezdí na naftu. Vznětové jednotky zastupují dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky - jedna má 85 kW, výkonnější 100 kW. Silnější provedení ovšem můžete mít výhradně s nejvyšší výbavou Style, takže cenou začíná na 479.990 Kč s už zmíněnou Prémií, bez ní vyjde na minimálně 519.900 Kč.

Myslím, že právě i cenový rozdíl a možnost kombinace s levnější výbavou by mohly přidat ještě něco na atraktivitě testované zážehové čtrnáctistovky s turbem. Jinak kromě ní výrobce nabízí také atmosférickou jedna-čtyřku a přeplňovaný litrový tříválec. Oba jsou samozřejmě levnější než vrcholná jednotka, ale přesto bych doporučil si za nejsilnější 1.4 T-GDI připlatit.

Je to opravdu příjemný motor. Naladěn je na 103 kW a 242 N.m, což na kompaktní kombík bohatě stačí. Nesmíte pochopitelně očekávat zázraky, ale na bezstarostné cestování po tuzemských silnicích se všemi možnými nástrahami, jako jsou táhlá stoupání, sváteční "piloti" či kamiony, které je nutné občas rychle předjet, má síly dost - i když je auto naložené.

Turbomotor se nechá ochotně vytáčet a díky přeplňování hezky funguje v širokém spektru otáček. Řidič se o něj tedy nemusí moc starat - kvůli akceleraci totiž není potřeba vždy podřazovat. Stačí šlápnout na plyn a jedna-čtyřka se po chvilce, kterou potřebuje k "probrání" turbodmychadlo, hezky sebere. A nevadí ji ani nízké otáčky, nedusí se v nich, ani neduní. Jde o vyloženě uživatelský přívětivý motor. Navíc má v otáčkách docela hezký zvuk - většinou je ale tichý a kultivovaný.

Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI

Potěšit dovede také spotřebou. Za dva týdny jsem měl dlouhodobý průměr 7,3 l/100 km, ale během testu jsem jezdil hodně po Praze (navíc ucpané, blížily se Vánoce). Mimo město a dálnice se dá snadno jezdit okolo šesti.

Abych ale jen nechválil, připomínku mám k řazení, které by mohlo být přesnější. Několikrát se mi stalo, že jsem na první pokus "nenašel" třetí rychlostní stupeň, řadička se totiž před "docvaknutím" zvláštně zadrhla. Možná však šlo o problém jen našeho testovacího vozu.

Hezký kompromis

Když Hyundai současnou generaci i30 představoval, tvrdil, že jde o "auto pro všechny". Tahle snaha je z vozu skutečně cítit, nejen z uhlazeného vzhledu a "normálního" interiéru, ale zejména z naladění podvozku.

Myslelo se hlavně na pohodlí, klid a stabilitu. Hyundai dobře tlumí jak jednotlivé nerovnosti, tak souvisle rozbitou vozovku. Prostor pro zlepšení tu ale je, automobilka by mohla zapracovat hlavně na odhlučnění. Především od kol se občas na horším povrchu ozývá až příliš velký hluk.

Měkčí podvozek s víceprvkovou zadní nápravou velice slušně funguje i v zatáčkách. Ano, i30 rozhodně není nejřidičtější kompaktní kombík, jaký si můžete koupit, ale svižnou jízdu po okreskách zvládne se ctí.

Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI

Řízení sice působí trochu uměle, ale není zase úplně odtažité a je poměrně přesné. V oblouku se Hyundai přehnaně nenaklání, dokáže statečně držet zvolenou stopu a ve vysokých rychlostech působí stabilně.

Ale upřímně - pochybuji, že by si i30 kombi vybral někdo, kdo by od ní čekal nezapomenutelné zážitky z jízdy. Pokud ano, byl by asi zklamaný. Síla tohoto vozu spočívá jinde.

Závěr


Závěr

Hyundai i30 kombi je spíš příjemný parťák na každodenní dřinu. Je to sympaticky normální auto bez parádiček, ale také bez výrazných chyb. Auto, které umí převézt lidi, zvířata a věci z bodu A do bodu B. A umí to dobře. A když ještě přihlédnete k ceně, vypadá i30 kombi jako rozumná volna.

Nejlevnější verze modelu 359.990 Kč (Hyundai i30 kombi 1.4i CVVT Start)
Základ s testovaným motorem 459.990 Kč Kč (Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Komfort)
Testovaný vůz bez příplatků 489.990 Kč (Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Style)
Testovaný vůz s výbavou 521.890 Kč (Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI Style)

Plusy

  • Živý a úsporný motor
  • Velký zavazadelník
  • Komfort
  • Zajímavá cena

Minusy

  • Hluk od kol
  • Někomu může připadat nudný a nevýrazný
  • Nepřesné řazení
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (186)

Doporučujeme

Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI
Cena základní sestavy 489 990 Kč
Výbava základní sestavy 16" kola z lehké slitiny, dojezdová rezerva, Bi-LED přední světlomety, přední mlhovky, LED denní světla a statické přisvěcování do zatáčky, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW, autonomní nouzové brzdění s varováním před čelním nárazem, asistent pro rozjíždění do kopce HAC, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy předních sedadel a okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, anatomicky tvarovaná sedadla s prémiovým látkovým čalouněním pro Styl, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrická bederní opěrka v sedadle řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, vyhřívání předních sedadel, výškově a podélně nastavitelný volant, vyhřívaný volant , palubní počítač, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarm, duální automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, přední parkovací senzory, zadní parkovací kamera s obrazem na displeji rádia, světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel, průvlak na lyže v opěradle zadního sedadla, fixační síť v zavazadlovém prostoru, rádio s 8" dotykovým displejem, RDS a MP3 přehrávačem, USB & iPod s funkcí Android Auto a Apple CarPlay, bluetooth handsfree, ovládání audiosystému na volantu Kč
Cena testované sestavy 521 890 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (16.900 Kč), integrovaná navigace s 8" dotykovým displejem, DAB a s funkcí Android Auto & Apple CarPlay, Live Services (15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1353
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 242 / 1500 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.9 / 5.7
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 602 / 1650
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1262 / 1417
Rozměr pneu: 205/55 R16
Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
17. 12. 2020 17:54
Re: Panoptikum
Pane Rokyto,
Kim Ir-sen byl politický vůdce v SEVERNÍ Koreji, firma Hyundai pochází z JIŽNÍ Koreje. Pro zajímavost, založena byla navíc o rok dříve, než se pan Ir-sen vůbec dostal k moci.

Vaše starosti o korejské matky jsou krásně lidské, spojování těchto tragédií s nošovickou továrnou nebo nesouvisející firmou z jiné země již nikoli.

Osobně znám pouze jednoho člověka, žijícího a pracujícího v Nošovicích, nicméně je spokojený jak s platem, tak firemním prostředím a "kulturou" chování manažerů k zaměstnancům.
Avatar - rokyta.p
23. 1. 2020 17:34
Panoptikum
Aby tenhleten vykvet tuze podivne radoby techniky nebyl panoptikum jako mauzoleum Kim ir sena. Nedavno nejake matce hrozili trestem smrti, protoze pri pozaru staveni radeji zachranovala dite a ne fotografii vudce. Ja jen, jestli to v ty pseudofabrice co hyzdi drive krasnou obec Nosovice nemaji podobne. Ja bych to vubec nechtel ani nepodporoval. Normalni noo to jooo a jeste prijemne. To jsem rad, ze ma alespon autor pri popisu tyhle slamastyky smysl pro humor. Ono totiz normalni i prijemny je i Velorex. Zvlast kdyz do tehle chladnych dnu dostane novy slidovy okynka.
Avatar - rohYpnol
23. 1. 2020 17:25
Opravdu dobrá nabídka
Uvedená věta mi skutečně skřípe mezi zuby, Ale pryč stranou předsudky. I30 kombi je skutečně dobrá nabídka.

Vozu není co vytknout. Prostornost, nekonfliktní design, motorizace, zpracování a kvalita... Všecko je vždy přinejhorším průměr. Jediné kde bych přidal, je kvalita materiálů, plasty nejsou úplně ideální co by si člověk představoval.

Jenže nejsme u Audi a v rámci konkurentů jsme i s kvalitou plastů tak nějak... v průměru.

Jízdně také fajn, navíc vzadu víceprvek pro všechny a ne jen pro vyvolené...

Pokud srovnám nabídku od Škody ve srovnatelné ceně, tak Hyundai rázem dostává přinejmenším dvě hvězdy bonus. V podobné výbavě by se člověk vlezl leda tak s Fabií Combi, které ovšem zase chybí některé výbavové prvky.

Ano, pokud bych si měl vybrat kombi nižší střední třídy za rozumné peníze, byl by to v současnosti právě i30 kombi. Už jen to, že i se 4-válcovým motorem zůstáváme v rozumné cenové hladině, by samo o sobě v podstatě stačilo na vítězství. 1,0 T-GDI se doporučuji vyhnout, je to stejný krám jako ostatní 3-válce. Ale i s 1,0 T-GDI není Hyundai o nic horší než Octavia 1,0 TSI. A cenový rozdíl je... krutý.

Hyundai i30 kombi dávám :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - Emel
22. 1. 2020 13:10
Re: Facelift 2020
U nás je STčko pořád pod 800, ST Plus Combi pod 900.
Avatar - Ozzman
22. 1. 2020 13:08
Re: Facelift 2020
No... mám stejný názor... já si ještě užil 1.5EB STline kombi s AT a asi bych s tím uměl žít ! Jen HDM chvíli trvá, než vyskočí z křižovatky.... nicméně, o víkendu jsem jezdil S500 4matic s V8 biturbem a taky než se motor natočil, tak mu to trvalo, to by mi projeli 4 aurisy z křižovatky! :D