Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 allroad 50 TDI quattro – Šestiválcový pohodář

Stanislav Švarc
Diskuze (54)

Audi ve verzi allroad představují zajímavou alternativu k SUV. Vyzkoušeli jsme menší A4. A s hodně zajímavým motorem.

Design, interiér


„Dobrodružně“ laděné allroady jsou už tradiční součástí nabídky německé automobilky. První se objevil v roce 1999, tehdy šlo o „terénní“ provedení kombíku A6 Avant generace C5, o 10 let později značka představila i menší A4 allroad quattro (B8). A tuto variantu dostal i nástupce v podobě aktuální generace B9, která je s námi už od roku 2015 - a v roce 2019 prošla faceliftem.

Současné Audi A4 allroad tak není zrovna žhavou novinkou, stále jde však o zajímavé auto. Zvlášť v testované motorizaci se vznětovým šestiválcem.

Verze allroad od běžného kombíku rozeznáte na první pohled, přístup k designu je přitom tradiční - auto má výraznější světlou výšku, allroad podvozek je proti standardnímu zvýšený o 23 milimetrů, širší rozchod kol a samozřejmě nechybějí ochranné plasty lemů blatníků, nárazníků a vnějších prahů.

Sympatická klasika uvnitř

Že je tahle A4 s námi už spoustu let, je zřejmě nejvíc poznat v interiéru. Z mého pohledu je to ale vlastně obrovské plus, vůz totiž díky tomu nabízí ještě tradiční interiér se skvělou ergonomií, za níž stojí řada starých dobrých tlačítek. Je vážně úžasně „osvobozující“, když si můžete jednoduchým pootočením otočného ovladače upravit teplotu klimatizace a prostým stiskem tlačítka zapnout vyhřívání sedadla, deaktivovat stop-start nebo pohodlně přepínat jízdní režimy. No, nádhera.

Skvěle Audi vyřešilo digitální přístrojový panel, s nímž se pracuje opravdu snadno. Displej je navíc výborně čitelný. Spokojen jsem byl také s infotainmentem, k němuž patří „jen“ 10,1palcová dotyková obrazovka. Systém je především poměrně přehledný a snadno se v něm orientuje, displej je umístěn takřka ideálně v zorném poli. Naopak lepší by mohla být rychlost, respektive odezva na pokyny.

Pochvalu zaslouží materiály a především zpracování, to je skutečně prvotřídní, líbila se mi také příplatková sportovní sedadla. Co se vnitřního prostoru týče, současná A4 allroad nepatří mezi „nejvzdušnější“ kombíky střední třídy. S výškou 182 centimetrů jsem si na nedostatek místa stěžovat nemohl, za sedačku nastavenou pro sebe jsem se na zadní lavici uvelebil obstojně, ale umím si představit, že cestující s postavou vyšší než 185 cm už mohou postrádat prostor před koleny i nad hlavou.

V interiéru je dostatek míst pro odložení různých menších i větších věcí, jen škoda, že se výrobci nepovedlo vymyslet objemnější přihrádku před spolujezdcem.

Zavazadlový prostor nabízí objem 495 litrů, po sklopení zadních opěradel (dělena jsou v poměru 40:20:40) kapacita naroste na 1495 litrů. Kufr potěší pravidelným tvarem, dobrým přístupem, možností zajištění nákladu pomocí čtyř ok, schopností sklopit opěradla přímo ze zavazadelníku nebo výklopnými háčky na tašky. Součástí standardní výbavy je elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru, to je fajn. Chyběla mi naopak 12V zásuvka, ta by dobrodružně laděnému kombíku podle mě v kufru vyloženě slušela.

Audi A4 allroad 50 TDI quattro Audi A4 allroad 50 TDI quattro

Motor, jízdní vlastnosti


Hutný šestiválec

Audi pro A4 allroad nabízí tři motorizace - jednu zážehovou, dvě vznětové. Benzin spaluje provedení 45 TFSI quattro s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 195 kW, naftu potřebují varianty 40 TDI quattro s motorem 2.0 TDI o výkonu 150 kW a 50 TDI quattro s šestiválcem. Právě ten poháněl testované auto.

Přeplňovaný vidlicový šestiválec má objem 2967 kubických centimetrů, je spojený s 48V mild-hybridní technologií a poskytuje maximální výkon 210 kW mezi 3500 až 4000 otáčkami za minutu a nejvyšší točivý moment 620 Nm mezi 1750 až 3000 min-1. V případě dobrodružně laděného allroadu může být pro zájemce důležitý fakt, že k V6 patří „tradiční“ pohon všech kol quattro, tedy stálá čtyřkolka se samosvorným středovým diferenciálem. Slabší motorizace mají takzvané quattro ultra, systém, který za jízdy ve standardních podmínkách posílá 90 procent výkonu pouze na přední nápravu a zadní více zapojuje v případě potřeby. Vznětový šestiválec dále doplňuje osmistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu, ostatní verze allroadu využívají dvouspojkovou skříň.

Audi A4 allroad 50 TDI quattro Audi A4 allroad 50 TDI quattro

Vznětový šestiválec je motor vyloženě sympatický, takový pohotový. Testované auto však mělo při převzetí najeto jen 50 kilometrů a podle toho jsem k motoru přistupoval. Nechtěl jsem nezajetou jednotku trápit. I tak je jasné, že z pohledu hrubé síly je V6 vynikající, těží přitom hlavně z obrovského točivého momentu v nižších a středních otáčkách, v nichž je připravena kdykoli dramaticky zatáhnout. S tím počítá také převodovka, která motor často drží v nízkých otáčkách. Charakteru V6 sluší i zajímavé zpřevodování, kdy i při 100 km/h auto jede na sedmičku a jednotka točí jen 1500 otáček. Na osmičku se dostane až na dálnici, při 130 km/h je ručička na zhruba 1600 min-1.

K práci převodovky nemám velké výhrady, řadí jemně, hladce a svižně. Snad jen v některých okamžicích jsem si říkal, že by mohla vykazovat větší ochotu k podřazení při sešlápnutí plynového pedálu.

A spotřeba? I přes nezajetý motor velice příznivá. Po Praze sice průměr činil rovných 10 l/100 kilometrů, mimo města a dálnice si ovšem V6 vzala jen 5,6 l/100 km. A potěšila mě i dálnice s 6,5 l/100 km. Dlouhodobý průměr činil 8,3 l/100 km.

Mimořádný pohodář

Audi A4 allroad stojí na zvýšeném podvozku s pětiprvkovým zavěšením, testovaný vůz byl vybaven také adaptivními tlumiči. Podvozek je laděný především do komfortu, a to moc povedeným způsobem. Allroad úžasně tlumí veškeré druhy nerovností, skvěle si poradí jak s městskou dlažbou, tak s ostrými výmoly nebo hlubokými kolejemi – a to náš kousek jezdil na poměrně velkých 19palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 245/40. Auto se současně přehnaně nekolébá, ani nepohupuje. Jízdně je to fakt mimořádný pohodář, který navíc potěší skvěle odhlučněnou kabinou, do níž ani na dálnici příliš neproniká aerodynamický hluk.

Audi A4 allroad 50 TDI quattro Audi A4 allroad 50 TDI quattro

Špatně si allroad nevede ani v zatáčkách, zvýšený kombík hezky poslouchá pokyny od řízení, vcelku ochotně se stáčí a v oblouku přesvědčivě drží stopu. Schopný je i při rychlých změnách směru, při nichž působí jistě a stabilně. Jasně, vyšší světlá výška a spíše měkčí podvozek mají svoje limity, takže v některých situacích může allroad s těžkým motorem vpředu působit trochu těžkopádně, ale i díky stálému pohonu všech kol dokáže být dlouho neutrální. Sportovní kombík to ale pochopitelně není.

Zato s ním v klidu můžete vyrazit do lehčího terénu, v němž oceníte kombinaci mimořádně komfortního podvozku, vyšší světlé výšky a stálého pohonu všech kol, který zajišťuje dostatek trakce.

Závěr


Závěr

Audi A4 allroad 50 TDI quattro je mimořádně schopný a všestranný automobil, který nabízí atraktivní mix praktičnosti kombíku, ergonomicky vyladěného a kvalitně zpracovaného interiéru, silného a přitom úsporného motoru, pohodlí a možnosti vyrazit bez obav do lehčího terénu. Je to vůz, který je doma ve městě, na okreskách, na dálnici i na rozbité polní cestě.

A cena? Provedení s šestiválcem startuje na částce 1.496.900 Kč, jenže to je v tomto případě skutečně jen taková ta „cena od“. Spoustu užitečných prvků výbavy totiž najdete na seznamu příplatků, například 3zónovou automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, navigaci, kamerový systém nebo různé asistenční pakety. Po připočtení několika příplatků se pak cena dostane na jinou úroveň. Testované auto by dokonce vyšlo na více než dva miliony korun...

Nejlevnější verze modelu 1.367.900 Kč (Audi A4 allroad 40 TDI quattro)
Základ s testovaným motorem 1.496.900 Kč (Audi A4 allroad 50 TDI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 1.496.900 Kč (Audi A4 allroad 50 TDI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 2.063.400 Kč (Audi A4 allroad 50 TDI quattro)

Plusy

  • Všestranné jízdní vlastnosti
  • Skvělá ergonomie
  • Kvalitní zpracování interiéru
  • Silný a úsporný motor
  • Komfort

Minusy

  • Drahé příplatky
  • Převodovka by mohla ochotněji podřazovat
  • Spíše průměrný vnitřní prostor
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (54)

Doporučujeme

Audi A4 allroad 50 TDI quattro
Cena základní sestavy 1 496 900 Kč
Výbava základní sestavy 17" kovaná kola, 48V palubní elektrická síť, akustické přední sklo, akustický parkovací asistent vpředu a vzadu, allroad podvozek s nastavitelnými tlumiči, Audi connect safety & service se vzdáleným ovládáním vozu, Audi drive select s režimem efficiency, Audi pre sense city, automatická klimatizace (1zónová), čalounění sedadel - tkanina Index, digitální přijem rádia (DAB), elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru, informační systém řidiče s barevným displejem, interiérové doplňky matně černé, LED přední světlomety, LED zadní světlomety, MMI rádio plus s 10,1“ barevným dotykovým displejem, multifunkční kožený volant, sada na opravu pneumatik, středová loketní opěrka vpředu, střešní ližiny, světelný a dešťový senzor, tempomat, zadní opěradla dělená a sklopná v poměru 40:20:40, zpětná parkovací kamera a další. Kč
Cena testované sestavy 2 063 400 Kč
Výbava testované sestavy Vnější lakování Černá Mythos (35.800 Kč), 19" litá kola Audi Sport (63.600 Kč), tažné zařízení (29.500 Kč), multifunkční kožený volant plus (4.500 Kč), vyhřívání sedadel vpředu (11.300 Kč), klimakomfortní akustické přední sklo (12.500 Kč), vnitřní zpětné zrcátko bezrámové (5.200 Kč), vnější zpětná zrcátka automaticky zaclonitelná, elektricky sklopná, s paměťovou funkcí (10.400 Kč), prvky interiéru v kožence (8.700 Kč), navigace MMI plus včetně MMI touch (66.700 Kč), asistent dálkových světel (4.500 Kč), USB sloty pro zadní sedadla (2.300 Kč), Audi virtual cockpit plus (12,3" full-HD digitální přístrojový štít; 10.400 Kč), Audi Soundsystem s 10 reproduktory včetně subwooferu a výkonem 180 W (9.600 Kč), Audi phone box (13.400 Kč), nádrž na AdBlue na 24 litrů (1.700 Kč), Audi smartphone interface (24.600 Kč), sportovní sedadla s čalouněním v kombinaci mikrovlákno Dinamica/kůže (49.900 Kč), paket leštěných prvků exteriéru pro allroad (13.400 Kč), asistenční paket Tour obsahující adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, asistent jízdy v koloně, prediktivní asistent efektivity, Audi pre sense front, asistent vyhýbání, asistent odbočení vlevo, Audi active lane assist, asistent dálkových světel a rozpoznání dopravních značení (18.300 Kč), asistenční paket City + Parking zahrnující Audi pre sense basic a pre sense rear, asistent hlídání mrtvého úhlu, asistenční paket Parking se systémem čtyř širokoúhlých kamer vytvářejících obraz vozu a jeho bezprostředního okolí a parkovacím asistentem pro automatické zaparkování vozu (35.100 Kč), komfortní klíč s bezdotykovým otevřením kufru (17.600 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla (37.200 Kč), LED světlomety s dynamickými směrovými světly vzadu (29.500 Kč), zatmavená skla vzadu (12.500 Kč), ambientní osvětlení interiéru (10.400 Kč), plné lakování (28.300 Kč), akustická skla v předních dveřích (4.500 Kč), akční paket Gravity zahrnující LED světlomety, asistent dálkových světel, vyhřívání předních sedadel, komfortní klíč, komfortní středovou loketní opěrku vpředu, tempomat, komfortní 3zónovou klimatizaci, auto hold a vnitřní zpětné zrcátko bezrámové (27.700 Kč), bonus pro paket Gravity (-32.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7
Emise CO2: 183
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1495
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1885 / 500
Rozměr pneu: 245/40 R19
Audi A4 allroad 50 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4762
b) šířka (mm): 1847
c) výška (mm): 1493
d) rozvor (mm): 2818
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1566
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 525
výška opěradla vpředu (mm): 655
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mokrous
29. 9. 2022 15:47
Re: Automatická klimatizace
Aha, tak to je taky pěkně trapný. To já zatím v Golfech a teď v Passatu neřešil. Tam 23° je 23° a nemusím na to sahat.
Ale třeba v P508 II jsem řešil, že mi v něm bylo horko a musel jsem to dát až na 20° a níž, abych ucítil změnu.
29. 9. 2022 15:36
Re: Automatická klimatizace
Ne, myšleno tak, že někdy během jízdy chladilo tak, že byl nutné dát i 27st, nebo naopak topilo strašně málo.
29. 9. 2022 15:35
Re: OT: spotřeba
Do Chebu jsem se k tomu nepřiblížil ani brzo ráno, ale závisí na tom co chytneš na PO ;-)
Avatar - white label
29. 9. 2022 01:40
Re: Tak to bych mohl.
S běžným otevřeným diferákem nemusí někdy stačit ani to jedno kolo poháněné! nápravy (na asfaltu).
Avatar - Mokrous
28. 9. 2022 21:12
Re: Automatická klimatizace
Já taky na 22,5 až 23°C jezdím skoro celý rok a nesahám na to.
Výjimečně, když na člověka něco leze a není oblečenej a jede dlouho a je ospalej atd. a má zimomřivky, tak to zvednu třeba na 24-25 a zapnu výhřev sedačky, ale to je opět naprostá výjimka. Jinak na to fakt nemám potřebu sahat. Od toho to je automatická klima. Spíš moc nechápu ty jedince, kteří se v tom rýpou co hodinu a pak vypisují, jak je klima panel bez koleček peklo...
Ale jak jsem psal, když je venku 35° a víc a v autě 70, no tak nechladím na 22, protože to za A trvá autu velmi dlouho a za B je to pak strašnej šok pro organismus lítat z 22 do 35 a zpět. A furt lepší mít v autě 29, než 70 a nepojedu 160 Km/h po dálnici s otevřenýma oknama 500 km štreku, že jo?
Samozřejmě, že nepojedu celou cestu k Dubrovníku na 29°, ale začnu třeba na 27, po čase to stáhnu na 24-25 a jedu tak a když se blíží výstup ven a vzpomenu si, tak to zase trochu zvednu. To jsou ale asi jediné okamžiky, kdy do toho hrabu a těch 29 je fakt extrém. Většinou jsem se pohyboval max.25-27°C. Člověk v létě když jsou dlouho vedra, tak už je na vyšší teplotu zvyklej a +3° nad běžných 23 ho nezabijou.