Vozy (nejen) pro seniory: Ve kterých stáří nebolí?

Tak především: Nová třída A od Mercedes-Benzu není žádným důchodcovským autem, to vám musí být jasné již od pohledu. Zato první generace „áčka“ byla pro starší a pokročilé jako stvořená – vyšší stavba znamenala snadný nástup, sedadlo jako na bidýlku pak spolu s bohatým prosklením zajišťovalo parádní výhled všemi směry a nízká hrana zavazadelníku jednoduchou nakládku kufrů či nákupu. Časy se však mění a z praktického víceúčelového auta se stal stylový hatchback pro naprosto odlišnou cílovou skupinu mladých, ambiciózních moderních lidí – těch, kteří se dívají hlavně na efekt, image či trendy a praktická stránka věci pro ně není důležitá.
Směr výrobců aut se v poslední době ubírá právě touto cestou efektu a snahy zaujmout pokud možno ihned. Vymýšlením různých subsegmentů košatí automobilové třídy a dávají lidem na výběr, aniž by to vlastně někdo potřeboval. Nebo se pleteme?
Abychom našli odpověď, sezvali jsme na plac devět různorodých aut: Od levné Škody Rapid po opulentní BMW 5 GT, nechybí ani netradiční Ford B-Max bez bočního sloupku či avantgardní Citroën DS5.
Jak jsme hodnotili
Všech devět aut prošlo šesti disciplínami s celkovým možným přídělem 100 bodů. Dílčí kapitoly příplatků a základní ceny jsme zohlednili menší vahou – každou po 10 bodech. Ostatní disciplíny jako posaz, nastupování, komfort jízdy a ovládání jsme pojali jako důležitější a dali jim větší sílu 20 bodů.
Sedadla: Poloha řidiče vůči volantu a vozovce, možnosti nastavení, škály seřízení jednotlivých prvků, rozměry sedadel a jejich komfort.
Nastupování: Snadnost vstupu a výstupu do vozu a z něho na všechna místa. Rozhodují i detaily jako hrany dveří, prahy, sloupky, zkosení střechy...
Jízdní komfort: Pohodlnost jízdy podle odpružení a utlumení hluku.
Ovládání: Velikost vozu, přehlednost karoserie, zpětná zrcátka, výhled vzad, pomocníci při couvání...
Příplatky: Nabízejí se xenony, automatická převodovka, asistenční systémy, volání SOS – a za kolik peněz? Kalkulováno od ceny základního modelu.
Základní cena: Nejmenší motorizace, nejjednodušší výbava.
Citroën DS5: Přehledný? Vůbec!
Nejfuturističtější z porovnávaných vozů můžeme starším šoférům doporučit jen s velkými výhradami. Kde začíná a končí avantgardně tvarovaná karoserie, se zevnitř odhaduje jen stěží. Tvrdý podvozek má k houpavému komfortu hodně daleko, ovládání funkcí sice krásnými, ale nepřehlednými tlačítky rozesetými po interiéru činí potíž i po přečtení manuálu tlustého jako bible. Dobře nastavitelné sedadlo lze uvést do polohy pro nástup příjemné, horší je to s výraznými a příliš tuhými bočnicemi ztěžujícími nastupování. Útěcha: DS5 má v nejlevnějším provedení automatickou převodovku a volání SOS. Za nezbytně nutné parkovací senzory ale musíte připlácet 14.900 Kč.
Hyundai Santa Fe: Velikost není vše
Doširoka otevíratelné dveře, vysoký posaz, snadný přístup, stejně jako příjemně tuhé polstrování sedadel ulehčují žití v tomto SUV. Na dokořán otevřené dveře ale zevnitř těžko dosáhnete - budete se muset vyklonit, úhel jejich otevření je příliš velký. Rozměrná zpětná zrcátka a parkovací kamera pomáhají při manévrování rozložitého hyundaie v těsných prostorách. Skvělé: Stiskem tlačítka regulujete ve třech stupních účinek posilovače řízení, takže s volantem můžete točit jedním prstem. Kdo si ale chce zjednodušit život asistenčními systémy, narazí na tvrdou cenovou politiku
Hyundaie: xenony disponuje jen top verze Premium (od 959.900 Kč) a pouze k této specifikaci koupíte v balíčku za 59 tisíc samočinné parkování, hlídání jízdy v pruhu, navigaci...
Škoda Rapid: Takové normální auto
Konečně praktické auto pro starší: Stupňovitá výklopná záď, kompaktní rozměry, přehledná hranatá karoserie, nezávadná image a v porovnání se soupeři rozumná cena. K tomu je rapid intuitivně ovladatelný, uvnitř vás nečeká žádný hlavolam a přes relativně nižší pozici sedadla se dovnitř snadno nastupuje a ven vystupuje. Nicméně i tahle jednoduchá škodovka má slabiny. Vadí hlavně omezený výhled dozadu - plato se totiž nachází kvůli objemu zavazadelníku hodně vysoko a „tankovým“ průzorem není ven moc vidět, navíc hluk od motoru a hlavně dunění od podvozku nejsou při delších cestách příjemné. Xenony rapid mít nemůže vůbec a chtít automatickou převodovku znamená sáhnout po top modelu 1.4 TSI DSG za nejméně 428.900 Kč.
Mercedes-Benz A: Pro starší příliš těsný
V porovnání s prvním „áčkem“ je současné sice dynamičtěji tvarované, leč uvnitř stísněnější, což s sebou nese nevýhody v každodenním životě. Přehlednost upadla do průměru a při nastupování se musíte pod nízkou střechu dost sklonit. Ani zadní místa nejsou optimálně dosažitelná – do otvoru vzniklého otevřením krátkých dveří masivně zasahují podběhy, takže nástup je malou gymnastickou průpravou. Otevírání předních dveří odhalí další nešvar: Jen dva aretační body, takže při manévrech ve stísněných parkovacích domech budete s dveřmi bojovat. Ani spodní hrana kufru neleží kdovíjak nízko. Jinak je život s „áčkem“ příjemný. Tím spíš, když si ho zušlechtíte pestrými příplatky. Musíte na ně ale mít dost peněz.
Honda CR-V: Nastupování jde samo
Dveře se otvírají lehce, hladce a doširoka, sedadla si odpustila příliš výrazné kontury, prahy jsou sympaticky úzké a posaz zvýšený tak akorát – do hondy doslova vklouznete. Bránit vám nebudou ani bočnice sedáku, u něhož naopak oceníte velkorysou délku. Díky prakticky ploché podlaze a dobře tvarovaným polštářům se ale pohodlně usadíte i ve druhé řadě. Poté však narazíte na politiku pevně daných výbav. Pokud zatoužíte po xenonech, musíte od základního modelu přeskočit skoro na druhý konec ceníku – k druhé nejvyšší výbavě Lifestyle, jež začíná o drsných 210 tisíc výš. Čtyřicetitisícový příplatek za automat je naopak v pořádku, prodají vám jej ale pouze k pohonu 4x4, u základního modelu tedy máte smůlu.
Ford B-Max: Technika přijde draho
Posuvné zadní boční dveře, vynechaný sloupek B - to zní téměř jako ideál pro nastupování. Ale není – dveře jsou těžké a samotné uvolnění prostoru mezi nimi žádnou reálnou výhodu nepředstavuje. Takové uspořádání nicméně ocení hendikepovaní, hodně jim pomůže s naložením vozíku. I přes vysokou stavbu nabízí karoserie sedadla jen o pár centimetrů výš než u běžných kompaktních hatchbacků, což usnadňuje a zpříjemňuje řízení
i ovládání. Zamrzí pouze fakt, že za automatickou převodovku si vůči nejlevnější nabídce připlatíte nepříjemných 90 tisíc korun. Xenonové světlomety nezískáte vůbec, dokoupit však můžete systém aktivní prevence nárazu v nízké rychlosti.
BMW 5 GT: Dobré, ale příliš drahé
Derivát BMW 5 postavený na modulární platformě společné z luxusní „sedmičkou“ nabízí zvýšený posaz a velkorysé rozsahy nastavení sedadla i volantu. Jenže nastupování komplikují tuhé bočnice sedáků. Kromě toho budete muset překážky těsně za autem kvůli vysoko ležícímu krytu zavazadelníku spíše jen vytušit. Účinně to vyřeší zadní kamera za snesitelných 10.675 Kč, musíte k ní však mít i parkovací asistent za 8650 korun. Samočinnou převodovku dostanete k modelu GT automaticky, xenony si dokoupíte za 30.500 korun. Rozpaky z cen ale smaže první svezení – proti
komfortu není námitek a dle hesla bavorské značky si samotné řízení užijete s radostí. Ještě aby ne za tu cenu...
Volkswagen Golf: Příjemný společník
Sedadla velmi dobře podpírají tělo. Volant široce nastavitelný v obou směrech usnadňuje nalezení optimální pozice pro řidiče velmi rozličných postav. Golf jezdí klidně a pohodlně, je to zkrátka příjemný každodenní společník. Že nelze koupit automat k základní motorizaci, to je celkem obvyklé. Příliš ale nechápeme, proč Volkswagen zákazníky ještě k tomu nutí doplatit za vyšší výbavu – cenový skok pak vyjde na nepříjemných 119 tisíc korun. Xenony naopak získáte za příznivých 22.200 korun kdykoliv a samotná základní výbava se postupem času naštěstí polepšila, vždyť za 339.000 Kč dostanete automatickou klimatizaci, litá kola, okna a zrcátka v elektrice, slušné rádio s mp3 a dotykovým displejem…
Opel Mokka: Skvělý přístup zaručen
Opel Mokka je se svými 4,28 m opravdovou bonsají kategorie SUV a díky šířce pouhých 1,77 m se protáhne každou škvírou. Nicméně i na malém půdorysu se povedlo umístit řidičův trůn poměrně vysoko a zajistit směrem dopředu dobrý výhled.
Nástupu ani výstupu nic podstatného nebrání, trochu odporu kladou jen výraznější bočnice sedadel. Ty ale na druhou stranu zajišťují dobré boční vedení.
Kromě toho mokka jezdí opravdu relaxovaně, ochotně zatáčí a s benzinovým motorem je také úžasně tichá. Zbytečně neunaví ani zavírání dveří, ani sklápění zadní lavice. Opel dodává na přání xenony, parkovací kameru, asistenční systémy i samočinnou převodovku, i když některé příplatky mohly být nižší. Například automat dostanete pouze k dieselu a ten zase až od prostřední výbavy Enjoy – celkem doplatíte „mastných“ 145.000 korun.
Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 4/13, který je právě k dostání na stáncích.