Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia III: Motor 1,2 TSI z nabídky NEzmizí

Diskuze (248)
Víme, které motory se v roce 2013 objeví pod kapotou nové Škody Octavia, jaké bude mít převodovky a také jak bude vypadat.

AKTUALIZOVÁNO 1. 11. 2012 12:52 Na základě nových informací ze Škody jsme upřesnili přehled motorů pro novou Octavii.

Na přelomu roku 2012 a 2013 se představí nová, v moderní historii třetí generace rodinného modelu Škoda Octavia. Po boku letošní novinky Rapid zamíří nový model výš – bude větší a dostane nejmodernější techniku koncernu VW.

Technika na špičkové úrovni

Základní podmínka je daná: nová modulární platforma poskytuje v motorovém prostoru místo jen pro agregáty, které jsou skloněny směrem vzad. Toto opatření v sobě spojuje hned několik předností: kratší přední převis umožňuje při stejných vnějších rozměrech posunout přední nápravu více dopředu a tím zvětšit prostor pro posádku. Zároveň se zlepší rozložení hmotnosti. V neposlední řadě motory s výfukovými svody na zadní straně mají vhodnější umístění katalyzátoru a filtru pevných částic, tedy i vyšší spolehlivost těchto dílů.

Novým modulárním motorům je společných několik věcí. Turbodmychadlo se už v koncernu VW stalo standardem, nyní k tomu přibudou vodou chlazené výfukové svody, které jsou přímo součástí hlavy motoru. Nižší teplota spalin přináší menší podíl škodlivých emisí a také znamená menší zátěž pro turbodmychadlo.

Benzinové motory EA211

Nová generace zážehových motorů se vyznačuje rozvodem ventilů DOHC, který je místo problematického řetězu poháněn řemenem, dále variabilním časováním ventilů a lehkou hliníkovou konstrukcí.

Octavia III nedostane tříválce ze Citigo, všechny ostatní aktuálně plánované motory EA211 se ale pod její kapotu dostanou.

Současná generace motorů 1,2 TSI z nabídky zmizí. Místo ní přijde zcela nová generace 1,2 TSI, která nebude mít choulostivý rozvodový řetěz a hlava motoru dostane čtyři ventily na válec, což umožní použít variabilní časování. K dispozici budou varianty 63 a 77 kW, přičemž ta slabší si bude muset vystačit s pouze pětistupňovou převodovkou.

1,4 TSI je opět nový motor se známými parametry – v nové konstrukci vzroste díky delšímu zdvihu a menšímu vrtání objem na 1395 cm3, ale výkon 90 kW i točivý moment 200 Nm zůstávají. Toto bude při uvedení na trhu nejslabší benzinový motor, který Octavia dostane.

Koncern má v záloze i silnější 1,4 TSI se 118 kW. S ním se ale počítá pro menší a lehčí auta – třeba verze Golfu a Leonu s mírnými sportovními ambicemi.

1,4 TSI ACT s vypínáním válců a výkonem 103 kW je cestou ke snížení homologačních emisí i reálné spotřeby. Do Octavie se dostane také hned od počátku, ještě dříve se začne prodávat ve Volkswagenu Polo BlueGT a Audi A1 Sportback 1,4 TFSI.

Počkat si naopak budeme muset na 1,4 TSI/110 kW v kombinaci s 20kW elektromotorem. To je spíš záležitostí vzdálenější budoucnosti, první hybridy vyjedou nejdříve pod značkou Volkswagenu nebo Audi. Nasazení do Octavie ale technicky nic nebrání, stejně jako v případě připravovaného 1,4 TCNG/81 kW spalujícího zemní plyn.

Benzinové motory EA888

Řada EA888, která má svůj původ u Audi, je jediný z existujících motorů, který je možné zabudovat do platformy MQB. Škoda použije třetí generaci přeplňované osmnáctistovky.

1,8 TSI nové generace už jezdí v Audi A4 a A5. Výkon 132 kW je rovný první generaci Octavie RS, u Octavie III ale bude aktuální motor součástí standardní nabídky. Točivý moment bude vrcholit opět hodnotou 250 Nm, kvůli možnosti použít sedmistupňové DSG. Tento limit se týká i Audi A3, zatímco v podélném uložení v modelech A4/A5 stejný motor dosahuje 320 Nm.

2,0 TSI by teoreticky mohla Octavia dostat také, zůstane ji ale zapovězen. U Škody bude mít privilegium používat benzinový dvoulitr jen Superb.

V koncernu VW dostanou motor 2,0 TSI v nových generacích jen rychlé modely Golf GTI sedmé generace, Leon Cupra a Audi S3. V nich se může motor EA888 v kombinaci s platformou MQB bez jakýchkoliv úprav vyrábět až do roku 2015, chystají se ale nové ještě silnější verze, s až 225 kW (300 koní).

Dieselové motory EA288

Nová řada dieselových motorů je ještě významnější novinkou. Zde jde totiž doslova o existenciální nutnost – nové motory jsou od počátku vyvíjeny s ohledem na emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost od roku 2014. Kompletně přepracované uspořádání filtru pevných částic a katalyzátorů, nově na zadní straně motoru, podstatně usnadní odbourávání oxidů dusíku ve výfukových plynech.

1,6 TDI se chystá i jako EA288 ve dvou verzích – 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm. Octavia ale dnes používá jen ekvivalent silnějšího z nich a s novou generací tomu bude zrovna tak. Bližší podrobnosti k novému motoru zatím neznáme.

2,0 TDI vznikne ve více verzích, zatím se ale vše točí okolo varianty naladěné na 110 kW a 320 Nm. Od základu nová konstrukce má se současným TDI společné jen vrtání 81,0 mm a délku zdvihu 95,5 mm, resp. objem 1968 cm3. Mezi bezpočet technických inovací patří křížové uspořádání ventilových rozvodů, kdy každý vačkový hřídel ovládá v daném válci jeden sací a jeden výfukový ventil.

V novém Leonu se na pařížském autosalonu poprvé představí i silnější provedení 2,0 TDI se 135 kW a 380 Nm, stále přeplňované jedním turbodmychadlem. Podle našich informací se i tato varianta dostane do Octavie, a to nikoliv jako dieselové RS, ale v rámci standardní nabídky.

Převodovky a podvozek

O přenos hnací síly se postarají šestistupňové manuální a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Ve většině případů budou spojeny jen s předními koly, silnější motory ale dostanou i oblíbený pohon 4x4.

Platforma MQB umožňuje použít víceprvkovou i jednodušší vlečenou zadní nápravu, jak dokládá příklad nového Audi A3, kde je motorům do 100 kW složitější zavěšení zadních kol odepřeno. Je proto možné, že Škoda u verzí rodinného zaměření (a bez pohonu 4x4) zvolí jednodušší řešení.

Design rapidní, přesto jiný

Na mezinárodní prezentaci Rapidu jsme o Octavii 2013 krátce pohovořili s Jozefem Kabaněm, šéfdesignérem mladoboleslavské automobilky. Ten je na své další dílo náležitě hrdý a netají se jednou podstatnou věcí: „ve velikosti i designu bude proti Rapidu viditelný rozdíl.“

Co to znamená v praxi? Jednoduchá maska chladiče i velké mlhovky budou typickým rysem všech nových škodovek, a tak Octavie nemůže představovat výjimku. Zároveň ale můžeme počítat s řadou specifických detailů, inspirovaných ať už stávajícími nebo staršími modely. Designová kontinuita totiž bude dalším výrazným prvkem nových modelů. Novinka k tomu zřejmě přidá i ladnější proporce – zatímco rozvor Rapidu 2602 mm je o 24 mm delší než u současné Octavie, Octavia III by mohla přidat ještě dalších 8 centimetrů. Navíc bude mít kratší přední převis karoserie.

Škoda Octavia III - předběžné parametry motorů
Motor 1,4 TSI 1,4 TSI ACT 1,8 TSI 1,6 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI
Převodovka 6M 6M 6M - 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1395 1395 1798 - 1968 1968
Vrtání x zdvih [mm] 74,5 x 80,0 74,5 x 80,0 84,1 x 82,5 - 81,0 x 95,5 81,0 x 95,5
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 90 103 132 77 110 135
Největší výkon [min-1] 5000-6000 4500-6000 5100-6200 - 3500-4000 -
Největší toč. mom. [Nm] 200 250 250 250 320 380
Největší toč. mom. [min-1] 1400-4000 1500-3500 1250-5000 - 1750-3000 -



Diskuze (248)
15. 10. 2012 20:26
Re: Torzka
ale pozná ... u první oktávky to bylo znatelné.
28. 9. 2012 17:56
Re: Řetěz vs řemen
čePY pO 90 tisÍCích? To je HUsTý. Já měNil čepY těsně přEd 300 tisÍci.
Avatar - Hammunasakra
6. 8. 2012 18:01
Re: protichodne informacie
Spíš BUDU (už se mi něco takového TAKÉ stalo.. :-)
NEvleze - on je sice "stejný ale jiný" (což tedy "příliš NEchápu", že pracují na nové platformě přece VĚDĚLI...) pro novou MQB bude "jinak skloněný" = jinak uložený = a prý opravdu museli udělat NOVÝ (stejný) motor ;-)
PS: NEní to zrovna (auto)tématika co by mne "zajímala" - NEsnažila jsem se tomu nějak "hlouběji" přijít na kloub :-)
Avatar - Hammunasakra
6. 8. 2012 17:58
Re: a jééé
:-)
4. 8. 2012 20:57
Re: protichodne informacie
:-) Nebudeš mi to věřit, ale zrovna dneska mi tak nějak přišlo na mysl, že jsem okukoval Leona a jeho motor 1,2 TSI, který má na chlup stejné parametry jako 1,2 TSI pro např. současnou Fabii (myslím tím vrtání, zdvih, ventily, atd.) a že by bylo dobré to připlácnout sem do diskuze, že prostě nejmenší motor z portfolia VW nepochybně do MQB "se vleze", ať už Lukáš slyšel ze svého zdroje kdejaké bludy, jenže jsem sem uvedl místo Leona Ibizu... No myslím Leon, píšu Ibiza... Prostě tak :-).Původní příspěvek jsem chtěl editovat, ale byla jsi rychlejší :yes: