Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

David Bureš
Diskuze (114)
Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.

Malé velkoprostorové automobily patřily mezi důležité segmenty, jejich sláva ale v posledních letech uvadá. Škoda se v roce 2015 bez náhrady zbavila Roomsteru, letos Nissan přestal v Evropě nabízet model Note a Ford oznámil, že v září ukončí výrobu B-Maxu. Jelikož konec čeká i další modely, rozhodli jsme se tuto kategorii zmapovat a připomenout, jaká malá MPV na českém trhu ještě lze koupit.

V cenících značek fungujících na českém trhu jsme aktuálně ještě objevili šest zástupců této kategorie. Pokud se ale na nabídku velkoprostorových aut s délkou okolo 4,1 metru opět podíváme za rok, možná už nebude z čeho vybírat. O konci produkce B-Maxu byla již řeč, letos též skončí výroba Hyundaie ix20. Opel už jen doprodává poslední kusy Merivy, jejíž výroba už byla ukončena, podobná situace je také u Citroënu, který produkci C3 Picasso ukončil minulý měsíc. A nejistá budoucnost je také u Kie Venga, u níž se v souvislosti s nástupem malého SUV Stonic rovněž hovoří o ukončení bez přímého nástupce.

Kolem a kolem to znamená, že za rok možná na českém trhu bude už jen jediné malé MPV, Fiat 500L. Tento model letos prošel faceliftem, a tak jej ještě nějaká životní kariéra čeká. Z Fiatu na rozdíl od konkurence zatím ani nezaznívají hlasy, že by se malého MPV chtěl vzdát. I díky dvěma nabízeným délkám je 500L nejprodávanějším malým MPV v Evropě, a tak je pro italskou značku stále zajímavý.

Malá MPV na českém trhu – srovnání rozměrů
Model Citroën C3 Picasso Fiat 500L Ford B-Max Hyundai ix20 Kia Venga Opel Meriva
Délka (mm) 4101 4142 4077 4120 4075 4300
Šířka (mm) 1766 1784 1751 1765 1765 1812
Výška (mm) 1631 1658 1604 1600 1600 1615
Rozvor (mm) 2540 2612 2489 2615 2615 2644
Objem zavazadelníku min/max (l) 385/1506 412/1480 318/1386 440/1486 444/1486 400/1500

Naopak ostatní automobilky v Evropě už potenciál v malých MPV nevidí. Zákazníci místo těchto praktických aut raději sahají po stylovějších SUV, na nichž je upředena i pozornost výrobců. B-Max, C3 Picasso, ix20 i Merivu nahradí malá SUV, jmenovitě Ford EcoSport, Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona a Opel Crossland X. To samé patrně bude platit také pro Vengu, kterou by mohlo nahradit zmíněné SUV Stonic.

Obliba takových aut jako Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Nissan Juke zkrátka nedává automobilkám spát a chtějí v segmentu svého zástupce. Zákazníci na větší styl SUV zatím stále slyší a neuvědomují si jejich nevýhody, ať už obvykle vyšší cenu nebo hlavně v praxi menší kabinu – hlavně kvůli zvýšené podlaze a prostorově náročnějším tvarům. MPV tak stylová možná nejsou, stále ale nabízejí největší vnitřní prostor, a tak jsou pro rodiny rozumnější volbou.

Z toho důvodu zaznívají i alternativní názory k většinovému úsudku, že malá SUV budou hitem i nadále. „Dnes můžete nazvat SUV cokoliv a ono se to bude prodávat. Již brzy ale bude trh s SUV přesycen, jen se podívejte na to, co se stalo s MPV,“ tvrdí na adresu SUV třeba Jean-Marc Streng, vedoucí prodeje a marketingu v evropské divizi Hondy, který odhaduje, že móda SUV po pár letech přejde. Zda k tomu skutečně dojde, si zatím musíme počkat, a tak si připomeňme malá MPV, která zatím můžete na českém trhu pořídit.

Malá MPV na českém trhu – srovnání základních motorů
Model Citroën C3 Picasso Fiat 500L Ford B-Max Hyundai ix20 Kia Venga Opel Meriva
Motor 1.4 VTi 1.4 1.4 Duratec 1.4i 1.4 CVVT 1.4
Zdvihový objem [cm3] 1397 1368 1388 1396 1396 1398
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 70/6000 70/6000 66/5750 66/6000 66/6000 74/6000
Točivý moment [N.m/min] 136/4000 127/4500 125/4000 137/4000 137/4000 130/4000
Převodovka 5M 6M 5M 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 178 178 171 169 168 177
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,2 12,8 13,8 12,7 12,8 14,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 6,1 6,0 5,6 6,0 6,0
Základní cena [Kč] 299.900 349.900 342.990 289.990 309.980 271.900

Citroën C3 Picasso

Malé MPV pojmenované po slavném španělském malíři zatím stále nabízí výběr mezi dvěma motory, zážehovou čtrnáctistovkou se 70 kW a turbodieselem 1.6 BlueHDi (73 kW). Zatímco první pořídíte za 299.900 korun, naftová šestnáctistovka začíná na 324.900 Kč.

Základní výbava zahrnuje šest airbagů, tempomat, rádio, mlhovky nebo manuální klimatizaci. Druhý stupeň Exclusive přijde na 344.900 Kč (s 1.6 BlueHDi na 374.900 Kč) a výbavu doplňuje o zadní parkovací senzory, elektricky ovládaná zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka nebo kožený volant. Nechybí ani dvouzónová automatická klimatizace, dešťový senzor, 16palcová hliníková kola nebo bluetooth handsfree. Pořídit lze i navigaci nebo vyhřívaná přední sedadla.

Fiat 500L

Fiat 500L letos prošel faceliftem, a tak je jeho nabídka stále bohatá. Pořídit lze s třemi zážehovými a dvěma vznětovými motory, k nimž je potřeba přičíst ještě motory na CNG a LPG. Nabídku čtyř různých pohonů nikdo jiný v segmentu nenabízí. Komu by ani to nestačilo, může dokonce volit ze dvou délek. Základní model 500L, dlouhý 4.142 mm, doplňuje 500L kombi prodloužené na 4.375 mm.

Stupně výbavy jsou k dispozici celkem tři. Plus disponuje diodami denního svícení, manuální klimatizaci, elektricky ovládanými zrcátky a předními okny, tempomatem, koženým volantem, šesti airbagy nebo rádiem. Lounge výbavu obohacuje o pevnou prosklenou střechu, čalounění kombinující látku s kůží, elektricky ovládaná zadní okna, automatickou klimatizaci nebo světelný a dešťový senzor.

Naopak Cross vsází na terénní vzhled, k němuž přidává čalounění kombinující látku s kůží nebo elektrické ovládání zadních oken. Se zážehovým motorem 1.4 T-Jet (88 kW) 500L přijde v základu na 399.900 Kč, zatímco ve stupni Lounge na 415.900 korun a v případě verze Cross na 444.900 korun.

Ford B-Max

Malé MPV s unikátní koncepcí s chybějícími B-sloupky karoserie a posuvnými zadními bočními dveřmi (jedinými v segmentu) nabízí výběr mezi pěti motory. Základem je atmosférická čtrnáctistovka s 66 kW, nad níž stojí dvě výkonové verze tříválce 1.0 EcoBoost (74 kW a 92 kW). Turbodiesely zastupuje 1.5 TDCi (70 kW), zatímco zájemci o automat mohou volit pouze z 1.6 Ti-VCT (77 kW), k němuž je dostupný šestistupňový PowerShift. Všechny zbývající motory jsou kombinovány s pětistupňovým manuálem.

Standardní výbava čítá sedm airbagů, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, manuální klimatizaci, rádio s šesti reproduktory, kožený volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka nebo funkci MyKey umožňující omezit vybrané funkce auta (třeba pro mladé, nezkušené řidiče). S 1.0 EcoBoost (74 kW) přijde stupeň Trend na 362.990 korun. Colour Edition s tím samým agregátem stojí 401.990 Kč a přidává černé detaily karoserie nebo zatmavená skla, z výbavy pak multimediální systém SYNC, přední mlhovky nebo Bluetooth handsfree.

To vrcholné Titanium se silnějším tříválcem s 92 kW přijde na 413.990 korun a součástí jeho výbavy je navíc zadní loketní opěrka, diody denního svícení, bederní opěrka nebo vnitřní zpětné zrcátko pro sledování dětí na zadních sedadlech. Připlatit si lze třeba za vyhřívané čelní sklo, navigaci nebo tempomat.

Hyundai ix20

Také nejprodávanější MPV na českém trhu čeká konec, výroba ix20 bude letos v Nošovicích ukončena, aby se uvolnila výrobní kapacita pro Tuscon a i30. Zatím je možné vybírat ze tří motorů, zážehové zastupují čtrnáctistovka s 66 kW a šestnáctistovka s 92 kW, z turbodieselů je tu 1.4 CRDi s 66 kW. První spolupracuje s pětikvaltem, pro zbytek je k dispozici šestistupňový manuál s tím, že 1.6i lze za 40.000 korun pořídit i s automatem.

Základní stupeň Start je dostupný výhradně s benzinovou čtrnáctistovkou a přijde na 289.990 korun, což je druhá nejnižší hodnota v segmentu. V základu ale dostanete jen minimum prvků jako přední mlhovky, šest airbagů nebo centrální zamykání (bez dálkového ovládání). Za klimatizaci se připlácí 20.000 korun, rádio k základní výbavě nepořídíte. Klimatizaci přidává až druhý stupeň Trikolor, který s 1.4i (66 kW) stojí 329.990 korun. Za tuto částku navíc dostanete i kryty zrcátek a kliky v barvě karoserie, palubní počítač nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Rádio pak stojí 10.900 korun.

Vrcholný Komfort za 394.990 Kč (s 1.6i) disponuje 16palcovými koly z lehkých slitin, koncovými LED světly, funkcí přisvěcování do zatáček, koženým volantem s vyhříváním, dálkově ovládaným centrálním zamykáním, vyhřívanými sedadly vpředu, rádiem, tempomatem nebo zadními parkovacími čidly.

Kia Venga

Sourozenec ix20 vyráběný ve slovenské Žilině sází na stejné motory jako Hyundai s výjimkou turbodieselu. Vznětový motor v nabídce Kie Venga už nenajdete. Vybírat můžete z pěti stupňů výbav, přičemž základní Active se čtrnáctistovkou o výkonu 66 kW stojí 309.980 korun. Proti ix20 je tak základní cena možná vyšší, zato ale nabízí mnohem širší výbavu v podobě dojezdové rezervy, 15palcových ocelových kol, manuální klimatizace, elektrického sklápění předních oken či rádia.

Spíše se však vyplatí verze Cool. S 1.4 CVVT je jen o 5.000 korun dražší než základ, přičemž navíc nabízí vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka v barvě karoserie, mlhovky, bluetooth, kožený volant nebo přední loketní opěrku. Kia aktuálně láká i na verzi Style, která s 1.6 CVVT (92 kW) přijde na 356.980 korun. V tomto případě autu nechybí diody denního svícení, koncová diodová světla, elektrické stahování zadních oken nebo zadní parkovací senzory.

Opel Meriva

Širokou nabídku motorů stále nabízí také Opel Meriva, který v portfoliu postupně nahrazuje již nabízený Crossland X, malé SUV vyvinuté ve spolupráci se Skupinou PSA. Vedle benzinové atmosférické čtrnáctistovky se 74 kW, 1.4 Turbo ve verzích s 88 kW a 103 kW jsou tak k dispozici i dvě varianty turbodieselu 1.6 CDTI (70 kW a 100 kW) nebo 1.4 Turbo (88 kW) schopné spalovat LPG.

MPV s unikátní koncepcí dveří, v tomto případě proti sobě otevíraných, lze pořídit ve čtyřech stupních výbavy. Selection za 271.900 korun (s 1.4 o výkonu 74 kW) nabízí jen čelní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna nebo 15palcová ocelová kola. Klimatizaci dostanete za 20.800 Kč a rádio za 8.000 korun, lákavější volbou se tak jeví druhý stupeň Enjoy. Ten oba prvky už má, přičemž nabízí i boční a hlavové airbagy, zadní čtecí lampičky nebo 16palcová kola.

Zájemci o lepší výbavu si pak mohou vybírat mezi verzemi drive! a Cosmo, které jsou nadstavbou varianty Enjoy. Oba přidávají tempomat, elektrické stahování zadních oken, kožený volant s ovládáním rádia nebo hliníková kola, zatímco drive! má dále alarm, mlhová světla, dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač nebo dojezdovou rezervu. A naopak Cosmo se chlubí systémem OnStar nebo čalouněním kombinujícím textil a kůži.

David Bureš
Diskuze (114)
Avatar - N6600
13. 8. 2017 16:41
Re: Divná doba
Nijake vyhody nema, prave naopak. Uvediem priklad - [odkaz]

Konstrukcia je masivnejsia? Vazne? Porovnaj si BMW 3 a X3. Nic masivnejsie na X3 nevidim. Ty ano?
Avatar - Barrichello
30. 7. 2017 15:26
Re: O malá MPV logicky není zájem
protože systém Stow and go aby to šlo ideálně složit, to Evropa neumí
Avatar - simon_sez
30. 7. 2017 13:05
Re: O malá MPV logicky není zájem
mne sa tie velke MPV robene pre US trh (od japoncov aj domacich) celkom pacia, len nerozumiem, preco davaju do druheho radu 2 miesta a az treti ma vacsinou lavicu s 3mi miestami 8-s
ked velke MPV, tak 7 samostatnych sedadiel.

edit: este som zabudol - Mustang >:-[]
Avatar - Barrichello
30. 7. 2017 10:42
O malá MPV logicky není zájem
protože se do toho nevejde nic moc navíc proti kombíku, zájem o o velká 7místná MPV, ale to si průměrné rodiny kupují jako ojetiny a tady kraluje S-Max, Galaxy a Voyager (vč us verzí town and country a Dodge Caravan).

Nic lepšího pro 7 lidí není
Avatar - Barrichello
30. 7. 2017 10:38
Re: Divná doba
Vono si můžeš koupit i bezpečnej osobák, samozřejmě nesmí to být Citygo ale pětimetrová kára s pořádnou traverzou vepředu, možná lepší jak některé pseudoSUV