10 nejočekávanějších novinek ve Frankfurtu
Úvod
Letošní ročník frankfurtského autosalonu se mílovými kroky blíží, novinářské dny odstartují již v úterý 15. září. Při této příležitosti jsme vybrali 10 novinek, které budou podle našeho názoru hvězdami nadcházející výstavy.
Pořadatelé veletrhu IAA lákají na 210 světových premiér, desítku nejočekávanějších novinek tak bylo z čeho vybírat. V našem přehledu jsme se kvůli tomu zaměřili výhradně na nové nebo modernizované automobily, studie a koncepty jsme tentokrát nechali stranou. I v tomto ohledu je však na co se těšit, za zmínku stojí Bugatti Gran Turismo, Mazda Koeru nebo Audi E-Tron Quattro.
Deset nejočekávanějších novinek jsme seřadili podle abecedy. Při výběru jsme dávali pozor na to, aby v něm byly zastoupeny modely co nejvíce značek. Na to doplatil třeba Renault, který do Frankfurtu přiveze hned dvě nadmíru důležité novinky – nový Mégane a Talisman, nástupce Laguny.
Jak už bývá v poslední době zvykem, naprostá většina prezentovaných automobilů byla odhalena již předem. Vzhled očekávaných novinek tak sice známe, ve Frankfurtu si je ale budeme moci poprvé osahat na vlastní kůži, jednotliví výrobci navíc odhalí bližší informace o prezentovaných autech.
Alfa Romeo Giulia
Italská značka Alfa Romeo už několik let hlásá návrat na výsluní, až letos však na velkolepé plány (snad) konečně dojde – ve Frankfurtu automobilka představí nadmíru důležitý model, sedan střední třídy Giulia. Vůz se zatím představil v nejsilnější specifikaci, verzi Quadrifoglio Verde s dvakrát přeplňovaným zážehovým šestiválcem o výkonu 375 kW, která je zamířená na vozy typu BMW M3. Ve Frankfurtu by mělo dojít i k prezentaci běžných variant Giulie.
Audi A4
Také Audi připravilo nového zástupce střední třídy, stávající A4 je na trhu již od roku 2008, a tak obměnu již skutečně potřebuje. Ve Frankfurtu se automobil představí ve formě sedanu i kombi, spekuluje se také o prezentaci zvýšeného kombíku Allroad. Zatímco vnější vzhled nové A4 se příliš nezměnil, uvnitř došlo k rozsáhlým změnám, interiér se inspiroval druhou generací Q7. Nový sedan se sice mezigeneračně natáhl o 25 mm, hmotnost auta u srovnatelných verzí ale zároveň klesla až o 120 kg.
Bentley Bentayga
SUV jsou na mnoha trzích velice oblíbenými automobily, a tak do tohoto populárního segmentu míří i Bentley. Jeho model Bentayga navazuje na tři roky starý koncept EXP 9 F. Design sériového SUV se ve srovnání s podivným konceptem změnil, zázrakem elegance ale auto nadále není. Pod kapotou superluxusního SUV se objeví šestilitrový dvanáctiválec twin-turbo o výkonu 447 kW kombinovaný s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem, který později doplní turbodiesel a plug-in hybrid. Podvozek Bentaygy nabídne až osm módů nastavení pro různé druhy povrchu.
Jaguar F-Pace
Také Jaguar poprvé míří do třídy SUV, jeho model F-Pace chce lákat především na skvělé jízdní vlastnosti. Automobilka novinku nazývá sportovním crossoverem, šéfdesignér značky Ian Callum jej popisuje jako sportovní rodinné auto. F-Pace si zatím uchovává množství tajemství, Jaguar zatím ukázal jedinou fotografii odhaleného vozu. Tajemnem je obestřena i nabídka agregátů, nabízí se použití čtyřválců, zážehového šestiválce přeplňovaného kompresorem a dost možná i pětilitrového osmiválce. V budoucnu by měla dorazit také čistě elektrická verze.
Kia Sportage
SUV Sportage tvoří přes 27 % prodejů značky Kia na evropských trzích, díky čemuž je nejprodávanějším modelem této automobilky na starém kontinentu. V prvním čtvrtletí roku 2016 vstoupí do prodeje čtvrtá generace Sportage, která vsadí na výrazně přepracovaný vzhled a modernější kabinu. K dispozici bude také sportovně laděné provedení GT Line. Paleta motorů zahrnuje 1.6 GDI (97 kW), 1.6 T-GDI (130 kW), 1.7 CRDi (85 kW) a 2.0 CRDi (ve verzích se 100 kW a 136 kW).
Opel Astra
Frankfurtský stánek Opelu bude ve znamení páté generace Astry, která bude prezentována i v závodní verzi Astra TCR. Předchozí Astra měla celkem těžké kosti, a tak konstruktéři vůz poslali na výraznou odtučňovací kůru. Výsledkem je mezigenerační snížení hmotnosti až o 200 kilogramů, a to díky novému skeletu nebo lehčímu podvozku. V duchu doby bude základním motorem přeplňovaný benzinový tříválec, který bude naladěn na 77 kW. Nabídka turbodieselů zahrne tři výkonové varianty 1.6 CDTI se 70, 81 a 100 kW.
Porsche 911
Nynější generace Porsche 911 se po čtyřech letech od premiéry dočkala modernizace. Zatímco vnější design se moc nezměnil (jak je ostatně u vozů Porsche zvykem), v motorovém prostoru se odehrály významné změny. Nová verze bude i v základu poháněná přeplňovaným motorem, jmenovitě třílitrovým plochým šestiválcem twin-turbo o výkonu 272 kW. Posílená Carrera S bude naladěna na 309 kW, v obou případech se jedná o nárůst o 15 kW. Důvod příchodu přeplňovaného agregátu je prostý – Porsche tímto způsobem snížilo normovanou spotřebu paliva 911. V případě Carrery S s dvouspojkovou převodovkou PDK klesla spotřeba o rovný litr na 7,7 l/100 km.
Renault Mégane
Renault pokračuje v mezigenerační obměně svých modelů, ve Frankfurtu představí nejen nástupce Laguny, model Talisman, ale také nový Mégane. Kompaktní novinka s výrazně tvarovanými hlavními světlomety je o 25 mm nižší než předchůdce, rozvor auta se mezigeneračně natáhl o 28 mm. Základem Mégane IV je podobně jako u Nissanu Pulsar platforma CMF-CD. Nabídku motorů zatím Renault neoznámil – očekávejme však výběr z dvanáctistovek, patnáctistovek a šestnáctistovek. V prodeji se objeví i sportovněji laděné provedení GT, jehož vzhled se podle Renaultu inspiroval monoposty Formule 1.
Škoda Superb GreenLine
Český návštěvník frankfurtského autosalonu jistě nevynechá ani návštěvu stánku mladoboleslavské značky Škoda. Podle dostupných zpráv bude důraz kladen hlavně na nové verze Superbu – úsporný GreenLine s turbodieselem 1.6 TDI (88 kW) a aerodynamickou karoserií doplní SportLine se sníženým podvozkem a novými koly. Nové verze Superbu doplní oplastovaný Rapid Spaceback ScoutLine, nadále se spekuluje také o Octavii RS s pohonem všech kol. Naopak nový Roomster bude podle posledních zpráv představen až v příštím roce. Stejně tak se ve Frankfurtu údajně nepočítá s prezentací nějakého nového konceptu.
Toyota Prius
Toyotě Prius se mnozí automobiloví fanoušci vysmívají, pravdou ale je, že si tento model zákazníky našel a je dnes jedním z nejprodávanějších hybridů na trhu. I proto na konci roku vstoupí na trh již čtvrtá generace tohoto vozu. Ta přijíždí s rozporuplným designem a novou platformou TNGA. Prius navíc vyrostl o 60 mm na celkových 4.540 mm. Informace o pohonném systému zatím Toyota nevyzradila, dřívější zprávy však naznačují použití kombinace benzinové osmnáctistovky a elektromotoru o celkovém výkonu 110 kW.