TEST Audi RS 6 Avant – Golf R Variant pro bohaté
Audi RS 6 Avant nás vždycky fascinovalo. Milovali jsme kombinaci jeho praktické karoserie s luxusním interiérem a supersilným agregátem. Změnilo se v tomto ohledu něco u jeho nové generace?
Design, interiér
Nabídka Audi má už nějakou dobu jasnou hierarchii. Základní řadou je „A,“ respektive „Q“ v případě SUV. Nad nimi stojí sportovně laděná řada S, která zdůrazňuje především cestovní charakter a v poslední době se přes mezidobí s naftovými motory tak nějak opět vrací k benzinu. Na vrcholu jsou pak vrcholné modely RS. Ty v poslední době zažily rozsáhlé inovace, když vedle modernizací stávajících aut (RS 5) dorazily i nové generace (RS 7) nebo zcela nový model (RS Q8). Mezi ty nové generace patřilo i Audi RS 6 Avant, které jsme měli možnost vyzkoušet v rámci tradičního týdenního testu.
Aktuální Audi RS 6 Avant je v pořadí už čtvrtou generací tohoto velkého rychlého kombíku, který je součástí nabídky od roku 2002. Zatímco sedan z nabídky po příchodu třetí generace vypadl, kombi je tu už od počátku této řady – ostatně první RS 6 sedan dorazil až s několikaměsíčním zpožděním po Avantu. Superrychlé kombíky totiž k RS patří už od počátku věků, však vůbec prvním zástupcem této řady bylo v roce 1995 Audi RS2 Avant.
Rozšířená karoserie, těžkopádnější záď
Novinka přitom dokazuje, že v Ingolstadtu zkrátka kombíky umějí, minimálně co do vzhledu. Však podívejte se na něj, RS 6 Avant vypadá prostě fantasticky a vedle něj stojící A6 najednou vyhlíží naprosto obyčejně. Ostře řazené tvary už na první pohled jasně dávají najevo, že máte co dočinění se sakra rychlým autem. Vyboulená kapota, svébytná maska s nárazníkem doplněným o nápadné boční otvory pro přívod vzduchu nebo na každé straně o 40 mm vytažené blatníky přibližují tento vůz spíš sporťákům než praktickému kombi.
Těch změn je opravdu hodně, ostatně sama automobilka hovoří o tom, že z výchozího modelu byly zachovány jen přední dveře, střecha a zadní výklopné víko. Výsledkem je tak fakt, že je RS 6 Avant rozhodně nápadnějším vozem než dříve, což mně osobně nijak zásadně nevadí. Šedý lak Nardo z něj pořád dokáže na první pohled udělat sleepera, což bylo vždy předností RS 6. Já osobně mám jen trochu problém se zadní partií. Specificky tvarovaný nárazník s difusorem a pro modely RS charakteristickými oválnými koncovkami výfuku na mě kvůli svému zdobení působí přece jen trochu těžkopádně. To je ale snad jen jediná výtka k vzhledu.
Spíše luxusní, než vyložené sportovní
Ani k vnitřku nějaké zásadní výtky nalézt nelze. I přes sportovní sedačky s logem RS nebo karbonový dekor je kabina spíše luxusní než vyloženě sportovní. Plusem je každopádně skvělý výběr materiálů i jejich perfektní zpracování.
Sportovní volant s dole zploštělým věncem se parádně drží, já osobně bych ale ocenil výraznější řadicí pádla místo těch decentních tlačítek. Líbí se mně ale tlačítko RS mode, které umožní přímo na volantu zvolit jeden ze dvou uložených individuálně nastavených jízdních režimů.
Samotnou koncepci s dvěma dotykovými obrazovkami na středovém panelu, s 10,1“ horní a 8,6“ dolní, známe již z A6. Standardem RS 6 Avant je však digitální přístrojový štít s 12,3" obrazovkou nabízející specifické grafické zobrazení s centrálně umístěným otáčkoměrem. Nechybí ani údaje o výkonu, přetížení nebo třeba času na kolo. Připomeňme jen, že na ovládání dvojicí obrazovek se rychle zvyká. Plusem je vedle přehledné grafiky také detailní rozlišení nebo možnost individuální úpravy menu. Oceňuji též možnost nastavení haptické odezvy dotykové obrazovky, díky čemuž opravdu víte, že jste na displej klikli.
Naopak s příplatky už je to horší. Když za Audi RS 6 Avant dáte v základu přes 3,1 milionu korun, mohli byste si myslet, že naprostou většinu prvků budete mít už v ceně a připlácet si budete leda tak za jinou barvu kůže nebo odlišný dekor. Jenže ono tomu tak není, ne že by nebyla základní výbava špatná, stále tu jsou ale detaily, u nichž překvapí, že se za ně připlácí.
Připlácet si tak musíte za automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka s pamětí, dva dodatečné USB sloty pro zadní část vozu nebo dokonce adaptivní tempomat. Dobře, to jsou prvky v řádech tisíců, jenže pak je tu spoustu detailů, které jsou všechno, jen ne levné. Počítejte se mnou, čalounění stropu černou alcantarou, to je 50.200 Kč, hudební systém Bang & Olufsen s 19 reproduktory (mimochodem skvěle hrající) pak 176.000 Kč a třeba paket červených detailů uvnitř zase 55.100 korun. Jasně, jsou to věci, bez nichž se obejdete, pohled do ceníku RS 6 Avant ale dokáže zamotat hlavu. Příplatkové prvky totiž umí významně zvýšit cenu auta, testovaný exemplář tak ve výsledku přišel na 4.552.000 korun. Na výbavu na přání tak v jeho případě padl více než milion.
Motor, jízdní vlastnosti
Famózní motor
Tak už to ale ve světě luxusních automobilek bývá, v tomto případě navíc v útrobách dostanete opravdu vycizelovanou techniku. Audi RS 6 mívalo ve své druhé generaci vidlicový desetiválec, ostatní generace ale sázely vždy na osmiválcové motory, což je i případ nejnovějšího provedení. Motor však prošel důležitou úpravou, a to teď nemám ani tak na mysli zvýšení výkonu na rovných 600 koní (441 kW), nýbrž spárování s elektromotorem do mildhybridního ústrojí s 48V elektrickou sítí.
Dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3996 cm3 (u předchůdce 3993 cm3) tak doplňuje řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče. Cílem bylo v tomto případě především snížení spotřeby paliva. Při mírném zpomalování lze rekuperovat kinetickou energii (při výkonu až 12 kW) a ukládat ji do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Díky tomu auto při uvolnění pedálu plynu vybírá ze dvou možností, buď brzdí rekuperací, nebo naopak jede setrvačností při zcela vypnutém spalovacím motoru, a to až po dobu 40 sekund. Při nízkém zatížení pak motor deaktivuje válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů.
Audi RS 6 Avant – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Audi RS 6 Avant | Alpina B5 Touring AWD | Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ | Porsche Panamera Turbo S Sport Turismo |
Motor | 4.0 TFSI V8 quattro | 4.4 V8 biturbo AWD | 4.0 V8 biturbo 4Matic+ | 4.0 V8 biturbo 4WD |
Zdvihový objem [cm3] | 3996 | 4395 | 3982 | 3996 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 441/6000-6250 | 457/5500-6500 | 450/5750-6500 | 463/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 800/2050-4500 | 800/2000-5000 | 850/2500-4500 | 820/2300-4500 |
Převodovka | 8A | 8A | 9A | 8DS |
Max. rychlost [km/h] | 250 (305)* | 322 | 290 | 315 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,6 | 3,6 | 3,5 | 3,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,5 | 11,2 | 11,9 | 11,0 |
*Bez omezovače |
Výsledkem toho je fakt, že ve výchozím komfortním režimu RS6 působí vlastně jako obyčejná A6. Je to naprosto pohodlný automobil, který pohodlně filtruje nerovnosti a skvěle ukrývá, co v něm třímá. Síla pod kapotou je sice pořád znatelná, reakce na pokyn pedálu jsou ale váhavé, stejně jako pomalejší, ale naprosto hladké řazení, u něhož si přece jen všimnete výraznější prodlevy. Ono to má ale v každodenním provozu smysl. V takovém případě se totiž náramně hodí, že je auto utlumené a ne výbušné.
Pak totiž spustíte nějaký ostřejší režim, třeba prostřednictvím tlačítka RS mód na volantu umožňujícího přednastavit dva individuálně zvolené režimy, a najednou zjistíte, jaká bestie v RS 6 Avant třímá.
Auto okamžitě ožije. Jednotlivé kvalty převodovka sází důrazněji a rychleji, reakce na plyn je najednou okamžitá, bez prodlevy. Překonejte hranici 2000 otáček a osmiválec vám poskytne neuvěřitelný zátah, který nekončí ještě u hranice 6000 otáček. A na manuální pokyn páčkou pod volantem převodovka najednou okamžitě reaguje. Podržení plynu na podlaze a proklikání pár převodovými stupni rázem znamená, že se pohybujete rychlostmi, za které se bez diskuze odebírají papíry.
Ztuhnout může samozřejmě také řízení a podvozek. RS6 nicméně nadále zůstává komfortním autem. Sériově dodávané adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči a podvozek tvořený vpředu i vzadu pětiprvkovým zavěšením zkrátka dělá divy. Oproti standardnímu A6 Avant je mimochodem dílo Audi Sport o nemalých 20 mm snížené, v rychlostech nad 120 km/h se pak podvozek ještě automaticky sníží o dalších 10 mm. Režim lift naopak zvýší světlou výšku o 20 mm, avšak jen při pomalé jízdě, což se může hodit třeba při překonávání zpomalovacích prahů.
Zpět ale k dynamickému režimu. V něm se totiž plně odhalí duše supersportu. Ta RS6 Avant opravdu nechybí, byť jde o pět metrů dlouhé kombi s 565litrovým zavazadelníkem. Však z 0-100 km/h zrychlí z 0-100 km/h za 3,6 sekundy a při objednání paketu RS Dynamik plus za 116.000 Kč dostanete vedle sportovního diferenciálu a natáčení zadní nápravy také maximální rychlost posunutou z obligátních 250 km/h na 305 km/h. A to jsou hodnoty, za které by se ještě před pár lety superauta rozhodně nestyděla.
Při takovém stylu každopádně rychle roste spotřeba paliva, která se snadno dostává přes hranici 20 l/100 km a mnohem výše. Když se ale budete krotit, dá se s lehkou nohou dostat pod 10 l/100 km.
Neskutečně účinný nástroj
Audi RS 6 Avant však za všech okolností stále zůstává pohodlným nástrojem. Není to žádná řvoucí bestie, která by děsila okolí. Vidlicový osmiválec sice poskytuje hutný brumlavý zvuk (pravda, trochu uměle působící), stále je ale decentně odhlučněný, aby na dlouhých cestách nerušil posádku.
Zároveň se ale RS 6 Avant v průběhu let naučilo i výtečně zatáčet, už dávno to tak není ta nedotáčivá bestie jako kdysi. Využití pohonu všech kol pak znamená, že je automobil v oblouku naprosto jistý, a to jak na suché vozovce, tak když lehce naprší. Příplatkové natáčení zadních kol pak přispívá i k vzhledem k vnějším rozměrům neskutečné agilitě.
Příplatkový systém Dynamic Ride Control (DRC) za 36.300 korun zase znamená, že se karoserie vozu ani při prudkých průjezdech obloukem nenaklání. Využívá totiž ocelové pružiny a třístupňově nastavitelné tlumiče diagonálně vzájemně propojené olejovým potrubím s centrálně umístěným ventilem. Ventily přitom ovlivňují průtok oleje v tlumiči vnějšího předního kola, a to právě tak, že minimalizují nežádoucí náklon karoserie v příčném i podélném směru. Zároveň to však umožňuje zvýšit rozdíly v chování auta mezi jednotlivými jízdními režimy.
Audi RS 6 Avant zkrátka jako předchůdce jezdí fantasticky. Opět se ale v tomto směru vrátím k již zmíněným příplatkům. Testovaný exemplář byl dovybaven technickými příplatky až po střechu (však mrkněte do přiloženého seznamu příplatkové výbavy), což chování auta musí neskutečně ovlivňovat. O to víc tak musím zdůraznit, že tahle konkrétní RS 6 Avant, se svým sportovním diferenciálem, systémem DRC nebo karbon-keramickými brzdami jezdí fantasticky. Jak ale jezdí základní model, bez těchto prvků, vám nepovím. Logicky se ale bude chovat těžkopádněji.
Závěr
Závěr
Jak už jsem psal v úvodu, Audi RS 6 Avant nás vždycky fascinovalo a milovali jsme ho. V minulosti bylo možná těžkopádné v zatáčkách, to už se ale změnilo a současná generace je naprosto účinným strojem i na klikaté okresce. Tomuhle autu je zkrátka málo co vytknout. Mně osobně se tolik nelíbí záď, což je otázkou vkusu, naopak vysoké ceny příplatků a množství prvků nutných si dokoupit je zkrátka objektivní slabina. Když ale na RS 6 Avant máte, asi těch 4.400 korun za dodatečné USB porty nebo automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka za 2.900 Kč hodíte za hlavu. Já osobně si ale myslím, že by klidně takové prvky mohly být už v základu, stejně jako adaptivní tempomat. Příplatky navíc hodně ovlivňují i chování, na přání dodávané karbon-keramické brzdy, sportovní diferenciál nebo systém DRC jistě udělají hodně, a tak je potřeba se pečlivě ujistit, zda jste na něco zásadního při objednávce nezapomněli zaškrtnout.
Titulek, respektive přirovnání ke Golfu R Variant, tak rozhodně neberte jako výtku nebo snad kritiku. Ba naopak, zdůrazňuje to tu univerzálnost, která je až neskutečná. Za běžného dne se RS 6 chová jako obyčejná A6 v základu, když jí však chytnete trochu pod krkem, je to auto, které nejen na dálnici prožene pár sporťáků. Něco takového umí právě i Golf R Variant, jen v nižších rychlostech a za nižší cenu. A právě pro ty, kterým schopnosti Golfu R nestačí nebo mají zkrátka více peněz na utracení, má tu pro něj koncern RS 6 Avant. Hierarchie je zkrátka jasně stanovená.
Nejlevnější verze modelu | 1.452.900 Kč (A6 Avant 35 TDI/120 kW) |
Základ s testovaným motorem | 3.104.900 Kč (RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro/441 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 3.104.900 Kč (RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro/441 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.552.000 Kč (RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro/441 kW) |
Plusy
- Parádní vzhled
- Silný motor
- Neskutečně jisté jízdní vlastnosti
- Luxusní interiér
Minusy
- Množství prvků za příplatek
- Vysoká pořizovací cena