Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia 2,0 Turbo 4x4 – Saab žije dál

Diskuze (64)
Švédská automobilka je minulostí, stopy jejího vývoje ale najdeme ve vlajkové lodi z Rüsselsheimu, benzinovém Opelu Insignia.

Benzin a diesel, to jsou dva naprosto rozdílné světy. U Opelu Insignia to platí naprosto bezvýhradně – příjemné, ovšem poněkud hrubé a výkonově „jen“ přiměřené dieselové dvoulitry totiž mají se svými benzinovými protějšky společný akorát ten obal.

Dnes se podíváme na motor 2,0 Turbo, tedy čtyřválec, který ve spojení s pohonem všech kol nedávno posílil na 184 kW. Proti levnějším verzím 1,4 Turbo a 1,6 Turbo přidává přímé vstřikování a v podstatě s nimi nemá nic společného.

Jedná se totiž o celohliníkový agregát, který z velké části vyvinuli konstruktéři dnes již neexistujícího Saabu. Navíc s vývojem pomáhali i specialisté z Lotus Engineering. Opel Insignia společně se Saabem 9-5 dostal druhou generaci, která je osazená dvoukomorovým turbodmychadlem. Vyztužený blok je o 1 kg těžší a k tomu se přidává odolnější kovaný klikový hřídel a kované ojnice.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

GM uvádí jako konstrukční maximum 220 kW a 460 Nm. Praxe je ale vždy kompromisem různých omezení, a tak Insignie původně dostala pořád hodně slušných 162 kW a 350 Nm. Ovšem vývoj jde dál a Opel si dnes troufne pustit do prodeje i silnější konfiguraci – v Astře OPC s 206 kW a v Insignii 4x4 se 184 kW, v obou případech na rekordních 400 Newtonmetrech.

Taková hodnota těžko hledá konkurenci, ale to bohužel platí i pro hmotnost vozu. Testovaná Insignia váží zhruba 1700 kg a díky odporům pohonu všech kol dosahuje podobné akcelerace jako slabší 162kW verze s jednou hnanou nápravou – automobilka uvádí 7,8 sekundy. To ale ničemu nevadí, motor stejně nemá ambice při každém rozjezdu trhat vzorek na pneumatikách.

Místo toho se síla dvoulitru rozvíjí hezky plynule. U twin-scroll turba je to docela paradoxní, ale v nízkých otáčkách se plný účinek přeplňování projevuje vždy se zpožděním – jako by auto chtělo ukázat, že pod kapotou není žádná atmosféra.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Ve středním pásmu otáček je ale motor při plné síle. Jeho 400 Nm je znát ještě víc než v dieselovém biturbu, protože benzinový motor je dokáže poslat na kola s větší naléhavostí. Nakonec stačí si vzpomenout na výkonově i dynamicky srovnatelné šestiválcové sedany z počátku milénia – Insignia se s nimi může směle srovnávat. Motor pořádně táhne i v rychlostech nad 200 km/h, kdy dieselovým souputníkům dochází otáčky. Dvoulitrové turbo se po chvíli čekání rozjede až na 250 km/h, jak se na dálniční raketu sluší a patří.

Opel se navíc nestydí nabídnout (a novinářům zapůjčit) takový motor s manuální převodovkou. Taková kombinace přináší zajímavější zážitky za volantem, klade ale na řidiče i určité nároky. Nejde přitom o práci se spojkou, která se ovládá s pohodlnou lehkostí, problematická je kostrbatá kulisa řazení. Páka se v ní nepohybuje úplně hladce a ani její dráhy nejsou přesně vymezeny. Tady by to chtělo ještě pořádně doladit.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Kde se naopak Opel přiblížil na dohled dokonalosti, to je naladění podvozku a pohonu všech kol. Zástavba spojky Haldex a aktivního zadního diferenciálu eLSD je druhou stopou Saabu – kombinace obojího totiž původně vznikla pro model 9-3 XWD. Když Opel přidá dlouhý rozvor a adaptivní tlumiče, vzniká špičkový vůz.

Zatímco s dieselovým motorem působí Insignia 4x4 odtažitě, benzinová varianta dokáže využít svůj technický náskok a nepřipouští kompromisy. Řízení má přímější odezvu a příď lehce mění směr – hliníkový motor je totiž skloněný dozadu, jak se teprve v posledních dvou letech stává postupně uznávaným standardem.

Přidejte k tomu aktivní diferenciál, který umí auto postrčit vnějším zadním kolem do zatáčky a stabilitu vyplývající z 2,74metrového rozvoru. Výsledkem je všestranně nadané auto, které se umí pohybovat velmi rychle v přímém směru i na zamotané okresce.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Přímé konkurenci proti tomuto Opelu vždycky něco schází: Ford Mondeo má stejně jistý jízdní projev, neprodává se ale s pohonem všech kol a nestačí ani možnostmi příplatkové výbavy; Volkswagen vám zase v Passatu bude nutit rovnou šestiválec s 220 kW a milionovou cenovkou. Kromě Škody Superb pak už nezbývá nikdo, kdo by podobně výkonný benzinový motor vůbec nabízel.

Ani Insignia ovšem není bez chyby. Je tu již zmíněné kostrbaté řazení, dále vnitřní prostor, který úplně neodpovídá rozměrům karoserie, a u liftbacku nepravidelný tvar zavazadlového prostoru. Očekávatelným „nedostatkem“ je pak spotřeba paliva. Dálniční odběr 9,6 l/100 km (při 130 km/h a 2900 min-1) je o litr vyšší než u alternativy s pohonem předních kol. Mimo město se dá probojovat i pod osmilitrovou spotřebu, nejčastěji se ale stejně dostanete do pásma mezi 10 až 15 litry. Náklady na palivo okolo 4 Kč za kilometr budou silným protiargumentem.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Varianta 2,0 Turbo 4x4 má ale přece co říct. Kromě podstatně lepší dynamiky i jízdních vlastností totiž proti turbodieselu vytahuje cenový trumf: stojí totiž o symbolických 5 tisíc korun víc než provedení 2,0 CDTI BiTurbo 4x4.

A celková cena není zdaleka tak děsivá, jak se snaží naznačit český konfigurátor. Nominální cena (bez akčních zvýhodnění) totiž dosahuje k 1,2 milionu korun – však jen prémiovou kůži Indian Night doplněnou o ventilaci sedadel si Opel cení na 122 tisíc, za kompletní OPC sadu a 19palcová kola chce 63 tisíc. Volbou výhodných paketů a s využitím bonusů se ovšem výsledná cena dostává na 875 tisíc korun a to zní mnohem líp. Jen se na to podívejte: 250koňový plně vybavený liftback střední třídy za cenu lehce nadprůměrného kompaktního SUV… To se povedlo, Opele!

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

První cena vozu 489.900 Kč (1,8/103 kW Insignia sedan)
První cena vozu s testovanou motorizací 749.900 Kč (2,0 Turbo 4x4/184 kW Sport sedan)
Základní cena testovaného vozu 759.900 Kč (2,0 Turbo 4x4/184 kW Sport liftback)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 966.400 Kč (2,0 Turbo 4x4/184 kW Sport liftback)
Skutečná cena při objednávce firemního zákazníka 875.679 Kč (2,0 Turbo 4x4/184 kW Sport liftback)

Plusy

  • Silný, uživatelsky příjemný motor
  • Špičková ovladatelnost v zatáčkách a stabilita v přímém směru
  • Efektní design, masivní proporce
  • Útulný interiér, kvalita zpracování
  • Velmi pohodlná sedadla
  • Symbolický příplatek za 4x4, adaptivní tlumiče zdarma
  • Možnosti příplatkové výbavy, konfigurovatelnost

Minusy

  • Nepřesné řazení
  • Vnitřní prostor neodpovídá vnější rozměrům
  • Místo na zadních sedadlech pod průměrem střední třídy
  • Relativně vyšší spotřeba paliva
  • Malá zpětná zrcátka
Diskuze (64)
Opel Insignia 2,0 Turbo 4x4
Cena základní sestavy 759 900 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní podvozek FlexRide, snížený podvozek, variabilní posilovač řízení, stabilizační systém ESP Plus, ABS, čelní, boční a hlavové airbagy, jednozónová elektronická klimatizace, autorádio s CD přehrávačem a třífunkčním informačním displejem, automatické ovládání světel s detekcí tunelů, parkovací pilot, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač s kontrolním systémem, 18" sportovní kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R18, tempomat, ergonomická sportovní sedadla s prodlužitelným sedákem, loketní opěrka v opěradle zadních sedadel s průvlakem do zavazadlového prostoru, automatické ovládání světel, čtecí lampičky vpředu a vzadu, loketní opěrka vpředu, zadní sedadlo dělené v poměru 60:40, sada na opravu pneumatik, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vpředu, Interiérová sada osvětlení, prahové lišty, sportovní volant potažený kůží, 4-polohová bederní opěrka na předních sedadlech, třídílná podlaha zavazadlového prostoru ve výšce prahu dveří, pedály z lehkých slitin, sportovní výfuk, zatmavená boční a zadní okna, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko. Kč
Cena testované sestavy 966 400 Kč
Výbava testované sestavy Sada Snadné řízení II (37.000,-): adaptivní Bi-Xenon světlomety AFL, parkovací asistent, Optická a osvětlovací sada<br> Sada Sport Premium (33.000,-): automatická dvouzónová klimatizace s čidlem vlhkosti, ráfky z lehkých slitin 19"x8,5J, alarm, Optická a osvětlovací sada<br> Sada Sport Edition (28.000,-): OPC Line exteriérová sada , OPC Line interiérová sada<br> Sada Comfort Connect (25.000,-): rádio Navi 600, portál pro mobilní telefon s barevným informačním displejem<br> Kožené čalounění Premiun Indian Night (122.000,-): přední sedadla s ventilací a vyhříváním; kamera Opel Eye se světly AFL (8.000,-), adaptivní tempomat (22.000,-), metalický lak (16.000,-), elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo (4.500,-), elektronická parkovací brzda (6.000,-)<br> Edice Executive (-95.000,-): sleva všechny pro vozy vybavené bi-xenonovými světlomety a parkovacím asistentem<br> Rozdíl mezi akční cenou a nabídkou pro firmy/živnostníky (-90.721,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2400 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 6.6 / 8.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 1020
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1598 / 537
Rozměr pneu: 245/40 R19
Opel Insignia 2,0 Turbo 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2737
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 12. 2012 11:45
Folcvágna si strčte za klobouk
Přijde mi, že co čech to buran, protože žádnou jinou automobilku než folvágen a podznačku škodu nezná a stále je zaslepen tím, že je to prémiová kvalita. Kvalita možná bejvávala u 1.9 TDI 66 a 81 kw ale dnes u 2.0 a 1.6 TDI nebo 1.4 TSI se musím jen smát,.

22. 11. 2012 23:34
test ...
[odkaz]
Avatar - Lucaslegend
13. 11. 2012 15:28
Re: hmotnost
Naco vysvetlujes ake objemne v6 sa robia?? O to tu nejde ale v6 VTEC ma zaujimavu charakteristiku....nadherny priebeh ked zapne ostru vacku :-) jasne ze sterajsimi priamovstrekmi s turbom nemoze superit... v jednej veci ich samozrejme truimfne kedykolvek a to je spolahlivost! A vlastne este v kultivovanosti.
A to ma pre mna vecsiu cenu ako mat rychlejsie auto o troska...
Avatar - JuckiCZ
11. 11. 2012 22:12
Re: hmotnost
Přijde mi to jako běžná V6 a mnoho lidí tady bude tvrdit, že je to dokonce zastaralá V6.
Co je podle Tebe běžná V6? Rover dělal 2,0l V6 110 kW, kolem čtyř litrů dělají V6ky Američani do osobáků, v pick-upech najdeš ještě větší motory V6 a když uděláš ze čtyřválce 2,4 - 2,5l (kterej byl velice běžnej) šestiválec, vyjde Ti právě 3,6 - 3,75l, proto mi to nepřijde nijak vyjímečné.
PS: A navíc 1,2 TSi je mnohem lepší, než atmosféry ;-) :-D.
Avatar - Emel
11. 11. 2012 21:21
Re: Bleskové jiskření
Možná se necháváš unést dojmem z ČR, kde Opel neinvestuje do reklamy a není moc na trhu vidět. Myslím, že jinde to může vypadat trošku jinak.

Mondeo má možná jasnou identitu, ale zase třeba zaostává v provedení interiéru. Naopak sedačky v Insignii jsou moc pěkné...