reklama


Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

 

Jednotlivé generace svébytných modelů shodného jména tvoří dohromady diskontinuální linii bez jakékoli návaznosti.

Název Rapid je v historii spojen s mnoha automobily rozličných pojetí i zaměření. Spektrum karoserií tohoto modelového označení bylo prozatím završeno sedanem a liftbackem, přičemž v případě evropského liftbacku nejsou vyloučeny další karosářské verze.

Škoda Rapid (1934-1947)

Historicky prvním modelem s označením Rapid bylo vozidlo o čtyřech karosářských variantách (sedan kabriolet, kupé a užitková varianta), kterých bylo vyrobeno téměř 500 kusů. Po konstrukční stránce šlo o typický automobil své doby, který se vyznačoval charakteristickými rysy dobového designu – mohutnými předními blatníky, vertikálně provedenou maskou bohatého prokladu, samostatnými reflektory či splývavým náběhem zádě.

Model řady 420 Rapid, který byl vyráběn v letech 1934-35, byl poháněn agregátem o objemu 1195 cm3 produkujícím výkon 19 kW.

První Škody Rapid byly uvedeny na trh v roce 1934

Vůz Rapid OHV, vyráběný v letech 1938-47, byl postaven na podvozku předchozího vozidla. Pohon zajišťoval motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Tato řada čítá přibližně 1800 kusů. Rapid 2200 (1941-42) disponoval pohonnou jednotkou o objemu 2,2 litru a výkonu 44 kW.

Škoda Rapid 1
 

Škoda Rapid (1984-1990)

Kupé, které bylo zároveň posledním modelem značky s motorem vzadu, představuje nástupce vozu Garde, který navázal na vozidlo 110 R. Velmi jednoduché tvary stály pevně na základech svého zdroje, jímž byla modernizovaná řada sedanů 105/120/130.

Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video)

Notoricky známé tvary definují světlomety s rozměrnými přiléhajícími směrovkami, přičemž obé je integrováno do masky. Vcelku jednoduché schéma odpovídá pojetí automobilu s plynulým pontonem, v jehož zadní části se nachází letmý náznak nárůstu masivnosti. Jde však jen o křivku, která má v této partii (ve srovnání s přídí) mírně dramatičtější průběh.

Vozidlo vzniklo v 33.000 kusech. Motorová paleta se skládala z agregátů o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 o výkonech 40,5 až 46 kW.

Škoda Rapid 2
 

Srovnání
 

Indický Rapid (2011) – Fabia žije dál

Prostřednictvím indického automobilu dochází hned k několika jevům, které stojí za připomenutí. Vozidlo je totiž tvarově komplexnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Předně zmiňme prodloužení životního cyklu minulého tvarosloví automobilky, respektive jedné z jeho nosných částí, kterou je příď. Zatímco evropské modely téže značky podnikají první kroky designového osvěžení, sedan pro Indii preferuje osvědčenou syntézu masky chladiče z éry Jense Manskeho, doplněnou ostrými světlomety a nárazníkem s orientací na mohutnost svých prvků.

Škoda Rapid: První indické video-dojmy

Základ vozidla, jenž tkví ve Volkswagenu Polo Sedan (v Indii s názvem Vento), je nejzřetelněji vidět v profilu. Právě zde lze dospět k pochybnostem o vyváženosti designu, neboť Fabia druhé generace a Polo vycházejí ze dvou odlišných estetických forem. Avšak výsledná harmonizace, v níž sehrála nemalou roli záď, prokázala skutečnost, že jde o vyvážený automobil.

Zmíněnou záď formují převážně svítilny univerzálního designu a víko zavazadlového prostoru s nápaditým prokladem svých ploch. V tomto případě byl zvolen elegantní a nenucený nárazník, který plní spíše doplňující funkci.

Škoda Rapid: Prodej na indickém trhu zahájen (oficiální videa, nové foto)

Vzhledem k exteriéru nepřekvapí, že souvislost s Polem pokračuje v kabině. Designérské postupy indického Rapidu napovídají o vlastnosti, která však jistě není záměrná – sedan prodlužuji životnost designu soudobého provedení Fabie, prověřuje flexibilitu tvarosloví modelu Polo a významně experimentuje z hlediska sekundárních vizuálních prvků (linky, drobné prolisy).

Škoda Rapid 3
 

Evropský Rapid (2012-) – Předvoj změny

Pětidveřový vůz, ideově navazující na první generaci moderní Octavie, se opírá o jiné pilíře estetiky než jeho vzdálený příbuzný z východu.

Hlavní rozdíl mezi nimi však není ihned patrný. Zatímco výše uvedený produkt kombinuje zavedené a již dobře známé rysy, realizace vize MissionL bude jedním z průkopníků nového směru firmy.

Studie rozvíjí trend nastolený kreací Vision D, který byl v sériové výrobě prozatím použit na přídi modelu Citigo. Jeho podstatou jsou hladké tvary a nekomplikované plochy, ze kterých by se dalo dedukovat, že má bílý koncept kladný vztah k minimalismu. Tuto úvahu ale zavčas rozplývají zásahy do pravidelnosti a přímosti jednotlivých dílů - kupříkladu zkosení krytu předních světlometů a členitý výplet nasávacího otvoru v nárazníku.

Víme první: Nová Škoda se jmenuje Rapid, možná bude i kombi

Velmi sériově zející automobil dává najevo, jak blízké jsou jeho proporce produkční verzi. Lze tak hovořit o profilu, jehož použitelnost v praxi umocňuje konvenční provedení zpětných zrcátek. Záď se od dosavadního směru liší (možná překvapivě) jen pramálo. Odmyslíme-li si zušlechtění, tolik typické pro výstavní koncepty, jedná se o automobil, jehož zadní partie vykazují velmi podobné zaměření jako Octavia či, s trochou nadsázky, první generace Fabie.

Totéž platí o kabině. Optické pozlátko šlechtí zcela konformní přístrojovou desku, která vychází z léty užívaných řešení. A nejde jen o široký středový panel - také výplně dveří prezentují povědomé tvary a jejich filozofii. Nejinak je tomu v kabině bratrského vozu Toledo, který s modelem české firmy sdílí interiérový základ.

Víme víc: Škoda Rapid u nás jako liftback, v Číně klasický sedan

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Einstein kvantovou fyziku odmítl. Ale tým Hagaie Eisenberga dokázal vyvolat foton ze záhrobí Einstein kvantovou fyziku odmítl. Ale tým Hagaie Eisenberga dokázal vyvolat foton ze záhrobí

Albert Einstein se ve své době nemohl smířit s koncepcí…

Kontrolní úřad: Armáda selhávala při nákupu techniky Kontrolní úřad: Armáda selhávala při nákupu techniky

Nákup techniky pro českou armádu v minulých pěti letech…

Malá kina vědí, jak ulovit diváka Malá kina vědí, jak ulovit diváka

S malými kiny se u nás před několika lety přestalo…

Výuka občanské výchovy má mezery, neučí respektu ke kulturním odlišnostem Výuka občanské výchovy má mezery, neučí respektu ke kulturním odlišnostem

Školní inspekce upozorňuje na velké rezervy v tom, jak…

 
 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté…



reklama






reklama




Blesk.cz

Česko nemá kam dávat vězně, na každého vychází jen 3 metry. Co s tím?

Česko nemá kam dávat vězně, na každého vychází jen 3…

Situace v českých věznicích je kritická. Na jednoho vězně připadají v současnosti sotva čtyři čtvereční metry…

Šílenec (20) se řítil přes 180 km/h a natáčel si to: Po nehodě bojuje o život

Šílenec (20) se řítil přes 180 km/h a natáčel si to:…

Rychlostí skoro 190 km/h se svou Hondou Civic proplétal mezi vozy na dálnici v americkém Providence, až tvrdě…

 

iSport.cz

Šmicer věří Slavii. Šilhavý shodil z hráčů deku a tým má nyní na titul, říká

Šmicer věří Slavii. Šilhavý shodil z hráčů deku a…

Slavia zase mluví o titulu. U posledních dvou, které pražský klub získal v sezonách 2007/08 a 2008/09, byl i…

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně odložen, Příbram vydřela bod

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně…

Fotbalisté Sparty přezimují v ePojisteni.cz lize na třetím místě. Rozhodlo o tom jejich vítězství nad Teplicemi…

 

Reflex.cz

Novým rakouským prezidentem bude Alexander Van der Bellen, Hofer již porážku uznal

Novým rakouským prezidentem bude Alexander Van der…

Novým rakouským prezidentem bude nezávislý kandidát s podporou strany Zelených Alexander Van der Bellen, který…

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

 
 
reklama