Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G120 – Hravá a nijak žravá

Jan Mička
Diskuze (128)
Mazda použila základ nové generace modelu 2 a postavila městský crossover CX-3. Vůz jsme vyzkoušeli s motorem 2.0 Skyactiv-G120 a manuální šestistupňovou převodovkou.

Mazda CX-3 jde i nejde s davem. Veze se na vlně stále oblíbenějších městských crossoverů, ale nabízí také pohon všech kol, který v tomto segmentu není samozřejmostí, a u benzinových verzí zcela zavrhuje přeplňování. Základem se stala nová generace modelu 2, což mimo jiné přináší zajímavé zjištění: kdyby automobilka chtěla (nebo by to z hlediska zájmu zákazníků bylo smysluplné), mohla by vyrobit „dvojku“ s pohonem všech kol a nabízet ji také s motorem 2.0 Skyactiv-G. Nic z toho ale konkurent vozů Volkswagen Polo nebo Škoda Fabia nenabízí...

Jedním z hlavních důvodů je zcela jistě pořizovací cena, která na první pohled není nejpřitažlivější ani u CX-3. Pokud byste totiž chtěli čtyřkolku, která je vyhrazena silnější variantě motoru 2.0 Skyactiv-G (110 kW) a jedinému turbodieselu 1.5 Skyactiv-D (77 kW), zaplatíte přinejmenším 564.900 Kč (pohon AWD je v nabídce od výbavy Revolution). Chybu ale neuděláte ani s úplným základem v podobě zkoušené verze 2.0 Skyactiv-G120 (88 kW). Jedná se totiž o jeden z nejhravějších městských crossoverů a pořídíte jej od 379.900 Kč.

Syndrom první jedničky

Mazda CX-3 vypadá na oficiálních fotografiích docela mohutně. Až jsme zprvu nabyli dojem, že se jedná o zmenšenou CX-5, porovnání základních rozměrů s výchozí „dvojkou“ ale rychle vyvede z omylu. Rozvor 2570 milimetrů se shoduje, k délce 4275 milimetrů (+ 215 mm) si tedy crossover pomohl většími převisy karoserie, což se mimo jiné podepsalo na zvětšení zavazadelníku z 280 na 350 litrů. S šířkou je to však jiné – 1765 mm je o rovných 70 milimetrů více než u Mazdy 2, a drobný nárůst doznala také výška. Čtyři centimetry k dobru CX-3 získala hlavně díky světlosti 160 milimetrů (dvojka má 143 mm) a zbytek najdete mezi sedadly a střechou.

Přiznám se, že když jsem ke zkoušenému exempláři s nevýrazným šedým lakováním poprvé přicházel, byl jsem trochu v rozpacích. Design se hodně podobá „dvojce“ a je tvořen podle současné filozofie s názvem Kodo – Soul of Motion, svalnaté linie blatníků ale z mého pohledu více sluší větším modelům Mazdy. Mohutná boční vlna táhnoucí se po celé délce karoserie hodně zmenšuje prosklenou plochu a budí dojem, jako by automobil někdo takříkajíc rozsednul. Podobně působí BMW 1 první generace, stačí ale zvolit nápaditější lak, kontrastní prvky rázem vystoupí a celek získá zcela odlišný náboj.

mazda testy video crossover mazda testy video crossover  

Celkově CX-3 působí hodně lehkým dojmem, o čemž ostatně vypovídají i technické údaje. Provozní hmotnost základní verze je totiž pouhých 1230 kilogramů a při detailnějším ohledání je znát, kde se dost ušetřilo. Jak můžete vidět v přiloženém videu, není přední nárazník kdovíjak bytelný a ohýbá se i při nevelkém tlaku. Poddajnější materiál na druhou stranu lépe odolá městským ťukancům a snáz se vrací do původního tvaru. Újmy na laku pak stačí rozleštit kvalitním voskem…

Video se připravuje ...

Níže než obvykle

Automobily s rozvorem okolo 2,5 metru mívají sedadla ukotvena výše, aby poskytovaly více místa v podélném směru, Mazda CX-3 ale překvapuje opakem. Nemáme na mysli, že by měl vyšší řidič při správné pozici zbytečně natažené nohy, iluzi ale dotváří právě menší prosklená plocha. Kokpit posádku silně obklopuje a navozuje pocit většího bezpečí - o to u crossoverů přece jde.

Přístrojová deska byla kompletně převzata z modelu 2. V horní části tedy čekejte tvrdé, ale na pohled i dotyk kvalitní plasty, trojici kruhových výdechů ventilace a výraznou dekorační lištu potaženou koženkou. Z ergonomického hlediska je všechno v pořádku a problém nepředstavuje ani ovládání informačního systému s přehledným prostředím v českém jazyce. Pokud se vůz nehýbe, reaguje sedmipalcová obrazovka na dotyky prstů, za jízdy si ale z důvodu bezpečnosti musíte vystačit s intuitivním ovladačem HMI na středovém tunelu.

Správnou pozici za volantem jsme kvůli kratšímu sedáku s menším sklonem hledali déle než obvykle, a po čase se začalo projevovat také jeho tenčí polstrování, skrze které jako by vystupovala základní ocelová konstrukce. Kritika později mířila i ke středovému tunelu sestavenému z levnějších plastů, a totéž se týkalo výplní dveří. Panely se dají lehkým tlakem ohnout, a pokud se o ně v zatáčkách zapřete kolenem, čas od času uslyšíte nepříjemné praskání. Šetřit kilogramy tedy ano, ale pouze na méně exponovaných místech...

mazda testy video crossover mazda testy video crossover  

Polstrování zadních sedadel je o dost poctivější a při delším cestování vyhovuje také měkčí charakter. Prostor v podélném směru je ale na hraně a za sebe se pohodlně posadí pouze cestující s výškou do 180 centimetrů. Vzhledem k útlejší karoserii jsme čekali omezení v oblasti loktů, stejně jako vpředu je na tom ale CX-3 lépe než výchozí dvojka. Výplně dveří vypadají masivně, v klíčových místech mají ale šikovná vybrání a přinášejí cenné centimetry navíc.

Pojďte pane, budeme si hrát

Čest výjimkám – asi tak by se dala popsat tvrdošíjná filozofie Mazdy týkající se zážehových motorů. Naprosto zavrhuje přeplňování a zůstává u poctivých objemů, přesto ale nejnovější modely dosahují podobné spotřeby jako menší turbomotory konkurenčních značek. Když už v segmentu městských crossoverů narazíte na atmosférický motor, je to většinou šestnáctistovka, jak tedy funguje „skyaktivní“ dvoulitr?

Mazda CX-3 - srovnání s vybranou konkurencí
Model Mazda CX-3 Peugeot 2008 Renault Captur Suzuki Vitara
Motor 2.0 Skyactiv-G120 1.2 PureTec 110 Energy 120 TCE 1.6 VVT
Zdvihový objem [cm3] 1998 1199 1197 1586
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 88/6000 81/5500 88/4900 88/6000
Točivý moment [N.m/min] 204/2800 205/1750 190/2000 156/4400
Převodovka 6M 5M 6A* 5M
Maximální rychlost [km/h] 192 191 192 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9.0 9.9 10.9 11.5
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] 5.9 4.7 5.4 5.3
Hmotnost [kg] 1230 1130 1330 1150
Světlá výška [mm] 160 165 170 185
Základní cena [Kč] 379.900 360.500 392.900 386.700
*S manuální převodovkou se nenabízí

Dvoulitrový čtyřválec může budit dojem, že bude automobil těžší na předek, hliníkový blok si ale s nadváhou hravě poradil. Výkon 88 kW nastupuje v 6000 otáčkách za minutu a na maximální točivý moment 204 N.m si musíte počkat až do 2800 otáček, díky kratšímu zpřevodování manuální šestistupňové převodovky ale nejste ničím omezeni a hned po sešlápnutí pedálu plynu máte k dispozici potřebnou dynamiku. Za studena motor udržuje vyšší volnoběžné otáčky (1.500 min-1), po chvíli ale padá na necelých 600 otáček a zvukový projev se takřka vytratí.

Motor vyniká vysokým kompresním poměrem 14,0:1 (starší 2.0 MZR DISI má 11,2:1), malou setrvačností a překvapivou chutí se vytáčet. Standardem je funkce i-Stop (takto Mazda nazývá systém Start/stop), která funguje velmi jemně, rychle a výraznou měrou snižuje spotřebu. Ve městě jsme s CX-3 jezdili za 6 litrů na 100 km, a podobně na tom byl i týdenní průměr složený především z městského a dálničního provozu.

Výhodou motoru je, že dokáže pracovat v opravdu nízkých otáčkách. Když se tedy občas zapomenete a při rychlosti okolo 20 km/h (například při hledání parkovacího místa před obchodním centrem) necháte zařazenou trojku, nic se nestane. Ve městě můžete klidně jezdit na zařazenou šestku, a když na to přijde, dokáže se na ni Mazda rozjet až na 198 km/h, byť technické údaje udávají hodnotu o 6 km/h nižší. To už je ale motor na pokraji sil a nádrž o objemu 48 litrů nevydrží ani na 300 kilometrů. Při 130 km/h se otáčky usadí na příjemných 3000-1 a spotřeba opět padá pod sedm litrů, libý zvuk motoru ale překryje aerodynamický svist kolem vnějších zrcátek.

mazda testy video crossover mazda testy video crossover  

Úplně nejvíce nás Mazda CX-3 okouzlila na okreskách. Působí, jako by nevážila ani polovinu toho, co ve skutečnosti váží, podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny vzadu ale neuskakuje a nad nerovnostmi se díky měkčímu pérování doslova vznáší. Toto řešení se sice podílí na větších náklonech karoserie, to je ovšem pouze malá daň vyvážená pořádnou porcí hravosti.

Točivý čtyřválec si vyloženě říká o vysoké otáčky a na povely pedálu plynu odpovídá neuvěřitelně rychle. Až je z něj občas cítit trocha agresivity, navíc podpořená velmi návykovým zvukem. Stačí se občas trochu zapomenout a hned je na tachometru více, než dovoluje zákon. Je to dáno především robustním interiérem – posádka se zkrátka cítí jako v mnohem větším voze, kde bývá pocit z rychlosti mírně zkreslený.

CX-3 vyniká hlavně v zatáčkách, kde na limitu jeví pouze náznak nedotáčivosti. Obecně platí, že kam auto pošlete, tam velmi poslušně jede, a pokud vás náhodou přestane čistá stopa bavit, stačí ťuknout do brzdy a všechno se obrátí v lehkou přetáčivost. Kratinké a přesné řazení nám trochu připomnělo nejnovější Mazdu MX-5, pouze řízení s měkce nastaveným posilovačem by mohlo poskytovat více zpětné vazby. Tak vysokou přesnost ale v tomto segmentu nabídne snad jenom Suzuki Vitara.

mazda testy video crossover mazda testy video crossover  

Vzhledem k rozporuplnému dojmu z některých vnitřních materiálů jsme se obávali rezonancí při přejezdech dlážděných povrchů, v kabině ale zůstával klid a bylo slyšet pouze odvalování kol a práce tlumičů. Jízdnímu komfortu přispěly také šestnáctipalcové pneumatiky s šedesátiprocentním profilem. V každém případě je třeba pochválit tuhost karoserie, u které Mazda dosáhla třicetiprocentního zlepšení díky většímu využití vysokopevnostních ocelí.

Zas tak drahá není

Pokud pomineme použití levnějších materiálů v interiéru, neshledali jsme pádnější důvod, proč se o Mazdu CX-3 blíže nezajímat. Problémem není ani vyšší základní cena, protože dostanete také perfektní výbavu.

Zkoušené linii Attraction (s motorem 2.0 Skyactiv-G120 od 479.900 Kč) nechybí například adaptivní diodové světlomety (účinně mění charakter v závislosti na rychlosti a natočení volantu), samočinná klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací čidla, tempomat, šest airbagů, nebo infotainment Mazda Connect se sedmipalcovým displejem a možností poslechu internetového rádia. Místo lepicí sady bychom ocenili alespoň dojezdovou rezervu a možnost příplatku za větší litá kola. Ty ale dostanete až s linií Revolution od 504.900 korun.

Po jízdní stránce patří Mazda CX-3 mezi nejlepší modely dané třídy. Doslova z ní vyzařuje lehkost, hravost a touha po řezání zatáček. Komfortní podvozek tomu naštěstí nebrání a ještě rádi budete dvoulitrový Skyactiv-G držet ve vysokých otáčkách. Je to zkrátka motor ze staré školy. Můžete navíc počítat se skvělou spotřebou, která se běžně pohybuje okolo šesti litrů na 100 km.

mazda testy video crossover mazda testy video crossover  

Nejlevnější verze modelu 379.900 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem 379.900 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Emotion)
Testovaný vůz s výbavou 506.300 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Attraction)

Plusy

  • Nápaditý design karoserie
  • Úsporný dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-G120
  • Hravé jízdní vlastnosti
  • Pohodlný podvozek
  • Přesné řízení a krátké dráhy řazení

Minusy

  • Podélný prostor na zadních sedadlech
  • Lacinější materiály v interiéru
  • Přední sedadla s nedostatečnou oporou stehen
  • Pouze se sadou na lepení pneumatik

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (128)
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G120
Cena základní sestavy 379 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, diodové světlomety, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, protiprokluzový systém, systém Start/stop, kožený potah volantu, řadicí páky a madla ruční brzdy, bezklíčové startování, tempomat, infotainment HMI se sedmipalcovým dotykovým displejem, asistent rozjezdu do kopce, kontrola jízdy v pruzích, automatická klimatizace, zadní parkovací čidla, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, provedení interiéru Core, nesouměrně dělená zadní opěradla, autorádio s šesti reproduktory, přípojky AUX a USB atd. Kč
Cena testované sestavy 506 300 Kč
Výbava testované sestavy Navigace (+12.500 Kč), metalíza (+13.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 204 / 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.9 / 5.9
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 0
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1230 / 535
Rozměr pneu: 215/60 R 16
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G120
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4275
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
27. 7. 2015 20:16
Re: Barva na testované CX-3
Tak to zvaž ještě tu ceramic white.
Ta bílá perleť je od obyčejné bílé na první pohled prakticky k nerozeznání.
27. 7. 2015 18:17
Re: Barva na testované CX-3
Díky...tak již jsem tu barvu viděl naživo a není to ono...Budu asi volit bílou perleť...
Avatar - praděda7
12. 7. 2015 20:13
Re: Tady není o čem...
No, to mě celkem překvapuje, protože CX-3 je postavena na podvozku Mazdy 2 a CX-5 na podvozku Mazdy 3, což předpokládá vyspělejší podvozek. Ale čas běží a technologie se vylepšují a samozřejmě se to týká i povozku. Že je CX-3 obratnější to mě díky hmotnosti vozu (CX-5 + 300kg) nepřekvapuje.
Avatar - white label
12. 7. 2015 16:16
Re: Tady není o čem...
Měl jsem benzínovou CX-3 s manuálem a dieselovou CX-5 v automatu, takže to mi přímé porovnání logicky komplikovalo, ale i tak mi přišla CX-3 jízdně lepší, obratnější, přímočařejší, lépe nastavený podvozek (poměr komfortu a náklonů karoserie).
Avatar - white label
12. 7. 2015 15:48
Re: Barva na testované CX-3