Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí

Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí

 

Víme, které motory se v roce 2013 objeví pod kapotou nové Škody Octavia, jaké bude mít převodovky a také jak bude vypadat.

AKTUALIZOVÁNO 1. 11. 2012 12:52 Na základě nových informací ze Škody jsme upřesnili přehled motorů pro novou Octavii.

Na přelomu roku 2012 a 2013 se představí nová, v moderní historii třetí generace rodinného modelu Škoda Octavia. Po boku letošní novinky Rapid zamíří nový model výš – bude větší a dostane nejmodernější techniku koncernu VW.

Technika na špičkové úrovni

Základní podmínka je daná: nová modulární platforma poskytuje v motorovém prostoru místo jen pro agregáty, které jsou skloněny směrem vzad. Toto opatření v sobě spojuje hned několik předností: kratší přední převis umožňuje při stejných vnějších rozměrech posunout přední nápravu více dopředu a tím zvětšit prostor pro posádku. Zároveň se zlepší rozložení hmotnosti. V neposlední řadě motory s výfukovými svody na zadní straně mají vhodnější umístění katalyzátoru a filtru pevných částic, tedy i vyšší spolehlivost těchto dílů.

Novým modulárním motorům je společných několik věcí. Turbodmychadlo se už v koncernu VW stalo standardem, nyní k tomu přibudou vodou chlazené výfukové svody, které jsou přímo součástí hlavy motoru. Nižší teplota spalin přináší menší podíl škodlivých emisí a také znamená menší zátěž pro turbodmychadlo.

Benzinové motory EA211

Nová generace zážehových motorů se vyznačuje rozvodem ventilů DOHC, který je místo problematického řetězu poháněn řemenem, dále variabilním časováním ventilů a lehkou hliníkovou konstrukcí.

Octavia III nedostane tříválce ze Citigo, všechny ostatní aktuálně plánované motory EA211 se ale pod její kapotu dostanou.

Současná generace motorů 1,2 TSI z nabídky zmizí. Místo ní přijde zcela nová generace 1,2 TSI, která nebude mít choulostivý rozvodový řetěz a hlava motoru dostane čtyři ventily na válec, což umožní použít variabilní časování. K dispozici budou varianty 63 a 77 kW, přičemž ta slabší si bude muset vystačit s pouze pětistupňovou převodovkou.

1,4 TSI je opět nový motor se známými parametry – v nové konstrukci vzroste díky delšímu zdvihu a menšímu vrtání objem na 1395 cm3, ale výkon 90 kW i točivý moment 200 Nm zůstávají. Toto bude při uvedení na trhu nejslabší benzinový motor, který Octavia dostane.

Koncern má v záloze i silnější 1,4 TSI se 118 kW. S ním se ale počítá pro menší a lehčí auta – třeba verze Golfu a Leonu s mírnými sportovními ambicemi.

1,4 TSI ACT s vypínáním válců a výkonem 103 kW je cestou ke snížení homologačních emisí i reálné spotřeby. Do Octavie se dostane také hned od počátku, ještě dříve se začne prodávat ve Volkswagenu Polo BlueGT a Audi A1 Sportback 1,4 TFSI.

Počkat si naopak budeme muset na 1,4 TSI/110 kW v kombinaci s 20kW elektromotorem. To je spíš záležitostí vzdálenější budoucnosti, první hybridy vyjedou nejdříve pod značkou Volkswagenu nebo Audi. Nasazení do Octavie ale technicky nic nebrání, stejně jako v případě připravovaného 1,4 TCNG/81 kW spalujícího zemní plyn.

Benzinové motory EA888

Řada EA888, která má svůj původ u Audi, je jediný z existujících motorů, který je možné zabudovat do platformy MQB. Škoda použije třetí generaci přeplňované osmnáctistovky.

1,8 TSI nové generace už jezdí v Audi A4 a A5. Výkon 132 kW je rovný první generaci Octavie RS, u Octavie III ale bude aktuální motor součástí standardní nabídky. Točivý moment bude vrcholit opět hodnotou 250 Nm, kvůli možnosti použít sedmistupňové DSG. Tento limit se týká i Audi A3, zatímco v podélném uložení v modelech A4/A5 stejný motor dosahuje 320 Nm.

2,0 TSI by teoreticky mohla Octavia dostat také, zůstane ji ale zapovězen. U Škody bude mít privilegium používat benzinový dvoulitr jen Superb.

V koncernu VW dostanou motor 2,0 TSI v nových generacích jen rychlé modely Golf GTI sedmé generace, Leon Cupra a Audi S3. V nich se může motor EA888 v kombinaci s platformou MQB bez jakýchkoliv úprav vyrábět až do roku 2015, chystají se ale nové ještě silnější verze, s až 225 kW (300 koní).

Dieselové motory EA288

Nová řada dieselových motorů je ještě významnější novinkou. Zde jde totiž doslova o existenciální nutnost – nové motory jsou od počátku vyvíjeny s ohledem na emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost od roku 2014. Kompletně přepracované uspořádání filtru pevných částic a katalyzátorů, nově na zadní straně motoru, podstatně usnadní odbourávání oxidů dusíku ve výfukových plynech.

1,6 TDI se chystá i jako EA288 ve dvou verzích – 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm. Octavia ale dnes používá jen ekvivalent silnějšího z nich a s novou generací tomu bude zrovna tak. Bližší podrobnosti k novému motoru zatím neznáme.

2,0 TDI vznikne ve více verzích, zatím se ale vše točí okolo varianty naladěné na 110 kW a 320 Nm. Od základu nová konstrukce má se současným TDI společné jen vrtání 81,0 mm a délku zdvihu 95,5 mm, resp. objem 1968 cm3. Mezi bezpočet technických inovací patří křížové uspořádání ventilových rozvodů, kdy každý vačkový hřídel ovládá v daném válci jeden sací a jeden výfukový ventil.

V novém Leonu se na pařížském autosalonu poprvé představí i silnější provedení 2,0 TDI se 135 kW a 380 Nm, stále přeplňované jedním turbodmychadlem. Podle našich informací se i tato varianta dostane do Octavie, a to nikoliv jako dieselové RS, ale v rámci standardní nabídky.

Převodovky a podvozek

O přenos hnací síly se postarají šestistupňové manuální a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Ve většině případů budou spojeny jen s předními koly, silnější motory ale dostanou i oblíbený pohon 4x4.

Platforma MQB umožňuje použít víceprvkovou i jednodušší vlečenou zadní nápravu, jak dokládá příklad nového Audi A3, kde je motorům do 100 kW složitější zavěšení zadních kol odepřeno. Je proto možné, že Škoda u verzí rodinného zaměření (a bez pohonu 4x4) zvolí jednodušší řešení.

Design rapidní, přesto jiný

Na mezinárodní prezentaci Rapidu jsme o Octavii 2013 krátce pohovořili s Jozefem Kabaněm, šéfdesignérem mladoboleslavské automobilky. Ten je na své další dílo náležitě hrdý a netají se jednou podstatnou věcí: „ve velikosti i designu bude proti Rapidu viditelný rozdíl.“

Co to znamená v praxi? Jednoduchá maska chladiče i velké mlhovky budou typickým rysem všech nových škodovek, a tak Octavie nemůže představovat výjimku. Zároveň ale můžeme počítat s řadou specifických detailů, inspirovaných ať už stávajícími nebo staršími modely. Designová kontinuita totiž bude dalším výrazným prvkem nových modelů. Novinka k tomu zřejmě přidá i ladnější proporce – zatímco rozvor Rapidu 2602 mm je o 24 mm delší než u současné Octavie, Octavia III by mohla přidat ještě dalších 8 centimetrů. Navíc bude mít kratší přední převis karoserie.

Škoda Octavia III - předběžné parametry motorů
Motor1,4 TSI1,4 TSI ACT1,8 TSI1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M6M6M-6M6M
Zdvihový objem [cm3]139513951798-19681968
Vrtání x zdvih [mm]74,5 x 80,074,5 x 80,084,1 x 82,5-81,0 x 95,581,0 x 95,5
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW]9010313277110135
Největší výkon [min-1]5000-60004500-60005100-6200-3500-4000-
Největší toč. mom. [Nm]200250250250320380
Největší toč. mom. [min-1]1400-40001500-35001250-5000-1750-3000-


Fotogalerie
 

Octavia III v lakovně
 
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…