Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí

Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí

 

Víme, které motory se v roce 2013 objeví pod kapotou nové Škody Octavia, jaké bude mít převodovky a také jak bude vypadat.

AKTUALIZOVÁNO 1. 11. 2012 12:52 Na základě nových informací ze Škody jsme upřesnili přehled motorů pro novou Octavii.

Na přelomu roku 2012 a 2013 se představí nová, v moderní historii třetí generace rodinného modelu Škoda Octavia. Po boku letošní novinky Rapid zamíří nový model výš – bude větší a dostane nejmodernější techniku koncernu VW.

Technika na špičkové úrovni

Základní podmínka je daná: nová modulární platforma poskytuje v motorovém prostoru místo jen pro agregáty, které jsou skloněny směrem vzad. Toto opatření v sobě spojuje hned několik předností: kratší přední převis umožňuje při stejných vnějších rozměrech posunout přední nápravu více dopředu a tím zvětšit prostor pro posádku. Zároveň se zlepší rozložení hmotnosti. V neposlední řadě motory s výfukovými svody na zadní straně mají vhodnější umístění katalyzátoru a filtru pevných částic, tedy i vyšší spolehlivost těchto dílů.

Novým modulárním motorům je společných několik věcí. Turbodmychadlo se už v koncernu VW stalo standardem, nyní k tomu přibudou vodou chlazené výfukové svody, které jsou přímo součástí hlavy motoru. Nižší teplota spalin přináší menší podíl škodlivých emisí a také znamená menší zátěž pro turbodmychadlo.

Benzinové motory EA211

Nová generace zážehových motorů se vyznačuje rozvodem ventilů DOHC, který je místo problematického řetězu poháněn řemenem, dále variabilním časováním ventilů a lehkou hliníkovou konstrukcí.

Octavia III nedostane tříválce ze Citigo, všechny ostatní aktuálně plánované motory EA211 se ale pod její kapotu dostanou.

Současná generace motorů 1,2 TSI z nabídky zmizí. Místo ní přijde zcela nová generace 1,2 TSI, která nebude mít choulostivý rozvodový řetěz a hlava motoru dostane čtyři ventily na válec, což umožní použít variabilní časování. K dispozici budou varianty 63 a 77 kW, přičemž ta slabší si bude muset vystačit s pouze pětistupňovou převodovkou.

1,4 TSI je opět nový motor se známými parametry – v nové konstrukci vzroste díky delšímu zdvihu a menšímu vrtání objem na 1395 cm3, ale výkon 90 kW i točivý moment 200 Nm zůstávají. Toto bude při uvedení na trhu nejslabší benzinový motor, který Octavia dostane.

Koncern má v záloze i silnější 1,4 TSI se 118 kW. S ním se ale počítá pro menší a lehčí auta – třeba verze Golfu a Leonu s mírnými sportovními ambicemi.

1,4 TSI ACT s vypínáním válců a výkonem 103 kW je cestou ke snížení homologačních emisí i reálné spotřeby. Do Octavie se dostane také hned od počátku, ještě dříve se začne prodávat ve Volkswagenu Polo BlueGT a Audi A1 Sportback 1,4 TFSI.

Počkat si naopak budeme muset na 1,4 TSI/110 kW v kombinaci s 20kW elektromotorem. To je spíš záležitostí vzdálenější budoucnosti, první hybridy vyjedou nejdříve pod značkou Volkswagenu nebo Audi. Nasazení do Octavie ale technicky nic nebrání, stejně jako v případě připravovaného 1,4 TCNG/81 kW spalujícího zemní plyn.

Benzinové motory EA888

Řada EA888, která má svůj původ u Audi, je jediný z existujících motorů, který je možné zabudovat do platformy MQB. Škoda použije třetí generaci přeplňované osmnáctistovky.

1,8 TSI nové generace už jezdí v Audi A4 a A5. Výkon 132 kW je rovný první generaci Octavie RS, u Octavie III ale bude aktuální motor součástí standardní nabídky. Točivý moment bude vrcholit opět hodnotou 250 Nm, kvůli možnosti použít sedmistupňové DSG. Tento limit se týká i Audi A3, zatímco v podélném uložení v modelech A4/A5 stejný motor dosahuje 320 Nm.

2,0 TSI by teoreticky mohla Octavia dostat také, zůstane ji ale zapovězen. U Škody bude mít privilegium používat benzinový dvoulitr jen Superb.

V koncernu VW dostanou motor 2,0 TSI v nových generacích jen rychlé modely Golf GTI sedmé generace, Leon Cupra a Audi S3. V nich se může motor EA888 v kombinaci s platformou MQB bez jakýchkoliv úprav vyrábět až do roku 2015, chystají se ale nové ještě silnější verze, s až 225 kW (300 koní).

Dieselové motory EA288

Nová řada dieselových motorů je ještě významnější novinkou. Zde jde totiž doslova o existenciální nutnost – nové motory jsou od počátku vyvíjeny s ohledem na emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost od roku 2014. Kompletně přepracované uspořádání filtru pevných částic a katalyzátorů, nově na zadní straně motoru, podstatně usnadní odbourávání oxidů dusíku ve výfukových plynech.

1,6 TDI se chystá i jako EA288 ve dvou verzích – 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm. Octavia ale dnes používá jen ekvivalent silnějšího z nich a s novou generací tomu bude zrovna tak. Bližší podrobnosti k novému motoru zatím neznáme.

2,0 TDI vznikne ve více verzích, zatím se ale vše točí okolo varianty naladěné na 110 kW a 320 Nm. Od základu nová konstrukce má se současným TDI společné jen vrtání 81,0 mm a délku zdvihu 95,5 mm, resp. objem 1968 cm3. Mezi bezpočet technických inovací patří křížové uspořádání ventilových rozvodů, kdy každý vačkový hřídel ovládá v daném válci jeden sací a jeden výfukový ventil.

V novém Leonu se na pařížském autosalonu poprvé představí i silnější provedení 2,0 TDI se 135 kW a 380 Nm, stále přeplňované jedním turbodmychadlem. Podle našich informací se i tato varianta dostane do Octavie, a to nikoliv jako dieselové RS, ale v rámci standardní nabídky.

Převodovky a podvozek

O přenos hnací síly se postarají šestistupňové manuální a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Ve většině případů budou spojeny jen s předními koly, silnější motory ale dostanou i oblíbený pohon 4x4.

Platforma MQB umožňuje použít víceprvkovou i jednodušší vlečenou zadní nápravu, jak dokládá příklad nového Audi A3, kde je motorům do 100 kW složitější zavěšení zadních kol odepřeno. Je proto možné, že Škoda u verzí rodinného zaměření (a bez pohonu 4x4) zvolí jednodušší řešení.

Design rapidní, přesto jiný

Na mezinárodní prezentaci Rapidu jsme o Octavii 2013 krátce pohovořili s Jozefem Kabaněm, šéfdesignérem mladoboleslavské automobilky. Ten je na své další dílo náležitě hrdý a netají se jednou podstatnou věcí: „ve velikosti i designu bude proti Rapidu viditelný rozdíl.“

Co to znamená v praxi? Jednoduchá maska chladiče i velké mlhovky budou typickým rysem všech nových škodovek, a tak Octavie nemůže představovat výjimku. Zároveň ale můžeme počítat s řadou specifických detailů, inspirovaných ať už stávajícími nebo staršími modely. Designová kontinuita totiž bude dalším výrazným prvkem nových modelů. Novinka k tomu zřejmě přidá i ladnější proporce – zatímco rozvor Rapidu 2602 mm je o 24 mm delší než u současné Octavie, Octavia III by mohla přidat ještě dalších 8 centimetrů. Navíc bude mít kratší přední převis karoserie.

Škoda Octavia III - předběžné parametry motorů
Motor1,4 TSI1,4 TSI ACT1,8 TSI1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M6M6M-6M6M
Zdvihový objem [cm3]139513951798-19681968
Vrtání x zdvih [mm]74,5 x 80,074,5 x 80,084,1 x 82,5-81,0 x 95,581,0 x 95,5
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW]9010313277110135
Největší výkon [min-1]5000-60004500-60005100-6200-3500-4000-
Největší toč. mom. [Nm]200250250250320380
Největší toč. mom. [min-1]1400-40001500-35001250-5000-1750-3000-


Fotogalerie
 

Octavia III v lakovně
 
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru

Pumový útok v londýnském metru má pokračování. Britská…

Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici

Maďarský premiér Viktor Orbán  ve Varšavě přirovnal…

Reakce KLDR na Trumpova slova? Test rakety s jadernou hlavicí, obává se Japonsko Reakce KLDR na Trumpova slova? Test rakety s jadernou hlavicí, obává se Japonsko

Severní Korea možná připravuje test rakety s jadernou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Unikátní záběry z dronu: Auta zpustošená hurikánem mají azyl na závodních oválech

Unikátní záběry z dronu: Auta zpustošená hurikánem mají azyl na závodních oválech

Dnes 14:51

Hurikán Harvey je již několik dní minulostí, avšak jeho následky se budou sčítat ještě dlouhé měsíce.




Blesk.cz

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v lavici z Obecné školy!

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v…

Kukyho auto, vlk ze Tří bratří či lavice jako v Obecné škole. A také psací stroj, na kterém tvořil Zdeněk…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

ONLINE: Laver Cup začal výhrou Čiliče, v akci je obr Isner

ONLINE: Laver Cup začal výhrou Čiliče, v akci je obr Isner

Marin Čilič se stal prvním vítězem v premiérovém ročníku Laver Cupu. Chorvat zdolal v pražské O2 areně Američana…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…