TEST Nový Ford Mondeo: První jízdní dojmy
Nové Mondeo jsme vyzkoušeli na testovacím okruhu Fordu v belgickém Lommelu. Zatímco v Americe (zde se prodává pod názvem Fusion) se již vůz musí zdát poměrně okoukaný, v Evropě se stále nevyrábí, ani se sem nedováží. Vyzkoušeli jsem hybridní verzi, která bude společně plug-in hybridem nejčistším pohonem nového Mondea. Chybět však nebudou ani v současnosti používané přeplňované agregáty a novinky v podobě jednotek 1.5 EcoBoost a 1.5 TDCi.
Hybridní Mondeo poprvé v Evropě
Proč právě hybridní verze? Ta bude v nové generaci naprostou novinkou. Pohon zajišťuje dvoulitrový benzinového čtyřválce a elektromotor. Energie pro bezemisní provoz se ukládá do lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 1,4 kWh, díky kterým je vůz schopen ujet až 34 kilometrů bez spotřebování jediné kapičky benzinu. Výkon je přenášen na přední kola skrze bezestupňovou převodovku CVT.
Čtyřválcový agregát Duratec umí pracovat v Atkinsonově cyklu. Jeho maximální výkon 141 koní máte k dispozici v 6000 otáčkách za minutu, točivý moment 175 N.m dosahuje vrcholu o 2000 otáček dříve. Výraznou pomoc představuje synchronní elektromotor o výkonu 118 koní. Protože se obě hodnoty nedají jednoduše sečíst, je celkový výkon „jen“ 188 koní (138 kW). Vzhledem k hmotnosti 1678 kilogramů je však stádo plně dostačující, což potvrzuje i akcelerace z 0-100 km/h za 9,1 sekundy.
Design
Ford Mondeo bylo vždycky kus krásného auta. Nová generace se však posouvá o několik úrovní výš, přičemž přední část je bez debaty nejvýraznější. Úzké xenonové světlomety s LED technikou pro denní svícení skvěle korespondují s ohromnou maskou chladiče a nenásilnou spodní částí nárazníku. Není divu, že si lidé velmi často uvědomují podobnost s vozy Aston Martin. Dočkáme se tedy účinkování Mondea v dalším pokračování filmu s Jamesem Bondem?
Zezadu už to taková divočina není a spíš než o nastolení nového stylu jde o evoluci současně prodávané generace. Celkově je nové Mondeo velmi mohutné a to nejen na pohled, ale i v řeči čísel. Na délku měří 4.869 mm, je 1.852 milimetrů široké a 1.476 milimetrů vysoké. Rozvor náprav měří 2.845 milimetrů, což je například víc než má nová Mazda 6.
Interiér
Interiér spojuje tři základní prvky: pohodlí, luxus a nejnovější informační technologie. Už při prvním usednutí za volant nás překvapily bohatě dimenzované, ale trochu měkké přední sedačky. Přece jen bylo cítit, jaký trh je zatím pro Mondeo nejdůležitější. Vpředu si na prostor nebudou stěžovat ani dvoumetroví dlouháni, vzadu je to již o poznání horší. Před koleny nám sice pár centimetrů ještě zbývalo, hlava se však nebezpečně přibližovala stropu.
Díky širokému rozsahu nastavení sedadla a volantu si ideální pozici k řízení najdete takřka okamžitě a nezbytné ovládací prvky budou vždy snadno dosažitelné. Velkou proměnou prošel přístrojový štít s centrálně umístěným rychloměrem a dvojicí displejů. Ty zobrazují aktuální jízdní data, kapacitu akumulátorů, nastavení klimatizace, rádia a dalších komfortních funkcí. Vše je ovládáno tlačítky na volantu, což vysvětluje jejich početnost.
Středová konzola překvapila svou jednoduchostí a hi-tech výbavou. Pryč jsou standardní tlačítka, díky kterým jste však mohli některé spotřebiče aktivovat i po hmatu. Potěší rozměrný dotykový displej multimediálního systému Ford SYNC, který umí ovládat aplikace mobilních telefonů pouze pomocí hlasu. V Americe již docela běžná věc. U nás se systém poprvé objeví ve Fordu EcoSport.
Jízda
Drtivá většina fanoušků považuje Ford Mondeo za jeden z nejlepších vozů střední třídy vůbec. Vzhledem k velké konkurenci v segmentu by si měl tento cejch nést i nadále, a to hlavně v případě hybridní verze, které si v Česku širší okruh zákazníků stále hledají.
Technická trať o délce 4,3 kilometru s množstvím ostrých zatáček a speciální zónou pro testy chování na rozbitém povrchu odhalila vynikající práci na podvozku. Mondeo se do oblouku vrhá s přehledem a poslušně reaguje na změny směru. Díky vyváženosti karoserie byl vůz většinu času neutrální i v zatáčkách s horizonty, teprve na limitu se projevila přirozená nedotáčivost koncepce s pohonem přední nápravy. Podvozek je celkově tužší, snížený komfort jsme však nepocítili ani na hrbolatém povrchu.
Motor má síly tak akorát, díky jeho spojení s převodovkou CVT je však potřeba počítat se zvýšenou hlučností při využití veškerého výkonu. Auto jde hezky za plynem, po uvolnění pedálu akcelerátoru ztichne a agregát není takřka slyšet. Jsme zvědavi na svezení s benzinovou a naftovou verzí. Podle dosavadních poznatků si totiž i nové Mondeo zachoval vysokou úroveň jízdních vlastností.
Závěr
Podle aktuálních zpráv by se měl nový Ford Mondeo dostat do Evropy na konci příštího roku. Chybět nebude ani kombi, to se však klasicky představí o něco později. Jedním z důležitých faktorů při rozhodování bude i cena, což nemusí hybridní verzi příliš nahrávat. V Americe sice koupíte nejlevnější Ford Fusion S Hybrid v přepočtu za necelých 510.000 korun bez daní, s takovou cenou však u nás počítat nemůžeme. Pro českého zákazníka proto bude stále výhodnější sáhnout po jednom u osvědčených benzinových EcoBoostů nebo naftovém čtyřválci TDCi.