TEST Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S – Kultivovaný dělník
Na první pohled to možná nevypadá, ale nový Land Rover Discovery Sport je opravdu nový. Britská automobilka totiž u svého nejprodávanějšího vozu udělala tolik změn, že bychom se snad mohli bavit o nové generaci. Výrobce tvrdí, že zhruba tři z pěti komponentů jsou nové.
Design, interiér
Discovery Sport se začal prodávat v roce 2014, kdy dorazil jako nástupce modelu Freelander. Pro Land Rover je menší Disco mimořádně důležitým autem, v posledních čtyřech letech totiž vládne jeho globálním prodejům. Od uvedení na trh se prodalo zhruba půl milionu exemplářů.
Stejný i jiný
Možná právě proto výrobce k modernizaci přistoupil tak zvláštním způsobem. I když kompaktní SUV dostalo spoustu důležitých a významných novinek, jsou trochu ukryté, design se totiž výrazně neměnil. Jako by Land Rover zákazníkům vzkazoval, že jde pořád o to samé auto, které se líbí a je o něj zájem.
K nějakým úpravám vzhledu samozřejmě došlo, celkový dojem z vozu však zůstává podobný jako dosud. Omlazené Discovery Sport se chlubí novými diodovými světly vpředu i vzadu, upravenou maskou chladiče a novými nárazníky.
Design testovaného kousku oživily ještě sportovněji tvarované nárazníky, které dostanete k provedení R-Dynamic, příplatková 19palcová kola v černé barvě (za 33.428 Kč) a ozdobné prvky a detaily z balíčku Black Pack (18.720 Kč). Jak napovídá jeho název, hlavní roli hraje černá. V této barvě jsou vyvedeny nápisy na kapotě a víku zavazadlového prostoru, části obou nárazníků, kryty zrcátek a černá je také mřížka chladiče.
Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S |
Zatímco podoba se tedy proměnila velice decentně a v duchu aktuálního směřování značky, výčet dalších novinek už je poměrně obsáhlý. Nejdůležitější bod na seznamu určitě představuje nová platforma PTA (Premium Transverse Architecture), kterou menší Disco dostalo po vzoru příbuzného Range Roveru Evoque.
Platforma sice vychází z té dosavadní (D8), zásadním způsobem se ale změnila. Nejenže vznikla s ohledem na instalaci elektrifikovaných motorů, ale Land Rover se zaměřil i na bezpečnost, zvýšení komfortu a modifikace týkající se jízdního projevu. Ale k tomu se teprve dostaneme.
Za zmínku stojí také skutečnost, že nová platforma nepřináší významnější změny rozměrů. Oproti předchůdci je aktuální Disco Sport o dva milimetry kratší a o dva milimetry vyšší. Jinak zůstalo vše při starém, včetně rozvoru dlouhého 2.741 mm. I to dokazuje, že Land Rover nechtěl výrazně měnit, jak Discovery Sport působí na pohled.
Land Rover Discovery Sport – srovnání rozměrů s předchůdcem | ||
Model | Discovery Sport (2019-) | Discovery Sport (2014-2019) |
Délka (mm) | 4.597 | 4.599 |
Šířka (mm) | 2.069 | 2.069 |
Výška (mm) | 1.727 | 1.724 |
Rozvor (mm) | 2.741 | 2.741 |
Sázka na dotyk
Zato uvnitř se automobilka odvázala. Tady je skoro všechno jinak, interiér je výrazně modernější, víc "trendy" a určitě vypadá luxusněji. Určitě tušíte, v čem omlazení kabiny spočívá především. Ano, Land Rover důkladně zredukoval počet klasických tlačítek a vsadil na dotykovou současnost.
Takže zatímco předchozí Discovery Sport ještě ctilo tradiční filosofii, že by se Land Rover měl vždycky dát snadno ovládat i v pracovních rukavicích a nabízel velké ovladače a rozměrná tlačítka na středovém panelu, novinka na to jde jinak - displeji a dotykovými plochami.
Před řidičem se objevuje digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, který doplňuje 10“ dotyková obrazovka multimediálního systému na středové konzole. Pod ní pak našel místo panel se dvěma otočnými ovladači, které primárně slouží k řízení klimatizace, ale dá se jimi zapnout také vyhřívání a ventilace sedadel a dokonce se mohou proměnit v přepínače jízdních režimů.
Ještě zajímavěji je řešen zbytek ovládacího panelu. Tvoří ho totiž dotykové plochy se známými symboly, které simulují klasická tlačítka. Nefunguje to vůbec špatně, ale z uživatelského pohledu by tlačítka asi byla lepší. Na druhou stranu rozumím Land Roveru, proč k této změně sáhl. Leskle černý panel s dotykovými ploškami prostě na pohled vypadá moderněji a víc "cool".
Další novinku pak představuje „pistolový“ volič automatické převodovky, který nahradil dosavadní výsuvný kruhový ovladač. V tomto případě jde zase o krok k "staromódní normálnosti", který spíš vítám.
Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S |
Odpustit si ale nemůžu připomínky k infotainmentu. Líbí se mi jeho prostředí, líbí se mi jeho architektura a uspořádání, ale mrzí mě, že automobilka pořád nedokáže zařídit, aby fungoval svižně a stoprocentně spolehlivě. A bleskové není ani ovládání přístrojového štítu.
Jinak je ale vnitřek Discovery Sport mimořádně příjemným místem, vynikajícím střízlivým a nepředstíraným luxusem. Napomáhají tomu zejména skvělé materiály. Na dotyk příjemnou kůží můžete mít čalouněnou nejen palubní desku, ale najdete ji i na výplních dveří.
Testované provedení R-Dynamic S využívalo kombinaci různých materiálů a pracovalo s kontrastem světlých a tmavých odstínů. Moc příjemný byl také materiál, z něhož byla čalouněná sedadla, hebký a měkký. Jen ta světlá barva nebude moc praktická.
Jinak ale sedačky plní svou nejdůležitější roli dokonale. Jsou totiž mimořádně pohodlné.
Zapracovalo se také na praktičnosti. Do menšího Disca dostanete posuvnou zadní lavici (pro některé výbavové stupně standardně, pro dva základní je za příplatek). Posuvná je v rozsahu 10 centimetrů, a i když je dělená v poměru 40:20:40, hýbat lze se dvěma díly rozdělenými v rozsahu 60:40.
Za 35.460 Kč můžete auto vybavit třetí řadou sedadel, ale tahle dvě místa jsou spíš nouzová. Jinak je ovšem kabina příjemně vzdušná a prostorná ve všech směrech.
Zavazadlový prostor má v případě pětimístné konfigurace maximální objem 963 litrů (po střechu), sedmimístné provedení se sklopenou třetí řadou nabídne až 840 litrů, s využívanými sedadly pak 115 litrů. Po sklopení opěradel sedadel ve druhé řadě přepravní kapacita naroste až na 1.574 litrů u pětimístné verze a 1.451 litrů u sedmimístné.
Kufr však potěší nejen papírovým objemem, ale i skvělou praktickou využitelností, které pomáhá především jeho tvar - zavazadelník je totiž široký a nabízí i poměrně dlouhou ložnou plochu.
A ještě jedna poznámka související s příplatkovou třetí řadou sedadel. Pokud si ji objednáte, nemůžete mít plnohodnotné rezervní kolo.
Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S |
Kromě prostorného interiéru Disco Sport potěší také řadou odkládacích prostor. I na ty se totiž Land Rover při modernizaci zaměřil, takže se zvětšovaly kapsy ve dveřích nebo box pod loketní opěrkou, který má objem 7,3 litru. Dohromady odkládací prostory nabídnou 48 litrů.
V souvislosti s kabinou se pak sluší zmínit ještě dvě zajímavé novinky, které rozhodně nejsou tak úplně běžné. Tu první představuje digitální zpětné zrcátko, čerpající obraz z kamery umístěné v anténě ve tvaru žraločí ploutve. Je to záležitost, na kterou si kvůli netradičnímu úhlu snímání musíte zvyknout, ale praktická být rozhodně může. Zejména v situacích, kdy nevidíte dozadu přes cestující na sedadlech za vámi nebo kvůli plně naloženému kufr. Obraz z kamery je přitom hezky jasný a ostrý - i za horších světelných podmínek. A samozřejmě máte vždy možnost kameru vypnout, pak vám pod stropem visí klasické zrcátko.
Další zvláštní novinkou je systém ClearSight Ground View, který lze zjednodušeně popsat jako průhlednou kapotu. Funguje to tak, že na obrazovce infotainmentu vidíte obraz složený z několika kamer do formy, jako byste koukali právě skrz přední kapotu. Jinými slovy, na displeji vidíte, co se děje pod předními koly. Obraz se skládá až po ujetí několika metrů, s tím je potřeba počítat. A také není příliš ostrý, ale i tak jde ale o poměrně užitečnou pomůcku, zvlášť v terénu.
Motor, jízdní vlastnosti
Jen se čtyřválci
Motorů je v nabídce pět, všechny jsou čtyřválcové, o objemu dvou litrů a pocházejí z rodiny Ingenium. Tři spalují naftu, dva benzin.
Výhradně čtyřválce poháněly už verzi před modernizací, takže v tomto ohledu nejde o novinku. Německá konkurence však u svých podobně velkých modelů nabízí i šestiválcové jednotky.
Ale zpět k Land Roveru. Až na základní turbodiesel D150 (o výkonu 110 kW), který můžete mít ve spojení s pohonem předních kol a manuální převodovkou, jsou všechny motory párovány s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.
Novinkou je také mild-hybridní technologie pracující se 48V palubní sítí. Mild-hybridní řešení umožňuje ukládání elektrické energie během brzdění, která putuje buď do alternátoru, nebo pomáhá spalovacímu motoru potlačit turbolag. Při zpomalování se pak spalovací motor umí při rychlosti pod 17 km/h zcela vypnout. Smyslem MHEV je samozřejmě snaha o snížení spotřeby a emisí.
Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S |
Testované auto poháněl turbodiesel s označením D180, což je střed vznětové nabídky. Dvoulitr osazený turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek poskytuje nejvyšší výkon 132 kW ve 4.000 ot/min. a maximální točivý moment 430 N.m mezi 1.500 a 3.000 ot/min.
Jenže protože Discovery Sport s tímto motorem váží okolo dvou tun, nelze od něj očekávat ohromující zrychlení. Turbodiesel má síly tak akorát, abyste se svezli svižně, nic víc. Mnohem víc potěší pružností a především kultivovaností.
Vědět o sobě dá prakticky jen po nastartování, ale po zahřátí prakticky není slyšet. Hezky si také rozumí s devítistupňovou automatickou převodovkou, která dovede pracovat s točivým momentem a pracuje rychle a hladce.
Disco Sport s motorem D180 dovede být také poměrně úsporné. Na cestách mimo město a dálnice se lze dostat k průměrné spotřebě okolo sedmi litrů na sto kilometrů, což podle mě není špatné. Po Praze jsem jezdil mezi 9 a 10 l/100 km. A střihl jsem si také jeden rychlejší přesun z Prahy do Drážďan, po němž palubní počítač ukázal průměr 9,7 l/100 km. Tenhle údaj ale výrazně ovlivnila německá dálnice bez rychlostních limitů.
Sport? Jen jménem
I když se menší Disco honosí přídomkem Sport, sportovní projev od něj nečekejte. Kdepak, tohle je především pohodlné a kultivované SUV, které potěší pohodlím a obdivuhodným tichem v interiéru.
Nová platforma PTA sice vychází z té dosavadní, jak už ale bylo řečeno, změnila se zásadním způsobem, což znamenalo i úpravy podvozku. A to nemluvíme jen o odlišném naladění, nová je podlaha, nápravy jsou jinak ukotveny, odlišné je i celé přední zavěšení MacPherson s hydraulickými silentbloky a hliníkovými rameny, zatímco to zadní bylo nově nastaveno. Zadní náprava je víceprvková. Land Rover v souvislosti s novou platformou uvádí také o 13 procent větší tuhost karoserie ve srovnání s předchůdcem.
V praxi to funguje skvěle, Discovery Sport i na devatenáctipalcových kolech spolehlivě žehlí nerovnosti a elegantně si poradí s hodně rozbitou vozovkou nebo polní cestou. A i když je z auta cítit pohodová nátura, zvládne také rychlejší tempo na zakroucené horské silnici. Land Rover se v zatáčkách přehnaně nenaklání a také s nedotáčivostí bojuje docela statečně. Řízení je však spíš gumové a okolo středové polohy klade zvláštní odpor. Abych to celé nějak shrnul - pokud chcete spíše agilní a řidičtější SUV, hledejte u Němců.
Ale jestli vás zajímá hlavně pohodlí, menší Disco by se vám mohlo líbit.
Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S |
Land Rover kromě toho tradičně přidává zajímavé schopnosti v terénu. Vůz je pochopitelně vybaven známým systémem Terrain Response 2, který upravuje v několika režimech nastavení vozidla pro různý typ povrchu. V Discovery Sport se nově objevuje i automatický mód, který detekuje povrch pod koly a sám upraví naladění podle aktuálních podmínek. S autem se také můžete brodit vodou hlubokou až 0,6 metru. A pokud si nejste jisti, jestli se ještě do tohoto limitu vejdete, SUV je vybaveno systémem, který měří právě hloubku vody a ukazuje ji na displeji infotainmentu.
Závěr
Rodinný přítel
Výrazně modernizovaný Land Rover Discovery Sport ve mně zanechal pozitivní dojem. Jde totiž o úžasně univerzální auto, které zastane hned několik úloh. Dobře vypadá, má úžasný a dokonale odhlučněný interiér, dovede být luxusní, praktický a poradí si s různými cestami. Potěší i moderními pomocníky. Osobně ho vidím především v roli hlavního rodinného auta. Je to takový kultivovaný dělník.
Jen je potřeba počítat s vyšší cenou. Testované provedení R-Dynamic S s motorem D180 startuje na 1.393.194 Kč. Nejlevněji stejný turbodiesel dostanete za 1.179.387 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 986.513 Kč (Land Rover Discovery Sport D150) |
Základ s testovaným motorem | 1.179.387 Kč (Land Rover Discovery Sport D180) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.393.194 Kč (Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.719.954 Kč (Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S) |
Plusy
- Prostorný a praktický interiér
- Kultivovaný motor
- Skvělé odhlučnění interiéru
- Moderní prvky výbavy
Mínusy
- Pomalý infotainment
- Vysoká hmotnost
- Vyšší cena