V Los Angeles připravili úžasnou automobilovou výstavu. Čeká na otevření
Sestava sběratelských unikátů čeká na uvolnění pandemických opatření. Lidé uvidí superauta na každém kroku, těžko vybírat méně atraktivní kusy exotické kolekce.
Automobilové muzeum Petersen Automotive Museum v Los Angeles zůstává veřejnosti uzavřené kvůli koronaviru, i tak se zaměstnanci postarali o velký rozruch mezi fanoušky motoristického umění. Pracovníci výstavní síně na ulici Wilshire Boulevard využili prázdné chodby k přípravě na znovuotevření reprezentativních prostor architektonicky propracované budovy.
Personál muzea je v očekávání ohromit hosty po jejich návratu. Šokující překvapení nese název „Supercars: A Century of Spectacle and Speed.“ Precizně vyladěná expozice obsahuje zhruba 30 speciálně vybraných vozidel, které byly vyrobeny v letech 1913 až 2005 a nepatří mezi masovou záležitost potkávanou v ulicích byť nejdražších čtvrtí.
Individuálně laděnou sestavu zformoval samotný ředitel vystavovacího programu muzea jménem Bryan Stevens. „Nebyla to výstava v našem kalendáři, ale po virové situaci jsme chtěli znovu otevřít stylově s něčím, co by bylo opravdu lákavé,“ přiznal Stevens a pokračoval, že tato akce byla uskutečněna mnohem rychleji než většina ostatních. Od prvotního nápadu až po zaparkování všech aut údajně uplynuly necelé tři měsíce. Vzhledem k finančním důsledkům dlouhodobého uzavření muzea je největší výzvou udržení potřebných výdajů na absolutním minimu.
Tým kurátorů zařídil většinu vystavených příkladů nedaleko sídla muzea. Kromě lokálně ochotných majitelů superaut se smilovalo několik dalších vlastníků z jiných částí USA a na své vlastní náklady včetně pojištění dodali vzácné kousky na adresu Wilshire Boulevard 6060. Ochota dokazuje zvučné jméno Petersen Automotive Museum, lokalita je žádaná mezi turisty i automobilovou komunitou.
Výjimečné shromáždění sídlí ve třetím patře. V čele expozice stojí hrdě Lamborghini Countach 5000QV z roku 1988. Exemplář naplňuje předpoklady být příkladem výběru zaměstnanců. „Obecně definujeme konkrétní superauta jako silniční vozidla, která patří mezi nejkrásnější a nejextrovertnější z jejich dob. Přesněji řečeno musí superauta vždy mít nějakou snadno patrnou kombinaci extrémního stylu, výkonu, nepraktičnosti a exkluzivity kvůli vysokým nákladům a nízké produkci,“ upřesnil Stevens. Realizovaná výstavka prošla těžkým sítem bez ohledu na rok výroby.
Chronologickým uspořádáním ukázka začíná dávným veteránem Mercerem 35R Raceabout z roku 1913, který dříve vlastnil zesnulý jezdec Phil Hill. Modelová varianta jedoucí až 160 km/h skončila na druhém místě v závodu 500 mil Indianapolis. V blízkosti Merceru je umístěn Delahaye Type 145 Coupe vyrobený v roce1938, ten patří členovi představenstva společnosti Petersen Peteru Mullinovi. Vůz ve stylu art deco skrývá 4,5litrový vidlicový dvanáctiválec produkující 137 kW (187 koní). Maximální rychlost fialového pokladu je zhruba 193 km/h.
Střed výstavní plochy patří trojici Jaguar, Ferrari a Shelby Cobra. Tři ikony své doby pomohly definovat designovou DNA zlatého věku automobilu v 50. a 60. letech. Jaguar XKSS z roku 1956 zaujal i charismatického herce McQueena, vůz právem patří mezi nejznámější předměty v muzeu. Společnost stylové šelmě dělá Ferrari 250 GT LWB Berlinetta vyrobené jako jedno ze sedmi před dvaašedesáti léty. Jedná to prozatímní příklad vyvinutý k předvedení aerodynamického směru, kterého se Ferrari plánovalo ujmout se svými nadcházejícími soutěžními vozy. Trojku hvězd završuje Shelby Cobra 427 z roku 1967 disponující vidlicovým osmiválcem a schopností prohánět se rychlostí až 257 km/h. Ačkoli existuje řada replik, Petersen Automotive Museum vystavuje jeden z 260 originálů včetně vlastnoručního podpisu Carrolla Shelbyho.
Více vzadu pokračuje muzejní sbírka zhruba tuctem dalších vozidel. Za zmínku stojí například Lamborghini Miura P400 z roku 1968. „Není nejrychlejší, ani nejcennější, nebo nejdramatičtější, ale je to ikona. Vůz, který skutečně stmelil moderní dvoumístné paradigma supersportu s motorem uprostřed. Miluji myšlenku na neuvěřitelný výkon vycházející z takového zdobného, šperkovitého balíčku,“ zasnil se ředitel Stevens.
Specialitou je také McLaren F1 „LM-Specification“ postavený v roce 1998. Supersport v bezvadném stavu neboli mistrovské dílo Gordona Murraye je jedním z pouhých dvou původních příkladů F1, které McLaren upravil za účelem posílení aerodynamického fungování. Oranžový dvoumístný klenot zvládá maximální rychlost 362 km/h. I když je McLaren s výklopnými dveřmi považován mnohými znalci za měřítko automobilové estetiky a výkonu, výstavu si v tomto ohledu podmanilo bezprecedentní Maserati MC12 z roku 2005. Omezená produkce 55 kusů sdílí platformu s Ferrari Enzo a vystavený příklad byl konfigurován pro velikána motoristického sportu Michaela Schumachera, který pomohl testovat MC12 během vývoje.
Schumacherovo černé Maserati není zdaleka jediným důvodem návštěvy Los Angeles, respektive Wilshire Boulevard 6060. Nad výběrem zaparkovaných speciálů bylo pečlivě přemýšleno a konečná sada nasvícených strojů vážně nemá obdoby. Už aby pandemie ustoupila do pozadí a podobné automobilové ráje mohly navštívit tisíce natěšených návštěvníků.