Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

 
28.4. 2012 Jakub Sochor

Jednotlivé generace svébytných modelů shodného jména tvoří dohromady diskontinuální linii bez jakékoli návaznosti.

Název Rapid je v historii spojen s mnoha automobily rozličných pojetí i zaměření. Spektrum karoserií tohoto modelového označení bylo prozatím završeno sedanem a liftbackem, přičemž v případě evropského liftbacku nejsou vyloučeny další karosářské verze.

Škoda Rapid (1934-1947)

Historicky prvním modelem s označením Rapid bylo vozidlo o čtyřech karosářských variantách (sedan kabriolet, kupé a užitková varianta), kterých bylo vyrobeno téměř 500 kusů. Po konstrukční stránce šlo o typický automobil své doby, který se vyznačoval charakteristickými rysy dobového designu – mohutnými předními blatníky, vertikálně provedenou maskou bohatého prokladu, samostatnými reflektory či splývavým náběhem zádě.

Model řady 420 Rapid, který byl vyráběn v letech 1934-35, byl poháněn agregátem o objemu 1195 cm3 produkujícím výkon 19 kW.

První Škody Rapid byly uvedeny na trh v roce 1934

Vůz Rapid OHV, vyráběný v letech 1938-47, byl postaven na podvozku předchozího vozidla. Pohon zajišťoval motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Tato řada čítá přibližně 1800 kusů. Rapid 2200 (1941-42) disponoval pohonnou jednotkou o objemu 2,2 litru a výkonu 44 kW.

Škoda Rapid 1
 

Škoda Rapid (1984-1990)

Kupé, které bylo zároveň posledním modelem značky s motorem vzadu, představuje nástupce vozu Garde, který navázal na vozidlo 110 R. Velmi jednoduché tvary stály pevně na základech svého zdroje, jímž byla modernizovaná řada sedanů 105/120/130.

Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video)

Notoricky známé tvary definují světlomety s rozměrnými přiléhajícími směrovkami, přičemž obé je integrováno do masky. Vcelku jednoduché schéma odpovídá pojetí automobilu s plynulým pontonem, v jehož zadní části se nachází letmý náznak nárůstu masivnosti. Jde však jen o křivku, která má v této partii (ve srovnání s přídí) mírně dramatičtější průběh.

Vozidlo vzniklo v 33.000 kusech. Motorová paleta se skládala z agregátů o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 o výkonech 40,5 až 46 kW.

Škoda Rapid 2
 

Srovnání
 

Indický Rapid (2011) – Fabia žije dál

Prostřednictvím indického automobilu dochází hned k několika jevům, které stojí za připomenutí. Vozidlo je totiž tvarově komplexnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Předně zmiňme prodloužení životního cyklu minulého tvarosloví automobilky, respektive jedné z jeho nosných částí, kterou je příď. Zatímco evropské modely téže značky podnikají první kroky designového osvěžení, sedan pro Indii preferuje osvědčenou syntézu masky chladiče z éry Jense Manskeho, doplněnou ostrými světlomety a nárazníkem s orientací na mohutnost svých prvků.

Škoda Rapid: První indické video-dojmy

Základ vozidla, jenž tkví ve Volkswagenu Polo Sedan (v Indii s názvem Vento), je nejzřetelněji vidět v profilu. Právě zde lze dospět k pochybnostem o vyváženosti designu, neboť Fabia druhé generace a Polo vycházejí ze dvou odlišných estetických forem. Avšak výsledná harmonizace, v níž sehrála nemalou roli záď, prokázala skutečnost, že jde o vyvážený automobil.

Zmíněnou záď formují převážně svítilny univerzálního designu a víko zavazadlového prostoru s nápaditým prokladem svých ploch. V tomto případě byl zvolen elegantní a nenucený nárazník, který plní spíše doplňující funkci.

Škoda Rapid: Prodej na indickém trhu zahájen (oficiální videa, nové foto)

Vzhledem k exteriéru nepřekvapí, že souvislost s Polem pokračuje v kabině. Designérské postupy indického Rapidu napovídají o vlastnosti, která však jistě není záměrná – sedan prodlužuji životnost designu soudobého provedení Fabie, prověřuje flexibilitu tvarosloví modelu Polo a významně experimentuje z hlediska sekundárních vizuálních prvků (linky, drobné prolisy).

Škoda Rapid 3
 

Evropský Rapid (2012-) – Předvoj změny

Pětidveřový vůz, ideově navazující na první generaci moderní Octavie, se opírá o jiné pilíře estetiky než jeho vzdálený příbuzný z východu.

Hlavní rozdíl mezi nimi však není ihned patrný. Zatímco výše uvedený produkt kombinuje zavedené a již dobře známé rysy, realizace vize MissionL bude jedním z průkopníků nového směru firmy.

Studie rozvíjí trend nastolený kreací Vision D, který byl v sériové výrobě prozatím použit na přídi modelu Citigo. Jeho podstatou jsou hladké tvary a nekomplikované plochy, ze kterých by se dalo dedukovat, že má bílý koncept kladný vztah k minimalismu. Tuto úvahu ale zavčas rozplývají zásahy do pravidelnosti a přímosti jednotlivých dílů - kupříkladu zkosení krytu předních světlometů a členitý výplet nasávacího otvoru v nárazníku.

Víme první: Nová Škoda se jmenuje Rapid, možná bude i kombi

Velmi sériově zející automobil dává najevo, jak blízké jsou jeho proporce produkční verzi. Lze tak hovořit o profilu, jehož použitelnost v praxi umocňuje konvenční provedení zpětných zrcátek. Záď se od dosavadního směru liší (možná překvapivě) jen pramálo. Odmyslíme-li si zušlechtění, tolik typické pro výstavní koncepty, jedná se o automobil, jehož zadní partie vykazují velmi podobné zaměření jako Octavia či, s trochou nadsázky, první generace Fabie.

Totéž platí o kabině. Optické pozlátko šlechtí zcela konformní přístrojovou desku, která vychází z léty užívaných řešení. A nejde jen o široký středový panel - také výplně dveří prezentují povědomé tvary a jejich filozofii. Nejinak je tomu v kabině bratrského vozu Toledo, který s modelem české firmy sdílí interiérový základ.

Víme víc: Škoda Rapid u nás jako liftback, v Číně klasický sedan

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Škoda Rapid Design

 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté…













Blesk.cz

Pěstmi zbil fanouška: Napadený mladík promluvil!

Pěstmi zbil fanouška: Napadený mladík promluvil!

Nelíbilo se mu, že čekal na svého oblíbeného rappera Ektora několik hodin. Místo toho, aby se však dočkal…

Gombitová má svého mecenáše: Koupil jí luxusní byt v novostavbě!

Gombitová má svého mecenáše: Koupil jí luxusní byt v…

Celá léta se zpěvačka Marika Gombitová (58) skrývala před veřejností ve svém bratislavském bytě v Petržalce, teď…

 

iSport.cz

SESTŘIHY Premier League: United remizovali, Chelsea vládne

SESTŘIHY Premier League: United remizovali, Chelsea vládne

EXKLUZIVNÍ VIDEOSOUHRN | Manchester United pokračuje v nepřesvědčivých výkonech. Na půdě West Bromu pouze…

Rozhodčí chybovali ve prospěch Plzně, uznala šéfka sudích Damková

Rozhodčí chybovali ve prospěch Plzně, uznala šéfka…

Šéfka rozhodčích Dagmar Damková kritizuje chyby, kterých se dopustili sudí v zápase Mladá Boleslav – Plzeň…

 

Reflex.cz

Tajný americký vesmírný stroj po 2 letech přistál na Zemi. Je to nová supermoderní zbraň?

Tajný americký vesmírný stroj po 2 letech přistál na…

Je to nejmodernější zbraň současnosti, nebo jen další špionážní stroj? Takové spekulace se vedou o vesmírném…

Historky z natáčení filmu Pohádkář: Geislerová kojila, režisér Michálek s herci nic nezkouší

Historky z natáčení filmu Pohádkář: Geislerová…

Do kin jde 6. listopadu nový český film Pohádkář. Režisér Vladimír Michálek jej natočil podle scénáře Marka…