Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté (opět) jinak

 

Jednotlivé generace svébytných modelů shodného jména tvoří dohromady diskontinuální linii bez jakékoli návaznosti.

Název Rapid je v historii spojen s mnoha automobily rozličných pojetí i zaměření. Spektrum karoserií tohoto modelového označení bylo prozatím završeno sedanem a liftbackem, přičemž v případě evropského liftbacku nejsou vyloučeny další karosářské verze.

Škoda Rapid (1934-1947)

Historicky prvním modelem s označením Rapid bylo vozidlo o čtyřech karosářských variantách (sedan kabriolet, kupé a užitková varianta), kterých bylo vyrobeno téměř 500 kusů. Po konstrukční stránce šlo o typický automobil své doby, který se vyznačoval charakteristickými rysy dobového designu – mohutnými předními blatníky, vertikálně provedenou maskou bohatého prokladu, samostatnými reflektory či splývavým náběhem zádě.

Model řady 420 Rapid, který byl vyráběn v letech 1934-35, byl poháněn agregátem o objemu 1195 cm3 produkujícím výkon 19 kW.

První Škody Rapid byly uvedeny na trh v roce 1934

Vůz Rapid OHV, vyráběný v letech 1938-47, byl postaven na podvozku předchozího vozidla. Pohon zajišťoval motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Tato řada čítá přibližně 1800 kusů. Rapid 2200 (1941-42) disponoval pohonnou jednotkou o objemu 2,2 litru a výkonu 44 kW.

Škoda Rapid 1
 

Škoda Rapid (1984-1990)

Kupé, které bylo zároveň posledním modelem značky s motorem vzadu, představuje nástupce vozu Garde, který navázal na vozidlo 110 R. Velmi jednoduché tvary stály pevně na základech svého zdroje, jímž byla modernizovaná řada sedanů 105/120/130.

Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video)

Notoricky známé tvary definují světlomety s rozměrnými přiléhajícími směrovkami, přičemž obé je integrováno do masky. Vcelku jednoduché schéma odpovídá pojetí automobilu s plynulým pontonem, v jehož zadní části se nachází letmý náznak nárůstu masivnosti. Jde však jen o křivku, která má v této partii (ve srovnání s přídí) mírně dramatičtější průběh.

Vozidlo vzniklo v 33.000 kusech. Motorová paleta se skládala z agregátů o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 o výkonech 40,5 až 46 kW.

Škoda Rapid 2
 

Srovnání
 

Indický Rapid (2011) – Fabia žije dál

Prostřednictvím indického automobilu dochází hned k několika jevům, které stojí za připomenutí. Vozidlo je totiž tvarově komplexnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Předně zmiňme prodloužení životního cyklu minulého tvarosloví automobilky, respektive jedné z jeho nosných částí, kterou je příď. Zatímco evropské modely téže značky podnikají první kroky designového osvěžení, sedan pro Indii preferuje osvědčenou syntézu masky chladiče z éry Jense Manskeho, doplněnou ostrými světlomety a nárazníkem s orientací na mohutnost svých prvků.

Škoda Rapid: První indické video-dojmy

Základ vozidla, jenž tkví ve Volkswagenu Polo Sedan (v Indii s názvem Vento), je nejzřetelněji vidět v profilu. Právě zde lze dospět k pochybnostem o vyváženosti designu, neboť Fabia druhé generace a Polo vycházejí ze dvou odlišných estetických forem. Avšak výsledná harmonizace, v níž sehrála nemalou roli záď, prokázala skutečnost, že jde o vyvážený automobil.

Zmíněnou záď formují převážně svítilny univerzálního designu a víko zavazadlového prostoru s nápaditým prokladem svých ploch. V tomto případě byl zvolen elegantní a nenucený nárazník, který plní spíše doplňující funkci.

Škoda Rapid: Prodej na indickém trhu zahájen (oficiální videa, nové foto)

Vzhledem k exteriéru nepřekvapí, že souvislost s Polem pokračuje v kabině. Designérské postupy indického Rapidu napovídají o vlastnosti, která však jistě není záměrná – sedan prodlužuji životnost designu soudobého provedení Fabie, prověřuje flexibilitu tvarosloví modelu Polo a významně experimentuje z hlediska sekundárních vizuálních prvků (linky, drobné prolisy).

Škoda Rapid 3
 

Evropský Rapid (2012-) – Předvoj změny

Pětidveřový vůz, ideově navazující na první generaci moderní Octavie, se opírá o jiné pilíře estetiky než jeho vzdálený příbuzný z východu.

Hlavní rozdíl mezi nimi však není ihned patrný. Zatímco výše uvedený produkt kombinuje zavedené a již dobře známé rysy, realizace vize MissionL bude jedním z průkopníků nového směru firmy.

Studie rozvíjí trend nastolený kreací Vision D, který byl v sériové výrobě prozatím použit na přídi modelu Citigo. Jeho podstatou jsou hladké tvary a nekomplikované plochy, ze kterých by se dalo dedukovat, že má bílý koncept kladný vztah k minimalismu. Tuto úvahu ale zavčas rozplývají zásahy do pravidelnosti a přímosti jednotlivých dílů - kupříkladu zkosení krytu předních světlometů a členitý výplet nasávacího otvoru v nárazníku.

Víme první: Nová Škoda se jmenuje Rapid, možná bude i kombi

Velmi sériově zející automobil dává najevo, jak blízké jsou jeho proporce produkční verzi. Lze tak hovořit o profilu, jehož použitelnost v praxi umocňuje konvenční provedení zpětných zrcátek. Záď se od dosavadního směru liší (možná překvapivě) jen pramálo. Odmyslíme-li si zušlechtění, tolik typické pro výstavní koncepty, jedná se o automobil, jehož zadní partie vykazují velmi podobné zaměření jako Octavia či, s trochou nadsázky, první generace Fabie.

Totéž platí o kabině. Optické pozlátko šlechtí zcela konformní přístrojovou desku, která vychází z léty užívaných řešení. A nejde jen o široký středový panel - také výplně dveří prezentují povědomé tvary a jejich filozofii. Nejinak je tomu v kabině bratrského vozu Toledo, který s modelem české firmy sdílí interiérový základ.

Víme víc: Škoda Rapid u nás jako liftback, v Číně klasický sedan

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

Světlíkova Vítkovice Heavy Machinery oznámila vstup nového investora Světlíkova Vítkovice Heavy Machinery oznámila vstup nového investora

Společnost Vítkovice Heavy Machinery (VHM) ze skupiny…

Exmajitel Baníku bude radit ministrovi Exmajitel Baníku bude radit ministrovi

Poradcem ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera se…

 

Štítky Škoda Rapid Design

 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Škoda Rapid počtvrté…












Blesk.cz

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

Víme, jak dlouho trval nejdelší sex na světě!

Víme, jak dlouho trval nejdelší sex na světě!

Délka sexu je častým námětem mnoha diskuzí. Odnepaměti lidi zajímalo, jak dlouhý sex vlastně může být. Jak…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

Blade Runner 2049, Dunkerk, Nejtemnější hodina a dalších sedm skvělých filmů roku 2017 by vám rozhodně neměly…