Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

 

Jednotlivé generace svébytných modelů shodného jména tvoří dohromady diskontinuální linii bez jakékoli návaznosti.

Název Rapid je v historii spojen s mnoha automobily rozličných pojetí i zaměření. Spektrum karoserií tohoto modelového označení bylo prozatím završeno sedanem a liftbackem, přičemž v případě evropského liftbacku nejsou vyloučeny další karosářské verze.

Škoda Rapid (1934-1947)

Historicky prvním modelem s označením Rapid bylo vozidlo o čtyřech karosářských variantách (sedan kabriolet, kupé a užitková varianta), kterých bylo vyrobeno téměř 500 kusů. Po konstrukční stránce šlo o typický automobil své doby, který se vyznačoval charakteristickými rysy dobového designu – mohutnými předními blatníky, vertikálně provedenou maskou bohatého prokladu, samostatnými reflektory či splývavým náběhem zádě.

Model řady 420 Rapid, který byl vyráběn v letech 1934-35, byl poháněn agregátem o objemu 1195 cm3 produkujícím výkon 19 kW.

První Škody Rapid byly uvedeny na trh v roce 1934

Vůz Rapid OHV, vyráběný v letech 1938-47, byl postaven na podvozku předchozího vozidla. Pohon zajišťoval motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Tato řada čítá přibližně 1800 kusů. Rapid 2200 (1941-42) disponoval pohonnou jednotkou o objemu 2,2 litru a výkonu 44 kW.

Škoda Rapid 1
 

Škoda Rapid (1984-1990)

Kupé, které bylo zároveň posledním modelem značky s motorem vzadu, představuje nástupce vozu Garde, který navázal na vozidlo 110 R. Velmi jednoduché tvary stály pevně na základech svého zdroje, jímž byla modernizovaná řada sedanů 105/120/130.

Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video)

Notoricky známé tvary definují světlomety s rozměrnými přiléhajícími směrovkami, přičemž obé je integrováno do masky. Vcelku jednoduché schéma odpovídá pojetí automobilu s plynulým pontonem, v jehož zadní části se nachází letmý náznak nárůstu masivnosti. Jde však jen o křivku, která má v této partii (ve srovnání s přídí) mírně dramatičtější průběh.

Vozidlo vzniklo v 33.000 kusech. Motorová paleta se skládala z agregátů o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 o výkonech 40,5 až 46 kW.

Škoda Rapid 2
 

Srovnání
 

Indický Rapid (2011) – Fabia žije dál

Prostřednictvím indického automobilu dochází hned k několika jevům, které stojí za připomenutí. Vozidlo je totiž tvarově komplexnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Předně zmiňme prodloužení životního cyklu minulého tvarosloví automobilky, respektive jedné z jeho nosných částí, kterou je příď. Zatímco evropské modely téže značky podnikají první kroky designového osvěžení, sedan pro Indii preferuje osvědčenou syntézu masky chladiče z éry Jense Manskeho, doplněnou ostrými světlomety a nárazníkem s orientací na mohutnost svých prvků.

Škoda Rapid: První indické video-dojmy

Základ vozidla, jenž tkví ve Volkswagenu Polo Sedan (v Indii s názvem Vento), je nejzřetelněji vidět v profilu. Právě zde lze dospět k pochybnostem o vyváženosti designu, neboť Fabia druhé generace a Polo vycházejí ze dvou odlišných estetických forem. Avšak výsledná harmonizace, v níž sehrála nemalou roli záď, prokázala skutečnost, že jde o vyvážený automobil.

Zmíněnou záď formují převážně svítilny univerzálního designu a víko zavazadlového prostoru s nápaditým prokladem svých ploch. V tomto případě byl zvolen elegantní a nenucený nárazník, který plní spíše doplňující funkci.

Škoda Rapid: Prodej na indickém trhu zahájen (oficiální videa, nové foto)

Vzhledem k exteriéru nepřekvapí, že souvislost s Polem pokračuje v kabině. Designérské postupy indického Rapidu napovídají o vlastnosti, která však jistě není záměrná – sedan prodlužuji životnost designu soudobého provedení Fabie, prověřuje flexibilitu tvarosloví modelu Polo a významně experimentuje z hlediska sekundárních vizuálních prvků (linky, drobné prolisy).

Škoda Rapid 3
 

Evropský Rapid (2012-) – Předvoj změny

Pětidveřový vůz, ideově navazující na první generaci moderní Octavie, se opírá o jiné pilíře estetiky než jeho vzdálený příbuzný z východu.

Hlavní rozdíl mezi nimi však není ihned patrný. Zatímco výše uvedený produkt kombinuje zavedené a již dobře známé rysy, realizace vize MissionL bude jedním z průkopníků nového směru firmy.

Studie rozvíjí trend nastolený kreací Vision D, který byl v sériové výrobě prozatím použit na přídi modelu Citigo. Jeho podstatou jsou hladké tvary a nekomplikované plochy, ze kterých by se dalo dedukovat, že má bílý koncept kladný vztah k minimalismu. Tuto úvahu ale zavčas rozplývají zásahy do pravidelnosti a přímosti jednotlivých dílů - kupříkladu zkosení krytu předních světlometů a členitý výplet nasávacího otvoru v nárazníku.

Víme první: Nová Škoda se jmenuje Rapid, možná bude i kombi

Velmi sériově zející automobil dává najevo, jak blízké jsou jeho proporce produkční verzi. Lze tak hovořit o profilu, jehož použitelnost v praxi umocňuje konvenční provedení zpětných zrcátek. Záď se od dosavadního směru liší (možná překvapivě) jen pramálo. Odmyslíme-li si zušlechtění, tolik typické pro výstavní koncepty, jedná se o automobil, jehož zadní partie vykazují velmi podobné zaměření jako Octavia či, s trochou nadsázky, první generace Fabie.

Totéž platí o kabině. Optické pozlátko šlechtí zcela konformní přístrojovou desku, která vychází z léty užívaných řešení. A nejde jen o široký středový panel - také výplně dveří prezentují povědomé tvary a jejich filozofii. Nejinak je tomu v kabině bratrského vozu Toledo, který s modelem české firmy sdílí interiérový základ.

Víme víc: Škoda Rapid u nás jako liftback, v Číně klasický sedan

Spolupracujeme s TipCars.com
Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu

Německý autobusový dopravce Flixbus rozšíří od 27.…

Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři

Poloviční podíl v opravně letadel Job Air Technic, která…

Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky

V okurkové sezoně se před Obvodním soudem pro Prahu 1…

Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni

Republikáni v americkém Senátu prozatím zrušení zdravotní…

 

Štítky Škoda Rapid Design

 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté…












Blesk.cz

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

 

iSport.cz

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je na MS v semifinále

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je…

Simona Baumrtová postoupila na plaveckém mistrovství světa do semifinále také na nejkratší znakařské trati.…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…