Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 vs. Renault Captur: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (22)
Malé crossovery zažívají boom, na čemž se nemalou měrou podílejí dvě francouzské novinky osobitého designu.

Začněme jako obvykle společnými znaky vozidel. Tím nejvýraznějším je to, že jak 2008, tak Captur pracují s designem, který odpovídá nejnovějším trendům svého výrobce. Na jejich karoseriích se plně promítají rysy aktuálních designových filozofií, jimiž se výrobci řídí. Malé crossovery však tyto tvarové inovace využívají v situaci, kdy se oba nové směry více či méně osvědčily - u Peugeotu se již od roku 2011 produkuje sedan 508, u Renaultu pak elektrické modely, omlazené Twingo a zbrusu nové Clio. Dnešní duelanti tedy nevstupují do neznáma, nýbrž rozvíjejí již existující tvary, které díky tomu dostávají nový (v tomto případě subkompaktní) rozměr.

Druhým společným znakem porovnávaných vozidel je skutečnost, že oba navazují na koncepční předobrazy. Zde je důležité říci, že vazba mezi konceptem a sériovým vozem je Peugeotu výrazně silnější, než v případě Renaultu - ten opustil tvarovou podstatu emocionální karoserie kreace Captur, jejíž členitou a velmi propracovanou karoserii nahradil klidněji a o poznání masověji vyhlížející celek. I tak lze ale u obou modelů vypozorovat vazby nikoli pouze na své předobrazy, ale na řadu jiných konceptů svých značek - oba sériové vozy se v praxi staly koncentrátem stylistických řešení (jež se vyskytují v oblasti studií), která jsou jejich prostřednictvím prověřována v sériovém provedení.

Peugeot 2008 – Realizace konceptu

Tvary 2008 plynule navazují na 2008 Concept a do určité míry i na experimentální model HR1. Je pozoruhodné, jakým způsobem se v jeho tvarech odráží futuristický duch nových studií Peugeotu, které zahrnují již zmíněný crossover HR1, dále HX1 či SXC. Avšak prvním reprezentantem nového tvarového počínání byl model SR1, který přišel s vizuálními řešeními, jež vůz 2008 pro své potřeby modifikoval. Jedná se zejména o nové uspořádání prvků na přídi, která má oproti starším Peugeotům pozměněnou architekturu - prostor vyhrazený masce chladiče je vysunutý dopředu, díky čemuž zde jasně dominuje. Nikoli však díky zmíněné masce, jež je v porovnání s minulými léty menší, hranatější a celkově sofistikovanější, s čímž souvisí důraz na technicistní vzhled a členitější charakter (formou použití většího množství lišt a slovního označení Peugeot v horní části chromového rámu masky). Studie SR1 přišla také s tím, co další projekty rozvinuly do současné sériové podoby - pestřejšími světlomety s důrazem na detail, které svou propracovaností sekundují stylu masky chladiče.

Obdobný proces rozvíjení prvků, užitých vizionářskými vozidly, nalezneme v boční části karoserie, jíž zušlechťuje jeden z nejcharakterističtějších rysů nového tvarového směru - výrazný prolis, tvořený dvakrát ostře zalomenou křivkou. Tento útvar dodává profilu vozu na propracovanosti a harmonicky navazuje na dosud zhotovené koncepty nové designové filozofie. Dalším rysem nového Peugeotu je experimentování s vedením chromové linky, ohraničující boční okna. Podobně jako u 208, i zde najdeme pokusy o oživění tohoto prvku, čehož je zde dosaženo díky zesílení horší části linie (v reakci na studii 2008) a dvojitým zakřivením linky v oblasti zpětných zrcátek. Zde je na místě připomenout, že právě inovativní pohled na boční část karoserie a její náležitosti (ponton, okenní linka, význam tvaru a barvy sloupků pro konečný vzhled vozu) je jednou z charakteristických myšlenek moderních Peugeotů (koncepčních i sériových).

Záď lze v celkovém kontextu označit za nejméně vyzývavou a provokativní. I ona však vychází z nejnovějších studií, což je patrné na členění jejího povrchu - prostor nad registrační značkou je vysunutý do prostoru, díky čemuž se značka nachází v mírně sníženém reliéfu. Tento rys najdeme u konceptů, kde je kombinován se snahou plně začlenit nárazník do celku. Pojítkem mezi sférou vizí a sériovou výrobou je také provedení světlometů, které jsou oživeny dvěma subtilními výběžky směrem do boku. Tyto výběžky ladí s linkami profilu, což posiluje komplexnost designu exteriéru (ačkoli to zní jako všední záležitost, nejde o zcela běžný jev v automobilovém designu).


Renault Captur - Bicolore po francouzsku

Renault pro třídu malých crossoverů připravil automobil neméně propracovaného, avšak zcela odlišného vzhledu. Z hlediska vztahu mezi konceptem a sériovou výrobou je Captur modelem, který (z designového hlediska) na nic nenavazuje - i přes to, že přináší (v přepracované podobě) již viděné prvky, jejich syntéza působí zcela novým a neokoukaným dojmem. Budeme-li se bavit o tvarech jako takových, patrně nepřekvapí, že v porovnání s 2008 je Captur zaoblenější a používá jemnější tvary. To souvisí s designovým jazykem od Laurense van der Ackera, jehož styl je - zejména v porovnání s ostrými a geometrickými tvary z pera Patricka le Quémenta - zaměřen na měkčí, živočišnější vzhled. Příď Renaultu je zaoblenější a oproti Peugeotu pracuje s mnohem větším množstvím křivek, díky nimž jsou jednotlivé prvky Capturu jemnější. Typickým příkladem jsou světlomety – zatímco u 2008 jsou vyvedeny v ostré podobě, do níž zespodu zasahuje malý výběžek, Captur volí uhlazenější světla. Míra zušlechtění formou chromových doplňků je u obou vozidel podobná, snad jen s tím rozdílem, že se chrom na přídi Peugeotu koncentruje převážně na lištách masky, kdežto u Renaultu tvoří jen tenkou souvislou křivku.

Totéž platí pro boční část Renaultu, která svým důrazem na oblé tvary (s motivem, který se blíží organickému designu) odkazuje nejen na koncept Captur, ale také na MPV R-Space. Představme si na chvíli ponton vozidla jako hmotu, která je zpracovávána. U 2008 nedochází k jejímu výraznému přetváření, ale spíše k relativně mírným zásahům za účelem vytvoření výše uvedeného charakteristického prolisu. U Capturu se však setkáme s citelným přetvořením hmoty, jejíž forma je oblejší a mnohem více pracuje s proměnlivostí ploch. Zpestřením je rovněž originální útvar nad prahem, který je přímým odkazem na tentýž prvek u studií Captur a R-Space.

Záď Capturu je založena na podobných tvarech jako malé Clio. Souvislosti se objevují zejména v použití plochy uprostřed víka zavazadlového prostoru, jejíž okraj (po stránce směru a průběhu) opisuje svítilny. I zde ovšem platí to, že celek je oproti Peugeotu důkladněji zaoblen, což se projevuje na mnoha zásadních prvcích zádě - okně, svítilnách (které jsou v porovnání s 2008 o poznání jednodušší), návaznosti střechy na sloupek (zde lze využít kontrastu dvou barev) či nárazníku.

Vzhledem k estetickým vlastnostem duelantů nepřekvapí, že ačkoli jde o vozy téže kategorie, každý vůz se řídí specifickými a zcela svébytnými hodnotami. Avšak podíváme-li se na tvarové směry Peugeotu a Renaultu, spatříme mezi nimi až pozoruhodné paralely - u obou trendů byl průkopníkem velký, sportovně laděný model (SR1 a DeZir), přičemž nová tvarová pravidla rozvinul kreativní crossover malých rozměrů (HR1 a Captur). Studie Peugeotu posledních let jsou však zaměřeny spíše na vyšší kategorie (případně SUV), kdežto Renault pokrývá více tříd - mezi nimi také městský užitkový model (Frendzy) či již zmíněné rodinné MPV R-Space.



Jakub Sochor
Diskuze (22)
Avatar - Auris
4. 3. 2013 16:27
Re: Tady není co řešit...
Za mne taky Captur. Peugeot mi připomíná vozy KIA, vůbec by mne nenapadlo, že se jedná o auto z Francie.
3. 3. 2013 20:54
Re: Frantíci
Tak ty barvy ještě jednou a snad to proleze.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - moreczech
3. 3. 2013 20:32
Tady není co řešit...
byť je líbivost subjektivní věc, jedno je jasné! A to že ty blbosti od PSA, technicky a funkčně jsou naprostý střepy. Takže když se vezme v potaz preciznost diamantu skloubená s nenucenou estetickou harmonií, vítěz oproti PSA je vždy RENAULT !!! :-!
Avatar - Nyphon
3. 3. 2013 19:49
Re: Captur
Ano, Renault bude mít více variabilní interiér, ale Peugeot vytvoří absolutně rovnou ložní plochu [odkaz] a kufr bude mít pravidelnější tvar, tím pádem bude využitelnější (přece to má být z části náhrada za 207 SW)
Avatar - dr.biker
3. 3. 2013 19:42
Re: Frantíci
Nějak jsem tam nenašel ty barevné kombinace na těch stránkách tvého odkazu. Nicméně jsem našel video, kde ke konci jsou různé barevné kombinace, auto je to opravdu pěkné: [odkaz]
A na stránkách francouzského Renaultu jsou fotky i pohled 360°: [odkaz]
Bude to pěkná stylovka, líbí se mi, jak se nové Renaulty dají pěkně individualizovat. Takže potkat úplně stejné auto na parkovišti bude svátek.