Zemřel Marcello Gandini. Legenda designu, která navrhla ikony jako Miura či Countach
Automobilový průmysl opustil jeden z opravdových velikánů, jehož nápady formovaly vývoj nejen supersportovních aut.
Marcello Gandini, světoznámý italský designér, který stál za nespočtem ikonických vozů své doby, zemřel ve věku 85 let v domovském Turíně. Informace přinesla řada italských zpravodajských publikací. Uznávaného tvůrce lze bez přehánění označit za jednu z nejvlivnějších osobností na poli automobilového designu.
Gandiniho kariéra začala raketově stoupat okolo roku 1965, když se stal součástí známého studia Bertone, po odchodu tamního šéfdesignéra Giorgietta Giugiara. Pod střechou Bertone zůstal Gandini dlouhých 14 let, během nichž přivedl na svět hned několik převratných designů včetně Lamborghini Miura, původního prototypu Countach (LP500) nebo rallyeové ikony Lancie Stratos.
Experimentální design, který z pera Gandiniho na přelomu 60. a v průběhu 70. let působil velice futuristicky, bude nadále inspirativní i pro další generace designérů. Z konceptů italského mistra lze zmínit třeba klínovitý supersport Alfa Romeo Carabo nebo GT s prosklenými dveřmi Lamborghini Marzal, které bylo základem pro vznik produkčního Lamborghini Espada.
Gandini byl nicméně plodný nejen na poli superaut. V jeho portfoliu více jak padesátky vozů lze najít i slušnou řádku klasických aut pro masy. Studio Bertone se podílelo třeba na prvním Volkswagenu Polo nebo Fiatu 132, stejně tak na exteriéru prvního BMW řady 5 (E12) a později v 80. letech navrhl Gandini i design Citroënu BX. Ze středního proudu sporťáků lze zmínit Renault 5 Turbo nebo Fiat X1/9. Designér stál rovněž na prvopočátku dalších legend jako Lamborghini Diablo a Bugatti EB110, navrhl totiž jejich výchozí prototypy.
Po opuštění studia Bertone byl Gandini nezávislým designérem, který se zaměřoval nejen na práci pro různé automobilové značky, ale také působil v průmyslovém a interiérovém designu. A jak informoval italský zpravodajský kanál RAI News, Gandini byl aktivní i ke konci svého života, ve svých 85 letech ještě plánoval návrh tréninkové platformy pro mladé designéry v automobilovém muzeu v Dauhá v Kataru.